Sabtu, 3 November 2012

ISU PENDIDIKAN : NUTP kemuka 15 resolusi tingkat pembelajaran



Kuala Lumpur: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mengemukakan 15 resolusi kepada kerajaan untuk meningkatkan kualiti pembelajaran, termasuk penambahbaikan segera kelemahan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Permintaan lain ialah menggubal segera jadual gaji baru pegawai perkhidmatan pendidikan dan dilaksanakan pada Januari depan dan mengehadkan 1,000 pelajar di setiap sekolah.

Kesatuan juga meminta kepemimpinan pengurusan serta pentadbiran peringkat kementerian, jabatan pelajaran negeri, pejabat pelajaran daerah dan sekolah mesti mempunyai latar belakang pendidikan dan perguruan.

Resolusi diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin oleh Presiden NUTP, Hashim Adnan, bersama barisan kepemimpinan tertingginya pada majlis dihadiri 5,000 ahli kesatuan semalam yang turut berikrar melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab.

Menurut resolusi itu, kelemahan PBS perlu diperbaiki kerana ia antara isu utama guru dan dianggap membebankan, manakala cadangan mengehadkan jumlah pelajar bagi membolehkan kawalan kualiti pelajar serta guru secara berkesan oleh pentadbir sekolah.

Laksana segera peraturan

Kementerian juga diminta melaksanakan segera peraturan yang sudah dipinda bagi memantapkan disiplin pelajar sekolah dengan jelas dan tepat.

Muhyiddin dalam ucapannya menyifatkan resolusi khas itu sebagai penting dan memberi jaminan kementerian akan berbincang dengan NUTP dalam tempoh dua minggu sebelum laporan diserahkan kepadanya.

Katanya, cadangan yang munasabah akan dikemukakan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan untuk pertimbangan sewajarnya.

“Sejak dulu kita komited melihat profesion keguruan sentiasa hebat. Kita perlu memastikan sistem pendidikan dapat menjana modal insan lebih cemerlang dan sebahagian besarnya terletak atas tanggungjawab guru. Justeru, kita sentiasa memberi perhatian kepada kebajikan guru,” katanya.

Mengenai isu PBS, beliau berkata, ia diperkenalkan berikutan pemansuhan Penilaian Menengah Rendah (PMR) sebagai anjakan mengubah sistem pendidikan negara yang terlalu menjurus kepada pencapaian dalam peperiksaan awam.

Langkah penambahbaikan

“Ia mungkin memerlukan beberapa langkah penambahbaikan. Saya sedar kerana mendapat maklum balas kesulitan guru. Bagaimanapun, saya yakin apabila sudah diatasi, ia tidak menjadi masalah. Mungkin pada peringkat awal, ia dianggap beban kerana kerja baru,” katanya.

Pada sidang media kemudian, Muhyiddin berkata, kementerian mengamalkan sikap terbuka kepada pandangan atau tuntutan.

Mengenai sama ada perkara yang dibangkitkan NUTP akan ditambah dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, beliau berkata ia akan dilaksana berdasarkan keperluan.

Resolusi lain: 
  • Mewujudkan segera jawatan pembantu guru Gred N17 di semua sekolah bagi mengatasi masalah urusan pentadbiran inventori dan pengurusan data serta maklumat pelajar.
  • Struktur majlis permuafakatan kesatuan/ persatuan guru dikaji supaya lebih demokratik dan berkesan berdasarkan bilangan keahlian dan peraturan rasmi. 
  • Peruntukan kewangan mencukupi bagi pembayaran gaji guru ganti diturunkan ke JPN/PPD pada awal tahun bertujuan mempermudah pengambilan guru ganti, termasuk guru sandaran tidak terlatih (GSTT) di sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan SJK Tamil (SJKT) 
  • Setiap program membabitkan guru mesti mengambil kira peruntukan kewangan standard dan mencukupi bagi melancarkan pelaksanaan secara berkesan dan berkualiti menjurus kemenjadian murid. 
  • Mewujudkan perjawatan dan peluang naik pangkat lebih cerah di Institut Pendidikan Guru (IPG) seluruh negara.

