Sabtu, 27 Jun 2009

ANALISIS SOALAN BAHASA MELAYU SPM (ULANGAN)

BAHASA MELAYU KERTAS 1(1103/1)

A. Karangan Bahan Rangsangan:

Usaha-usaha membantu mangsa banjir
(Isi karangan berdasarkan gambar yang diberi)

B. Karangan Respons Terbuka :

S1- Persediaan untuk menghadapi temu duga untuk mendapatkan biasiswa bagi melanjutkan pelajaran ke IPTA

S2 - Syarahan bertajuk, "Keluarga bahagia penentu kecemerlangan akademik anak-anak"

S3 - Kebaikan menyertai aktiviti sukan lasak

S4 - Cara-cara untuk meningkatkan keluaran bahan makanan negara.

S5 - Langkah-langkah mempromosi seni dan budaya Malaysia ke luar negara.

BAHASA MELAYU KERTAS 2 (1103/2)

1. Rumusan - Punca-punca keracunan makanan dan kesan -kesan keracunan makanan

2. Pemahaman:
2(a) Pemahaman Umum
Soalan KBKK - empat usaha pihak berkuasa untuk memastikan kebersihan premis makanan.

2(b) Drama Kerusi
Soalan KBKK - ciri pemimpin yang disayangi oleh rakyat.
Soalan komsas - persoalan dalam petikan dan drama

2 (c) Sikap terburu-buru membawa padah
Soalan KBKK - Tindakan untuk menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh Laksamana.

2(d) Pantun kiasan
Soalan KBKK - tiga kebaikan amalan jangan membazir
KOMSAS - pengajaran daripada rangkap keempat dan kelima

3. Tatabahasa:
3 (a) Buat ayat daripada frasa :
Nilai murni, budi bicara, pelbagai etnik, masalah sosial, semangat patriotik dan masyarakat penyayang.

3(b) Gabung dua ayat tunggal menjadi ayat majmuk
3(c) dan 3 (d) betulkan kesalahan ejaan, imbuhan dan kesalahan bahasa

3(e) Memberikan maksud peribahasa
Tiada rotan akar pun berguna
Menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri
Kerbau dipegang talinya, manusia dipegang janjinya.

4. Novel :
4(a) Dua peristiwa yang meninggalkan kesan terhadap perasaan anda
4(b) Huraikan satu latar masa bagi dua novel

Ancaman luar biasa keselamatan, bencana jejas kehidupan manusia

Oleh Zaini Mohd Said

SALAH satu tanggungjawab terpenting mana-mana kerajaan dan angkatan tentera adalah untuk memastikan keselamatan negara terjamin dan rakyat dilindungi daripada sebarang ancaman dan bahaya. Ia satu tanggungjawab yang berat, malah sejak kebelakangan ini sudah menjadi bertambah berat dan sukar lagi untuk dilaksana dengan berkesan.

Kecenderungan beberapa kuasa besar bertindak secara rakus dan unilateral terhadap negara-negara yang lemah menjadi salah satu penyebab. Keselamatan negara dan rakyat bertambah dirumitkan lagi oleh tindak-tanduk kumpulan militan dan pengganas antarabangsa yang operasi mereka boleh melangkaui sempadan dan diburu pula negara-negara lain. Kesan kekerasan dan keganasan melampau yang dilakukan oleh mereka itu kerap dilaporkan menerusi media semasa sejak sekian lama.

Pada masa sama, persaingan untuk menguasai kawasan zon ekonomi bertindih serta merebut hasil sumber asli yang berada di dalamnya yang kini sudah semakin berkurangan boleh menimbulkan masalah hingga tercetus perselisihan faham dan konflik ketenteraan antara negara yang bertelagah biar pun mereka yang berjiran rapat.

Malaysia sebagai contoh, kini berdepan pertikaian dengan beberapa negara serantau termasuk juga dengan Indonesia, Vietnam dan Filipina dalam perkara ini. Yang terakhir berlaku adalah persoalan hak eksploitasi di kawasan Ambalat atau Laut Sulawesi yang sedang cuba diatasi oleh kedua-dua pihak melalui usaha diplomasi awam dan tentera.

