Mukadimah
Rasuah isu yang sangat universal.
Persepsi mengenai rasuah juga adakalanya sangat merumitkan. Namun dalam usaha
mendidik masyarakat agar terus bangkit melawan rasuah, Suruhanjaya Pencegahan
Rasuah Malaysia (SPRM), tidak pernah berputus asa. Ibarat berperang, pelbagai
strategi dan teknik dirancang.
Dan pelbagai program dilaksanakan
menerusi kebanyakan medium yang ada. Tetapi yang paling penting adalah
kesedaran di kalangan masyarakat itu sendiri. Bersama Pengarah Bahagian Pendidikan Masyarakat, Datuk
Shamshun Baharin Bin Mohd. Jamil, ikuti temubual Laila Khalilah Nasir, Haslina
Kamaludin dan jurufoto Safwan Mansor, mengenai peranan dan usaha SPRM bagi
memastikan rakyat bukan sahaja faham, sebaliknya bersama-sama memerangi gejala
ini.
Apa peranan utama SPRM dalam
mendidik masyarakat berhubung isu rasuah?
SPRM tidak pernah berhenti
daripada memberi pendidikan sama ada di peringkat rendah hingga ke peringkat
tertinggi. Rasuah merangkumi pelbagai aspek. Kerana itu pendidikan mengenainya
juga perlu merangkumi pelbagai aspek dan banyak kaedah yang kami gunakan.
Yang penting peranan utama kami
ialah untuk menyampaikan mesej dan pendidikan kepada semua rakyat agar
bersama-sama memerangi dan tidak mengamalkan rasuah itu tercapai.
Sejauh manakah tahap pemahaman
masyarakat Malaysia terhadap rasuah?
Menerusi kajian Business Ethics
Institute of Malaysia (BEIM) yang dibuat baru-baru ini, dari segi penyebaran
maklumat, Malaysia antara negara tertinggi berbanding Hong Kong.
Pada tahun 2011 sahaja, persepsi
penyebaran maklumat adalah sebanyak 91 peratus dan Hong Kong hanya 31 peratus.
Bagi penyebaran untuk sektor awam pula adalah 91 peratus dan sektor swasta
adalah 88 peratus. Pelbagai usaha telah dilakukan, cuma ada segelintir
masyarakat tidak melihatnya.
Di Indonesia, agensi pencegahan
rasuah mereka yang ditubuhkan sejak empat tahun lalu hanya menumpukan kepada
kes yang melibatkan nilai 1 billion rupiah ke atas sahaja.
Tetapi, di Malaysia, SPRM akan
menyiasat semua bentuk kes yang dilaporkan tanpa melihat kes tersebut besar
atau kecil. Itu adalah visi SPRM untuk menangani gejala rasuah hingga ke akar
umbi. Bukan nilai yang menjadi ukuran untuk menyiasat sesuatu kes tetapi kesan
yang terjadi akibat rasuah ini.
Pendidikan bagaimana diberikan
kepada masyarakat?
Memberi dan mendidik masyarakat
daripada segi kefahaman dan sikap ambil peduli terhadap sekeliling. Dengan
penyebaran maklumat yang semakin mudah diperoleh yang mana hanya di hujung
jari, peranan SPRM menjadi lebih besar dan berat. Ada ketikanya masyarakat yang
menerima maklumat tersebut mendapat sesuatu yang betul dan tepat. Tidak kurang
juga yang mendapat maklumat yang salah atau yang telah diselewengkan atau
diputarbelitkan.
Malah ada juga dalam kalangan
mereka yang membuat kesimpulan tanpa merujuk kepada pihak SPRM. Situasi begini
boleh berlaku pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Dengan keanggotaan yang
sedia ada, dan dengan bantuan pelbagai pihak, kami akan tampil memberi
penerangan supaya perkara ini jelas.
Dan masyarakat tidak terpengaruh
dengan penyebaran maklumat yang salah di mana boleh mengundang pelbagai andaian
tidak diingini boleh berlaku.
Mendidik masyarakat mengenai
rasuah memerlukan sokongan pelbagai pihak.
Bagaimana sokongan dan
kerjasama yang paling dikehendaki SPRM bagi memastikan misi dan visi khususnya
bahagian pendidikan masyarakat ini tercapai?
SPRM sentiasa memastikan semua
pihak termasuk agensi kerajaan dan swasta turut tampil dalam membantu
merealisasikan visi iaitu perangi rasuah. Kerana itu pendedahan mengenai bahaya
rasuah sentiasa dipertingkatkan. Sektor awam dan swasta turut diberikan peranan
sebagai medium menyampaikan maklumat termasuklah di peringkat pengajian tinggi.
Menyebut tentang kempen di
peringkat pengajian tinggi, SPRM sudah memeterai usaha seperti ini bersama
Sekretariat Pencegahan Rasuah di peringkat Institut Pengajian Tinggi Awam
(IPTA) sejak 2007, bagaimana sambutan setakat ini?
