Isnin, 1 Jun 2009

ISU KEMALANGAN JALAN RAYA : KAJI PEMANDUAN WAKTU MALAM

Kemalangan maut melibatkan bas ekspres seperti ini mungkin boleh dielakkan sekiranya sistem pemanduan waktu malam dikaji semula dan had laju maksimum ditetapkan bagi mengelak para pemandu memecut terutama di jalan-jalan yang berisiko tinggi.

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my

CADANGAN untuk mengehadkan kelajuan maksimum bas ekspres dan bas penumpang kepada 90 kilometer sejam seperti yang dinyatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz kelmarin sewajarnya dilaksanakan secepat mungkin.

Di kalangan penumpang bas sendiri, cadangan itu dilihat sekurang-kurangnya memberi jaminan terhadap soal keselamatan mereka sewaktu di jalan raya.

Ini kerana kemalangan ngeri membabitkan bas ekspres dengan jumlah kematian yang tinggi bukanlah sesuatu yang di luar jangkaan di negara ini.

Kejadian terbaru berlaku di Pahang pada 19 Mei lalu apabila sebuah bas ekspres bertembung dengan treler dan membunuh dua orang manakala tujuh yang lain cedera parah.

Bagaimanapun dalam mengikat kelajuan bas ekspres dan bas penumpang, kerajaan juga disaran untuk mengkaji pelbagai cadangan yang sering disuarakan setiap kali berlakunya kemalangan ngeri membabitkan pengangkutan awam itu.

Antaranya ialah kebenaran perjalanan bas ekspres pada sebelah malam yang ketika ini membabitkan hampir ke semua lokasi terutamanya ke bandar-bandar besar di seluruh negara.

Jika dilihat kepada rekod kemalangan membabitkan bas ekspres sebelum ini, kebanyakannya berlaku pada waktu awal pagi.

Puncanya di sini sangat jelas, iaitu kerana faktor pemandu yang mengantuk. Tidak sukar untuk memahami logik itu kerana lumrahnya waktu malam adalah untuk tidur.

Tetapi bagi pemandu bas ekspres, mereka dipertanggungjawabkan dengan kira-kira 40 nyawa penumpang. Tidak dinafikan pemandu bas ekspres mungkin sudah mendapat rehat yang cukup pada sebelah siangnya.

Kehadiran pemandu kedua juga sedikit sebanyak dapat mengelak risiko kemalangan disebabkan faktor mengantuk.

Tetapi kita pasti bersetuju bahawa rasa mengantuk tidak memerlukan masa yang panjang untuk mencetuskan tragedi kemalangan yang dahsyat.

Memadai hanya dalam beberapa saat sahaja untuk pemandu terlelap kerana tidak dapat menahan rasa mengantuk yang keterlaluan. Kesannya, ia mungkin akan menyebabkan banyak nyawa terkorban.

Banyak kes kemalangan membabitkan pemandu yang terlelap sewaktu memandu sehingga menyebabkan bas terbabas. Akibatnya ia mungkin bertembung dengan kenderaan lain atau terjunam ke dalam gaung.

Paling malang apabila kemalangan itu meragut nyawa ramai penumpang. Bayangkan hanya kerana kealpaan beberapa saat, begitu ramai yang menjadi mangsa. Jika penumpang yang terbunuh itu merupakan satu-satunya sumber pencari rezeki kepada sesebuah keluarga, maka ramai lagi "mangsa" yang menderita.

Namun di pihak pengusaha bas ekspres, menamatkan perjalanan pada sebelah malam pastinya mendatangkan kerugian besar.

Bagaimanapun, ia bukanlah alasan untuk mereka berkompromi dengan nyawa penumpang. Kerugian yang ditanggung mereka tidak seberapa berbanding kerugian yang bakal ditanggung oleh keluarga mangsa.

Kerana itu juga kerajaan perlu meneliti banyak perkara dalam pengurusan kecekapan dan keselamatan cabang pengangkutan awam ini.

Antaranya dengan mengkaji semula skim gaji dan komisen di kalangan pemandu. Ketika ini, gaji permulaan kebanyakan pemandu bas ekspres dikatakan begitu rendah. Mereka terpaksa bekerja keras untuk mendapat komisen dan biasanya jumlah komisen itu dikira berdasarkan jumlah perjalanan atau pemanduan yang dilakukan oleh pemandu terbabit.

