Ahad, 19 April 2015

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan teras masyarakat maju


Oleh : ROHAMI SHAFIE 

SETELAH hampir 58 ta­hun Malaysia mencapai ke­mer­dekaan, sistem pen­didikan negara telah mengalami ba­nyak perubahan. Terba­haru, kerajaan mengumumkan Pe­lan Pembangunan Pendidikan Ma­laysia, Pengajian Tinggi atau lebih dikenali sebagai PPPM (PT) 2015-2025. Pelan ini merupakan kesinambungan PPPM 2013-2025. Dengan inisiatif ini, lengkaplah perancangan kerajaan untuk mentransformasikan sis­tem pendidikan negara.

Sebelum ini, melalui PPPM, sistem pendidikan prasekolah sehingga ke tingkatan lima menekankan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). KBAT dilaksanakan bagi menepati piawaian antarabangsa. Tidak cukup dengan itu, KBAT mampu melahirkan modal insan yang berfikir di luar kotak, krea­tif, kritis dan inovatif. Dengan ini, modal insan Malaysia bukan sahaja berdaya saing di pasaran kerja domestik tetapi juga di peringkat antarabangsa.

Dalam suasana masyarakat dunia yang semakin kompleks dengan idea-idea terkini, mahu tidak mahu masyarakat Malaysia juga perlu mengetahui situasi semasa dan ke­sannya pada masa depan. Tunjangnya ialah daya pemikiran tidak boleh kaku dan lesu apabila berhadapan dengan sesuatu isu semasa. Pelbagai persoalan yang sukar perlu ditangani dan dijawab secara terbaik agar akhirnya sebarang keputusan mendatangkan kebaikan kepada keseluruhan rakyat Malaysia.

Bagi melestarikan modal insan yang secara konsisten dilatih supaya cemerlang dalam semua aspek kehidupan, PPPM (PT) dibentuk agar menekankan aspek etika, kerohanian dan moral. Sekali lagi negara memerlukan ramai modal insan yang bukan setakat terbaik, seimbang, berdaya saing dari sudut intelektual dan emosi tetapi juga cemerlang sahsiah.

Masyarakat Malaysia yang masih kuat berpegang pada adab ketimur­an sejak sekian lama perlu belajar bahawa betapa rosaknya sistem masyarakat negara-negara maju yang meminggirkan aspek kerohanian dan keagamaan. Itu bezanya mereka dengan kita. Meskipun diasak dengan pelbagai idea Barat yang majoritinya bersifat fahaman dan idea yang terlalu berkiblatkan sistem duniawi yang individualistik dan materialistik. Maka, berkecamuklah masyarakat mereka sampaikan segala penyelewengan besar yang berlaku berpunca daripada tangan-tangan mereka.

Misalnya, sudah acapkali dunia dilanda krisis ekonomi ekoran tangan-tangan mereka yang meminggirkan etika, kerohanian dan mo­ral. Dalam satu sudut, masyarakat kita terlalu dibuai dengan dakyah kononnya mereka itu mengamalkan prinsip etika yang hebat. Namun, kita terlupa bahawa etika yang diamalkan oleh mereka telah melahirkan insan-insan yang telah merosakkan sistem ekonomi dunia sebagaimana contoh paling tepat berlaku pada tahun 2008 dan pelbagai krisis penyelewengan korporat yang dilakukan oleh mereka. Episod-episod krisis ekonomi dan penyelewengan korporat akan sentiasa diulang-ulang pada masa akan datang selari dengan kosong­nya roh kerohanian masyarakat mereka yang terus menerus mencabar amal­an agama sebenar yang datang­nya dari Yang Maha Esa.

Dalam hal ini, para pelapis ke­pimpinan negara tidak boleh menjadikan Barat sebagai ikutan yang terus menerus mencabar adat dan adab ketimuran. Walhal, asakan demi asakan pemikiran dan tingkah laku mereka yang meminggirkan agama untuk mempengaruhi ge­nerasi muda amat tidak sesuai dalam masyarakat Malaysia.

