Sabtu, 8 September 2012

ISU SOSIAL : Model contoh organisasi merdeka


Oleh : Dr Sharifah Hayaati Syed Ismail
 
Alhamdulillah, kita baru saja meraikan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos lalu dan akan menyambut Hari Malaysia pada 16 September ini. Hari-hari ini amat bermakna sama ada kerana mengenangkan sejarahnya mahupun nikmat kemerdekaan yang dikecapi hingga saat ini.

Justeru, perlu diingat bahawa negara yang merdeka dan memiliki nilai kemerdekaan adalah aset amat berharga bagi rakyat kerana dengan kemerdekaan kita menikmati keamanan dan kedamaian, aspek paling asas untuk mengecapi kesejahteraan kehidupan.

Malah, keamanan ini membolehkan kita merancang masa depan. Paling penting, nikmat kemerdekaan membolehkan kita mengurus tadbir negara mengikut acuan sendiri dengan memelihara kesucian agama menunaikan amanah sebagai khalifah.

Jihad utama

Memelihara nilai kemerdekaan adalah suatu jihad yang utama. Negara yang makmur serta memelihara tanggungjawab agama dan kepentingan masyarakatnya adalah kota yang membuka gerbang untuk meraih hidayah Allah SWT.

Firman Allah SWT: “Dan janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih kerana kamulah orang yang paling tinggi, jika kamu orang yang beriman.” (Surah Ali-Imran, ayat 139)

Kita sangat beruntung jika dibandingkan dengan negara yang sedang bergolak dengan permusuhan, peperangan serta kemiskinan walaupun sudah puluhan tahun mengecapi kemerdekaan.

Serap jiwa merdeka

Justeru, kita perlu bersyukur berada dalam kemerdekaan dengan berusaha memelihara dan meningkatkan kesejahteraan berasaskan nilai kemerdekaan seperti bangsa yang kuat, bersatu, tidak mengaku kalah dan berputus asa atau bangsa yang disebut sebagai berjiwa merdeka.

Firman Allah SWT: “Dia berkata (Nabi Sulaiman), Ini ialah daripada limpah kurniaan Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberian-Nya. (Sebenarnya) sesiapa yang bersyukur, maka faedah syukurnya itu hanyalah kembali kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi mudarat kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Pemurah.” (Surah An-Naml, ayat 40)

Jiwa merdeka yang disuburkan perlu diserap dalam segala tindakan termasuk dalam berorganisasi iaitu dengan memerdekakan organisasi daripada sebarang bentuk cengkaman atau belenggu yang melemah serta memudaratkan.

Usaha memerdekakan organisasi boleh ditumpukan kepada memerdekakan hati warga daripada sifat mazmumah (seperti hasad dengki, khianat, fitnah dan buruk sangka)  kepada sifat mahmudah (seperti berbaik sangka).

Kedua, memerdekakan akal daripada pemikiran yang sempit dan negatif kepada positif, terbuka dan kreatif. Ketiga, memerdekakan fizikal daripada lemah dan malas kepada cergas, lebih bertenaga dan sihat.

Keempat, memerdekakan jiwa daripada mementingkan diri sendiri dan materialistik kepada yang bersederhana, yang mendahulukan kepentingan pelanggan dan orang ramai. Kelima, memerdekakan tabiat dan budaya kerja yang bergantung kepada arahan dan bantuan rakan kepada yang proaktif.

Tidak berlandas undang-undang

Keenam, memerdekakan tindakan yang tidak berlandaskan undang-undang, peraturan, adab, norma dan unsur tidak halal kepada halal. Kewajipan memartabatkan ‘organisasi merdeka’ adalah bukti kesyukuran dan kasih sayang terhadap organisasi dan nikmat sumber rezeki.

Firman Allah SWT: “Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmat-Nya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang berbuat kerosakan.” (Surah al-Qasas, ayat 77)

Justeru, marilah kita terus berusaha menjelmakan semangat dan nilai kemerdekaan dalam bekerja bagi membebaskan diri daripada cengkaman amalan serta budaya kerja negatif kepada budaya kerja cemerlang, profesional dan berprestasi.

Inilah lambang kesyukuran dan bukti jiwa merdeka yang diusahakan untuk meraih keampunan, rahmat dan keberkatan Ilahi serta menjana model contoh ‘organisasi merdeka’ demi faedah semua.