   Sumber : http : //www.bharian.com.my/

10 TIP MENGHADAPI PEPERIKSAAN



1. Jangan panik:
Sebaik melangkah masuk ke dewan peperiksaan, jangan panik kerana ia mampu membuatkan kita lupa 50 peratus apa yang sudah dipelajari selama ini. Tanamkan keyakinan dalam diri anda boleh menjawabnya.

2. Buat kajian terhadap topik dan pemetaan maklumat:
Semak sama ada anda memahami sepenuhnya, separuh atau tidak memahami langsung bab berkenaan. Jika ada bab yang belum difahami sepenuhnya, segera buat peta minda dengan mencatat maklumat penting yang berkaitan.

3. Semak soalan-soalan  tahun lalu:
Biarpun soalan akan berubah setiap tahun, anda tetap perlu menyemaknya untuk membandingkan kekerapan topik berkenaan keluar dalam setiap peperiksaan.

4. Perbanyak  pembelajaran secara output learning:
Pada saat-saat akhir, anda seharusnya banyak mengulang kaji pelajaran secara output learning iaitu mengeluarkan kembali kefahaman anda  dalam sesuatu topik dalam  bentuk lakaran ataupun menerangkan kepada rakan. Ia dapat membantu menguatkan ingatan terhadap sesuatu mata pelajaran.

5. Perbanyak latih tubi dan ujian simulasi:
Satu cara untuk menguji sejauh mana pemahaman anda terhadap sesuatu subjek adalah melalui latihan berterusan (latih tubi) dan menjawab soalan tahun-tahun sebelumnya. Ia mampu menolong anda mengatasi bahagian subjek yang lemah.

6. Sediakan nota ringkas:
Nota ringkas amat penting dan berguna kerana senang dibawa ke mana-mana  saja. Anda boleh membaca catatan nota ringkas berkenaan  pada waktu terluang.

7. Pastikan mendapat tidur dan rehat secukupnya:
Biar sesibuk mana sekalipun, anda perlu mendapat tidur dan rehat yang cukup. Jangan lupa bersenam sekurang-kurangnya 10 minit bagi memastikan badan kekal cergas. Pengaliran oksigen yang baik boleh menghasilkan otak yang cerdas.

8. Ambil Makanan berkhasiat dan seimbang:
Elakkan daripada mengambil terlalu banyak makanan yang mengandungi kafein kerana anda mungkin akan sukar tidur dan hilang tumpuan.

9. Kawal emosi:
Elak terbabit dalam sebarang konflik yang boleh menggugat ketenangan emosi pada saat anda akan menduduki peperiksaan. Jangan menimbulkan sebarang pertelingkahan atau terasa hati dengan rakan-rakan atau keluarga kerana ia boleh menggugat ketenangan ketika menjawab soalan kelak.

10. Banyakkan  berdoa dan bersolat:
Sebagai makhluk yang lemah, kita dituntut untuk sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t, justeru, pada saat-saat genting ini, anda digalakkan untuk memperbanyak solat hajat, solat tahajud dan berdoa memohon pertolongan daripada-Nya. Sebelum melangkah ke dewan peperiksaan pula, pohonlah keampunan dan keredaan daripada ibu bapa dan guru.

Bangunlah pada 1/3 malam tersisa dan berdoalah sebagaimana hadis berikut,

"Allah SWT turun ke langit dunia ketika 1/3 malam masih tersisa dan Allah menyeru: “Adakah antara hambaKu yang berdoa kepada-Ku, supaya aku mengabulkan permintaannya? Adakah antara hamba-Ku yang meminta ampun kepada-Ku, supaya Aku mengampuninya? Adakah antara hamba-Ku yang meminta kepada-Ku, supaya Aku memenuhinya? ". (Terjemahan daripada hadis sahih Bukhari dan Muslim).