Perubahan ketara iklim dunia oleh sebab pemanasan global juga membawa masalah besar buat semua. Akibat daripada fenomena pemanasan ini, maka berlaku banjir besar di tempat tertentu dan kemarau berpanjangan di tempat lain. Bencana-bencana seperti ini dan juga yang lain seperti kejadian gempa bumi, tsunami, runtuhan tanah, bangunan dan sebagainya itu banyak juga menjejas kehidupan manusia.

Keadaan ini menjadi bertambah buruk apabila bencana itu memusnahkan tanaman dan pengeluaran hasil makanan yang secara langsung mengancam kehidupan manusia. Semuanya ini dapat membuat manusia menjadi marah dan tidak berfikiran secara rasional hingga sanggup menentang dan melawan pihak berkuasa mahu pun kerajaan kerana kelaparan dan kesusahan hidup. Angkatan tentera selalu dibabitkan dalam keadaan atau senario sedemikian untuk membantu pihak berkuasa awam dengan menggunakan segala sumber dan kepakaran yang ada padanya.

Keseluruhan keadaan ini pula tidak mungkin berubah menjadi lebih baik pada masa akan datang. Malah, amat besar kemungkinan ia akan menjadi lebih getir dan berbahaya lebih-lebih lagi bagi mana-mana kerajaan atau negara yang tidak bersedia untuk menghadapinya dengan segala rancangan, kemampuan, serta dana yang mencukupi untuk mengurangkan kesan sukar akibatnya.

Keadaan semasa sudah dianggap serius sehinggakan ramai penganalisis keselamatan berpendapat bahawa dunia dalam dekad awal abad ke-21 ini sedang berada pada persimpangan jalan yang sungguh berbahaya. Sekiranya keadaan tidak ditangani secara bijak dan berterusan, maka dunia boleh terjerumus ke dalam kancah keperitan jika tidak huru-hara yang sangat besar dan meluas tidak lama selepas itu.

Ancaman ketenteraan yang konvensional akan terus kekal menghantui keselamatan mana-mana negara, selagi manusia sanggup bermusuhan dan mampu melakukan kekerasan terhadap manusia yang lain. Angkatan tentera dan sistem pertahanan negara diwujudkan untuk berhadapan dengan ancaman-ancaman seperti ini yang boleh berupa serangan ketenteraan konvensional dari negara lain, keadaan tidak tenteram di dalam negeri serta juga melakukan tugas-tugas sekunder membantu pihak berkuasa awam menangani bencana alam semula jadi dan bencana lain.

Bagi ancaman ketenteraan, apa yang nyata bahawa kemajuan pesat yang tercapai dalam teknologi pembinaan persenjataan dan cara berperang sudah meningkatkan kuasa membunuh dan memusnah senjata berkenaan sehingga menjadi begitu kuat dengan kesan yang dahsyat sekali.

Malangnya, penduduk awam yang bukan ‘combatant’ atau musuh, turut menjadi korban, mendapat cedera dan mengalami kesengsaraan akibat penggunaan senjata-senjata ini yang kadang-kadang tersasar atau dengan sengaja ditujukan kepada mereka, kediaman mereka dan juga segala kemudahan lain yang ada.

Ia sudah pun jelas terbukti berlaku di Iraq dan Afghanistan apabila Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya menyerang dan menakluk negara berkenaan. Serangan Israel ke atas Gaza juga sama apabila ramai mangsa yang mati dan cedera adalah penduduk awam Palestin dan bukannya pejuang Hamas. Peperangan menggunakan cara dan senjata konvensional sememangnya boleh menyebabkan kematian yang ramai serta kemusnahan besar kepada tentera dan juga awam.