Sambutan yang diterima sangat
memberangsangkan. Semua IPTA diberikan bantuan peruntukan bagi menganjurkan
pelbagai program kesedaran bahayanya rasuah. Mereka telah menunjukkan semangat
dan kita mendapati, misi menyampaikan maklumat secara berkesan dapat dilunaskan
dengan baik. Jika tidak ada aral, tahun hadapan dibicarakan dan diselesaikan
kurang dari tempoh setahun.
Hakim-hakim pula adalah dari
kalangan mereka yang berpengalaman dari segi undang-undang. Mereka sememangnya
begitu arif dan berpengalaman mengendalikan kes-kes rasuah.
Sejauh mana SPRM mampu memelihara
sokongan orang ramai terhadap usaha-usaha pencegahan rasuah yang dijalankan.
Pelbagai program telah diadakan
bagi meraih perhatian masyarakat. Tumpuan SPRM adalah ahli politik, agensi
penguatkuasaan, pegawai perolehan, masyarakat peniaga dan swasta. Ini dilihat
berpotensi untuk terlibat rasuah. Selain itu SPRM turut merekrut golongan
media, pertubuhan bukan kerajaan dan ahli politik supaya menjadi penggerak
komunikasi kepada SPRM.
Antara aktiviti yang sering
diadakan adalah seperti ceramah, seminar, bengkel, forum, perbincangan meja
bulat serta program sekretariat pencegahan rasuah peringkat institut pengajian
tinggi awam dan institut pendidikan perguruan. Selain itu, SPRM turut melakukan
pendekatan komersial seperti drama, telemoviedan dokumentari mengenai rasuah
dan iklan tv, radio dan lagu ‘jingle’ bagi memberi kesedaran kepada masyarakat
tentang bahaya rasuah.
Adakah SPRM mempunyai
kepakaran dalam usaha menarik semula masyarakat supaya percaya dengan SPRM?
Masyarakat harus percaya kepada
SPRM. Masyarakat perlu yakin dengan kami yang mana SPRM adalah badan bebas,
telus dan profesional.
Mungkin masyarakat masih membuat
perbandingan dengan Badan Pencegahan ‘Persepsi’: Musuh yang perlu dilawan SPRM
tidak putus asa didik masyarakat perangi rasuah Di Malaysia, SPRM akan
menyiasat semua bentuk kes yang dilaporkan tanpa melihat kes tersebut besar
atau kecil. Itu adalah visi SPRM untuk menangani gejala rasuah hingga ke akar
umbi.” Shamshun Baharin akan dikembangkan pula ke beberapa institut pengajian
tinggi swasta yang terpilih pula. Selain itu, pada tahun hadapan juga akan
diwujudkan alumni IPTA yang terlibat dalam program ini.
Ini bagi meneruskan kesinambungan
program sebegini di peringkat alam pekerjaan. Usaha kami tidak mati di
satu-satu peringkat saja. Ia terus berkembang dan terus mendapat sokongan
ramai, insyallah.
Apakah kesukaran yang dihadapi
untuk mendapatkan kerjasama daripada pelbagai bangsa bagi sama-sama menangani
isu rasuah ini?
Sejak penubuhan SPRM, tumpuan
bukan hanya pada sektor kerajaan, tetapi juga swasta. Diakui, agak sukar
mendapat kerjasama bangsa Cina, tetapi dengan bantuan daripada pelbagai
pertubuhan bukan kerajaan seperti Hua Zhong, ia memudahkan. Selepas ini SPRM
akan bekerjasama dengan Majlis Peguam bagi menyebar luar mesej rasuah di
peringkat lebih tinggi.
Cuma, SPRM kadangkala berdepan
dengan persepsi yang salah daripada masyarakat,. Ada kalanya kepercayaan awam
tergugat terutamanya akibat cetek informasi dan juga mainan politik sesetengah
pihak.
Justeru dalam hal ini fokus utama
SPRM adalah mendidik mereka supaya tahu rasuah adalah jenayah dan perlu dilaporkan
kepada kami dengan kadar segera. Menggunakan pelbagai medium yang tersedia.
Persepsi adalah satu lagi
‘penyakit’ yang sukar diubati dalam masyarakat hari ini, dengan penyebaran
maklumat sepantas kilat, bagaimana SPRM melihat masalah persepsi ini boleh
menjejaskan dan mengurangkan keyakinan rakyat terhadap fungsi dan tugas utama
SPRM?
Isu rasuah adalah isu sejagat dan
tidak boleh dipolitikkan. Melalui inisiatif NKRA Rasuah sudah wujud 14 buah
mahkamah khusus untuk mengendalikan kes rasuah. Kes-kes itu akan Rasuah (BPR)
yang dulu. SPRM hari ini diawasi lima badan atau panel yang dilantik iaitu
Jawatankuasa Khas Mencegah Rasuah, Lembaga Penasihat, Jawatankuasa Aduan, Panel
Penilaian Operasi dan Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah.
