Oleh : MOHD ALI MUHAMAD DON
JUTAAN tetamu Allah SWT, termasuk
jemaah haji dari tanah air sedang bersiap sedia untuk melaksanakan kemuncak
ibadah haji iaitu wuquf di Padang Arafah bermula daripada gelincir matahari
hari ke-9 Zulhijah hingga terbit fajar hari ke-10 Zulhijah.
Kegagalan untuk berada di kawasan
Arafah bagi jemaah haji yang mukallaf akan memberi impak kepada kesahan ibadah
haji yang dilakukan sekali gus gagal meraih peluang beribadat, berdoa dan
bermunajat di tempat suci yang sangat mustajab doa itu.
Sementara itu di tanah air, umat
Islam turut tidak melepaskan kesempatan istimewa untuk berkorban wang ringgit,
masa dan tenaga dengan menyembelih ternakan sebagai menghayati falsafah agung
pengorbanan Nabi Ibrahim as. yang menyembelih anaknya Nabi Ismail as.
semata-mata mentaati perintah Allah SWT.
Di sana sini kelihatan pelbagai ternakan
seperti unta, lembu, kerbau dan kambing yang terikat dan bersedia untuk
dikorbankan setelah selesai solat sunat Hari Raya Aidiladha dan berlanjutan
hingga hari ke-13 Zulhijah.
Apa pun yang lebih utama bukanlah
banyak atau sedikit ternakan yang dikorbankan. Akan tetapi niat yang suci dan
benar-benar ikhlas melakukan ibadah kerana Allah SWT yang bakal diterima
sebagai ibadah yang sempurna dan beroleh ganjaran takwa.
Allah SWT berfirman maksudnya
"Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan
sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada Nya adalah amal yang ikhlas yang
berdasarkan takwa daripada kamu. Demikianlah Dia memudahkan binatang-binatang
itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjuk Nya.
Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada
orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya" (Surah Al-Hajj: 37).
Hal ini juga bertepatan dengan
sabda Nabi SAW yang bermaksud "Tiadalah Bani Adam, pada hari Nahr,
mengamalkan suatu perbuatan yang lebih disenangi oleh Allah Azza Wa Jalla,
dibanding amalan menyembelih korban.
Sesungguhnya binatang korban itu
akan datang pada hari kiamat kelak dengan tanduknya, kukunya dan bulu-bulunya.
Sesungguhnya darah korban akan jatuh dari Allah di suatu tempat, sebelum darah
tersebut jatuh ke bumi. Maka kerana itu, baguskanlah oleh mu sekalian jiwa mu
dengan berkorban". (Riwayat Ibnu Majah)
Selain itu, beberapa kriteria
ternakan dan sunah dalam penyembelihan binatang turut memberi kesan kepada
penerimaan ibadah korban yang sempurna. Binatang yang paling afdal untuk
dikorbankan adalah unta di kedudukan teratas, diikuti lembu, kerbau dan
kambing. Ini dinilai berasaskan jumlah daging yang paling banyak sehingga
manfaatnya dirasai oleh sebilangan besar masyarakat setempat.
Sementara itu, dari segi warnanya
pula yang paling afdal adalah ternakan yang berwarna putih, diikuti, kuning,
kelabu, merah, belang putih dan terakhir hitam. Disyaratkan juga ternakan yang
dipilih adalah yang paling gemuk, sempurna daripada sebarang kecacatan dan
cukup umur, iaitu bagi lembu dan kerbau hendaklah berumur genap dua tahun.
Individu Muslim yang berniat
hendak berkorban juga disunatkan untuk tidak mencukur sebarang rambut dan bulu
di badan, termasuk memotong kuku selama 10 hari pertama bulan Zulhijah. Bagi
mereka disediakan ganjaran pengampunan dosa dan pembebasan daripada api neraka
Allah SWT bagi setiap cukurannya selepas menjalani ibadah korban tersebut.
Selain itu, daging korban yang
sudah dilapah dan ditimbang hendaklah diagih-agihkan kepada penduduk setempat.
Daging itu kemudiannya boleh dibahagikan kepada tuan punya bahagian korban,
golongan fakir miskin dan orang kaya sebagai hadiah. Dalam hal pengagihan
daging juga penduduk setempat hendaklah diutamakan berbanding yang tinggal di
kawasan yang jauh. Malah ada pendapat yang mengatakan haram memindahkan daging
korban ke tempat yang lain kerana di situ ada hak fakir miskin setempat.
Adapun trend melaksanakan ibadah
korban di luar negara yang banyak dilakukan hari ini berkemungkinan disebabkan
pandangan yang memikirkan ada Muslimin lain yang lebih memerlukan daging korban
berbanding masyarakat Islam di Malaysia yang mewah dan selalu makan daging.
Ini ditambah dengan pelbagai
promosi oleh pihak tertentu yang turut menawarkan harga murah pada setiap
bahagian binatang yang dikorbankan. Dalam hal ini umat Islam diseru
berhati-hati supaya tidak ditipu dalam beribadat. Malah yang afdal ternakan
yang dipilih adalah yang paling mahal, paling sempurna dan tiada tawar menawar
dalam proses membeli binatang korban.
Sebagai menghayati falsafah
ibadah korban ini, para Muslimin secara umumnya diseru untuk berkorban
mempertahankan akidah dan keyakinan kepada Allah SWT dengan tidak melakukan
perbuatan syirik dan khurafat. Amalan nikah batin untuk hajat tertentu sebagai
contohnya adalah menyimpang daripada ajaran yang sebenar. Begitu juga berubat
dengan pawang dan bomoh yang menggunakan anasir jin dan makhluk halus
dikhuatiri akan merosak akidah dan jauh daripada rahmat Allah SWT.
Dalam usaha untuk melaksanakan
segala tuntutan perkara fardu dan sunat dalam ibadah setiap individu Muslim
diseru bersedia untuk berkorban masa, usaha dan tenaga bagi melakukan yang
terbaik. Ibadat solat lima waktu hendaklah sentiasa dipelihara dan diperkemas
segala rukun dan syarat-syaratnya hingga diterima dengan sempurna.
Kesibukan tugasan harian
sepatutnya tidak menjadi alasan untuk mengorbankan solat lima waktu yang difardukan.
Bagi yang belum berkesempatan untuk menunaikan fardu haji mereka diseru pula
berkorban dengan bersungguh-sungguh menabung sikit demi sedikit hingga dapat ke
Tanah Suci bagi menyelesaikan tuntutan fardu haji, jika tidak sampai bila pun
niat yang suci itu tidak akan kesampaian.
Golongan yang seronok dan leka
melakukan pelbagai dosa dan maksiat yang saban hari menjadi paparan akhbar
tempatan juga diseru bersedia untuk berkorban dan bertaubat daripada terus
bergelumang dalam kancah dosa dan maksiat sepanjang masa.
Ambillah kesempatan sempena hari
raya korban ini untuk memulakan gaya hidup baharu tanpa perilaku dosa dan
songsang supaya dirahmati dan diberi petunjuk oleh Allah SWT.
Rebutlah peluang masa muda
sebelum sampai masa tua dan rebutlah peluang beramal semasa hayat dikandung
badan agar tidak menyesal di kemudian hari.
PENULIS ialah Pensyarah Pusat
Pemikiran dan Kefahaman Islam, UiTM Kampus Bandar raya Johor Bahru
Sumber : http : //www.utusan.com.my/