Oleh kerana tidak dapat menandingi kemampuan dan taktik konvensional pihak lawan, maka ancaman tidak konvensional dan ‘assymetric’ diwujudkan oleh mereka yang lemah. Strategi dan taktik ini memang lebih banyak digunakan puak pelampau dan pengganas yang mengeksploitasi teknologi persenjataan, komunikasi dan elektronik yang sedia ada, juga bersama rakyat yang menyokong mereka, mampu mengakibatkan kemusnahan dan pembunuhan jauh lebih besar daripada kemampuan sebenar yang ada pada mereka.

Mereka memperjuangkan matlamat mereka ini melalui peperangan gerila, melakukan pembunuhan secara selektif, mengguna pengebom bunuh diri, bom kereta, keganasan terhadap penduduk awam serta juga dengan melakukan demonstrasi dan protes besar-besaran yang berpanjangan. Ia termasuk juga perbuatan sabotaj, pengkhianatan dan sebagainya. Apa yang menakutkan semua, adalah kemungkinan yang mereka sedang berusaha memperoleh dan menggunakan persenjataan nuklear, biologi dan kimia terhadap seteru mereka.

Semua yang dinyatakan ini adalah cabaran dan ancaman serius. Ia juga memberi petunjuk kepada keperluan untuk dipertingkatkan lagi kapasiti dan kemampuan angkatan tentera supaya benar-benar dapat mempertahankan negara dan melindungi rakyat. Pertahanan dan perlindungan ini bukan saja daripada ancaman serangan konvensional, tetapi juga daripada tindakan mana-mana pihak menggunakan peperangan, persenjataan, serta muslihat yang tidak konvensional atau pun ‘asymmetric.’ Ini termasuk jugalah dengan mengguna persenjataan nuklear, biologi dan kimia atau pun penentangan melalui demonstrasi yang sangat besar oleh mana-mana pihak sekali pun.

Dalam menghadapi dan menangani segala cabaran dan ancaman yang diterangkan itu, jelas ada menunjukkan kepada keperluan untuk disediakan perlindungan dan pertahanan bagi orang awam yang sering menjadi mangsa persenjataan dan taktik perang pihak yang bersengketa. Agak nyata bahawa pihak tentera juga perlu meningkatkan kapasiti dan kemampuan dalam semua aspek pengurusan bencana alam semula jadi dan yang disebabkan angkara manusia agar benar-benar berkesan.

Adalah diharap agar semua pihak terbabit secara terus di dalam bahagian pertahanan dan keselamatan negara dapat memikirkan akan apa yang sudah dinyatakan dan berbuat sesuatu dengan segera.

Penulis ialah bekas Panglima Medan Tentera Darat

Sumber : http://www.bharian.com/

GOLONGAN MUDA PALING RAMAI MUFLIS

Oleh Azrul Affandi Sobry
azr@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Angkara kad kredit, 120 pemuda berusia di bawah umur 25 tahun di negara ini diisytihar muflis sejak 2005, mewakili hampir 10 peratus daripada jumlah yang diisytiharkan bankrap setiap tahun.

Sambil melahirkan kebimbangan dengan trend itu, Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil, berkata jika tidak dibendung dibimbangi ia boleh menjejaskan perkembangan ekonomi negara.

“Sekiranya lebih ramai warga muda diisytiharkan bankrap, negara akan kehilangan tenaga dan kepakaran mereka. Mereka dalam kategori umur itu sepatutnya baru memulakan kerjaya atau baru habis pengajian.

“Agak pelik kerana golongan semuda itu sudah bankrap kerana gagal mengurus penggunaan kad kredit sehingga menanggung hutang lebih RM30,000 (had minimum perisytiharan bankrap) hanya dalam satu kad,” katanya dalam satu pertemuan dengan Berita Harian.

Beliau juga mendedahkan hanya kerana satu kad kredit, seorang pemegang kad kredit yang terlalu ghairah berbelanja terperangkap dalam jerat muflis selepas gagal menjelaskan tunggakan hutang mencecah lebih setengah juta ringgit.

Kes itu dilaporkan di Johor Bahru apabila pemegang kad jenis Diners Club itu berhutang lebih RM540,000 dan tersenarai dalam rekod Jabatan Insolvensi bersama 3,637 pemegang kad kredit di seluruh negara yang muflis dalam tempoh empat tahun lalu.

