Sabtu, 6 Mac 2010

Mencari jawapan di sebalik gejala seksual

Oleh NORAINI ABD. RAZAK

SEKS dan manusia sememangnya tidak dapat dipisahkan. Begitu juga seks dan haiwan. Namun seks haiwan tiada garis panduan. Sebab itu seks melampau dikaitkan dengan nafsu kebinatangan. Tetapi dalam dunia moden, sering dipaparkan naluri seks manusia lebih binatang dari haiwan.

Itu realiti dunia siber. Di mana seks sejenis menjadi halal. Itu mungkin tidak berlaku dalam dunia haiwan. Haiwan akur pada tabie, maka kitaran seks haiwan mengikut putaran tabie, tiada yang di luar tabie.

Nafsu haiwan tidak berkembang. Tiada juga halal atau haram. Haiwan tidak belajar daripada manusia tentang kegilaan seks.. Selalunya manusia yang meniru perilaku seks haiwan. Ini kerana perilaku haiwan terbatas dek kekosongan fikiran. Manakala manusia menggunakan kelebihan akal dan fikiran untuk mencuba sesuatu yang di luar jangkauan. Maka terciptalah perilaku songsang yang menyanggah putaran alam.

Itu perbezaan dan persamaan antara naluri seks manusia dengan haiwan.

Mungkin disebabkan naluri seks manusia yang semakin tidak terbimbing maka timbul cadangan supaya pendidikan seks diperkenalkan di sekolah. Maknanya, seks mesti dididik. Jika tidak dididik dikhuatiri seks semulajadi akan menyimpang sehingga menjadi punca runtuhnya masyarakat. Apabila masyarakat runtuh maka akan huru-haralah dunia. Yang haram dihalalkan di sisi undang-undang, manakala yang songsang dijadikan resam.

Tetapi sejauh mana relevannya pendidikan seks di sekolah dengan kawalan kewarasan manusia dalam mendepani kemaruk seks? Mampukah pendidikan berlawan dengan aliran deras dunia tanpa sempadan yang membawa masuk segala porno dan idea gila tentang seks biar pun di ceruk pedalaman sekali pun?

Adakah trend seks bebas, jenayah pembuangan bayi, seks sesama jenis dan seks terlampau dapat dibendung menerusi pendidikan seks secara formal di sekolah?

Atau pendidikan seks mesti dilangsungkan secara tidak rasmi - oleh ibu bapa di rumah atau menerusi bimbingan agama. Kemudian digabung pula dengan peringatan serta pendidikan secara tidak langsung menerusi subjek tertentu seperti pendidikan agama, moral, sains, kesihatan, biologi, sains rumahtangga dan kemahiran hidup.

Terbukti berkesan

Pendekatan konvensional (tanpa slot khas atau matapelajaran khas seks) terbukti berkesan puluhan tahun lalu. Bukan tiada langsung jenayah berkaitan seks berlaku pada zaman nenek moyang kita. Ada, tetapi parasnya amat minimum. Kegilaannya tidak sampai ke tahap menamatkan nyawa tidak berdosa di dalam longkang atau tong sampah. Atau dibakar supaya jejak dan susur galur si pembuat dosa tidak dapat dikesan.

Peringkat pertama pendidikan seks bermula di tangan ibu bapa. Dahulu ibu bapa tegas mengingatkan anak-anak tentang apa yang tidak boleh dan apa yang boleh dilakukan. Sejak kecil anak-anak diingatkan supaya menjaga kehormatan. Jangan dibenar sesiapa menyentuh kehormatan diri hatta keluarga terdekat.

Anak-anak tidak dibenar keluar malam kecuali untuk mengaji, belajar agama atau menghadiri tuisyen. Itu pun dengan penuh kebimbangan. Bukan seperti zaman sekarang, tuisyen menjadi 'senjata' utama untuk melepaskan diri dari pandangan ibu bapa. Manakala pendidikan seks di sekolah diajar secara tidak rasmi kebanyakannya menerusi subjek agama. Ustaz mengajar tentang halal dan haram. Para pelajar diberi tunjuk ajar tentang akil dan baligh yang membawa perubahan fizikal lelaki dan wanita.

Mereka membimbing tentang perlunya mandi hadas, apabila didatangi haid atau mengalami mimpi. Istilah-istilah seperti persetubuhan disentuh sejak usia tujuh tahun. Paling penting semua nilai yang boleh menjadi benteng pertahanan diri daripada terjebak dalam 'jenayah' seks atau jenayah-jenayah lain ditekankan secara tidak lansung di rumah dan di sekolah. Ingatan tentang dosa dan pahala memagari keterujaan untuk mengetahui lebih banyak tentang seks..

Selepas nikah

Biar pun tidak diajar mengenai seks selamat atau penggunaan alat pencegah kehamilan, namun sering ditekankan, seks hanya boleh berlangsung selepas nikah. Terbukti ajaran dan pendekatan yang berlangsung sejak turun temurun itu sedang galak digunapakai di Barat. Anak-anak muda diingatkan tentang seks selamat. Salah satu elemen dalam seks selamat adalah seks selepas berkahwin. Kepercayaan itu semakin mendapat tempat lantaran menyedari bahawa pendidikan seks di sekolah bukan jawapan kepada pelbagai masalah akibat seks yang semakin membimbangkan dunia.

