Rabu, 30 September 2009

ISU SOSIAL : Dilema perdagangan manusia


AKTIVITI perdagangan manusia merupakan antara jenayah tertua. Ia juga dianggap sebagai suatu industri universal dan tidak tertakluk kepada satu-satu negara untuk beroperasi.

Laporan Perdagangan Manusia (TIP) oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat menganggarkan, kegiatan perdagangan manusia di negara itu melibatkan keuntungan antara AS$1 bilion hingga AS$3 bilion (RM3.5 bilion hingga RM10.5 bilion) setahun.

Dianggarkan sekitar 600,000 hingga 800,000 orang menjadi mangsa sindiket perdagangan manusia dengan sekitar 14,500 hingga 17, 500 daripadanya diperdagangkan di AS setahun.

Sementara itu, Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Khusus Membanteras Dadah dan Jenayah (UNODC) menganggap perdagangan manusia sebagai industri jenayah yang menjana keuntungan sekitar AS$5 bilion hingga AS$9 bilion (RM17.5 bilion hingga RM31.5 bilion) setahun.

Isu perdagangan manusia kini menjadi antara fenomena yang mengancam banyak negara. AS telah menggubal undang-undang perdagangan manusia iaitu Akta Perlindungan Mangsa Penyeludupan dan Keganasan 2000.

Akta itu telah memperluaskan konsep perdagangan manusia dan mengenakan hukuman berat ke atas mereka yang terlibat.

Malaysia juga telah meluluskan Akta Antipemerdagangan Orang 2007 (ATIP) bagi menangani isu tersebut.

Kewujudan akta ini telah memberikan kuasa kepada kerajaan untuk mendakwa dan mengenakan hukuman dengan peruntukan penjara sehingga 20 tahun dan denda sehingga RM500,000.

Sejajar dengan pengenalan akta tersebut, kerajaan turut menubuhkan Majlis Antipemerdagangan Orang (MAO) yang berfungsi untuk menyelaraskan dasar dan melaksanakan ATIP.

Walaupun Laporan Antipemerdagangan Orang 2007 (TIP) oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat meletakkan Malaysia sebagai antara 16 negara berprestasi buruk dalam menangani isu ini, kewujudan ATIP dan MAO akan membuktikan komitmen negara dalam usaha membanteras fenomena ini.

Persidangan Serantau Mengenai Penyeludupan, Perdagangan Manusia dan Jenayah Antara Negara di Bali pada Februari 2002 telah menunjukkan komitmen bersepadu antara negara-negara Asia Pasifik.

Persidangan itu sepakat untuk membentuk kerjasama terutama dalam aspek perkongsian maklumat, kepakaran dan undang-undang yang seragam bagi memastikan aktiviti tersebut dapat dibendung di peringkat akar umbi.

Mereka juga menganggap penyeludupan dan perdagangan manusia bukan sahaja melanggar hak sesebuah negara malah ia menimbulkan pelbagai masalah selain menjejaskan hubungan diplomatik antara negara.

Namun begitu, dalam memperkatakan mengenai isu ini, ramai yang masih keliru di antara konsep penyeludupan dan perdagangan orang.

Menurut UN Convention Transnational Organised Crime (2000), penyeludupan ialah apabila seseorang memasuki sesebuah negara secara haram dengan melakukan pembayaran dalam bentuk wang atau faedah lain kepada pihak-pihak tertentu.

Sementara itu, Seksyen 2, Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007 pula mendefinisikan perdagangan orang sebagai perekrutan, pengangkutan, pemindahan, pelindungan, penyediaan atau penerimaan seseorang bagi maksud eksploitasi.

Bagi pengertian eksploitasi pula Seksyen 2 telah mendefinisikan ia sebagai segala bentuk eksploitasi sama ada seks, kerja atau perkhidmatan paksa, perhambaan atau amalan yang menyerupai perhambaan, pengabdian atau aktiviti yang menyalahi undang-undang atau pemindahan organ manusia.

Daripada definisi di atas, terdapat beberapa perbezaan ketara antara perdagangan dan penyeludupan manusia.

Hubungan antara penyeludup dan orang yang diseludup akan berakhir apabila seseorang itu dihantar ke destinasi yang dikehendaki oleh mangsa dan unsur pengeksploitasian tidak perlu dibuktikan sebagai sabitan kepada kesalahan tersebut.

Apa yang pasti penyeludupan orang akan melibatkan rentas sempadan sesebuah negara secara haram.

Kesanggupan mangsa untuk membayar sejumlah wang menunjukkan bahawa migrasi mereka adalah benar-benar terdesak dan mereka menjangka mendapat keuntungan berlipat kali ganda di negara destinasi.

Pada 1993, seramai 300 imigran dari China telah diseludup ke New York dengan menggunakan kapal Golden Venture. Setiap mereka membayar sebanyak AS$30,000 hingga AS$40,000 kepada ejen penyeludupan.