Apalah gunanya kita dapat melahirkan masyarakat yang terlalu hebat dalam pelbagai bidang tetapi akhlaknya diikat dengan amalan yang cukup rendah budi pekertinya seperti biadab dan sombong. Sewajarnya, lebih tinggi ilmu seseorang maka lebih merendah diri kerana mengetahui bahawa ilmu yang diperoleh datangnya dari Allah SWT. Jika ilmu yang ada melahirkan masyarakat yang riak, sombong, hasad dengki, mementingkan diri dan hanya berasakan dirinya sahaja yang betul, maka tunggulah keruntuhan masyarakat yang amat dahsyat sama sekali.

Jadi, sistem pendidikan negara yang menggabungkan PPPM dan PPPM (PT) merupakan intipati pro­ses pembelajaran sepanjang hayat yang menghasilkan rakyat Malaysia berakhlak tinggi. Malah, melalui kedua-duanya, generasi muda mempunyai keupayaan berdikari sebagai penjana pekerjaan.

Modal insan pada masa akan datang tidak boleh lagi bertindak sebagai pencari kerja kerana ia akan membuatkan masyarakat kita berada di takuk yang sama. Dengan iltizam untuk menjayakan Model Baharu Ekonomi (MBE), setiap daripada modal insan yang bakal memasuki pasaran kerja perlu menjana peluang-peluang pekerjaan sendiri melalui kemahiran keusahawanan yang tinggi kerana ia mampu melipat gandakan pendapatan untuk mereka.

Sebab itulah dari awal lagi ge­nerasi muda dilatih agar mempu­nyai KBAT supaya mereka ini sentiasa mempunyai kekuatan menyelesaikan masalah dalam menghadapi dunia ekonomi baharu pada masa akan datang. Aspek keusahawanan sebagai penjana pekerjaan telah membuktikan banyak kejayaan dalam kalangan negara-negara yang berpendapatan tinggi. Lebih banyak lagi peluang pekerjaan yang dijana oleh mereka, lebih tinggilah prospek ekonomi negara kita berada pada nilai rantaian tinggi bertunjangkan pekerjaan berpendapatan tinggi yang bersifat dinamik.

Dengan kemahiran-kemahiran tinggi dan terkini berpaksikan penge­tahuan yang luas akan membantu memacu serta melonjakkan ekonomi Malaysia. Pendidikan negara terbuka untuk sesiapa sahaja yang mahu meluaskan ilmu pengetahuan mereka. Bahkan mereka yang berusia juga boleh meningkatkan ilmu pengetahuan melalui sistem pembelajaran secara separuh masa sehingga ke peringkat ijazah kedoktoran. Dengan kata lain, sistem pendidikan negara tidak sesekali mendiskriminasikan mana-mana pihak.

Tidak cukup dengan itu, sistem pendidikan negara juga menekankan aspek teknikal dan vokasional kepada mereka yang kurang meminati bidang akademik di universiti-universiti awam dan swasta. Ilmu bukanlah hanya hak eksklusif untuk mereka yang berada di menara gading semata-mata. Bahkan, ilmu itu berada di mana-mana sahaja menanti kita mencarinya melalui sistem pendidikan yang digubal bersesuaian dengan budaya, agama dan sosial masyarakat Malaysia. Yang pasti, setiap daripada kita bertanggungjawab merealisasikan pendidikan sebagai teras kepada masyarakat maju yang bukan setakat berjaya di dunia semata-mata tetapi juga memenuhi kebijaksanaan me­nuju kecemerlangan di akhirat yang hakiki sifatnya.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan Pusat Pengajian Perakaunan (SOA) Kolej Perniagaan (COB) Universiti Utara Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/ ( 18 April 2015)

ISU SOSIAL : Profesor palsu, Doktor palsu, gigi palsu...


Oleh : ABDUL JALIL ALI

KALAU hendak tahu Malaysia kini mempunyai 2,349 profesor – 1,990 di universiti awam, 359 lagi di universiti swasta yang diiktiraf. Jumlah itu adalah yang sah berdaftar di bawah Majlis Profesor Negara (MPN).