Sebab itu dalam dunia moden, kesedaran mengenai akibat seks tidak terkawal seperti dijangkiti penyakit kelamin, AIDS dan krisis moral bukan menuntut satu jawapan. Kesemua gejala itu tidak boleh ditangani hanya dengan memperkenalkan pendidikan seks di sekolah.

Tanggungjawabnya besar. Ibu bapa, guru- guru, masyarakat dan individu itu sendiri. Jika ibu bapa memainkan peranan tetapi guru-guru memandang lewa, maka kesedaran tidak akan mampu dipupuk. Jika ibu bapa dan guru-guru melaksanakan fungsi masing-masing tetapi masyarakat tidak peduli, tidak ada gunanya. Manakala jika ketiga-tiga pihak berjaya dalam peranan masing-masing tetapi pengaruh dunia tanpa sempadan gagal dibentengi oleh individu, maknanya kita kena kembali kepada asas kehidupan - menjadikan agama sebagai panduan. Lantaran di situ jawapan yang sebenar.

Menjauhi seks terlarang yang membawa kepada pelbagai penyakit masyarakat dalam dunia serba canggih sememangnya tidak mudah. Ia tidak semudah anak kecil penulis menghafal perkara yang membatalkan air sembahyang antaranya 'keluar sesuatu dari qubul dan dubur'. Apabila ditanya maksud dua perkataan, lancar dia menjelaskan - jalan belakang dan depan.

Lantaran pada usia itu dia tidak tahu mana satu jalan yang halal dan haram. Tanggungjawab ibu bapa dan guru memberi kefahaman lanjut. Selebihnya terpulang kepada bentuk masyarakat tempat dia membesar kelak. Manakala pendidikan seks di sekolah bukan jalan penyelesaian.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Profesor Dr. Awang Sariyan Sokong Wajibkan Kursus Bahasa Melayu Kepada Pelajar Asing

Prof. Dr. Awang Sariyan

SAYA menyokong sepenuh-penuhnya ketetapan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia untuk mewajibkan kursus bahasa Melayu kepada 65,000 orang pelajar asing di institusi pengajian tinggi di negara ini, sebagaimana yang dinyatakan oleh YB Dato’ Seri Mohd. Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi Malaysia.

Ketetapan itu sebenarnya merupakan pengisian dasar yang telah diputuskan oleh Kerajaan Malaysia sendiri sebagai susulan Akta Pendidikan 1996 yang menetapkan tiga subjek wajib untuk diikuti oleh pelajar asing, iaitu bahasa Melayu, pengajian Malaysia dan pendidikan moral.

Bahkan dasar mewajibkan penguasaan bahasa kebangsaan negara tuan rumah seumpama itu telah menjadi amalan sejagat di negara-negara lain yang menerima pelajar dari luar negara sejak lama dahulu.

Kejayaan dasar itu di negara ini telah dilaksanakan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia sejak lebih 20 tahun sehingga memungkinkan pelajar dari luar negara di universiti itu dapat berinteraksi dan berkomunikasi dengan baik dengan masyarakat setempat, serta dapat menghayati budaya di negara ini.

Sukatan pelajaran bahasa Melayu untuk pelajar asing sebenarnya telah pun disiapkan, pada waktu itu oleh Pusat Perkembangan Kurikulum dengan bantuan pakar-pakar bahasa, semasa hal ehwal pengajian tinggi masih di bawah Kementerian Pendidikan.

Pihak pengurusan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia diharapkan dapat membuat langkah susulan dengan segera untuk melaksanakan ketetapan yang dinyatakan oleh Menteri Pengajian Tinggi itu.

Ini merupakan salah satu langkah yang praktis dan mulia untuk memperdanakan bahasa Melayu dalam kalangan warga dunia, kerana pelajar yang pulang ke negara masing-masing pasti dapat menjadi sumber pengembangan bahasa Melayu di negara masing-masing.

Dengan terdapatnya 130 buah institusi pengajian tinggi di 45 buah negara sedunia yang mengajarkan pengajian Melayu, langkah kerajaan Malaysia memperkenalkan bahasa Melayu kepada pelajar dari luar negara yang belajar di negara ini pasti dapat meningkatkan martabat bahasa Melayu dengan lebih cepat dan meluas.

Prof. Dr. Awang Sariyan Penyandang Pertama Kursi Pengajian Melayu Malaysia-China Universiti Pengajian Asing Beijing

Sumber : http://mstar.com.my/

GERHANA BAHASAKU

Gerhana bahasaku lindungkan seri pelangi
tumpahkan kelam bayang
menutupi desa, perahu nelayan, gubuk, tadika dan

sekolah-sekolah warisan ibunda.

Kanak-kanak di titian lama

tak lagi berlari dan ketawa memperaga ceria
hitam masih bayang gerhana bahasa
menghalang pandangan tutur dan seni kata
di bilik darjah tiada riang tulisan
seakan petanda ia akan ditinggalkan.

Entah apa terjadi
pada kitab-kitab tua penuh kias dan ujana

segala guru dan pendeta
terkunci agaknya dalam gelap tak bernama.


Seketika seakan berakhir gerhana itu

mengamankan buanaku bahasaku.


MALIM GHOZALI PK
Kota Damansara

http : //www.bharian.com.my/