Khamis, 29 November 2012

ISU SOSIAL : IIM bentuk bangsa berintegriti


Institut Integriti Malaysia (IIM) ditubuhkan sebagai sebuah badan autonomi yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat 1965 pada 4 Mac 2004

Sebagai agensi penyelaras dan pemantau pelaksanaan Pelan Integriti Nasional (PIN), IIM diharap dapat membangunkan sebuah bangsa yang berintegriti, berdaya tahan dan menghayati nilai-nilai murni sejagat.

Dalam isu memerangi rasuah, IIM memainkan peranannya yang tersendiri. Walaupun tidak semua secara terus, IIM memikul tanggungjawab besar dalam membentuk dan melahirkan bangsa berintegriti.

Ikuti temubual khas, Presiden IIM, Datuk Dr Mohd Tap Salleh bersama Editor Sinar Harian, Lailatun Khalilah Nasir dan wartawan, Nurul Riduan Nor Ashaha serta jurugambar, MIZAN MAT TAMIN mengenai pembentukan masyarakat berintegriti, khususnya bagi mencegah penularan gejala rasuah.


Secara ringkas peranan utama IIM sejak ditubuhkan dan bagaimana ia boleh membantu mengurangkan jenayah rasuah?

Peranan utama IIM adalah sebagai pelaksana terhadap lima perkara yang termaktub di dalam PIN.

IIM bukan hanya memfokuskan kepada rasuah semata-mata tetapi berusaha melahirkan bangsa yang penuh integriti.

Jika integriti itu dapat diserapkan di dalam diri setiap masyarakat, aktiviti rasuah secara langsung dapat dikurangkan. Kesan daripada penghapusan rasuah sangat besar. Perolehan awam dapat dilaksanakan dengan kadar terbaik tanpa melibatkan aktiviti rasuah serta menidakkan hak pengguna.

Begitu juga dengan unit korporat dan politik. Mereka dapat mempertingkatkan tadbir urus dengan cemerlang tanpa sebarang penipuan.


IIM tidak ada kuasa sebagaimana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, jadi sejauh mana kuasa dan bidang tugas IIM ini dalam usaha pencegahan rasuah?

Jika kita mahu menjadi negara maju, bukan hanya pada duit atau kemajuan fizikal semata-mata, tetapi kematangan dan integrasi masyarakat juga perlu maju.

IIM memang tidak ada kuasa dalam menangkap atau menyiasat pesalah rasuah, tetapi IIM sebagai pelaksana kepada usaha ke arah mengurangkan gejala rasuah itu. Sudah tentu pelaksana itu membawa maksud untuk memastikan misi PIN tercapai.

Sebagai contoh, jika rasuah di kalangan badan penguatkuasa meningkat, kita akan bantu mereka.

Bagaimana caranya?

Kita dekati mereka untuk pertingkatkan lagi nilai-nilai prosedur kerja supaya proses dan perkhidmatan yang diberikan sentiasa adil, tidak menyalahi undangundang dan tidak menidakkan hak pengguna.

Contohnya, pada 6 November lalu, kita mengadakan Konvensyen Integriti Nasional melalui kerjasama Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasa (SIAP) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Ia melibatkan 19 agensi penguatkuasa.

Di situ kita berbincang bagaimana cara untuk menyediakan perkhidmatan terbaik untuk penguatkuasa, terutamanya cara mengurangkan salah guna kuasa.

Akhirnya, satu resolusi ditetapkan dan akan diserahkan kepada Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasa.

Di situ kita dapat lihat peranan IIM. Tidak mempunyai kuasa penguatkuasaan tetapi berperanan dalam memastikan penguatkuasaan itu dilaksanakan oleh agensi penguatkuasa dengan penuh berhemah dan berintegriti.


Jika bercakap tentang membentuk masyarakat berintegriti, ia perlu bermula dari rumah. Apa usaha IIM dalam hal ini?

Melahirkan masyarakat yang berintegriti perlu bermula dari rumah. Ibu bapa berperanan besar menerapkan nilai-nilai murni dalam kehidupan anak-anak.

Melalui kajian, institusi kekeluargaan dilihat semakin rapuh. Dalam kehidupan seharian, ibu bapa yang berkerjaya kurang meluangkan masa bersama anak-anak. Walhal mereka berperanan untuk membentuk jati diri generasi Y.