Mungkin ada beribu-ribu lagi profesor di luar majlis berkenaan, termasuk sekian banyak profesor lantikan sendiri @ tidak diiktiraf. Hatta, penggunaan istilah profesor itu sering kali menimbulkan kekeliruan dan tanda tanya.

Sebab itu saya memuji langkah MPN menerbitkan buku Garis Panduan Penggunaan Gelaran Profesor yang dilancarkan baru-baru ini oleh timbalan pengerusinya, Prof Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin.

Buku tersebut diedarkan secara percuma kepada umum, atau boleh layari laman rasmi www.majlisprofesor.gov.my.

CEO majlis, Prof Datuk Dr Raduan Che Ros memberitahu media antara sebab penerbitan buku tersebut ialah untuk mengekang penyalahgunaan gelaran berkenaan untuk memperdaya orang ramai.

Seperti yang diketahui gelaran tertinggi akademik itu selalu disalahgunakan. Tidak ada siapa yang mengawal, maka semua orang – yang tidak malu! – boleh meletakkan gelaran tersebut pada awal nama.

Sekiranya kecenderungan dan keghairahan ini tidak diambil peduli, mungkin satu hari nanti Pak Meon si penjaga kandang lembu pun boleh mencetak kad nama ‘Prof Meon’, ijazah L.E.M.B.U, seperti yang disebut P Ramlee dalam filem klasik Labu Labi.

Bukan semua, tetapi kadang-kadang timbul tanda tanya dan prasangka bagaimana seorang yang kita tahu latar belakangnya, tiba-tiba memakai gelaran profesor.

Perkara ini dirasakan juga dalam kalangan akademia sendiri. Cuma belum ada keberanian untuk bertanya di mana dia memperoleh status profesor? Dari universiti mana? Apa kajiannya?

Betapa pula halnya dengan tuduhan ada sekian banyak profesor yang menjiplak @ plagiat hasil karya orang lain. Berapa ramai yang telah ditarik status profesor atas tuduhan mencuri karya orang?

Sebenarnya penyalahgunaan gelaran ini telah dikesan sejak tahun 1950-an. Malah, satu ketika dulu menara gading kita pernah dicemuh kerana terlalu mudah menganugerahkan status profesor, sehingga wujud apa yang disebut ‘Prof Kangkung’.

Sekadar bertanya, dan tanpa prejudis: Apakah kewujudan sekian banyak profesor tidak berwibawa ini menjadi salah satu faktor mengapa universiti kita tidak pernah termasuk dalam senarai terbaik dunia?

Selain gelaran profesor, orang kita juga mudah mendakwa dan mengiklankan diri dengan gelaran Dr, baik doktor persuratan (PhD) atau doktor perubatan.

Jangan terkejut apabila rakan yang setiap hari kita temui dalam lif, tiba-tiba memberitahu dia telah memperoleh gelaran Dr, bukan dari universiti tempatan tetapi dari luar negara.
Mungkin benar dia belajar dan bertahun-tahun membuat penyelidikan di luar kampus.

Tetapi ada kemungkinan juga dia membeli ijazah kedoktoran itu dari mana-mana sindiket. Di tempat kita bukan luar biasa orang membeli ijazah, sama seperti membeli apam balik di pasar malam.

Ada orang yang sengaja menggunakan gelaran Prof dan Dr untuk mengabui mata orang lain, almaklumlah orang kita memang selalu yakin dan terfana dengan gelaran tersebut, lebih-lebih lagi apabila gelaran tersebut disatukan sebelum nama, seperti Prof Dr sekian-sekian.

Sebab itu baru-baru ini kementerian kesihatan mengingatkan orang ramai jangan mudah terpedaya dengan sesetengah klinik rawatan alternatif atau pusat kecantikan yang pemiliknya menggunakan gelaran Prof atau Dr. Pemeriksaan kementerian mendapati sesetengah gelaran tersebut adalah palsu.

Dari semasa ke semasa kita membaca – dan melihat gambar – mangsa doktor-doktor palsu ini. Ada kes seorang wanita yang terpengaruh dengan iklan seorang ‘doktor pakar’ telah berkunjung ke klinik berkenaan, berhasrat menegangkan payudara yang sudah kendur.