Perangkaan dari 2005 hingga Mei lalu menunjukkan 52 peratus daripada individu muflis berketurunan Cina atau seramai 1,907 orang, diikuti Melayu (36 peratus/1,301), India (11 peratus/391) dan lain-lain bangsa (Satu peratus/38).

Perangkaan Bank Negara pula menunjukkan sebanyak 11 juta kad kredit digunakan di seluruh negara sehingga April 2009 membabitkan had RM105.5 bilion dan dengan purata empat kad seorang, baki tertunggak belum dijelaskan setakat April lalu ialah RM22 bilion.

Abdul Karim berkata, lebih 50 peratus individu bankrap di kalangan pengguna kad kredit adalah mereka berusia bawah 44 tahun, iaitu usia yang masih diperlukan untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Sehubungan itu, beliau menyarankan agar satu kajian dibuat berhubungnya selain menambahbaik dasar dan syarat memohon kad kredit supaya tidak semudah sekarang.

“Ketika ini mudah sangat nak dapat kad kredit... promosinya pula sangat hebat, sana sini ada ejen. Ini senario tidak sihat kerana meskipun kad kredit satu kemudahan, ia juga boleh mengundang kemudaratan seperti bankrap.

“Jangan nanti kerana terlalu mahu meningkatkan jumlah pengguna kad kredit, kita ada ramai rakyat yang bankrap hingga menimbulkan masalah kepada negara. Bank Negara perlu mengambil iktibar dengan apa yang berlaku di negara lain,” katanya.

Sumber : http: //www.bharian.com/

ISU PENDIDIKAN : PENDIDIKAN MORAL PELAJAR TERPINGGIR


DATA Kementerian Pelajaran serta statistik Polis Diraja Malaysia menunjukkan jumlah salah laku melibatkan remaja masih bersekolah semakin meningkat. Makin membimbangkan bila data-data tersebut menunjukkan pelajar sekolah bukan sahaja sekadar terlibat di dalam kelakuan tidak sopan, melanggar peraturan sekolah seperti bising dalam kelas, datang lewat ke sekolah, ponteng tetapi juga menjangkau kepada perlakuan jenayah seperti gengsterisme, melakukan gangguan seksual, merogol malah hingga kepada membunuh.


Kajian gengsterisme di sekolah menengah harian yang dilakukan oleh Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Kementerian Pendidikan mengenal pasti 459 daripada 1,560 buah sekolah terdedah dengan budaya gengsterisme.

Data Kementerian Pelajaran tahun 2008 menunjukkan 21,060 pelajar dikesan ponteng sekolah, manakala 24,840 pelajar terlibat pada tahun sebelumnya. Selain ponteng, salah laku pelajar kurang sopan seperti merokok, tidak hormat guru dan pengawas serta berbahasa kesat adalah kesalahan paling banyak berlaku di sekolah membabitkan 23,220 kes pada tahun 2007 dan 19,980 kes pada 2006.

Akibat meningkatnya gejala sosial yang semakin serius, maka cadangan mengembalikan semula hukuman rotan sekarang berada di atas meja Peguam Negara. Nampaknya institusi pendidikan seperti sekolah seakan sudah hilang upaya untuk menguruskan masalah gejala sosial melalui pendidikan moral dan agama Islam dan akhirnya bersetuju untuk kembali kepada cara lama menangani masalah remaja. Malah institusi kaunseling secara jujurnya juga seperti tidak terdaya menyelesaikan kerenah isu juvenil ini.

Kesalahan remaja sememangnya masalah pendidikan dan sekolah tidak dapat tidak mesti bertanggungjawab membanterasnya tetapi mengambil langkah menggunakan rotan sama sekali tidak akan menghilangkan masalah sosial. Kajian oleh pakar pendidikan pembelajaran sepakat bersetuju bahawa sistem hukuman rotan bukanlah satu kaedah yang paling baik dan berkesan, malah pelajar yang telah melalui kaedah hukuman rotan ada antaranya yang terus menerus melakukan kesalahan yang lebih besar daripada kesalahan di mana mereka pernah dikenakan hukuman rotan. Kajian di negara ini juga telah banyak dilakukan berkaitan masalah disiplin di kalangan remaja.