Penulis Prof Madya di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU GLOBAL : ASEAN hadapi cabaran besar


Oleh : NIZAM YATIM

PADA 8 Ogos lalu, Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) merayakan hari ulang tahun ke-45. Sambutan pada tarikh itu diadakan secara berasingan di 10 negara anggota iaitu Brunei, Indonesia, Filipina, Thailand, Singapura, Myanmar, Kemboja, Laos, Vietnam dan Malaysia.

Di Malaysia, sambutan diadakan di Dewan Serbaguna Wisma Putra, Putrajaya yang dihadiri oleh Timbalan Menteri Luar, Senator A. Kohilan Pillay dan duta-duta dari negara ASEAN.

Sekretariat ASEAN di Jakarta pula mengadakan majlis melepaskan belon yang turut dihadiri oleh Setiausaha Agungnya, Surin Pitsuwan dan program sama turut diadakan di Rumah Tetamu Kerajaan di Hanoi, Vietnam yang dihadiri Menteri Luar negara itu, Pham Binh Minh.

Langkah meraikan ulang tahun itu memang kena pada masanya kerana telah banyak kejayaan dicapai ASEAN termasuk dalam mengukuhkan ekonomi negara anggota dengan pembentukan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA).

Pembangunan ekonomi dapat dilaksanakan dengan pesat berikutan wujudnya keamanan dan kestabilan di rantau Asia Tenggara apabila setiap negara anggota berpegang kepada prinsip untuk bersatu dan bersahabat seperti yang diperlihatkan menerusi 10 tangkai padi yang terdapat pada logo rasmi ASEAN.

Sebelum ASEAN ditubuhkan, rantau berkenaan agak bergelora dengan pelbagai konflik antaranya konfrontasi antara Indonesia dan Malaysia serta Perang Vietnam pada 1960-an.

Dengan wujudnya ASEAN, hubungan negara-negara di rantau itu semakin baik dan masing-masing cuba memberi sumbangan bagi meningkatkan kerjasama terutama dalam bidang ekonomi, politik dan sosial.

Semangat saling bekerjasama itu telah membolehkan konflik sempadan antara Thailand dan Kemboja berhubung kuil Preah Vihear pada 2011 diselesaikan dengan baik.

Isu tuntutan bertindih seperti Pulau Sipadan dan Ligitan antara Malaysia dengan Indonesia pada 2002 dan Pulau Batu Putih antara Singapura dan Malaysia pada 2008 juga berjaya diselesaikan secara harmoni dengan masing-masing akur dengan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Sikap saling mempercayai juga cukup terserlah apabila Myanmar yang dilanda Taufan Nargis pada 2008 sehingga ratusan ribu nyawa terkorban hanya bersetuju menerima bantuan ASEAN dan menolak bantuan antarabangsa lain.

ASEAN juga berjaya memujuk Myanmar agar melaksanakan reformasi politik sehingga membolehkan pilihan raya awam dilaksanakan dan ikon demokrasi negara itu, Aung San Suu Kyi aktif berpolitik.

Berdasarkan sejarah, ASEAN ditubuhkan pada 8 Ogos 1967 oleh lima pemimpin iaitu Menteri Luar Indonesia, Adam Malik; Filipina (Narciso R. Ramos); Malaysia (Tun Abdul Razak Hussin); Singapura (S. Rajaratnam) dan Thailand (Thanat Khoman) di Bangkok, Thailand.

ASEAN melengkapkan keanggotaannya menjadi 10 negara apabila Brunei menyertainya pada 1984, Vietnam (1995), Laos dan Myanmar (1997) serta Kemboja (1999).

Jika Timor Leste menjadi anggota terbaru, maka bilangan keanggotaan ASEAN akan meningkat kepada 11. Namun, setakat ini tiada sebarang kata putus terhadap permohonan dari negara yang merdeka dari Indonesia pada 2002.

Dengan jumlah 10 anggota sekarang, ASEAN mempunyai lebih 558 juta penduduk. Bilangan yang ramai dan ekonomi kukuh sepatutnya membolehkannya mempunyai kuasa tawar-menawar yang tinggi.

Bagaimanapun, ketika menyambut usia yang ke-45, ASEAN tidak dapat lari daripada pelbagai cabaran baru antaranya isu status kerakyatan etnik Muslim Rohingya yang tidak diiktiraf kerajaan Myanmar.

Jika isu ini tidak ditangani dengan baik, ia sudah pasti merenggangkan hubungan Myanmar dengan negara-negara Islam dalam ASEAN.