Antara doa yang boleh diamalkan:

“Ya Allah, Ya Aliim ( yang Maha Berilmu), Ya Hakim ( yang Maha Bijaksana), Ya Rasyid (yang Maha Pandai), kami hamba-Mu yang lemah ini bakal menghadapi peperiksaan SPM/STPM yang amat penting bagi kami, demi meneruskan perjuangan menegakkan Islam, agama yang diterima di sisi-Mu Ya Allah. Maka Ya Allah, Kau kurniakanlah kami sedikit ilmu-Mu dan sedikit kebijaksanaan-Mu agar kami dapat menjawab soalan peperiksaan dengan baik, tenang, dan teratur. Ya Allah, Ya Malik (yang Maha Berkuasa), hanya pada-Mu kami bertawakal. Sesungguhnya pada-Mu jua terletak segala ketentuan yang terbaik buat kami. Engkaulah sebaik-baik perancang dan pengatur wahai Ya Baari’ (yang Maha Perancang).”

ISU PENDIDIKAN : Kerajaan timbang 9 tuntutan NUTP


KUALA LUMPUR - Kementerian Pelajaran akan berbincang dengan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berhubung sembilan tuntutan termasuk berkaitan isu sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pihaknya akan menetapkan tarikh perjumpaan dalam masa seminggu ke dua minggu akan datang untuk pegawai-pegawai kanan kementerian berjumpa dengan wakil NUTP.

"Kita ada Ketua Setiausaha dan Ketua Pengarah Pelajaran, kita boleh letak beberapa wakil daripada kementerian. Saya hanya akan terima laporan selepas perbincangan itu selesai.

"Ini biasa kita buat. Sebelum ini pun bila ada cadangan ia akan dikemukakan oleh kesatuan, peringkat kementerian memang akan bincang," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Khas Guru Malaysia anjuran NUTP di sini, hari ini.

Muhyiddin berkata, tuntutan yang sesuai dilaksanakan akan dikemukakan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam dan sekiranya melibatkan implikasi kewangan, ia akan dibawa kepada perhatian Kementerian Kewangan.

Presiden NUTP Hashim Adnan pada perhimpunan itu mengemukakan sembilan tuntutan melibatkan penambahbaikan profesion perguruan termasuk aspek pengurusan, pentadbiran, gaji dan peluang kenaikan pangkat.

Mengenai cadangan penambahbaikan PBS, Muhyiddin berkata, beliau sememangnya menjangkakan perkara itu berdasarkan maklum balas yang diterima kementerian apabila sistem itu dilaksanakan.

Katanya kementerian akan meneliti perkara itu termasuk aspek teknikal yang menyebabkan sistem itu dianggap sebagai 'beban' kepada guru.

Melalui PBS, murid sekolah akan ditaksir guru secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan tidak bergantung kepada keputusan peperiksaan awam semata-mata.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, kementerian sentiasa mengamalkan sikap terbuka dan tidak pernah mengetepikan sebarang pandangan atau tuntutan yang dibuat mana-mana pihak.

Ditanya sama ada perkara yang dibangkitkan NUTP akan ditambah ke dalam Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025, Muhyiddin berkata: "Kalau tidak terlewat dan boleh dibuat jika perlu."

Terdahulu, dalam amanatnya pada perhimpunan itu, Timbalan Perdana Menteri berkata beliau yakin masalah-masalah berkaitan PBS akan dapat diatasi bagi membolehkan sistem itu dilaksanakan sebaik mungkin.

"Bermakna kita dapat beralih kepada satu sistem di mana pencapaian pelajar dapat dinilai atas keupayaan mereka di peringkat sekolah dengan dipandu Lembaga Peperiksaan agar bentuk soalan yang digunakan adalah selaras.

"Saya kira ini dapat mengubah corak sistem pendidikan kita agar menumpukan kepada pencapaian daripada hanya keputusan peperiksaan awam," katanya. - Bernama

ISU PENGAJIAN TINGGI : Belajar sepanjang hayat



Jangan jadikan alasan umur atau kesibukan kerja untuk menimba ilmu

DALAM perspektif menyahut seruan pembangunan dan mengisi agenda modal insan negara yang berdaulat ini, setiap staf atau pegawai bukan akademik yang berkhidmat di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) atau institusi pendidikan tinggi yang terkenal sebagai ‘gedung ilmu’ ini perlu mempunyai minda kelas pertama dan sanggup melakukan perubahan dalam hidup. Memang mudah dikata, terbukti sukar dicapai, tetapi tidak mustahil dicapai dengan usaha yang padu!

