Jumaat, 26 Oktober 2012

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : AES Boleh Kurangkan Kematian di Jalan Raya


SHAH ALAM : Pakar sistem pengangkutan pintar yang mengkaji keberkesanan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) berkata, kamera kelajuan boleh mengurangkan kadar kematian di jalan raya pada kadar sekurang-kurangnya 35 peratus.

Pensyarah Jabatan Ukur Sains dan Geomatik Universiti Teknologi MARA (UiTM), Dr Khoiri Mohd Dimyati yang berpengalaman hampir 30 tahun dalam pengangkutan awam dan sistem penguatkuasaan berkata, penggunaan kamera kelajuan di negara lain membuktikan berjaya mengurangkan kemalangan dengan peningkatan persepsi pemandu bahawa mereka sentiasa diperhatikan.

Beliau berkata, kajian di negara-negara yang menggunakan AES menunjukkan bahawa sistem itu berjaya mengurangkan kemalangan dan kematian yang berkaitan sebanyak 70 peratus.

"Saya percaya AES boleh mengurangkan kematian jalan raya sebanyak 30% hingga 35%. Jika AES boleh berjaya di negara-negara lain, ia juga boleh berjaya di sini," katanya dalam satu temu bual di sini.

Dr Khoiry berkhidmat sebagai penasihat di Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Pengangkutan Jalan bagi pelaksanaan AES antara 2008 dan 2011 apabila kementerian mengkaji kaedah mengurangkan jumlah kemalangan dan kematian jalan raya.

Purata kadar kematian jalan raya di Malaysia adalah 17.7 kematian setiap hari.

Dr Khoiri, yang juga penasihat teknikal kepada kerajaan mengenai pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1967 berkata, masalah yang wujud dalam kalangan pemandu Malaysia adalah sikap 'seolah-olah tidak menghargai kehidupan'.

Selain itu Dr Khoiry berkata kekurangan penguatkuasaan juga menyumbang kepada persepsi bahawa pemandu tidak akan ditangkap kerana melanggar undang-undang.

AES mula beroperasi pada 23 September lalu dengan 14 kamera dipasang di Perak, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur dan lebih banyak kamera akan dipasang di 817 kawasan di seluruh negara tahun depan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho berkata lokasi lain akan ditentukan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros).

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

ISU SOSIAL : Nilai baik bentuk akhlak pekerja


Oleh : Dr Sharifah Hayaati Syed Ismail
 
Optimisme, keberanian, adil perlu jadi pegangan

Nilai aspek utama dalam segenap tindak-tanduk manusia. Tanpa nilai baik, sesuatu tindakan yang baik boleh dilihat sebagai tidak baik dan tidak bermanfaat. Contohnya, menyiapkan minit mesyuarat, laporan atau sesuatu projek yang dipertanggungjawabkan adalah suatu usaha baik tetapi jika dihasilkan tanpa nilai ketelitian, ketelusan, kesahihan fakta dan penjimatan kos, kerja itu walaupun siap tidak diterima secara baik sebagai yang berkualiti.

Justeru, setiap tindakan dalam Islam amat menekankan aspek nilai baik seperti  terkandung dalam pengertian akhlak yang sangat luas.

Sabda Rasulullah apabila ditanya apa itu agama, Baginda menjawab dengan ringkas tetapi padat bahawa agama itu akhlak yang baik. Maksudnya, keseluruhan mengenai Islam boleh difahami dan terserlah dengan paparan amalan yang berakhlak.

Magnet kejayaan

Akhlak adalah ‘magnet kejayaan’. Banyak sekali dalil al-Quran dan hadis yang menunjukkan mereka yang berakhlak pasti berjaya. Besi beraninya pula tersangat kuat sehingga impak sebagai amal salih kekal di akhirat kelak.

Sabda Rasulullah SAW: “Peniaga yang jujur dan amanah berada bersama nabi, orang yang jujur dan syuhada.” (Riwayat al-Tirmizi)

Berakhlak dalam segenap amalan menatijahkan kejayaan yang boleh dan tidak boleh dijangkakan. Firman Allah SWT: “Tidak ada seorangpun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan menggembirakan sebagai balasan bagi amal soleh yang sudah dikerjakan oleh mereka.” (Surah al-Sajdah, ayat 17)

Pengurusan nilai

Dalam pembangunan organisasi, pengurusan nilai semakin ditekankan. Pandangan Tan Sri Ahmad Sarji dalam buku bertajuk  Sekadar Berpendapat  menggariskan tiga nilai dalam tindakan operasi iaitu optimisme, keberanian dan adil.

Nilai optimisme dalam bekerja membolehkan seseorang mempunyai pelbagai pilihan bertindak dan bekerja tanpa rasa kaku atau buntu. Usaha dan panduan untuk menerapkan nilai ini dalam organisasi kita boleh dibuat melalui beberapa kaedah pendekatan yang disarankan.

Dunia hari ini juga menyedari hakikat bekerja dan mengurus berasaskan nilai ini. Malah kejayaan operasi syarikat konglomerat dunia seperti kajian dalam buku What Really Works - The performance secrets of the world’s most successful companies oleh William Joyce, Nitin Nohria dan Bruce Roberson menunjukkan kejayaan bersandarkan kekuatan nilai didukung dalam tindakan dan strategi.

Bahkan ia juga penentu kepada pengukuhan budaya kecemerlangan itu. Ertinya, untuk kekal berjaya juga mesti mempraktikkan tindakan yang berakhlak. Selain sebagai pengukuh kejayaan, akhlak juga adalah benteng kegagalan.

