Khamis, 18 Julai 2013

ISU PENDIDIKAN : Pertukaran guru perlu mekanisme kemanusiaan terbaik


Oleh : TARMIZI ABDUL RAHIM

SETIAP tahun, Jun dan Disember adalah dua bulan keramat yang sentiasa ditunggu-tunggu kelibatnya oleh para guru yang terpaksa berjauhan daripada keluarga termasuk isteri, suami dan anak-anak.

Hal ini kerana dalam kedua-dua bulan itu, penantian mereka akan terjawab sama ada permohonan pertukaran sekolah diterima atau sebaliknya. Bagi yang berjaya, maka bergembiralah tetapi yang gagal, seperti biasa akan mengulangi permohonan sama sehingga berjaya.

Mungkin bagi guru yang bertugas di Semenanjung dan keluarganya juga berada di sana, tidak seberat beban, keluh-kesah dan kerinduan melampau terpaksa ditanggung oleh para guru yang bertugas di Borneo tetapi keluarganya pula berada jauh di 'seberang laut'.

Dalam kes pertama, alternatif pengangkutan banyak terhidang iaitu selain daripada jalan udara, jalan darat juga pada bila-bila masa boleh digunakan. Tetapi berbeza dengan mereka yang berada di Borneo, tiada pilihan melainkan hanya melalui jalan udara.

Semua sedia maklum bahawa kos 'hangus' yang terpaksa ditanggung bukannya murah, hingga terkadang boleh melangkaui gaji bulanan para guru tersebut.

Bagaimanapun, situasi ini sedikit menampakkan jalan penyelesaiannya apabila Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching dalam jawapannya di Dewan Rakyat baru-baru ini mengakui bahawa guru-guru yang hidup berjauhan dengan pasangan masing-masing, dari segi kemanusiaannya tidak elok dan kurang sesuai.

Sehubungan itu, beliau berkata, pihak kementerian sedia mengkaji semula isu tersebut bagi membolehkan masalah berkenaan dapat diatasi.

Perkara ini sebenarnya agak kritikal dan perlu ditangani sebaik mungkin kerana dikhuatiri falsafah pendidikan negara yang antara lain bertujuan melahirkan modal insan terbaik gagal tercapai.

Secara semula jadi, mana-mana manusia waras yang ditimpa kerinduan melampau, emosi mereka yang tidak stabil akan terganggu sekali gus menyebabkannya gagal memberikan persembahan atau output terbaik.

Situasi ini bukan berlaku secara satu hala tetapi sebaliknya dua hala iaitu anak-anak, suami atau isteri yang ditinggalkan itu juga mengalami permasalahan sama. Sila betulkan sekiranya penulis tersilap.

Malah sekiranya dibiarkan, kebarangkalian berlakunya perkara yang tidak diingini juga agak tinggi, sesuatu yang tidak perlu dihuraikan kerana majoriti daripada kita maklum mengenainya.

Penulis ingin berkongsi sedikit masalah seorang rakan yang pada masa ini hampir putus asa setelah bertahun-tahun usahanya untuk berada lebih dekat dengan keluarganya sehingga kini masih lagi belum tertunai!.

Guru wanita di sebuah sekolah rendah di Sarawak ini mempunyai tujuh cahaya mata dan terpisah jauh daripada suaminya di Kota Bharu, Kelantan sejak enam tahun lalu. Anak-anaknya berusia antara 15 dan empat tahun, lima daripadanya tinggal bersama suami di Kelantan, manakala dua lagi tinggal bersamanya di Sarawak.

Guru tersebut, seorang guru JQAF mula ditempatkan di sini sejak Julai 2008, manakala suaminya bekerja di Kelantan. Sehingga bulan ini, beliau telah memohon pertukaran sebanyak 6 kali iaitu setiap tahun dan malangnya kesemuanya ditolak.

"Saya takut kerana berjauhan, hubungan saya, suami dan anak-anak menjadi renggang. Sebagai seorang ibu, saya cukup sedih bila tidak dapat mengasuh dan berkongsi masalah dengan anak-anak yang semakin meningkat remaja.