Mereka adalah pakar yang dilantik
sama ada oleh Yang di-Pertuan Agung atau Perdana Menteri. Badan atau panel ini
akan memantau aktiviti SPRM. Jika dahulu, mungkin ada kes yang ditutup tanpa
diselesaikan, tetapi Panel Penilaian Operasi (PPO) boleh melihat kembali
satu-satu kes ini dan mereka boleh meminta kes disemak semula. Mana-mana kes
yang dihantar melebihi tempoh enam bulan untuk keputusan, SPRM perlu
memaklumkan kepada panel.
Siasatan lebih setahun tanpa
pelaksanaan juga perlu dilaporkan kepada panel. Tiada kes yang boleh ditutup
begitu sahaja. SPRM sedang dalam usaha melahirkan tenaga profesional untuk
meningkatkan mutu SPRM pada masa akan datang.
Buat masa ini, SPRM menggunakan
khidmat tenaga luar daripada beberapa agensi termasuk bekas pensyarah
universiti, editor, akauntan dan jurutera. Dalam masa panjang pula, pegawai
sedia ada akan dihantar menghadiri kursus spesifik bagi memantapkan lagi SPRM.
Bagaimana dengan kerjasama
untuk mewujudkan masyarakat berintegriti dalam kalangan sektor awam, swasta,
dan pihak-pihak lain yang menjadi tunjang utama dalam sesebuah organisasi atau
kelompok komuniti?
Tahun lalu sudah dilancarkan
ikrar integriti korporat. Ini adalah kolaborasi bersama TI, Institut Integriti
Malaysia dan agensi yang memantau. Terdapat 132 sektor swasta yang terlibat.
Jadi, dengan ini, semua pihak tidak terkecuali boleh melahirkan sokongan
mereka.
Malah dengan adanya ikrar
integriti ini ia boleh memberi kelebihan dari aspek kepercayaan orang ramai
terhadap operasi syarikat mereka.
Sejauh mana peranan yang boleh
dimainkan masyarakat lainnya seperti tokoh-tokoh agama (semua agama), tokoh
masyarakat, artis, dan ikon-ikon dalam bidang tertentu untuk bersama SPRM memberi
kesedaran dan pendidikan mengenai pencegahan rasuah dan hidup dengan lebih
berintegriti?
Ia berbalik kepada fokus utama.
Rasuah adalah isu sejagat. Sesiapa sahaja yang berkuasa, kebarangkalian berlaku
rasuah dalam kelompok itu ada. Jadi untuk membanteras ia harus dimulakan oleh
mereka dan secara bersama-sama. SPRM ada menganjurkan sesi dialog serta
penerangan mengenai perkara ini kepada beberapa parti politik. SPRM sentiasa
terbuka membantu dalam memberi penerangan kepada mana-mana parti.
Mereka seharusnya lebih
mengetahui kerana rasuah bukan perkara baru. Begitu juga dengan ketua-ketua
agama dan tokoh-tokoh masyarakat yang lain. Maklumat sentiasa terbuka untuk
mereka memahami usaha mencegah rasuah ini. Dan kami sentiasa mengamalkan pintu
terbuka, sesiapa sahaja daripada mana-mana organisasi yang mahu memberi
pendidikan kepada ahlinya, komunitinya, SPRM bersedia bekerjasama dengan
kelompok ini.
Apa yang SPRM harapkan
daripada rakyat Malaysia?
Masyarakat harus terus meletakkan
kepercayaan kepada SPRM dan berikan kerjasama sebaiknya untuk sama-sama
memerangi rasuah. Rasuah tidak boleh dibiarkan. Ia boleh merosakkan negara.
Secara ringkasnya, apa yang
masyarakat perlu tahu mengenai rasuah?
Sangat mudah. Dalam peruntukan
undang-undang, pemberi rasuah adalah salah dan sama jugalah dengan penerima.
Jadi samada yang memberi atau yang menerima adalah salah. Dan rakyat yang peka
adalah rakyat yang segera melaporkan kes rasuah yang mereka ketahui kepada
SPRM. Jika ia melibatkan diri sendiri, mereka juga boleh tampil sebagai saksi.
Kemudian SPRM akan mulakan
siasatan dengan soalan-soalan yang berkaitan sebelum membawa kes kepada pihak
pendakwaraya untuk diteliti dan dikeluarkan izin mendakwa dan kemudian di bawa
ke mahkamah untuk dibicarakan .
Sedikit maklumat mengenai
pengadu dengan pemberi maklumat?
Pengadu adalah individu yang
turut terlibat secara langsung, sama ada memberi atau menerima. Bagi mereka
yang tahu tetapi tidak terlibat, mereka itulah pemberi maklumat. Mereka yang
sudah membuat laporan, tidak boleh mendedahkannya kepada pihak lain.
Apakah jaminan untuk mereka
selepas membuat laporan?
Sama ada pemberi maklumat atau
saksi, mereka akan dilindungi di bawah Akta Perlindungan Saksi atau pun Akta
Perlindungan Pemberi Maklumat. Bukan hanya mereka, malah ahli keluarga boleh
dilindungi jika mereka merasakan diri mereka terancam. Jadi, jangan takut untuk
tampil memberi maklumat dan membantu pihak berkuasa jika benar semua rakyat
Malaysia inginkan negara ini bebas dan bersih dari gejala rasuah.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/