Firman Allah SWT: “Ketika Tuhanmu memberitahu, jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahkan nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kufur, sesungguhnya seksaan-Ku amat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7)

Personaliti pekerja

Justeru, mari kita kenal pasti nilai utama yang mendokong kerja seharian kita. Jika ditanyakan apakah tiga nilai utama bagi tindakan kerja anda, barangkali dapat kita fikirkan apakah yang sudah kita jadikan amalan dan rasa gembiralah dengannya serta pertingkatkan lagi.

Pegangan nilai akan membentuk akhlak atau personaliti pekerja. Personaliti yang baik adalah suatu keajaiban bagi pekerja kerana ia potensi yang membuka banyak ruang dan peluang untuk berjaya.

Abu Hurairah, sahabat Rasulullah yang terkenal daripada kalangan Ahli Suffah, walaupun miskin tetapi mempunyai nilai kekayaan personaliti antaranya beliau amat tekun mendampingi Rasulullah dan dalam tempoh lima tahun bersama, beliau menghafal sabda Baginda.

Justeru, marilah kita terus memupuk kerja berasaskan nilai kerana kemuliaan diri di sisi Allah SWT terletak kepada usaha dan nilai baik dalam mengusahakannya walaupun kecil.

Firman Allah SWT: “Tentulah Kami tidak mensia-siakan pahala orang yang mengerjakan amalannya dengan baik.” (Surah al-Kahfi, ayat 30)

Penulis Prof Madya di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SOSIAL : Pekerja amanah, jiwa tenang


Perspektif IKIM

Presiden Kesatuan Pekerja - Pekerja dalam Sektor Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman dilaporkan merungut kerana kira-kira 15 hingga 18,000 daripada kalangan penjawat awam malas bekerja.

Walaupun bilangannya kecil berbanding 1.2 juta penjawat awam, namun ia akan menimbulkan ketidakcekapan dalam sektor awam. Beliau turut menyarankan tindakan boleh diambil majikan termasuk menghantar mereka menghadiri kursus motivasi, diberi amaran atau diminta bersara awal. Sebenarnya, sifat malas, pecah amanah, rasuah, tiada integriti, memilih kerja, ponteng, mencuri tulang, hilang waktu pejabat, buat kerja sambilan waktu pejabat adalah cerminan kepada kejahilan.

Ramai masih belum faham kerja itu adalah ibadah, maka kenapa perlu dirosakkan ibadah kita dengan perkara yang tidak dibenarkan sehingga menjadikan ibadah tidak diterima Allah SWT. Kita tidak bercakap atau makan ketika solat kerana ia membatalkan solat.

Tetapi kita sewenangwenangnya membuat perkara membatalkan status kerja sebagai ibadah apabila melakukan perkara menyalahi peraturan ditetapkan majikan.

Ramai yang keluar masuk pejabat sesuka hati sedangkan peraturan tidak membenarkannya melainkan dengan kebenaran majikan. Majikan mungkin tidak tahu semua pergerakan kakitangannya, tetapi Allah tahu.

Itu belum bercakap soal mengambil harta benda pejabat dari sekecilkecil pen, pensil kepada yang lebih besar, mengguna kenderaan pejabat untuk urusan peribadi, dan semuanya itu menjadikan kehidupan kita hilang keberkatannya.

Jangan pelik jika anak kita keras hati dari petunjuk dan hidayah, menjadi mat rempit, penagih dadah, anak derhaka, bebal dan degil. Ini kerana kesilapan kita memberi keluarga makan daripada rezeki yang haram atau syubhah.

Muhasabah diri dan nilai apakah kita termasuk dalam golongan mereka yang mencari-cari kenapa hidupnya tidak tenang, selepas satu demi satu musibah melanda. Mungkin ini disebabkan perbuatan tidak amanah dalam pekerjaan kita seharian.

Apabila kita menerima jawatan dan bersetuju dengan terma dinyatakan, kita berikrar akan mematuhi segala peraturan ditetapkan. Itu adalah akad perjanjian kita dengan majikan yang Allah menjadi saksinya sama ada kita sedar atau tidak.

Perjanjian perlu dipatuhi dan pelanggarannya oleh manamana pihak adalah khianat. Terlalu banyak ayat al-Quran dan hadis memerintahkan berpegang kepada janji dan perjanjian.

Mematuhi perjanjian itu terpakai selama mana kita bekerja dan menerima gaji daripada majikan.

Allah memerintahkan kita melaksanakan perjanjian dalam firmanNya: “Wahai orang yang beriman, penuhilah akad (perjanjian).” (Surah alMai’dah, ayat 1).

Oleh itu, menjadi kewajipan kepada kita di sisi syarak mematuhi semua perjanjian termasuk peraturannya, pekelilingnya dan arahan majikan dari masa ke semasa selama mana tidak memerintah maksiat kepada Allah.

Jika kita merasa tidak senang dengan peraturannya, maka kita bebas meletak jawatan dan mencari pekerjaan lain, tiada siapa yang boleh halang. Ada manusia yang tidak suka dikongkong oleh peraturan, maka orang begini silalah bekerja sendiri dan menjadi majikan sendiri.

Setiap perjanjian dengan majikan atau orang perseorangan akan disoal kembali di sisi Allah SWT. Jangan ingat kita boleh terlepas daripada hukuman hanya kerana di dunia dulu majikan tidak sedar atau tidak tahu aktiviti khianat kita terhadap pekerjaan.

Sumber : http : //www.bharian.com/