Anak-anak sentiasa diabaikan dan nilai murni dalam diri mereka tidak mantap. Itu dapat menjadi punca mereka boleh terjebak dalam aktiviti menyalahi undang-undang.

Pucuk pangkalnya, anak-anak perlu dididik. Ibu bapa perlu menunjukkan tauladan yang baik. Mereka ‘role model’ di dalam rumah.

Contohnya, jika bergaduh, jangan di depan anak-anak.

Kanak-kanak merupakan generasi Y yang akan memimpin  negara pada masa hadapan. Kita tidak mahu tumbesaran mereka dicemari oleh budaya tidak sihat yang dilihat oleh mata mereka.

Kita ada usaha untuk melahirkan generasi Y yang cemerlang dan itu merupakan tumpuan kita.

Caranya, kita dekati mereka di sekolah. Melalui kerjasama Kementerian Pelajaran, kita menerbitkan tiga buku, Nilai Dalam Membina Integriti, untuk tahap satu (darjah satu hingga tiga), tahap dua (darjah empat hingga enam) dan tahap sekolah menengah rendah.

Kita menggunakan ilustrasi berwarna yang mudah difahami. 1,000 naskah sudah diedarkan dan boleh didapati di pusat sumber sekolah.

Dari sini kita harapkan nilai integriti itu dapat disematkan sejak dari kecil dan apabila besar, mereka mampu mengatakan tidak kepada perkara yang tidak betul contohnya dalam isu rasuah tadi.


Apakah harapan IIM dalam mencapai matlamat PIN?

Bukan IIM tetapi kita sendiri. Kita perlu ada tahap nilai dan etika yang tinggi.

Integriti perlu ada dalam diri kita semua bagi menjamin masa depan yang berjaya. Bukan hanya pada diri sendiri tetapi buat bangsa dan negara.

Tanpa integriti, negara boleh musnah dalam sekelip mata. Jika kita tidak mahu lihat semua itu berlaku, kita perlu persiapkan diri bagi melahirkan generasi yang lebih berkualiti dan salah satunya adalah masyarakat yang bebas rasuah.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

DOA MOHON KESEMBUHAN DARIPADA PENYAKIT (khusus buat Cikgu Razali Bidin)




Perkhabaran yang diterima malam tadi, Sahabat saya Cikgu Razali Bidin, Guru Bahasa Melayu  merangkap Jurulatih Pantun SMKA Pahang Muadzam Shah, yang baru pulang dari Makkah Al-Mukarramah,  kini terlantar di hospital kerana jangkitan kuman. Beliau kini ditempatkan di Katil No 20, Wad 8B, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.

Kepada sahabat-sahabat yang mengenali beliau, doa kalian dipohon ... Moga Allah S.W.T. mengurniakan kesembuhan kepada beliau....AMEEN.

ISU PENGAJIAN TINGGI : Universiti kena ubah tradisi jika mahu relevan


Oleh : Dr Ibrahim Komoo
 
Program kesarjanaan perlu diperluas untuk pembangunan komuniti

Dialog antara Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dengan semua Naib Canselor IPTA di Langkawi baru-baru ini mempunyai pengertian besar untuk masa depan institusi universiti awam di Malaysia. Keprihatinan beliau terserlah apabila beliau menekankan pentingnya universiti keluar daripada perangkap menara gading untuk menjadi institusi yang relevan dengan arus pembangunan negara.

Banyak perkara yang dibangkitkan untuk memacu transformasi universiti ke arah kecemerlangan. Antaranya yang menarik perhatian ialah Mohamed Khaled menegaskan, selain menjalankan peranan mendidik anak bangsa dan menjalankan penyelidikan di ufuk ilmu, universiti perlu memainkan peranan sebagai penggerak Polisi Awam.

Beliau menegaskan, universiti perlu menerajui gagasan polisi atau dasar awam berkaitan dengan pendidikan sepanjang hayat, pendidikan untuk kesejahteraan masyarakat, pemimpin intelek awam dan hubungan universiti dengan pembangunan komuniti.

Pendidikan untuk semua

Pendidikan untuk semua atau sepanjang hayat bererti universiti perlu juga memberikan ruang kepada rakyat Malaysia yang tidak mempunyai kelayakan secukupnya untuk turut belajar atau menimba ilmu di universiti.