Seperti yang dilaporkan media, setelah membayar beribu-ribu RM dan menjalani apa yang didakwa pembedahan plastik, wanita berkenaan mendapati si payunya tegang, tetapi hanya sebulan.

Dia datang semula ke klinik berkenaan mengadu payunya kendur lagi. Pembedahan ulangan dilakukan – kena bayar RM lagi! Setelah dua bulan dia mendapati kedua payunya semakin mengecil setiap hari, dan akhirnya rata seperti Dataran Merdeka. Ini gara-gara doktor palsu!

Selain prof dan doktor palsu, kita ada bomoh palsu, lesen palsu, GST palsu, polis palsu, duit palsu, gigi palsu, malah suami palsu. Apa boleh buat, Malaysia memang penuh dengan kepalsuan!

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/ (16 April 2015)

ISU BAHASA : Dewan Bahasa perkenal ujian kelayakan BM untuk penuntut asing

Dr. Awang Sariyan

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan memperkenalkan Ujian Kelayakan Bahasa Melayu (UKBM) untuk pelajar asing yang mengikuti pengajian di universiti awam dan swasta di negara ini.

Ketua Pengarahnya Datuk Dr Awang Sariyan berkata DBP sedang membuat kertas  cadangan berhubung perkara itu melalui Kementerian Pendidikan untuk dibentangkan kepada jemaah menteri bagi kelulusan dasar.

"Ini bermakna semua pelajar asing harus mengambil UKBM. Walaupun pada peringkat awal mungkin tidak dalam konteks wajib lulus, tetapi sekurang-kurangnya mereka wajib mengambil ujian tersebut.

"Ujian ini penting untuk melihat pelajar asing berada di tahap mana dalam  penguasaan Bahasa Melayu. Kami sudah mula menyedia modul dan silibus mengikut peringkat (awal, pertengahan dan maju). Ini akan dapat membantu universiti awam dan swasta melaksanakannya dengan lebih teratur," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis menandatangani perjanjian (MoA) antara DBP dan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan DBP  hari ini bagi penerbitan buku. DBP diwakili Awang manakala USIM oleh Naib Canselornya, Prof Datuk Dr Musa Ahmad.

Katanya langkah memperkenalkan UKBM ini satu perkembangan baik untuk membantu melonjakkan Bahasa Melayu sebagai bahasa antarabangsa dan menurutnya,  DBP memulakan projek perintis di Universiti Utara Malaysia (UUM) untuk menguji UKBM.

"Kami berhasrat untuk memulakan UKBM ini secepat mungkin, tetapi harus menunggu keputusan kerajaan. Sebagai persediaan awal, kami menandatangani perjanjian dengan Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) untuk mengendalikan ujian tersebut, manakala DBP dari segi kandungan.

"Kami harap dapat memulakan UKBM ini pada pengambilan pelajar September depan di beberapa universiti awam yang ramai pelajar antarabangsa seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM)," katanya.

Untuk jangka panjang, Awang berkata DBP harap ia akan menjadi satu dasar negara seperti yang dibuat oleh negara lain.

Katanya DBP juga sedang membuat kertas kerja melalui Kementerian Sumber Manusia untuk mengendalikan kursus Bahasa Melayu bagi pekerja asing di negara ini.

"Kalau tidak ada kursus Bahasa Melayu, kami bimbang pekerja asing di negara ini tidak dapat berkomunikasi dengan baik, malah tidak tahu budaya kita. Oleh itu, Kementerian Sumber Manusia mesti mensyaratkan pekerja asing mengikuti kursus bahasa Melayu kepada agensi pekerja asing," kata Awang.

Musa berkata melalui MoA itu, buat permulaan 3 buah buku yang dihasilkan oleh ahli akademik USIM akan diterbitkan oleh DBP.

Tiga buku tersebut berjudul "Darah: Titisan Berharga Penyambung Nyawa', 'Prinsip dan Amalan Pengurusan Zakat di Malaysia' dan 'Bersugi dan Kesihatan Pergigian Menurut Islam'.     

Katanya ini kali pertama kerjasama penerbitan buku dimeterai antara USIM dan DBP. – Bernama, 15 April, 2015.