Cabaran lain adalah penghijrahan pendatang tanpa izin, pemerdagangan manusia, penyeludupan dadah, lanun dan jenayah rentas sempadan.

Isu terbesar sudah pasti berkaitan kegagalan ASEAN mencapai kata sepakat berhubung tuntutan pulau-pulau di Laut China Selatan yang melibatkan Malaysia, Filipina, Vietnam dan Brunei dengan China.

Sewaktu Persidangan Menteri-Menteri Luar yang diadakan di Phnom Penh, Kemboja pada 6 hingga 13 Julai lalu, tuan rumah yang juga Pengerusi ASEAN mengambil sikap memihak kepada China apabila mahu isu itu diselesaikan secara bilateral dan bukannya melalui platform ASEAN.

Ini bermakna Phnom Penh berpendapat negara yang mempunyai isu tuntutan tersebut perlu berunding dengan China secara bersendirian tanpa melibatkan ASEAN.

Pendirian Kemboja disanggah oleh Filipina dan Vietnam yang mahukan isu diselesaikan menerusi platform ASEAN sama seperti pertikaian kuil Preah Vihear.

Inilah kali pertama sepanjang sejarah 45 tahun penubuhannya, ASEAN gagal mencapai kata sepakat.

Sikap berpihak Kemboja dan sikap berdiam diri Myanmar serta Laos yang mempunyai hubungan rapat dengan Beijing berhubung isu itu membuatkan ASEAN berada dalam dilema bagaimana untuk mencapai kata sepakat seperti yang telah diamalkan sekian lama.

Mengulas perkara itu, Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman dalam satu kenyataan berkata, kegagalan mencapai kata sepakat itu harus menjadi peringatan kepada ASEAN untuk memperkukuh dan mengekalkan barisan yang bersatu padu demi menghadapi cabaran masa depan.

"Tidak ada pilihan lain untuk kita kecuali untuk bersatu," katanya.

Oleh itu, untuk kekal relevan sudah sampai masanya negara-negara anggota kembali kepada sikap asal yang cuba diterapkan pemimpin pengasas ASEAN yang berkumpul di Bangkok pada 1967.

Sikap itu adalah untuk memberikan keutamaan kepada negara anggota dan tidak membiarkan negara luar campur tangan bagi memporakperandakan perpaduan ASEAN.

Negara-negara ASEAN harus sedar bahawa dengan bersatu sahaja mereka dapat berdepan dengan China yang semakin agresif menuntut pulau-pulau yang dianggap miliknya berasaskan faktor sejarah dan bukannya berdasarkan peruntukan undang-undang antarabangsa.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Pelan pendidikan baru bakal dilancar


Oleh : NIZAM YATIM

PADA Selasa ini, satu peristiwa bersejarah bakal dilakarkan apabila dilancarkan laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan (PPP) 2013-2025.

Laporan awal itu yang akan dilancarkan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur bertujuan menghasilkan modal insan unggul, kreatif, berkemahiran tinggi dan berdaya saing di peringkat antarabangsa melalui sistem pendidikan yang berkualiti dan bertaraf dunia.

Selepas pelancaran laporan awal dalam bentuk dokumen itu yang mengandungi pandangan, cadangan dan maklum balas untuk mempertingkatkan sistem pendidikan negara, ia akan dipaparkan untuk dilihat orang ramai.

Orang ramai boleh meneliti dokumen awal tersebut dan mengemukakan pelbagai cadangan tambahan sebelum ia dimuktamadkan pada penghujung tahun ini.

Sebahagian daripada cadangan itu diperoleh daripada Dialog Nasional Pendidikan Negara 2012 yang telah diadakan di seluruh negara dengan dipengerusikan oleh bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Wan Mohd. Nordin.

Sesi dialog itu telah membolehkan segenap lapisan masyarakat seperti golongan petani, pemandu teksi, pekerja kilang, peniaga, warga pendidik hinggalah kepada pelbagai latar belakang kumpulan profesional mengemukakan cadangan.

Selain dialog, pandangan juga diperoleh melalui Twitter, Facebook dan laman-laman web. Ia juga mengambil kira pandangan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Bank Dunia, hasil kajian 12 panel bebas, empat panel antarabangsa yang dilantik, laporan daripada enam Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan sembilan makmal pendidikan.

Dokumen awal PPP itu akan memaparkan pelbagai cadangan yang melibatkan sembilan bidang utama yang dianggap kritikal untuk mentransformasi pendidikan negara dan perlu diberikan perhatian oleh kerajaan.