Dalam konteks ini, di samping menjalankan program formal sedia ada, setiap universiti awam perlu mewujudkan program dan aktiviti pendidikan untuk pelbagai golongan masyarakat yang ingin memajukan kecemerlangan diri. Setiap rakyat, khususnya komuniti tempatan mempunyai peluang menjejakkan kaki di universiti untuk terus belajar dan meningkatkan ilmu serta kemahiran.

Pendidikan untuk kesejahteraan masyarakat pula tertumpu kepada pelbagai bentuk pendedahan yang membolehkan masyarakat mendapat idea, kemahiran dan peluang untuk memajukan sosioekonomi mereka. Dapatan penyelidikan dan pembangunan teknologi seharusnya boleh disalurkan terus kepada masyarakat dan mereka berpeluang untuk menggunakannya bagi memajukan kerjaya serta meningkatkan kesejahteraan masyarakat.

Setiap ahli akademik adalah pakar dalam bidang masing-masing. Inilah pemikiran dan pengetahuan terkehadapan dalam sesebuah negara yang perlu dimanfaatkan oleh bukan saja pelajar ketika memberi kuliah, tetapi untuk semua masyarakat awam. Ahli akademik seharusnya menjadi ‘intelek awam’ yang sentiasa menjadi pemimpin ilmu untuk memperkukuhkan hala tuju pembangunan negara sama ada dalam konteks suara pengasas, suara penegas atau suara teguran. Bagaimanapun, semuanya perlu dilaksanakan secara berhemah dan bijaksana.

Wujud hubungan rapat

Universiti juga perlu mewujudkan hubungan rapat dengan pelbagai pihak berkepentingan di sekelilingnya bagi menjayakan usaha pembangunan komuniti. Hubungan universiti dan komuniti tempatan tidak boleh dilihat sebagai satu tanggungjawab sosial saja, sebaliknya perlu ditegaskan sebagai salah satu peranan penting kehadiran sebuah universiti di sesuatu kawasan.

Apakah semua ini belum dilakukan oleh universiti awam? Sememangnya ia telah bermula lama secara kecilan dan berasaskan inisiatif individu atau kelompok kecil yang prihatin saja. Dalam konteks gagasan peranan pengajian tinggi, usaha begini dikenali sebagai ‘Peranan Ke-3 Universiti’, di mana peranan pertama ialah pengajaran dan pembelajaran, sementara peranan kedua menjalankan penyelidikan.

Bagaimanapun, peranan ke-3 ini kurang mendapat sambutan dan masih berhadapan dengan pelbagai halangan dasar dan struktur yang perlu diperkemaskan lagi.

Universiti awam pada abad 21 tidak boleh selesa dengan peranan tradisi iaitu pengajaran, penyelidikan dan penerbitan. Kepemimpinan dan ahli akademik perlu melalui transformasi minda menjadikan universiti relevan dengan pembangunan komuniti dan negara. Ilmu, teknologi dan kemahiran perlu disalurkan terus kepada pelbagai pihak berkepentingan.

Memperkasa polisi awam tidak bererti tugas tradisi - pengajaran, penyelidikan dan penerbitan perlu dipinggirkan. Bakat akademik perlu terus diasah, dipelbagaikan dan kecemerlangan terus dipertahankan. Jika sebelum ini tumpuan diberikan kepada pembangunan pelajar dan berkongsi ilmu sesama rakan kesepakaran. Kini, komuniti tempatan dan masyarakat awam turut menjadi sasaran kesarjanaan.

Saranan Mohamed Khaled pada asasnya adalah dasar baru yang perlu diterapkan dalam perancangan strategik pembangunan sesebuah universiti awam. Kini menjadi tanggungjawab kepemimpinan agensi pengajian tinggi dan universiti untuk menterjemahkan dasar ini kepada pelan tindakan. Soalnya apakah telah wujud kepercayaan dan iltizam yang tinggi dalam kalangan ahli akademik untuk menjayakan hasrat murni ini.

Penulis ialah Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu dan Ketua Kluster, Majlis Profesor Negara

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Cabaran Profesion Keguruan


Oleh : Rizuan Kamis

Profesion keguruan cukup mencabar jika dilihat dari segi tanggungjawab guru terhadap agama, bangsa dan negara. Hal ini demikian kerana merekalah yang bertanggungjawab memastikan Falsafah Pendidikan Negara dan Falsafah Pendidikan Guru dicapai dengan jayanya.