"Sebagai pendidik saya ingin mendidik anak bangsa dengan penuh semangat tetapi memandangkan masalah saya yang berlarutan, membuatkan saya sentiasa tertekan kerana terpaksa menguruskan dua anak seorang diri dan pada masa sama teringatkan nasib anak-anak lain yang berada jauh, tambahan lagi anak sulung akan menghadapi Penilaian Menengah Rendah tahun ini," katanya.

Keluhnya lagi kepada penulis, beliau dan suami seboleh-bolehnya ingin berulang-alik antara Sarawak dan Kelantan sekerap mungkin tetapi masalah kewangan menjadi penghalang kerana kos pengangkutan yang terpaksa ditanggung terlalu tinggi.

Penulis beranggapan, kes guru ini mungkin hanya sekadar kes terpencil bagi pegawai-pegawai bertanggungjawab, tetapi percayalah bagi beliau dan keluarganya, kes ini adalah yang paling besar, paling utama dan amat ditagih oleh anak-anaknya.

Terpulanglah kepada mereka yang terbabit untuk melakukan sesuatu yang wajar atau sebaliknya, ini kerana guru ini akan tetap sekali lagi melakukan rutin sama, iaitu mengisi permohonan pertukaran yang hanya boleh dilakukan secara online sahaja itu.

Sementara anak-anaknya pula dalam masa beberapa kali setahun semasa berjumpa dengan ibunya akan mengulangi soalan sama, "bila ibu nak balik".

 Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Guru Tidak Harus Mudah Terpengaruh Paparan Media Sosial


KUALA BESUT : Guru digesa agar tidak mudah terpengaruh dengan sebarang paparan negatif mengenai kerajaan menerusi media sosial sehingga timbul sikap tidak mempercayai dan membenci pemerintah.

Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh berkata guru sebagai profesion yang mulia dan dihormati, perlu mahir menilai sesuatu isu serta tidak membelakangi tanggungjawab mendidik anak bangsa.

Katanya banyak perkara negatif dipaparkan dalam media sosial yang tidak diketahui sumber sebenar dan ini perlu ditapis setiap guru yang merupakan golongan terpelajar.

"Kalau ingin menjadikan Malaysia sebuah negara maju dengan warganya yang hebat, guru seharusnya mengenepikan amalan mudah mempercayai fakta tidak sahih dalam sesetangah media sosial," katanya ketika berucap pada program Bicara Intelektual kepada warga pendidik di Institut Pendidikan Guru Malaysia Sultan Mizan di Bukit Keluang di sini Khamis.

Turut hadir Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Abd Ghaffar Mahmud, Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussin Awang dan Pengarah IPG Sultan Mizan, Kamaruddin Hashim.

Beliau berharap para guru untuk terus berbakti menjadikan Malaysia sebuah negara hebat menjelang 2025 dan bergerak seiring dengan kerajaan bagi membangunkan modal insan yang hebat untuk negara.

Dalam perkembangan lain, Idris menyarankan agar digabungkan tenaga dalam kalangan pakar di Institut Pengajian Tinggi (IPT) bagi memastikan wujud pengaliran ilmu dan kemahiran secara terus yang boleh dimanfaatkan pelajar di peringkat sekolah.

Menurut beliau, melalui penggabungan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi, para akademik seperti profesor dan pensyarah boleh menyampaikan ilmu dan kepakaran mereka kepada pelajar sekolah dan maktab pada bila-bila masa.

"Kita tidak mahu lagi melihat pakar atau profesor berada dalam alam pekerjaan mereka di IPT sahaja, malah sekali-sekala mereka juga boleh turun padang untuk menyampaikan ilmu di sekolah," katanya.

Justeru, katanya langkah yang  dilaksanakan Universiti Sains Malaysia(USM) Kelantan mengadakan Program Brain Bee dengan SMK Kuala Besut yang bertujuan meningkatkan minat pelajar dalam bidang Sains dan Teknologi , boleh dicontohi. - BERNAMA