Kementerian Pelajaran telah mencuba pelbagai kaedah untuk menangani masalah disiplin daripada kempen hinggalah bekerjasama dengan pihak polis dan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia.

Malangnya, impak kepada masalah disiplin sifar nampaknya masih jauh daripada yang diharapkan. Hukuman merotan bukan sahaja ditentang oleh golongan peguam tetapi juga di kalangan pendidik yang mementingkan konsep pendidikan yang murni dan bermaruah.

Kita mungkin berkata merotan akan mendidik pelajar ini supaya tidak akan lagi melakukan perbuatan salah mulai esoknya di sekolah. Maka kita cuba menyatakan jika semua sekolah menjalankan hukuman merotan maka dalam satu jangka nanti akan sangat kurang atau tiada lagi masalah sosial di sekolah kerana pelajar akan takut dikenakan hukuman merotan. Apakah kita percaya ini semua akan berlaku?

Difikirkan semasak-masaknya pelajar yang melakukan masalah disiplin ini sebenarnya adalah mangsa keadaan, sesuatu yang bukan di bawah kawalan mereka. Baik ibu bapa, masyarakat, sekolah, media serta rakan sebaya, semuanya memberikan sumbangan yang kuat ke arah perlakuan dan tingkah laku negatif pelajar. Tetapi bila hukuman hendak dijatuhkan, pelajar ini sahaja yang dipersalahkan, mana ibu bapa, rakan taulan, guru, media yang sentiasa memaparkan adegan ganas dan seks ketika hukuman dilaksanakan.

Banyak faktor lain yang juga mendorong kepada berlakunya masalah ini. Keluarga yang bercerai berai, tuntutan keperluan hidup yang semakin mendesak juga menjadi faktor kepada gejala ini. Malah ada juga menghadapi tekanan membina semula lingkungan rakan sebaya yang kadang kala tersalah pilih kerana tiada bantuan daripada ibu bapa. Tidak cukup dengan itu, anak- anak yang tidak ada potensi akademik tetapi ada potensi sukan, seni dan potensi lain 'digagalkan' oleh sistem pendirian negara kita.

Hanya yang mendapat 5A UPSR, 8A PMR atau 11 A SPM, para pelajar ini diangkat dan dijulang. Yang lain menjadi seperti orang asing kepada pihak guru dan sekolah. Berapa ramai ibu bapa yang memeluk anak-anak yang mendapat 1A UPSR berbanding yang meleter dan merendah-rendahkan kebolehan anak-anak mereka?

Punca

Masalah disiplin dan krisis moral tentulah berpunca sebahagian besarnya dari amalan pembelajaran pembangunan nilai yang gagal di sekolah. Paling asas ialah kegagalan pendidikan agama serta moral yang dilaksanakan di sekolah. Guru-guru agama dan mata pelajaran moral harapnya jangan marah dengan penulis, tetapi cubalah kita fikirkan bersama, bila semakin ramai orang Muslim-Melayu yang mengaku beragama Islam tetapi tidak mengamalkan pun ajaran yang diwajibkan.

Saya masih ingat seorang kawan sekolah dahulu yang dirotan di dewan perhimpunan mingguan sekolah sehingga kini masih terus menyumpah pihak sekolah. Kesalahannya kerana ditangkap merokok di belakang tandas sekolah. Selepas dirotan guru disiplin memberi amaran supaya beliau berhenti merokok. Tetapi sehingga kini rakan penulis itu masih merokok, tak berniat pun untuk berhenti.