Pendidik memainkan peranan yang dominan dalam merealisasikan aspirasi negara untuk mewujudkan perpaduan kaum. Guru juga membuktikan bahawa mereka mampu mengimbangkan kewujudan integrasi nasional yang menjamin keamanan dan kesejahteraan negara.

Guru ialah ejen keberkesanan pendidikan. Kejayaan dan keberhasilan guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan, keilmuan dan keluhuran peribadi disifatkan sebagai cabaran yang harus didepani dengan profesional.

Seperti profesion lain, bidang keguruan yang juga terkandung dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan tidak terkecuali mendepani cabaran yang cukup besar. Perkembangan bidang sains dan teknologi turut menjadikan bidang pendidikan semakin mencabar.

Dunia pendidikan berubah dengan penekanan diberikan terhadap penggunaan teknologi maklumat yang selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Keadaan ini seterusnya menyebabkan pengurusan di sekolah menjadi semakin kompleks.

David Ryans dalam bukunya Characteristics Of Teachers—Their Description, Comparison, And Appraisal berpendapat bahawa guru yang berkesan dalam menangani cabaran ialah guru yang mempunyai sifat adil, demokratik, responsif, bertimbang rasa, baik hati, jujur, cergas, menarik, bertanggungjawab, stabil, tenang dan berkeyakinan.

Guru dalam konteks pendidikan sebenarnya berperanan sebagai ejen penyalur budaya dan ilmu. Selain itu, guru berperanan sebagai institusi kedua selepas keluarga. Dalam cakupan ini, guru memainkan peranan sebagai ejen pewarisan budaya yang penting bagi membentuk sesebuah masyarakat.

Proses pembelajaran mungkin berlaku secara spontan dan personaliti berubah secara tidak disedari. Guru harus mendepani cabaran secara profesional dan sedar tentang hakikat bahawa guru ialah pembimbing dan pendidik dalam masyarakat yang berbudaya. Banyak persepsi yang melingkari profesion keguruan, antaranya tanggapan yang menyatakan bahawa profesion keguruan sebagai mudah dan tidak memeningkan kepala, namun menjanjikan gaji yang memuaskan.

Sebenarnya profesion keguruan mempunyai cabarannya sendiri dan memerlukan persediaan yang secukupnya dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Profesion keguruan menjurus cabaran yang dihadapi di kawasan sekolah amnya dan cabaran dalam pengajarannya khususnya.

Mantan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Haji Ahamad Sipon, berkata, dalam abad ke-21, bidang pendidikan menghadapi pelbagai cabaran akibat kesan globalisasi dan liberalisasi. Setiap pendidik di institusi pendidikan pasti menghadapi cabaran sebagai seorang pendidik.

Persepsi yang menyatakan bahawa guru ibarat “ibu bapa kedua” secara tidak langsung menggambarkan tanggungjawab yang besar kepada golongan pendidik. Hal ini dikatakan demikian kerana kebanyakan ibu bapa meletakkan sepenuh kepercayaan dan tanggungjawab kepada guru untuk mengajar anak mereka supaya cemerlang dalam bidang akademik.

Oleh sebab itu, kesan globalisasi dan liberalisasi menuntut guru yang berilmu agar celik dan mahir dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK). Dalam suasana alaf baharu yang berorientasi TMK, teknologi memainkan peranan yang besar dalam pendidikan.

Guru yang aktif dan bersikap terbuka akan sentiasa melihat teknologi baharu sebagai perkara yang positif dan berusaha mencari alternatif yang terbaik bagi menguasainya. Pengaplikasian teknologi dalam pengajaran akan menghasilkan generasi berteknologi yang mampu mengharungi era globalisasi, sekali gus merealisasikan impian negara agar menjadi negara maju pada 2020.

Rencana ini dipetik daripada Dewan Masyarakat Mei 2012.

ISU BAHASA : UMS-SIL Malaysia meterai MoU pelihara bahasa ibunda Sabah



KOTA KINABALU 27 Nov. - Menyedari bahaya ancaman kepupusan bahasa ibunda di Sabah, Universiti Malaysia Sabah (UMS) menjalinkan kerjasama dengan Summer Institute of Linguistics (SIL) Malaysia iaitu sebuah organisasi yang mempunyai kepakaran dalam pembangunan mapan bidang linguistik.

Perjanjian tersebut dimeterai dalam majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa UMS di sini baru-baru ini.