Keadaan itu memaksa mereka mengejar komisen daripada trip pemanduan berikutnya dalam tempoh masa yang singkat. Ia secara tidak langsung menyebabkan pemandu berada dalam situasi yang tidak selesa untuk memandu kerana dibelenggu oleh rasa letih dan mengantuk.

Risiko kemalangan pada sebelah malam juga menjadi lebih besar kerana faktor jalan yang agak berbahaya lebih-lebih lagi di kawasan yang sering berlakunya kemalangan maut.

Bagi perjalanan ke sebelah Pantai Timur yang sebahagian besarnya perlu melalui jalan persekutuan dan jalan negeri, risiko kemalangan pada waktu malam juga agak tinggi.

Keadaan jalan dan bahu jalan yang sempit, menyukarkan pemandu mengelak daripada terbabit dalam kemalangan yang serius.

Jalan raya yang sunyi pada sebelah malam kadang-kadang diambil kesempatan oleh segelintir pemandu bas ekspres untuk memecut dengan laju.

Dalam keadaan ini, sedikit kecuaian manusia serta keadaan jalan yang tidak sempurna boleh mengundang bencana.

Seperkara yang perlu diperhatikan dalam mengurus kemalangan membabitkan bas ekspres ialah sejauh mana aspek penguatkuasaan diberikan penekanan oleh pihak berkuasa.

Realitinya setiap kali membincangkan mengenai isu kemalangan jalan raya, isu ketidakcekapan, konsistensi dan keberanian pihak berkuasa mengambil tindakan tegas sering menjadi persoalan.

Perkara yang sama tidak mustahil dapat diperhatikan sekiranya cadangan mengikat had laju bas ekspres kepada 90 kilometer dilaksanakan.

Satu-satunya cara untuk memastikan had laju itu dipatuhi ialah dengan melakukan pemantauan berterusan termasuk sehingga ke tahap berada dalam bas.

Sedangkan operasi seperti itu sangat jarang dilakukan atau hanya dalam tempoh tertentu sahaja.

Mahu tidak mahu, kita perlu menerima hakikat bahawa pihak berkuasa terlalu banyak pertimbangan dengan pesalah jalan raya, termasuk dengan pemandu bas.

Kerana itu juga antara pendedahan "wajib" media setiap kali berlakunya kemalangan maut membabitkan bas ialah berapa banyak saman kesalahan memandu yang dimiliki pemandunya.

Justeru, apa jaminan pemandu bas akan mematuhi had kelajuan 90 kilometer sekiranya ia menjadi undang-undang nanti?

Mungkin kerajaan boleh mewajibkan semua bas ekspres menggunakan meter automatik yang akan menghalang bas-bas berkenaan daripada memecut melebihi had yang dibenarkan itu.

Sumber :http://www.utusan.com.my/

ISU SOSIAL : BUDAYA MELAYU DALAM MENDIDIK ANAK SEMAKIN LONGGAR


Oleh Nazmi Yaakub

KETEGASAN ibu bapa mendidik anak dalam budaya Melayu dulu sehingga anak tidak mungkin membawa cerita dihukum di sekolah termasuk dirotan pulang ke rumah masih kental dalam himpunan memori sebahagian masyarakat.

Ini kerana anak yang dihukum sudah maklum bahawa ibu bapa bukan saja tidak akan menyebelahi mereka, bahkan mengiyakan hukuman berkenaan dan sekiranya tidak bernasib baik, rotan akan singgah sekali lagi ke tubuh mereka atau setidak-tidaknya dipiat telinga.

Malah, sesetengah daripada kita masih teringat-ingat kisah bapa sudah menanti di pintu dengan rotan apabila pulang menjangkau waktu Maghrib dan sebaik saja kaki melangkah ke bendul rumah, tanpa banyak soal, terus melibas rotan berkenaan.

Bagaimanapun, pengalaman dalam budaya Melayu itu sudah jarang dialami terutama masyarakat kota sehingga sekiranya anak pulang membawa kisah dihukum di sekolah, sebahagian ibu bapa tanpa usul periksa membuat laporan polis, memanggil pemberita dan berkira-kir menyaman guru serta sekolah.