Kita kena membezakan antara hukuman merotan oleh ibu bapa dan pihak sekolah. Konsep merotan yang dilaksanakan oleh ibu kesannya adalah berbeza pada pelajar, tidak sama dengan pihak sekolah. Elemen keterikatan 'pertalian darah antara anak dengan ibu dan ayah' membenarkan anak-anak memahami jika ibu bapa melakukan hukuman tersebut, tetapi jika hukuman tersebut dilakukan oleh pihak sekolah, kadang- kadang hukuman tersebut dilihat sebagaimana menghina, menjatuhkan maruah pelajar dan ramai ibu bapa juga tidak suka anak mereka dirotan. Jangan tanya pendapat awam kerana bukan anak mereka yang dirotan. Mereka semestinya bersetuju dengan hukuman merotan pada anak orang lain.

Satu masa dulu, data menunjukkan lingkungan umur yang paling tinggi melakukan masalah sosial ialah kalangan remaja lelaki antara 15-18 tahun. Namun trend ini dilihat mulai membimbangkan apabila kumpulan pelaku masalah sosial kini semakin rendah tahap umur sehingga ada yang berumur kurang dari 10 tahun terutama berkaitan kes curi, ponteng, merokok dan mencabul pelajar perempuan. Malah remaja wanita juga semakin ramai yang terlibat sebagai pelaku masalah sosial. Menguruskan pelajar perlukan kesabaran para guru, ketelitian dalam berinteraksi dengan kanak-kanak serta secara nasihat berdikit-dikit tetapi konsisten sangat berkesan. Paling penting bermula sejak awal umur kanak-kanak.

Kalaulah merotan terbukti boleh menyelesaikan masalah disiplin, dunia telah lama aman dan sejahtera. Perlakuan jenayah dan gejala sosial menuntut perhatian yang lebih tinggi daripada sekadar mengkaji baik buruknya merotan pelajar. Kanak-kanak pada peringkat muda pada asasnya memerlukan kasih sayang, luangkan masa serta perhatian para ibu bapa dan guru- guru.

Kasih sayang pada pelajar perlu ditunjukkan dengan mendengar dan menyokong bukannya dengan meleter, mengungkit atau merotan pelajar. Para pelajar jika sudah biasa dirotan akan juga menganggap bentuk didikan 'ganas' adalah yang terbaik dan akan melakukannya apabila mereka pula mempunyai anak-anak satu hari nanti. Mereka juga akan percaya apabila wujudnya konflik dengan rakan sebaya di sekolah cara bergaduh dan memukul jugalah yang seharusnya digunakan.

Tindakan yang seringkali dicadangkan oleh pakar pendidikan ialah kecilkan saiz pelajar di dalam bilik darjah supaya perhatian kepada pembangunan sahsiah pelajar akan menjadi lebih baik, tingkatkan kualiti pengurusan pelajar di kalangan guru supaya mereka memahami dengan tepat secara teori dan amalan, atau 'know what' dan 'know how' berkaitan pembangunan pelajar di bawah tanggungjawab mereka, sediakan sistem sokongan kewangan dan khidmat nasihat untuk pelajar, outreach programme di mana kumpulan guru melawat ke rumah pelajar yang menunjuk tanda- tanda masalah di peringkat awal supaya perbincangan dengan ibu bapa dapat dilakukan lebih awal.

Pada masa yang sama guru juga akan dapat membuat penilaian berkaitan keluarga pelajar tersebut. Apalah gunanya di dalam sebuah sekolah jika dengan hanya beberapa orang pelajar mencapai kecemerlangan akademik tetapi pada yang sama ramai pula yang terlibat dengan masalah disiplin di sekolah yang sama.
Biarlah kalau Peguam Negara masih ingin meluluskan undang-undang hukuman merotan ini, biarlah kalau ada sekolah masih juga ingin meneruskan hukuman ini tetapi percayalah masih ramai ibu bapa di luar sana termasuk penulis sendiri sangat percaya bahawa jika anak-anak ini dirotan kerana kesalahan mereka maka kitalah yang sebenarnya gagal mendidik moral kepada mereka.

Anuar Ahmad ialah pensyarah Sosiologi Pendidikan Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sumber : http: //www.utusan.com.my/

Muhasabah, empati diri elak perlakuan sakiti insan lain

Oleh Edry Faizal Eddy Yusof

MENJADI kebiasaan manusia untuk menilai diri sendiri dengan pandangan lebih belas kasihan. Henry Wadsworth Longfellow bekata: "Kita menilai diri kita dengan apa yang kita rasa kita mampu lakukan, manakala orang lain menilai kita dengan apa yang sudah kita lakukan."