Kebanyakan mereka telah berjaya mengaut keuntungan sehingga mampu membina rumah besar dan mewah di negara asal.
Perdagangan orang pula tidak semestinya mereka yang terlibat perlu merentas sempadan sesebuah negara tetapi ia juga boleh berlaku secara domestik. Contohnya dalam isu kerja paksa.

Ia tidak semestinya melibatkan pekerja asing sahaja tetapi boleh diambil kira nasib pekerja tempatan yang dieksploitasi oleh majikan.

Status kemasukan mangsa perdagangan orang boleh berlaku sama ada secara sah atau tidak. Tetapi bagi aktiviti penyeludupan statusnya sudah tentu tidak sah. Apa yang penting dalam isu perdagangan orang ialah wujudnya unsur-unsur eksploitasi dan paksaan terhadap mangsa.

Oleh itu, jika dilihat dalam kes Siti Hajar Sadli, pembantu rumah Indonesia yang dikatakan telah didera oleh majikan bukan sahaja boleh menggunakan peruntukan dalam Kanun Acara Jenayah (KAJ) tetapi juga peruntukan dalam Akta Antipemerdagangan Orang 2007 (ATIP).

Kesalahan perdagangan orang tidak melibatkan unsur-unsur sukarela antara mangsa dengan orang yang memperdagangkan.

Ia juga tidak melibatkan sebarang bentuk ganjaran atau caj perkhidmatan seperti aktiviti penyeludupan.

Untuk tujuan pendakwaan dan sabitan, mangsa perlu dibuktikan telah dipaksa dan dieksploitasi. Unsur-unsur paksaan dan pengeksploitasian boleh wujud sama ada sebelum, semasa atau selepas proses perdagangan orang itu berlaku.

Dengan itu, adalah sukar pihak berkuasa untuk bertindak pada peringkat awal kerana ia perlu menentukan mangsa telah dieksploitasi atau sebaliknya.

Bagaimanapun, tidak dinafikan aktiviti penyeludupan boleh menjadi proses awalan kepada aktiviti perdagangan manusia. Ini kerana selalunya kesalahan penyeludupan orang mempunyai potensi untuk menjadi sebahagian aktiviti perdagangan manusia.

Justeru itu, apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan dalam menangani isu ini ialah komitmen jitu dan pelaksanaan strategik supaya ia tidak menjadi "tin kosong" dalam meningkatkan kecekapan sistem penyampaian kerajaan.

Pelaksanaan perlu dilengkapi dan disokong dengan aspek perundangan yang tersusun, kakitangan yang komited dan kewangan yang mantap.

Ini kerana tanpa elemen-elemen tersebut adalah sukar untuk kerajaan mencapai sasaran yang telah ditetapkan dalam pelan induk mengenai antiperdagangan orang.

Apa yang pasti mangsa-mangsa perlu diberikan perlindungan sebaik mungkin tanpa mengira agama, gender, bangsa dan negara asal.

Di samping itu, setiap negara juga perlu menandatangani memorandum perjanjian di bawah PBB supaya kos pemulihan dan penguatkuasaan boleh ditanggung bersama jika salah seorang - mangsa atau penjenayah - melibatkan rakyat mereka.

Perjanjian itu akan membuatkan semua negara lebih serius untuk menangani isu ini.

Oleh itu, aktiviti ini boleh disekat sejak dari negara sumber lagi dan mengurangkan beban kepada negara destinasi serta menggalakkan migrasi secara sah.

PENULIS ialah Pensyarah Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Antarabangsa, UUM

Sumber : http://www.utusan.com.my/

ISU BENCANA ALAM


Wujudkan segera sistem amaran awal bencana

GEGARAN akibat gempa bumi di Sumatera petang semalam turut dirasai di sekitar Kuala Lumpur. Mereka yang berada di bangunan tinggi berasa cemas akibat kesan gegaran daripada gempa bumi itu.

Keyakinan bahawa Malaysia adalah kawasan yang bebas daripada ancaman bencana alam perlu dikaji semula.

Sejak kejadian tsunami pada 2004, tekanan tektonik mula aktif di negara ini dan ia menyebabkan kekerapan kejadian gempa bumi. Gegarannya pun kerap memberi kesan psikologi kepada mangsa yang terlibat.

Sesungguhnya, tsunami Disember 2004 masih diingati dan dirasai oleh segelintir rakyat kita. Apatah lagi kini berlaku tsunami akibat gempa bumi yang kuat di Kepulauan Pasifik. Tsunami itu telah menenggelamkan dan meragut puluhan nyawa penduduk di Samoa dan Tonga.

Bumi nampaknya kembali tidak stabil. Selepas gempa bumi di Lautan Pasifik, ia melanda pula Sumatera.