Realisasikan impian hidup dan gunakan peluang kerja yang berdampingan dengan golongan ‘bijak pandai’ untuk meningkatkan tahap pencapaian akademik, walaupun kita hanya berjawatan kerani atau penghantar surat sekalipun!

Melayan kesibukan tugas di pejabat yang dipancari iklim akademik setiap masa, menghirup udara tumbesaran minda pasti memberikan titik-titik muhasabah diri untuk kita turut meraih kejayaan memiliki sekurang-kurangnya diploma, atau ijazah sarjana muda, seterusnya sarjana mahupun cemerlang menamatkan Ijazah Doktor Falsafah (PhD). Adakah seseorang yang berjawatan kerani tidak layak atau tidak mampu berjaya sehingga memiliki ijazah doktor falsafah (PhD)?

Percayalah, dunia akademik tidak zalim dan tidak menganiayai individu yang benar-benar tulus dan gigih menimba ilmu.

Hanya mereka yang mempunyai semangat tinggi, keyakinan ampuh, tahan diuji dan lasak ‘dibelasah’ cabaran serta bijak mengatur strategi akan berjaya dalam perjuangan menimba ilmu.

Saranan positif ini dilontarkan kepada semua pegawai bukan akademik supaya berani mencabar diri sendiri untuk melakukan nilai tambah dalam hidup, supaya tidak menyesal ‘menggigit jari’ hanya menghitung hari pencen sebagai matlamat akhir bergelar penjawat awam di universiti.

Ketahuilah, ‘Setiap masa, kita melihat dan berkomunikasi dengan pensyarah hebat, yang tetap mempunyai pancaindera sama seperti kita. Adakah diri kita tidak layak untuk berjaya seperti mereka?

Adakah kita hanya berdoa dan menaruh harapan agar ada keturunan dalam keluarga kita nanti boleh berjaya seperti mereka? Sedangkan, kita yang ditakdirkan untuk bekerja di universiti telah dibukakan dengan pintu-pintu kejayaan, yang ‘anak kuncinya’ sudah berada di tangan kita sendiri.

Sudah pasti, hati sudah puas bermonolog dan otak sudah letih memikirkan pelbagai masalah kerja yang dihadapi selama ini. Situasi diarahkan membuat kerja-kerja pentadbiran dan perlu membantu urusan mesyuarat ketua, pasti meninggalkan kesan kepada diri. Ketahuilah, kita kerja di mana-mana pejabat sekalipun, mesti ada masalah dan kita perlu berani menghadapinya. Jangan sampai menjadikan ‘politik pejabat’ sebagai halangan kita untuk berjaya dan merelakan diri sendiri menjadi mangsa dalam situasi negatif yang boleh ‘membunuh’ potensi diri.

Teringat saya pada peribahasa ‘Seperti katak di bawah tempurung’ yang dapat saya olahkan menjadi ‘seperti katak di dalam gelas’ mengikut situasi hidup sekarang.

Natijahnya, sama iaitu tetap dalam keadaan kerugian bagi kedua-dua situasi itu. Malang sekali dan sangat memalukan jika berada ‘di dalam gelas’ kerana dunia di luar yang penuh kejayaan dan tersohor kegemilangannya sudah diketahui, tetapi ada individu yang ‘kecut’ untuk bertarung menikmatinya. Arus perubahan sudah lama tersebar, tetapi masih ramai yang tidak mahu berubah.

Bayangkan, seseorang pembantu tadbir yang mempunyai kelulusan ijazah sarjana muda dan diarahkan oleh seorang ketuanya yang juga berkelulusan ijazah sarjana muda. Memang dari aspek kerja, dua individu ini berbeza dan mempunyai jurang pendapatan yang berlainan. Hakikatnya, kecerdasan pemikiran dan pengalaman bergelar mahasiswa di universiti bagi mereka adalah sama.