Pertama, memartabatkan profesion keguruan. Untuk itu, Kementerian Pelajaran akan memberi fokus kepada usaha meningkatkan kualiti guru melalui pengambilan calon-calon guru yang memiliki keputusan akademik cemerlang serta meningkatkan kualiti latihan praperkhidmatan dan dalam perkhidmatan untuk guru.

Di samping itu, kementerian akan menambah bilangan guru dengan nisbah satu guru bagi setiap 13 murid, iaitu melebihi purata antarabangsa satu guru bagi setiap 16 murid.

Kedua, meningkat kualiti kepimpinan sekolah. Antara kaedah yang dilaksanakan adalah memberikan ganjaran kepada pengetua dan guru besar yang menunjukkan pencapaian cemerlang dalam meningkatkan prestasi sekolah.

Ia juga melibatkan langkah memperkenalkan kaedah pemilihan pengetua dan guru besar berasaskan merit dan pelan peralihan kepimpinan sekolah yang berkesan.

Ketiga, meningkatkan kualiti sekolah yang sekali gus akan meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Antara ciri-ciri sekolah berkualiti adalah yang mempunyai kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Untuk tujuan ini, kerajaan akan meningkatkan kemudahan ICT kepada sekolah termasuk kemudahan jalur lebar dan internet berkelajuan tinggi bagi memudahkan murid mengakses maklumat di dunia maya.

Keempat, memantapkan kualiti kurikulum dan pentaksiran untuk menyediakan modal insan abad ke-21.

Keutamaan yang diberikan adalah untuk membina satu kurikulum yang memenuhi piawaian antarabangsa dengan menekankan aspek kemahiran kreatif, penyelesaian masalah dan inovasi yang merupakan ramuan utama untuk melahirkan modal insan yang mampu untuk bersaing di peringkat global.

Kelima, meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa di kalangan murid. Ia akan dilaksanakan tanpa menjejaskan kepentingan penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di negara kita.

Langkah meningkatkan penguasaan bahasa ketiga seperti Mandarin, Tamil, Arab dan bahasa-bahasa antarabangsa lain adalah selaras dengan kemunculan kuasa baru ekonomi dunia yang sebahagiannya bertumpu di negara-negara Asia.

Keenam, menekankan penglibatan ibu bapa, sektor swasta dan masyarakat sebagai rakan kongsi dalam pendidikan.

Satu aspek yang diberikan penekanan dalam kajian semula pendidikan ini adalah peranan pihak berkepentingan di luar lingkungan sekolah untuk berganding bahu dengan pihak sekolah dalam usaha meningkatkan pencapaian murid.

Ketujuh, meningkatkan kesediaan murid untuk merebut peluang dalam pendidikan tinggi dan pasaran kerja. Pelan pendidikan baru ini akan melengkapkan pelajar dengan ilmu dan kemahiran yang akan membolehkan mereka memasuki pasaran kerja dalam sektor yang berdaya saing.

Untuk tujuan itu, di samping menguasai literasi dan numerasi, murid-murid akan dilengkapkan dengan kemahiran abad ke-21 seperti kualiti kepimpinan, kemahiran menyelesaikan masalah, pemikiran aturan tinggi (higher order thinking) dan kebolehan berkomunikasi dengan berkesan.

Kelapan, memperbaiki kecekapan dan keberkesanan pengurusan sumber. Ini bermakna, Kementerian Pelajaran akan mengurus sumber dengan cekap bagi mengelakkan ketirisan dan pembaziran serta memastikan sumber diagih secara optimum agar pulangan yang maksimum terhasil daripada setiap ringgit yang dibelanjakan untuk pendidikan.

Kesembilan, membina kemampuan serta keupayaan sistem penyampaian pendidikan. Ini bermakna, kualiti kepimpinan dan susunan urus tadbir kementerian akan diberikan perhatian yang utama dalam usaha untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan fungsi pegawai di setiap peringkat.

Ia akan melibatkan kira-kira 10,000 pegawai di peringkat kementerian, 6,000 di peringkat negeri, 4,000 di peringkat daerah dan 420,000 guru di sekolah.

Kepada orang ramai yang sedang menanti-nantikan pelancaran laporan awal PPP, marilah kita sama-sama mengemukakan pelbagai cadangan membina supaya ia menjadi pelan pendidikan yang melambangkan aspirasi rakyat seluruhnya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/