Pandangan penuh belas kasihan terhadap diri mempunyai kebaikan yang boleh dipacu dalam menyelesaikan banyak konflik sama ada membabitkan perbezaan ideologi, pandangan, kefahaman politik atau agama.

Pembetulan sikap yang diperlukan adalah menjadikan cara memandang diri sendiri sebagai jambatan empati untuk cuba bertindak adil terhadap orang lain. Kita pasti tidak mahu orang memperlakukan sesuatu yang tidak diingini terhadap kita dan begitu juga sebaliknya.

Rasulullah SAW adalah contoh terbaik dalam mengaplikasikan perkara itu. Pernah suatu hari seorang pemuda berjumpa Rasulullah SAW dan meminta keizinan Baginda untuk berzina. Di kalangan sahabat ada yang memarahi pemuda itu, tetapi Rasulullah SAW mendekatinya. "Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan orang lain terhadap ibumu?" soal Baginda kepada pemuda itu.

"Sekali-kali tidak, demi Allah yang yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya. "Begitu juga kebanyakan manusia. Mereka tidak ingin zina itu dilakukan terhadap ibu mereka," ujar Rasulullah SAW. "Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan terhadap anak perempuanmu?" tanya Rasulullah SAW lagi.

"Sekali-kali tidak, demi Allah yang yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya. "Begitu juga kebanyakan manusia. Mereka tidak ingin zina itu dilakukan ke atas anak perempuan mereka.

"Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan terhadap kakak atau adik perempuan kamu?" soal Rasulullah SAW kepada pemuda itu lebih lanjut. "Tidak wahai Rasulullah, demi Allah yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya. "Begitu juga kebanyakan manusia. Mereka tidak ingin zina itu terjadi ke atas kakak atau adik perempuan mereka," ujar Rasulullah SAW. Baginda bertanya lagi. "Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan terhadap ibu saudaramu?" sambung Rasulullah SAW. "Tidak, demi Allah yang yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya lagi. "Begitulah juga orang lain. Mereka tidak ingin zina itu dilakukan terhadap ibu saudara mereka," balas Rasulullah SAW.

Lalu Nabi SAW meletakkan tangan Baginda ke atas dada pemuda itu dan mendoakannya: "Ya Allah, bersihkanlah hatinya dan peliharalah kemaluannya serta ampun dosa pemuda ini." (Kisah riwayat Imam Ahmad dalam musnadnya)

Jelas melalui hadis itu, Rasulullah SAW menerbitkan empati pemuda berkenaan untuk menghalangnya daripada merosakkan insan lain. Ada juga hadis lain yang jika difikirkan dengan mendalam, turut mendidik kita untuk belajar berempati terhadap insan lain.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Siapa saja yang menutupi aib seorang Muslim, maka Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat." (Diriwayatkan Imam Muslim)

Rasulullah SAW memberi peringatan bahawa Allah akan menutupi aib sesiapa yang menutupi aib saudara Muslimnya. Jika direnung lebih mendalam, ia juga boleh difahami Allah tidak akan menutupi aib sesiapa yang suka mendedahkan aib saudaranya.

Peringatan itu sepatutnya menyentak kesedaran. Jika seorang insan tidak mahu aibnya terdedah baik di dunia atau akhirat, ia harus menutupi aib saudaranya . Sekali lagi konsep hukum emas yang dibincangkan diguna pakai.

Dalam berhadapan dengan perbezaan ideologi, kefahaman atau pandangan, hukum emas empati perlu diamalkan dengan cuba untuk tidak memperlakukan orang lain seperti diri sendiri tidak mahu diperlakukan.

Empati serba sedikit dapat mengendurkan ketegangan dan menumpulkan konflik yang kian tajam. Secara tidak langsung dapat memelihara perhubungan daripada musnah dimamah konflik.

Sumber : http: //www.bharian.com/