Di Vietnam pula berlaku banjir besar di bahagian tengah negara itu kelmarin sebelum ia dilanda Taufan Ketsana yang turut menyebabkan huru-hara di Filipina.

Kita bersyukur Malaysia terlindung daripada malapetaka seumpama itu.

Tetapi kita tidak boleh leka kerana tempiasnya masih boleh menyebabkan rakyat kita menjadi mangsa.

Sejak beberapa tahun, kawasan-kawasan tertentu di negara kita turut berlaku gegaran, malah gempa bumi kecil juga sudah muncul di Bukit Tinggi, Pahang.

Maka keluarlah kenyataan pihak tertentu yang meminta supaya rakyat tidak panik.

Lalu mereka menyatakan telah mengambil langkah tertentu untuk memantau kejadian gempa bumi dan memberi amaran awal serta kaedah untuk menyelamatkan diri.

Tetapi sehingga hari ini di mana poster atau risalah kaedah serta cara-cara bertindak bagi memastikan keselamatan sekiranya berlaku gempa bumi atau gegaran di bangunan tinggi di Malaysia?

Latihan meningkatkan kesedaran dan kemahiran orang ramai menghadapi bencana termasuk gempa bumi dan tsunami pun tidak kedengaran atau dijalankan lagi.

Barangkali kita masih tercari-cari kaedah untuk memberi pendidikan asas sebagai persediaan dan kewaspadaan untuk mendepani bencana alam seumpama ini.

Rakyat Malaysia mesti diajar cara untuk melindungi diri jika berlaku bencana alam. Di negara maju dan Asia Timur, persediaan menghadapi gempa bumi telah menjadi budaya sejak kecil. Anak-anak kecil mereka sudah terbiasa dengan bunyi siren amaran awal yang dipasang di persisiran pantai.

Pelajar sekolah diingatkan melindungi diri di bawah meja apabila gegaran berlaku sebagai langkah keselamatan diri mengelak objek berterbangan.

Sebaliknya anak-anak kita, bila banjir ia menjadi semacam pesta. Kalau ada pun latihan kecemasan cuma melatih murid-murid sekolah cara untuk keluar segera dari bilik darjah jika loceng kebakaran berdering.

Jika Malaysia semakin peka terhadap aspek kesedaran mengenai bahaya gempa bumi, kita perlu adakan sistem amaran awal untuk menyiapkan mental dan fizikal rakyat terhadap keselamatan diri.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

ISU JENAYAH AKADEMIK

Pemegang PhD palsu perosak imej ilmuwan

Oleh Dr Jerniri Amir


SESEORANG perlu melakukan penyelidikan, pembacaan yang luas dan mendalam jika ingin mencapai tahap pendidikan tertinggi. - Gambar hiasan

Manusia gila gelaran jejas reputasi tokoh, sarjana tulen

BEBERAPA tahun lalu, seorang teman yang sudah mendapat Ijazah Doktor Falsafah (PhD) cuba 'membantu' saya dengan menawarkan cara mudah untuk mendapatkan PhD. Lelaki berusia 40-an itu memberitahu, saya tidak perlu menulis tesis dan kertas kerja atau menghadiri kuliah. Memadai jika saya membayar RM15,000 untuk mendapatkan ijazah tertinggi itu, malah beliau bersedia untuk menaja saya dengan membayar yuran berkenaan.

Katanya, majlis konvokesyen akan diadakan di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur. Di dalam bilik pejabatnya, saya dapati ijazah PhD miliknya dipaparkan di dinding dengan menggunakan bingkai yang mahal, manakala di kiri kanan diperaga pula gambar beliau menerima ijazah daripada universiti luar negara yang turut dihadiri bekas timbalan menteri.

Beberapa hari berturut-turut, teman dan beberapa syarikat mengucapkan tahniah, dengan membayar sampai sehalaman iklan dalam akhbar tempatan di Sarawak, berhubung kejayaannya mendapatkan PhD itu. Sebenarnya, syarikat itu ialah miliknya sendiri. Tujuan ucapan tahniah itu adalah bagi memberitahu seluruh dunia bahawa dia sudah mendapat PhD dari luar negara.

Sesudah itu, beliau pun menggunakan gelaran itu di pangkal namanya tanpa rasa bersalah dan malu, manakala masyarakat turut terpengaruh dan menggunakan gelaran berkenaan. Beliau ialah usahawan yang tidak lulus SPM pun dan tidak tahu bagaimana menulis esei akademik. Saya juga pernah melihat tesis PhD yang ditulis oleh seorang yang dianugerahi ijazah PhD palsu itu, dan ternyata 'tesis' itu didapati tidak menepati ciri dan kriteria tesis PhD, termasuk cara menulis biografi dan kutipan yang tidak betul.