Dalam majlis itu, UMS diwakili oleh Naib Canselor, Prof. Datuk Dr. Mohd. Harun Abdullah manakala SIL Malaysia diwakili oleh Pemangku Pengarahnya, Cynthia M. Spoelman.

Terdahulu dalam ucapannya, Mohd. Harun berkata, MoU itu mampu merangsang pembangunan penyelidikan dan pengajaran bahasa ibunda di Sabah.

Katanya, generasi muda zaman sekarang kurang cenderung untuk mempelajari dan menggunakan bahasa ibunda, sekali gus memberi impak negatif yang akan membawa kepada kepupusan bahasa kebudayaan masing-masing pada masa hadapan.

''Diharapkan, melalui kerjasama ini ramai pakar bahasa akan mengambil cabaran untuk melakukan sesuatu bagi memastikan bahasa-bahasa ibunda yang terdapat di Sabah tidak hilang ditelan zaman," katanya.

Mohd. Harun berkata, melalui kerjasama tersebut, para penyelidik UMS boleh menggunakan pangkalan data yang dikumpul SIL mengenai bahasa tempatan di negeri ini yang telah dikumpul sejak SIL menjalinkan kerjasama dengan kerajaan negeri pada 1978.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Mencarut - YB kita catat rekod


Oleh : ABD JALIL ALI

KITA mencatat satu lagi rekod dunia. Seperti yang ditegaskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, tiga hari lalu: “Kita akan menjadi satu-satunya negara mempunyai peraturan ini.” Boleh masuk dalam Guinness Book of World Records!

"Peraturan itu ialah pindaan Parlimen terhadap Peraturan Mesyuarat 36 (4) yang sebelum ini berbunyi: “Adalah menjadi kesalahan bagi Ahli-Ahli Dewan menggunakan bahasa kurang sopan (biadab).” Setelah dipinda ayatnya berbunyi: “Adalah menjadi kesalahan bagi Ahli-Ahli Dewan menggunakan bahasa kurang sopan (biadab) atau membuat pernyataan yang seksis.”

Jika disebut dalam bahasa mudah, para YB kita – termasuk juga YAB! – tidak dibenarkan lagi menyebut istilah lucah @ mencarut semasa sidang Dewan yang mulia itu. Ertinya kita negara pertama di dunia ada peraturan tidak boleh mencarut.

Dengan pindaan tersebut mengesahkan bahawa ada dalam kalangan Ahli-Ahli Yang Berhormat kita memang suka mencarut, sehingga terpaksa dibuat peraturan untuk melarang mereka mengeluarkan perkataan tidak senonoh.

Tidak dapat dipastikan sama ada rekod yang satu ini patut dibanggakan. Apa yang pasti mungkin dapat meredakan kekecewaan setelah sehari sebelum kenyataan Nazri kita menyaksikan Harimau Malaya dibaham teruk 0-3 di kandang sendiri oleh Singa dari seberang Tambak Johor. Alahai, kalau tidak dapat rekod AFF, dapat rekod mencarut pun kira okey.

Secara peribadi, saya menyokong seratus peratus pindaan yang dibuat terhadap Peraturan 36 (4). Dengan pindaan itu diharapkan sidang Parlimen kita tidak menjadi medan pertukaran kata-kata tidak sopan @ kurang ajar.

Seperti yang diketahui umum memang sesetengah YB – tidak kira pihak kerajaan atau pembangkang – berperangai tidak waras ketika berbahas di Dewan tersebut. Ada yang menggunakan bahasa isyarat yang amat tidak sopan, betul-betul macam mat rempit.

Ada yang mengeluarkan kata-kata kesat sambil menjerit, macam puntianak sundal malam. Ada pula yang berani – malah megah – menumbuk dan mengetuk meja, betul-betul macam ah long minta hutang. Macam mana orang berperangai seperti ini boleh dipilih sebagai wakil rakyat!

Paling memalukan lagi meloyakan ialah apabila terlalu bersemangat berhujah ada YB tergamak mengeluarkan kata-kata lucah lagi seksis, tanpa sedikit pun menimbangkan perasaan dan sensitiviti  YB wanita. Tidak patut sekali semangat di gerai kopi tepi longkang terbawa-bawa hingga ke Dewan yang mulia.

Namanya ahli Yang Berhormat, sepatutnya gelaran hebat itu dipelihara menerusi perkataan dan perbuatan. Tentu sekali pengundi memilih mereka, semasa pilihan raya, untuk menyampaikan masalah rakyat dengan berhujah secara bermaruah dan berhemah tinggi, bukan dengan mencarut.