Bagaimanakah keadaan kerja yang positif dapat diwujudkan, andai kata berlaku percanggahan keputusan yang dibuat oleh ketua itu, sehinggakan mewujudkan persepsi kurang profesional. Bahkan, menunggu peluang dinaikkan pangkat setaraf dengan kelulusan yang ada seperti kabur dan seperti mengharapkan ’keajaiban’ berlaku untuk mendapat jawatan yang tinggi, kerana persaingan yang hebat dengan calon lain yang berwibawa untuk berebut dengan jumlah jawatan sedikit.

Sesabar mana pun manusia, pasti ada batasnya! Luahkan segala keinginan hati untuk dinaikkan pangkat, mendapat anugerah perkhidmatan cemerlang dan sebagainya dengan membawa diri untuk berjuang meneruskan pendidikan yang selama ini boleh dituntut sepanjang hayat.

Tuntutan belajar sepanjang hayat yang sering bergema dilaungkan pendidik dan pemimpin negara perlu direbut oleh semua lapisan pegawai bukan akademik di negara ini.

Baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan tegasnya menyarankan agenda sumber manusia menjadi tonggak kejayaan negara. Justeru, setiap insan di negara ini perlu menyahut seruan ini dan melakukan perubahan diri ke arah kebaikan serta menjadi ‘aset utama’ memakmurkan Malaysia.

Bukannya saling menuding jari dan membiarkan tanggungjawab ini diusahakan oleh sesetengah pihak. Sebaliknya, seruan bernas Perdana Menteri ini sewajarnya sudah berakar di dalam diri kita dan mampu merangsang seluruh kudrat rakyat untuk memajukan diri dengan pelbagai cara dan pelbagai arena kegemilangan.

Sesetengah institusi pendidikan seperti yang diamalkan oleh Universiti Putra Malaysia, skim galakan menyambung pendidikan dalam kalangan staf bukan akademik menjadi ‘batu loncatan’ untuk merebut peluang keemasan memburu pengetahuan. Kemudahan bercuti dengan gaji atau tanpa gaji menjadi antara pilihan kepada staf yang berminat untuk belajar.

Tahniah diucapkan kepada semua golongan staf yang sedang menuntut ilmu biarpun terpaksa menghadapi pelbagai cabaran. Usaha kalian, sanggup mengorbankan waktu rehat, bertarung dengan masa untuk menyiapkan tugasan dengan komitmen lain, kurang waktu tidur, pening kepala memikirkan pelbagai masalah yang timbul dan sebagainya, sangatlah dihargai dan difahami.

Perlu diingatkan, jangan sesekali ‘berdagang’ masalah belajar, hal kerja pejabat, hal keluarga kepada umum. Bukan semua orang suka mendengar ‘masalah’ itu. Kalau tidak, kata-kata seperti, “Siapa suruh awak sambung belajar, lagi bertambah masalah” akan ditujukan kepada kita.

Secara positif, dunia belajar sambil bekerja sangat unik dan mempunyai perspektif yang luas. Memang benar, ’semakin banyak kita menuntut ilmu, semakin banyak lagi ilmu yang perlu dipelajari’. Biar dunia kerja sudah bercampur dengan keperluan belajar kerana secara langsung dapat menyuburkan amalan hidup dan pemikiran yang rasional dan membentuk individu yang tahan diuji serta tidak mudah melatah dengan sebarang situasi yang berlaku.

Pengalaman berharga saya sebagai Pegawai Penerbitan dengan Penerbit di institusi pendidikan sambil belajar Ijazah Doktor Falsafah Bahasa Melayu tanpa mengambil cuti belajar sangatlah menguji kesabaran dan kebijaksanaan mengurus kehidupan.

Walaupun sibuk dengan keperluan kerja hakiki di pejabat seperti mengedit dan menyemak pruf pelbagai bidang serta terbabit dengan kerja-kerja pentadbiran, masih mampu bertahan dan bersyukur kerana berjaya menyiapkan pengajian PhD dalam tempoh lima semester.

Ternyata, kekuatan semangat diri perlu sentiasa ampuh dan kita sendiri perlu berada di sekeliling golongan positif yang dapat memberikan cas motivasi hidup yang tinggi. Malahan, pengalaman menjawat jawatan pembantu pentadbiran selama selama tahun jelas menjadi platform mematangkan diri untuk berdikari dan membina kesedaran diri untuk berusaha.