Malah, standardnya tidak pun sampai latihan ilmiah ijazah sarjana muda. Tetapi, seperti rakan tadi, dia juga menggunakan gelaran PhD dan diberi ucapan tahniah oleh rakannya, kerana dia juga adalah orang yang ada kedudukan dalam masyarakat.

Menggunakan gelaran sosial dan gelaran akademik seperti Datuk, PhD, dan sebagainya sudah menjadi satu kegilaan di Malaysia. Kalau dapat lagi panjang gelaran itu lagi bagus kerana seolah-olah menyerlahkan kehebatan, meskipun kita hairan apakah sumbangan dan jasa besarnya sehingga memungkinkan dia diberi anugerah Datuk.

Malah, kini ada yang sanggup menggunakan gelaran profesor. Sesungguhnya, tidak kira usahawan, ahli politik, pakar motivasi atau penyanyi, mereka seboleh mungkin ingin digelar Dr atau Datuk, malah kalau dapat gelaran Datuk dan Dr sekali gus, lagi bagus. Ya, bukan tiada pakar motivasi dan usahawan di negara ini yang menggunakan gelaran Datuk dan Dr palsu.

Ketika lelaki pertama tadi menawarkan jalan ekspres untuk saya mendapatkan PhD, saya sebenarnya sedang gigih melakukan penyelidikan dan penulisan, dengan membaca hampir semua buku dalam bidang yang saya selidiki, iaitu hubungan media dan politik untuk PhD saya. Tidak keterlaluan dikatakan, selagi ada buku berkenaan di rak buku di mana-mana perpustakaan dan Amazon.com, pasti akan ditelaah dan dibeli.

Perjalanan yang dilalui adalah sukar, panjang dan berliku-liku sebelum akhirnya, selepas lima tahun baru saya berjaya meraih ijazah tertinggi itu. Jadi, bagaimanakah, ada orang yang dapat meraih PhD dalam tempoh kurang daripada tiga bulan, tanpa perlu melalui proses dan saringan yang sepatutnya?

Bagi komuniti akademik, mereka amat mengutamakan nilai kesarjanaan, keintelektualan dan keilmuan dan bukannya gelaran mudah.Yang diutamakan ialah sumbangan baru kepada korpus ilmu yang diselidiki meskipun proses itu memakan masa, tenaga dan wang ringgit. Kesungguhan menekuni disiplin ilmu dalam bidang kepakaran menjadi tunjang kegiatan. Calon perlu melalui proses kerapian akademik yang rumit membabitkan pelbagai peringkat, termasuk membentangkan cadangan dan hasil penyelidikan serta penulisan berkali-kali, membetulkannya, menghadiri kursus kaedah penyelidikan, menghadiri tempoh minimum, dan menghadiri viva atau ujian lisan, sebelum diperakukan oleh pihak senat universiti.

Justeru, untuk mendapatkan PhD tulen, seseorang perlu melakukan penyelidikan, pembacaan yang luas dan mendalam, mempersembahkan dapatan dan analisis kajiannya mengikut format dan piawaian ditetapkan, bukannya sekadar mengemukakan resume atau rencana yang dihasilkan.

Sudah tentu, seperti dinyatakan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, kita tidak mahu lahirnya ilmuan palsu dan pemegang gelaran palsu dalam masyarakat. Adakah kita mahu dilabelkan sebagai masyarakat yang hanya mengejar gelaran sosial dan akademik palsu tanpa memikirkan kesan dan implikasinya kepada diri, masyarakat dan negara?

Hasrat kita untuk menjadikan negara ini sebagai hub kecemerlangan pendidikan serantau tentu akan terjejas jika gejala ini tidak dibendung. Jika gejala ini dibiarkan, golongan pemegang gelaran palsu ini akan merosakkan reputasi dan imej pemegang gelaran Datuk dan Dr yang tulen. Bagi ilmuwan tulen, detik mendapat PhD hanya langkah pertama untuk perjalanan jauh yang terbentang sedangkan bagi ilmuwan palsu dengan ijazah palsu, itu adalah titik akhir.

Mereka adalah umpama kerbau yang membawa lumpur, yang boleh menyebabkan yang lain terpalit. Kita tidak boleh membiarkan hanya kerana nila setitik, maka rosak susu sebelanga. Seperti perbuatan penipuan yang lain, usaha mendapatkan Datuk dan PhD palsu dapat dianggap sebagai satu jenayah.

Kita tidak harus membiarkan mereka yang ada kedudukan dan duit dalam masyarakat merosakkan nilai dan prinsip. Mereka yang ada prinsip dan etika, tidak akan mudah tergoda oleh gelaran palsu. Mungkin mereka boleh menipu orang lain, tetapi sampai bilakah mereka boleh menipu diri sendiri, isteri dan anak?

Penulis ialah pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas)

Sumber : http://www.bharian.com.my/