KES pasangan Malaysia di Sweden yang ditahan kerana disyaki mendera anak kerana tidak solat telah menjadi berita besar. Pasangan tersebut masih ditahan di sana walaupun anak-anak mereka telah berjaya dibawa pulang. Banyak perbincangan telah dibuat mengenai isu ini.
Ramai dalam kalangan masyarakat
tidak selesa dengan kewujudan undang-undang yang ada di Sweden, di mana ibu
bapa hilang hak mendisiplinkan anak-anak dan boleh dikenakan tindakan
undang-undang.
Sebenarnya, Malaysia juga sudah
lama menguatkuasakan Akta Kanak-Kanak 2001 dan memasukkan pelbagai peruntukan
undang-undang untuk melindungi kanak-kanak.
Di Malaysia, jika ibu bapa atau
penjaga mendera anak-anak, mereka tetap akan ditahan polis dan dikenakan
tindakan undang-undang yang boleh membawa hukuman denda dan penjara (rujuk
seksyen 31).
Di Malaysia juga Pegawai
Pelindung boleh menyelamatkan kanak-kanak jika mereka memerlukan pemeliharaan
dan perlindungan seperti yang diperuntukan oleh seksyen 31 iaitu: (a)
kemungkinan dicederakan, ibu bapa abai, cuai, tidak layak, buang anak, atau
kanak-kanak membahayakan diri sendiri atau ibu bapa bertelingkah dan
sebagainya.
Jika dilihat, terlalu banyak
kategori yang membolehkan Pegawai Pelindung bertindak menyelamatkan kanak-kanak
dan meletakkan mereka di rumah ibu bapa pelihara atau foster (ibu-bapa angkat).
Namun persoalan yang ingin saya
bincangkan ialah sejauh mana ibu bapa boleh merotan anak-anak mereka jika
enggan solat?
Sebenarnya kontroversi memukul dalam Islam sering disebut dalam hal memukul isteri berlandaskan ayat al-Quran.
(rujuk al-Nisa : 34).
Kebanyakan orang beranggapan ayat
ini lesen untuk memukul isteri sedangkan Islam adalah agama yang mengutamakan
kasih sayang.
Semasa membincangkan Akta
Keganasan Rumah Tangga 1994, isu pukul isteri ditimbulkan kerana bilangan kes
tertinggi datang daripada orang Islam.
Samalah juga dengan merotan atau
mendera anak. Jika dilihat data kes, bilangan tertinggi ialah daripada keluarga
Islam. Ini memberi gambaran bahawa Islam itu mendidik anak dengan keganasan
supaya anak takut dan berdisiplin.
Islam adalah agama yang
mementingkan kasih sayang. Daripada segi merotan anak, dalil dalam sebuah hadis
Nabi SAW: Ajarilah anakmu untuk menunaikan
solat ketika usianya tujuh tahun dan pukullah mereka sekiranya sudah berusia 10
tahun dan pisahkanlah tempat tidur mereka (antara lelaki dan perempuan).
Ibnu Qudamah berpendapat hukum
sebatan terhadap kanak-kanak merupakan suatu hukuman pemulihan yang
disyariatkan untuk melatih kanak-kanak melakukan sesuatu kewajipan seperti
solat. Para juri bersepakat yang kanak-kanak boleh dikenakan sebatan yang
ringan untuk tujuan pendidikan dan wajib bagi bapa atau datuk melaksanakannya.
Hanya kanak-kanak yang berusia lebih 10 tahun boleh dikenakan hukuman sebatan
ringan.
Namun, terdapat hadis yang
menunjukan bahawa Nabi SAW tidak suka kepada orang yang menghukum kanak-kanak
secara fizikal.
Dalam sebuah hadis Abu Masaud
mengatakan: Aku telah memukul seorang hamba
kanak-kanak lelaki dengan rotan dan aku mendengar suatu suara di belakangku.
Ketahuilah wahai Abu Masâud. Tetapi aku tidak tahu bahawa suara itu bernada
kemarahan. Ketika suara itu menghampiri, dia adalah Rasulullah. Maka, baginda
pun bersabda: Ketahuilah wahai Abu Masâud. Aku pun menjatuhkan rotan daripada
tanganku dan Rasulullah bersabda: Ketahuilah wahai Abu Masâud, bahawa Allah telah menetapkan atas kamu tanggungjawab terhadap
hamba lelaki ini. Maka, aku berkata, Aku tidak akan memukul hamba lagi selepas
itu selamanya. (Sahih Muslim)
Hadis Ibnu Abbas meriwayatkan
bahawa bahawa Rasulullah SAW bersabda: Gantungkanlah
rotan sehingga rotan itu dapat dilihat oleh ahli keluarga, sesungguhnya itu
boleh mendidik mereka.
Al-Manawi, ketika membincangkan
maksud hadis ini berkata: Rotan
tersebut adalah pendorong kepada seseorang untuk beradab dan berakhlak dengan
akhlak mulia dan nilai-nilai murni yang kebanyakan jiwa yang keras menanggung
kesusahan yang berat untuk melaksanakannya.
Pandangan al-Manawi ini
membuktikan bahawa rotan secara simbolik, tanpa perlu digunakan boleh
memberikan kesan kepada tingkah laku seseorang, terutamanya kanak-kanak. Jika
dilihat daripada pandangan di atas, ibu bapa mempunyai kewajipan mendidik
dengan ilmu agama terlebih dahulu sebelum dididik dengan perkara ilmiah yang
lain.