Dengan pindaan tersebut, Speaker mempunyai kuasa untuk menentukan sama ada kata-kata dan istilah yang digunakan oleh seseorang YB itu seksis atau tidak. Kebijaksanaan beliau akan menetapkan sama ada satu-satu istilah itu boleh digunakan atau sebaliknya.

Maka Speaker perlu mengetahui sekian banyak istilah. Bergantung pada cara penggunaan, satu istilah boleh dianggap seksis, tetapi istilah yang sama juga boleh jadi tidak seksis. Contoh, sekiranya menyebut “Bumbung Parlimen bocor”, itu tidak seksis.

Tetapi jika berkata “YB (wanita) pun setiap bulan bocor”, istilah ‘bocor’ itu tentu sekali seksis.

Seyogia diingat ada nama-nama tempat di negara kita yang bunyinya bernada seksis, ala-ala lucah. Contohnya, kawasan Batu Buruk di Kuala Terengganu. Jika disebut “YB dari Batu Buruk”, itu tidak seksis, sebab dia merujuk kepada wakil rakyat kawasan berkenaan.

Tetapi jika ada mana-mana YB, terutama YB wanita berkata “Pada hemat saya lelaki batu buruk tidak akan berupaya memainkan peranan sebagai suami yang baik” tentu sekali Speaker kena menghalang istilah ‘batu buruk’ itu dari terus digunakan.

Juga tidak lucah sekiranya dalam perbahasan Parlimen ada yang membuat kenyataan: “Tuan Speaker, saya ingin menarik perhatian mengenai potensi Batang Berjuntai sebagai kawasan pertanian moden.”

Tetapi Speaker kena memberi amaran sekiranya ada YB yang celupar dan mengeluarkan kenyataan: “Saya harap mana-mana lelaki batang berjuntai yang lepak di Dataran Merdeka perlu diambil tindakan tegas.”

Semoga lepas ini para YB kita lebih bersopan – buang semua sifat mat rempit, dan jangan berperangai seperti ah long atau puntianak.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Tiada pengambilan guru sandaran


Oleh NORIZAN ABDUL MUHID

KEMENTERIAN Pelajaran memaklumkan tidak ada pengambilan baharu bagi jawatan guru sandaran sepanjang tahun ini manakala pelantikan guru tetap pula hanya dibuat berdasarkan keperluan pengisian serta kekosongan jawatan.

Pengarah Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran, Datuk Mohd. Ghazali Ab. Rahman berkata, pihaknya perlu meneliti secara terperinci di peringkat proses temu duga calon guru sebelum diserapkan ke dalam profesion perguruan.

Menurutnya, selain mempunyai pencapaian akademik cemerlang, calon guru yang ditemu duga pada masa depan wajib memenuhi kriteria bersikap patriotik dan berperwatakan sesuai.

Misalnya, kita hanya memilih 30 graduan terbaik daripada 10,000 permohonan guru, itu pun setakat kita tawarkan temu duga dan bukannya tawaran kemasukan jawatan guru,’katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pejabatnya dekat Putrajaya baru-baru ini.

Tegas Ghazali, langkah berhati-hati yang diambil itu bertujuan membetulkan persepsi masyarakat yang beranggapan profesion perguruan sebagai pilihan kerjaya terakhir setelah pelajar tamat pengajian.

Sepanjang proses temu duga ini berlangsung, kita akan mengambil langkah penambahbaikan pengambilan guru bagi memastikan keperluannya menepati matlamat guru cemerlang seperti dihasratkan oleh kerajaan.

Kita mahu menjadi seperti negara-negara maju lain yang mana pelajar mereka menjadikan profesion perguruan sebagai kerjaya utama mereka selain bidang kejuruteraan dan perubatan," ujarnya.

Beliau menambah, pengalaman pengambilan guru sebelum ini menjadi contoh terbaik kepada kementerian untuk melakukan proses penambahbaikan.

Hal ini demikian kerana, ujarnya, sebelum ini, sebahagian calon guru yang mempunyai kelayakan akademik yang cemerlang namun gagal memberikan jawapan terbaik apabila disoal mengenai keperluan profesional perguruan.

Sehubungan itu menurut Mohd. Ghazali, pihaknya perlu berhati-hati dan melakukan proses temu duga yang teliti semata-mata memastikan calon guru memenuhi piawaian dan keperluan pembelajaran dari semasa ke semasa.