Ternyata, bukan semua individu yang hampir atau mengenali diri kita sudi mendengar masalah diri yang kesibukan dengan hal keluarga, dunia kerjaya dan pada masa sedang belajar lagi. Jadikan segala dugaan yang timbul ini sebagai ’rencah kehidupan’ yang mematangkan diri untuk bertindak secara profesional dan berfikir dengan rasional. Situasi ini akan melahirkan sifat tidak putus asa untuk berjuang.

Biar apa-apa pun perjuangan dalam hidup, pastikan diusahakan dengan sepenuh hati dan diberikan komitmen yang tinggi. Mengingat pesan penyelia tesis saya, Prof Madya Dr Noor Aina Dani yang mengatakan bahawa ’hidup lagi berilmu kena ikut resmi padi’ benar-benar memberikan kesan mendalam dan menyuntik kesedaran diri untuk terus belajar.

Paling tidak, kita semuanya berhak dan layak belajar mengenai perkara yang kita minati dan menyumbangkan kepakaran kepada bangsa dan negara. Alangkah bertuahnya diri, sekiranya kita antara golongan yang mampu menyumbang kejayaan kepada kemakmuran negara dan berbakti kepada tanah tempat tumpah darah kita.

Penulis adalah Pegawai Penerbitan, Universiti Putra Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/ 

ISU PENGAJIAN TINGGI : Cabaran guru menuntut ilmu


Oleh : Dr Norliza Kushairi  

Amalan pembelajaran sepanjang hayat

Institusi pengajian tinggi kini dibanjiri pelajar dewasa yang sebahagian besarnya adalah guru dalam perkhidmatan. Ini berikutan dasar memartabatkan profesionalisme guru yang diterjemahkan melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.

Amalan pembelajaran sepanjang hayat sudah menjadi budaya masyarakat kita. Suasana di kampus pada hujung minggu dan waktu cuti sekolah menjadi ‘hidup’ dengan gelagat guru yang dahagakan ilmu.

Namun, dalam senario yang memberangsangkan ini, sering kali kita mendengar permintaan mereka untuk lanjutan tempoh menghantar tugasan kerana pelbagai sebab termasuk terpaksa membawa pelajar ke Karnival SUKMA dan menjaga anak sakit. Inilah antara cabaran menjadi pelajar dewasa dan cabaran bagi tenaga pengajar yang mengurus mereka.

Sepanjang pengalaman mengurus pelajar dewasa, rayuan sedemikian kerap saya terima apabila tarikh akhir sesuatu tugasan kian hampir. Sebagai orang berkeluarga, sedikit sebanyak timbul rasa kasihan terhadap pelajar sebegini. Namun ada kalanya kelonggaran yang diberikan akan menggugat prestasi akademik mereka.

Kurang kemahiran belajar, menguruskan masa

Apa yang saya perhatikan ialah sebilangan guru ini kurang kemahiran belajar dan menguruskan masa. Pesan saya kepada mereka ialah ‘belajar cara belajar’. Kemahiran ini tidak datang dengan sendiri atau tercipta sejak azali. Walaupun umum menganggap guru sudah mantap kemahiran belajarnya, realitinya sebilangan guru yang belajar tidak begitu. Ini kerana keadaan apabila kita mengajar dan apabila kita menjadi pelajar adalah berbeza.

Menjadi pelajar benar-benar menguji kemahiran belajar yang sering kita nyatakan kepada pelajar. ‘belajar cara belajar’ adalah hakikat yang perlu dihadapi mereka yang menuntut ilmu. Ia adalah inti pati pembelajaran sepanjang hayat. Bukanlah segulung ijazah yang patut diidamkan, tetapi pengalaman diraih ketika bergelar pelajar. Menjadi pelajar dewasa menguji keupayaan kita menguruskan tanggungjawab.

Dengan komitmen yang menggunung seperti bergegas menguruskan anak, tuntutan tugas pejabat yang tidak berpenghujung dan tugasan pengajian yang menghambat, guru bergelar pelajar dewasa berdepan dengan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri.

