Khamis, 11 April 2013

ISU PENDIDIKAN : Jangan khuatiri keupayaan guru


Oleh : Aman Samat

MENGAJAR, atau menjadi guru, ialah pekerjaan mencabar. Tetapi hal ini tidak disedari sebahagian ibu bapa dan waris murid.

Mengapakah saya bangkitkan hal ini?  Hal Ini disebabkan kian terdapat ibu bapa dan waris yang sikap atau tindakan mereka tidak menunjukkan empati terhadap guru.

Mereka hanya melindungi kepentingan anak mereka. Padahal, sikap begitu tidak dapat membantu pembelajaran anak mereka di sekolah.

Ada ibu bapa dan waris jenis ini yang sanggup menegur atau campur tangan dalam cara guru mengajar. Malah, ada sanggup bersikap bengis dengan menengking guru, melaporkan rasa tidak puas hati mereka atau kelemahan guru kepada pihak atasan (pengetua/kementerian).

Mereka berbuat demikian semata-mata kerana membela anak mereka atau sengaja hendak melepaskan marah. Perkara ini boleh memberi kesan kurang sihat (buruk) ke atas pembelajaran anak-anak lain di sekolah yang sama, selain anak mereka tidak disukai.

Paparan ini bukanlah suatu 'ugutan' tetapi realiti. Cuba kita renungkan bagaimana hal itu boleh berlaku.

Apabila seorang guru itu disentuh perasaannya dengan tindakan yang melukakan hatinya, 'kehebatan' ibu bapa atau waris itu akan dibeberkan antara guru, terutama yang mengajar anak itu.

Perbuatan membeber dan cuba 'menjauhi diri' daripada anak tersebut adalah lumrah. Ingatlah, guru juga manusia biasa.

Bahkan rakan-rakan sekerja juga cuba melindungi diri daripada sikap ibu bapa atau waris yang kurang bersimpati. Fobia ini berpanjangan selagi anak itu berada di sekolah tersebut.

Ada kemungkinan anak itu menjadi biadab terhadap guru kerana meniru sikap ibu bapa mereka. Hal ini boleh membentuk kesan negatif pada anak itu dalam jangka panjang.

Dari segi etika, ibu bapa dan waris sepatutnya menaruh keyakinan kepada guru.

Sekolah sentiasa berusaha menyediakan suasana terbaik untuk pelajarnya agar menjadi insan berguna. Matlamat yang baik ini dapat dicapai dengan berkesan jika ibu bapa dan waris gigih bekerjasama dengan guru.

Umumnya sistem persekolahan kita sudah diiktiraf antara terbaik di dunia. Oleh itu, ibu bapa dan waris tidak perlu bimbang akan keupayaan guru dalam melaksanakan tugasnya.

Selain perlu mempunyai diploma dan ijazah, guru tertakluk pada ikrar akan beretika dan sentiasa dipantau pihak sekolah dan kementerian.

Bahkan, dalam kesibukan yang berpanjangan, guru sering digesa mempertingkat kebolehan dan pencapaian dalam bidang pendidikan.

Dengan kerjasama ibu bapa dan waris, guru dapat melaksanakan peranan yang mulia - mengasuh anak didik watan ini. Guru yang tidak tertekan akan berasa ceria untuk menghasilkan pengajaran yang baik dan berkesan demi kejayaan pelajarnya.

Bukankah ini yang diharapkan semua ibu bapa dan waris?

ISU PENDIDIKAN : Enam Inisiatif PPPM Berjaya Dicapai Dalam Tempoh 100 Hari Pelaksanaan


BANGI, 10 April -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata enam daripada 25 inisiatif yang disasarkan tahun ini menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, sudah mencapai kejayaan membanggakan dalam tempoh 100 hari pertama pelaksanaannya.

Inisiatif tersebut merangkumi pelancaran 1Agenda KPM, penubuhan Unit Prestasi dan Penyampaian Pendidikan (PADU) dan PADU Corporation, pelancaran dan pengagihan saranan ibu bapa, pengujian guru bahasa Inggeris dalam Ujian Penempatan Cambridge (CPT), pelaksanaan Program Rintis Program Transformasi Daerah dan penyediaan video e-guru.