Perubahan ini disifatkan oleh Pensyarah Kanan, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi (FBMK), Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Mohd Sharifudin Yusop, sebagai anjakan paradigma Melayu yang songsang.

Ini kerana bangsa Melayu sudah berubah seratus peratus daripada zaman ibu bapa bergantung kepada sekolah untuk pendidikan anak kepada era sekolah dianggap seolah-olah ancaman kepada anak dan keluarga.

Beliau mengimbau pengalaman pendidikannya dalam dekad 1960-an dan 1970-an yang mewarisi semangat era sebelum itu apabila ibu bapa menghantar anak ke sekolah dengan satu rotan berbekalkan ayat, “Cikgu, ini anak saya dan ini rotan. Ajarlah dan didiklah dia asal jangan patah atau buta.”

“Kami tempuh zaman yang sekiranya anak salah di sekolah, maka hukuman di rumah pun tetap salah, tetapi sekarang mereka sanggup melaporkan kes di balai polis dan membawanya ke mahkamah,” kata pakar bidang sosiolinguistik, sosiobudaya, bahasa Orang Asli dan ketrampilan berbahasa.

Baginya hal itu berlaku akibat beberapa dasar dalam sistem pendidikan yang terlalu kebaratan terutama apabila pelajar dihantar ke luar negara untuk mengambil sarjana dan kedoktoran dalam bidang pendidikan, lalu membawa pulang pelbagai teori dan nilai untuk dilaksanakan di sekolah.

Dr Mohd Sharifudin berkata, dasar pelajaran yang banyak dipengaruhi unsur luar dan liberalisasi pendidikan sampai ke tahap tidak boleh bertolak-ansur lagi sehingga peraturan, tindakan dan idealisme berlandaskan budaya serta warisan tidak diambil kira lagi.

“Kegawatan moral yang awalnya bermula di rumah itu, dibawa ke sekolah sehingga institusi pendidikan menjadi tempat untuk memulihkan pelajar, tetapi kuasa tidak diberikan, manakala tindakan sekolah diberi tafsiran negatif seperti mendera dan merosakkan masa depan pelajar,” ujarnya.

Baginya, ibu bapa yang melalui sistem pendidikan berdasarkan doktrin dan idealisme barat, terdedah dengan ilmu psikologi dan sosiologi, tetapi malangnya ia hanya berasaskan idealisme serta teori luar, bukannya Islamik mahupun berunsurkan ketimuran.

“Ia sampai ke tahap rasional dan daya tafsir menjadi keliru apabila kita berasa ibu bapa yang baik, hanya bersifat lembut dan mesra dengan anak, sedangkan dalam menangani remaja, pendekatan lembut melampau tidak boleh digunakan.

“Dasar liberal ini menyebabkan kita tidak membuka peluang untuk mengguna pakai pendidikan agama, sedangkan Islam mengizinkan penggunaan hukuman keras seperti rotan bagi anak yang malas menunaikan solat pada usia 10 tahun,” katanya.

Bagaimanapun, Dr Mohd Sharifudin menegaskan pelaksanaan hukuman tidak boleh seperti dulu yang diberikan tanpa usul periksa, sebaliknya anak perlu diberi peluang untuk menjelaskan tindakan atau kesalahan mereka.

Pensyarah Sosiologi Keluarga, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Fatimah Abdullah, berkata perubahan nilai dalam budaya orang Melayu itu kesan daripada perpecahan struktur sosial apabila ahli keluarga besar tidak lagi tinggal serumah atau berdekatan.

“Dalam analisis sosiologi, manifestasi ini umpama puncak bungkah ais iaitu kawalan sosial secara tidak formal menjadi lemah, kesan perpecahan struktur sosial sehingga kita hidup saling tidak peduli, manakala unsur bantu-membantu dan tegur-menegur tiada lagi dalam masyarakat.

“Tanpa kawalan sosial secara tidak formal, yang tinggal hanya undang-undang, manakala adat, resam dan tatacara yang dulunya kita belajar daripada ibu bapa dan datuk nenek sudah tidak ada lagi,” katanya.

Dr Fatimah yakin bahawa kesibukan ibu bapa dalam kerjaya juga menyebabkan mereka terpaksa memejamkan mata terhadap kesalahan anak kerana kepenatan dan tidak mempunyai masa yang banyak untuk diluangkan dengan anak.

Sumber : http://www.bharian.com/