Menurut pengamal perubatan alternatif, Prof Dr Ibrahim Ahmad, minda bawah sedar banyak melakukan tugas untuk kita, iaitu apa saja yang terlintas dalam fikiran akan ditangkap dan disimpan. Ia juga boleh bertindak menjayakan atau menggagalkan misi seseorang itu.

Pengalaman jadi pelajar dewasa

Pengalaman saya sebagai pelajar dewasa membuka perspektif tersendiri terhadap pembelajaran sepanjang hayat. Berbanding pelajar bujang yang tiada komitmen keluarga, setiap detik masa saya terasa sangat berharga. Saya perlu menyusun jadual untuk mencapai sasaran harian yang ditetapkan iaitu memastikan setiap jam yang saya gunakan untuk diri dan setiap jam sama yang dikorbankan keluarga, adalah benar-benar berbaloi.

Untuk tidak mengecewakan diri sendiri, tetapkan sasaran yang kecil, tetapi bermakna untuk hari itu dan berkesan untuk jangka masa panjang. Saya juga sengaja mewujudkan ‘ketegangan’ diri iaitu dengan menyatakan pada diri bahawa saya tidak amanah dengan anak sekiranya gagal mencapai sasaran harian saya.

Perlu kekuatan mental

Inilah satu daripada latihan menguasai minda di bawah sedar yang saya amalkan. Saya lakukan begini kerana saya sangat bimbang Allah akan menyoal saya kelak mengenai masa mendidik anak yang saya korbankan. Ia juga satu perjuangan dengan diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Kekuatan mental adalah senjata ampuh yang kita perlukan.

Secara umumnya, menuntut ilmu itu adalah amalan mulia di sisi agama. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali.” (Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi). Malah diriwayatkan malaikat mengerumuni orang yang menuntut ilmu sehinggakan jika kita bersedekah kepada mereka, pahala digandakan sehingga 700 kali.

Maka janganlah rasa gusar dengan cabaran belajar kerana menuntut ilmu adalah amalan mulia.

Penulis ialah pensyarah di Jabatan Sains Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Jitra Kedah.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Jangan jadikan AES mangsa terbaharu kedegilan pemandu Malaysia


Oleh : Azman Anuar

SISTEM Penguatkuasaan Automatik (AES) yang baharu dilaksanakan di negara ini setelah perancangannya dibuat 10 tahun lalu, tetap menerima bantahan daripada segelintir wakil rakyat, pertubuhan bukan kerajaan dan individu tertentu.

Pada 10 Oktober lalu, Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang di Dewan Rakyat bersetuju untuk meminta kerajaan menangguh dan mengkaji semula penggunaan AES.

Mereka mahu pelaksanaan sistem mencegah kemalangan di jalan raya khususnya kemalangan maut itu ditangguhkan. Mereka mahu kajian lanjut dibuat untuk memastikan penggunaan sistem itu berbaloi dengan belanja operasinya.

Nampaknya empat negeri yang diterajui pembangkang bercadang untuk menangguhkan pelaksanaan AES. Pergerakan Pemuda UMNO pula mendesak kerajaan menangguhkan pelaksanaan AES setelah mendapat maklum balas di peringkat akar umbi bahawa terlalu banyak kelemahan dalam pelan pelaksanaannya meskipun sistem itu dianggap amat baik.

Bantahan juga dilakukan sebab lokasi menempatkan AES dikatakan tidak bersesuaian dan mengundang banyak kemarahan pengguna.

Sebulan lalu, dalam tempoh tujuh hari lebih 100,000 saman dikeluarkan daripada 14 lokasi AES yang menunjukkan rakyat tidak didedahkan sepenuhnya penguatkuasaan AES itu.

Pelaksanaan AES merupakan antara kaedah yang boleh digunakan untuk mendidik pengguna jalan raya di negara ini supaya lebih berdisiplin dan mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan seperti pematuhan had laju. Malangnya usaha baik ini akhirnya telah dianggap oleh masyarakat sebagai bertujuan untuk menyaman semata-mata.

AES merakam pesalah trafik yang melanggar dua kesalahan utama iaitu memandu melebihi had laju atau melanggar lampu isyarat merah.