Selain enam inisiatif itu, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata 19 inisiatif lagi akan diberikan keutamaan dan tumpuan tahun ini dalam menjayakan Pelan Transformasi Pendidikan Negara.

"Kita telah menyaksikan 100 hari pertama yang diwarnai pelbagai onak dan duri. Namun, berbekalan kesedaran akan pentingnya merealisasikan agenda modal insan negara in, KPM berjaya dan membuahkan hasil yang dibanggakan.

"Namun, kita tidak seharusnya lalai dan leka memandangkan transformasi ini masih panjang dan mencabar. Sesungguhnya, laporan pencapaian 100 hari pertama ini adalah langkah pertama daripada seribu langkah yang bakal dijejak," kata Muhyiddin ketika berucap pada majlis Pencapaian 100 Hari Pertama PPPM 2013-2025, di Sekolah Menengah Jalan 4, Bandar Baru Bangi, Rabu.

Muhyiddin berkata inisiatif 1Agenda KPM berjaya menyatupadukan semua bahagian di kementerian itu di bawah satu matlamat iaitu melaksanakan agenda PPPM secara efisyen dan telus, manakala unit PADU dan PADU Corporation pula melaporkan status pelaksanaan PPP kepada beliau selaku menteri.

Menerusi kefasihan guru Bahasa Inggeris (BI), beliau berkata seramai 61,000 guru menjalani ujian kefasihan melalui CPT dan mereka akan terus diberikan latihan dan sokongan ke arah penambahbaikan tahap kompetensi dan profesionalisme sebagai persediaan ke arah merealisasikan syarat wajib lulus BI di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menjelang 2016.

Menerusi inisiatif saranan ibu bapa, katanya sarana pembangunan dibekalkan kepada ibu bapa supaya menjadi rakan aktif pembelajaran anak masing-masing dalam usaha membantu meningkatkan prestasi dan pencapaian anak mereka.

Katanya inisiatif program transformasi daerah pula dirintis di Sabah dan Kedah, dengan seramai 352 jurulatih mengikuti program Jurulatih Pakar Pembangunan Sekolah (SISC) serta Rakan Pembimbing Pembangunan (SIPartner+) dalam kalangan pensyarah Institut Pendidikan Guru, Institut Aminuddin Baki manakala guru cemerlang pula ditempatkan secara sepenuh masa di Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) bagi memberi sokongan kepada pengetua, guru besar dan guru sekolah.

Video e-guru yang merupakan inisiatif keenam, meliputi himpunan video terbaik dalam pelbagai aspek pengajaran dan pembelajaran yang boleh diaplikasikan dalam pengajaran di bilik darjah.

Muhyiddin berkata kerajaan telah mengorak langkah untuk berada dalam kelompok teratas negara-negara yang mempunyai sistem pendidikan terbaik di dunia.

"Transformasi pendidikan ini adalah legasi negara yang bukan sahaja melibatkan 5.5 juta pelajar hari ini, malah seluruh anak bangsa pada masa akan datang," katanya.

Dalam pada itu Muhyiddin juga bangga terhadap peningkatan peratusan bilangan prasekolah iaitu daripada 67 peratus pada 2009 kepada 80.5 peratus atau 24,737 prasekolah sehingga 2012.

Selain itu katanya, program Saringan Literasi dan Numerasi (LINUS) turut diperkenalkan kepada semua murid Tahun 1, dengan sasaran 100 peratus murid tiada masalah pembelajaran boleh membaca, menulis dan mengira apabila melangkah ke Tahap 2.

"Kementerian juga menyediakan bayaran insentif khas kepada semua pengetua dan guru besar sebagai menghargai usaha kepimpinan sekolah yang berjaya mencapai kecemerlangan yang ditetapkan atau menunjukkan lonjakan dalam prestasi sekolah," kata Muhyiddin.-- BERNAMA