Pada masa yang sama, katanya, kementerian akan memastikan pengambilan guru pada masa depan adalah mereka yang memiliki imej guru cemerlang dan mempunyai semangat patriotik tinggi, seterusnya menjadi ikon kepada pelajar.

Sementara itu, menurut kenyataan akhbar Unit Maklumat kementerian, tiada pengambilan pelantikan terbaharu Guru Sandaran Terlatih (GST) dan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT).

Jelas kenyataan tersebut, prosedur pelantikan guru melalui kaedah pelantikan secara tetap selepas calon lulus urusan temu duga jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG41 ditentukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP).

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU AGAMA : Makanan haram pengaruhi lakukan dosa


Oleh :  Lokman Ismail
 
Pemilihan makanan halal perlu diberi perhatian. Perkara ini penting kerana banyak makanan dihasilkan oleh pengusaha bukan Islam. Kemungkinan termakan makanan haram disebabkan bercampur kandungan haram seperti sumber daripada babi atau cara penyembelihan tidak mematuhi syariat, agak besar jika kita tidak berhati-hati.

Tidak haram makan makanan yang dihasilkan pengusaha bukan Islam jika dipastikan bahannya halal dan disediakan mengikut kehendak Islam. Namun, lebih baik jika umat Islam mengutamakan makanan disediakan orang Islam untuk mengelak keraguan. Memastikan yang halal wajib diusahakan.

Firman Allah bermaksud: “Oleh itu makanlah (wahai orang-orang yang beriman) semua yang telah dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda-benda yang halal lagi baik, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyambah-Nya semata-mata.” (Surah al-Baqarah, ayat 172)

Pengaruhi jiwa, minda

Makanan haram memberi kesan besar kepada kehidupan Muslim terutama dalam mempengaruhi jiwa dan minda. Jasad yang terbina daripada makanan haram akan mendorong seseorang melakukan perbuatan derhaka kepada Allah. Sifat buruk seperti tamak, hasad, malas melakukan ibadat dan cinta akan kehidupan dunia lebih cenderung dilakukan mereka yang hidupnya memakan makanan haram.

Seorang ulama, Sheikh Ali Syazali ada menyebut: "Sesiapa memakan benda yang halal, maka hatinya menjadi lunak, tipis dan bersinar, sedikit tidurnya dan tidak terhalang daripada berhadapan dengan Allah. Sebaliknya, sesiapa makan benda tidak halal, maka tergeraklah semua anggota badan melakukan maksiat."

Memakan makanan haram menyebabkan kemurkaan Allah. Jasad terdapat daging dan darah yang terhasil daripada sumber haram tidak diterima ibadatnya dan sukar dimakbulkan doanya. Di akhirat hidupnya adalah di dalam neraka. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Setiap daging yang tumbuh daripada sesuatu haram, maka apa neraka baginya adalah lebih utama." (Hadis riwayat Tirmizi).

Justeru, amat penting selidiki dan memastikan sumber makanan dan minuman dimakan serta diminum adalah halal. Ahli keluarga yang hidup daripada sumber makanan haram tidak akan menikmati kebahagiaan hidup biarpun dalam kemewahan dan kesenangan. Hati dan perasaan kosong dan sentiasa tidak bahagia.

Kita perlu makan untuk keperluan jasad membina kekuatan fizikal dan minda, bukan makan untuk kepuasan hidup. Fahaman ini mendorong perbuatan minum arak dan terpengaruh dengan teori karut untuk memuaskan nafsu dengan memakan haiwan eksotik.

Dilarang melampaui batas

Islam tidak melarang menikmati makanan dan minuman yang diingini selagi tidak melampaui batasan agama. Makan banyak dan tidak terkawal menjadi punca obesiti dan mendatangkan banyak masalah kesihatan.

Kita perlu bersyukur nikmat makanan dikurniakan Allah SWT. Bayangkan nasib mereka yang berdepan masalah kekurangan makanan.

Allah SWT menjadikan kelaparan sebagai satu ujian. Sesiapa yang bersabar dia beroleh kegembiraan.

Kelaparan yang dimaksudkan bukan saja tiada makanan, tetapi juga berpantang akibat penyakit. Justeru, langkah awal untuk mengelak penyakit ialah mengawal cara pemakanan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/