Sesungguhnya, tidak ada sebab AES perlu ditangguhkan kerana setiap hari negara menghadapi kisah-kisah kemalangan maut kerana kegagalan pemandu mendisiplinkan diri masing-masing.

Oleh itu AES perlu diteruskan untuk mendidik pengguna jalan raya agar lebih menghormati undang-undang jika mereka tidak mahu dikenakan tindakan saman.

Bagaimanapun kita harus mendengar pandangan rakyat. Bagi segelintir pemandu, AES ini boleh mendorong rakyat menipu, ketika memandu laju mereka akan memecut tetapi di kawasan kamera AES, kenderaan dipandu secara perlahan.

Tidak kurang juga yang berhujah, kerajaan perlu menangguhkan sementara pelaksanaan AES demi kepentingan strategi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Sama ada AES ditangguhkan atau dibatalkan, isu ini tetap akan dipolitikkan. Tetapi jangan dilupakan tujuan AES hendak dikuatkuasakan adalah untuk mendidik disiplin pengguna jalan raya.

Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Majlis Keselamatan Jalan Raya serta agensi yang berkaitan telah berusaha untuk mengurangkan angka kematian dan kemalangan. Pelbagai pendekatan pencegahan kemalangan, penguatkuasaan undang-undang dan penggunaan teknologi moden diperkenalkan dari tahun ke tahun - tetapi kadar kematian dan kemalangan tidak berubah.

Jadi kenapa pelaksanaan AES juga mahu kita gagalkan. Sebelum ini banyak usaha dan pembaharuan dilakukan namun kurang berjaya kerana sikap pemandu Malaysia sendiri. Pemandu negara kita gemar memandu laju, suka langgar peraturan lalu lintas dan tidak berdisiplin di jalan raya.

Mungkin sikap pemanduan rakyat Malaysia tidak akan berubah selagi ada bantahan dan kritikan terhadap sesuatu usaha yang baru dikuatkuasakan. Kemudian kehendak mereka dilayan kerana takut kesan politik.

Jika begini sikap kita, sampai bila pun pemandu kita tidak akan berubah. Sudah banyak hujah dan pandangan dilontarkan dalam menangani masalah kemalangan jalan raya.

Jika sistem lampu berkamera yang diperkenalkan beberapa tahun lalu dianggap gagal kerana kurang penyeliaan, maka pihak berkenaan terutama JPJ perlu mengambil iktibar dan jangan perkara yang sama diulangi.

Kita percaya jika sistem AES digunakan di tempat strategik, mana-mana pesalah pasti diberikan saman tanpa rasa takut dan memilih, malah ia mencegah daripada berlaku rasuah.

Pengguna jalan raya perlu menerima hukuman atas kesalahan yang mereka lakukan. Ingatlah penguatkuasaan peraturan, pelaksanaan dan pengenalan sistem lalu lintas dibuat untuk menjamin keselamatan nyawa pengguna jalan raya di negara ini.

Semua ini dibuat kerana kos kemalangan di jalan raya menyebabkan Malaysia kerugian dari sudut ekonomi sebanyak dua peratus daripada Keluaran Negara Kasar setiap tahun. Sebenarnya kita perlu keberanian dan ketegasan dalam melaksanakan undang-undang jalan raya. Oleh kerana kurang tegas maka kita berdepan dengan sikap segelintir penumpang kereta yang masih berdegil tidak mahu menggunakan tali pinggang keledar bahagian belakang.

Jika AES mahu ditangguhkan, pastikan penguatkuasaan peraturan di jalan raya dijalankan tanpa sambil lewa. Kita bimbang, kemalangan terus berlaku.

Hasrat kita ingin menjadi negara maju pada tahun 2020 mungkin terbantut jika mempunyai rakyat yang bersikap ‘raja jalan raya’ dan degil terhadap peraturan jalan raya. Apa makna menjadi negara maju jika perangai pemandu kita sukar dididik.

Jika di negara lain, penggunaan AES dapat membantu mengurangkan kemalangan, di negara kita belum pun bermula sudah berbakul-bakul kritikan disumbatkan.

Selagi kita gemar tolak tarik keputusan yang telah dibuat, maka sampai bila pun tahap pemikiran kita di jalan raya tidak akan berubah.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/