Sabtu, 1 September 2012

ISU PENDIDIKAN : 10 Peranan Ibu Bapa Menjelang Peperiksaan



Oleh:  Dr. Tengku Asmadi T. Mohamad, Ph.D

Musim peperiksaan menjelang lagi.  Pada saat begini,  ibu bapa biasanya lebih bimbang berbanding anak-anak.  Antara ibu dan bapa pula, ibulah yang lebih gemuruh berbanding bapa.  Sebagai seorang bapa, saya memahami perasaan dan tekanan yang dihadapi oleh ibu bapa.  Malah saya baru sahaja mampu bernafas lega apabila anak yang sulung kini selesai peperiksaan UPSRnya.  Memang pengalaman mendidik anak orang dengan mendidik anak sendiri cukup berbeza.

Jangan pula kerana tekanan yang kita rasakan dan harapan yang kita letakkan terhadap seorang anak, membuatkan kita kelam kabut hingga lupa apa yang patut dilakukan disaat menjelangnya peperiksaan.

Salah pendekatan kita maka anak yang akan menerima akibatnya kelak hingga tanpa disedari menjejaskan prestasi peperiksaannya. 

Saya teringat bagaimana tahun lepas seorang pelajar motivasi saya telah menelefon dan menangis sedangkan PMR hanya tinggal 10 hari sahaja lagi.  Setelah ditenangkan, maka dia beritahu saya bagaimana tertekannya dia apabila ibu bapa terus mengherdik, menekan dan memarahinya kerana dia hanya memperolehi 3A sahaja dalam peperiksaan percubaannya.  Dia rasa dia telah gagal sebagai seorang anak dan tidak yakin untuk berhadapan dengan PMR yang sebenar.  Nasib baiklah dia sempat mengadu dan meminta bantuan.  Bagaimana pula dengan ratusan ribu pelajar lain yang tidak mempunyai tempat untuk mengadu?  Sebab itulah kita sebagai ibu bapa mesti tahu apa persediaan yang perlu dibuat untuk kecemerlangan anak-anak menjelangnya peperiksaan. 

1.  Fahami Tekanan Yang Dihadapi Oleh Anak

Bukan sahaja ibu bapa yang bimbang, anak-anak juga sebenarnya bimbang.  Mungkin ada antara mereka tidak begitu menunjukkan kebimbangan tetapi ia dapat dilihat dari segi perubahan sikap dan tingkah laku mereka.  Ada anak-anak yang rungsing lalu tidak berselera makan tetapi ada pula yang menjadi terlalu kuat makan.  Ada yang tidak boleh tidur tetapi ada pula yang semakin kuat tidurnya.  Ada yang murung, marah-marah, sensitif dan sebagainya.  Sememangnya perasaan bimbang boleh menyebabkan berlakunya perubahan sikap dan tingkah laku ini.  Sebagai ibu bapa, kita mesti peka terhadap perubahan ini dan cuba sedaya upaya mengurangkan tekanan tersebut dengan lebih memahami mereka.  Katakan kepada mereka dengan jelas bahawa apa yang kita harapkan daripada mereka hanyalah melakukan yang terbaik mengikut kemampuan diri mereka.  Jelaskan kepada mereka kecemerlangan akademik bukan hanya satu-satunya syarat untuk mereka hidup cemerlang di dunia Allah ini.

Apabila tinggal beberapa hari lagi untuk menghadapi peperiksaan, elakkan daripada menyuruh mereka menjawab terlalu banyak soalan-soalan yang mereka tidak ketahui penyelesaiannya kerana ini akan membuatkan mereka rasa tidak bersedia.  Keyakinan diri mereka akan tergugat dan ini akan menjejaskan prestasi mereka dalam menjawab soalan-soalan yang mereka sedia ketahui. 

Adalah lebih baik ibu bapa diam tanpa memberikan sebarang komen apabila didapati perasaan anak terlalu tertekan hingga ada ketikanya dia memberontak lalu meluahkan perasaan dengan mengatakan yang dia pasti gagal.  Perhatikan sahaja gelagat anak sebab biasanya luahan perasaan itu bukanlah luahan yang sebenar.  Selepas itu, ajak anak melakukan aktiviti yang menyeronokkan tanpa perlu keluar dari rumah.  Misalnya, adakan masa untuk menonton cerita jenaka seketika.  Berhibur dan bergelak ketawalah sekeluarga.  Ini akan membuatkan perasaan tegang dalam diri anak mengendur dan dia kini bersedia untuk kembali belajar semula.  Ketika ini, tanamkan keyakinan dalam diri mereka semula.  Rancang bersama jadual ulangkaji mereka dan cuba mudah-mudahkan setiap langkah yang mahu diambil.

2.  Tingkatkan Keyakinan Diri Anak

Keyakinan diri yang tidak mantap sering menghantui jiwa anak-anak.  Ada antara mereka yang memang telah membuat ulangkaji sejak awal lagi tetapi tetap rasa tidak yakin pada diri sendiri.  Sebagai ibu bapa kita perlu tahu bahawa keyakinan itu datangnya dari persediaan.  Semakin bersedia anak kita maka semakin yakinlah mereka.  Persediaan ini pula bukan sekadar membaca, menghafal dan menyediakan nota semata-mata.  Persediaan ini mestilah merangkumi aspek menerima (input) dan mengeluarkan (output) maklumat. 

Proses mendapat maklumat termasuklah membaca, membuat nota ringkas, menghafal, bertanya, dan mengetahui teknik menjawab soalan-soalan.  Proses mengeluarkan maklumat pula ialah menjawab soalan-soalan seperti membuat latihan, latih tubi dan simulasi dengan menggunakan segala pengetahuan yang telah diperolehi dalam proses mendapat maklumat itu tadi.  Galakkan anak menjawab sebanyak mungkin soalan agar mendapat  pengalaman.  Lebihkan proses latih tubi untuk mana-mana topik yang agak lemah atau bentuk soalan yang kurang dikuasai.  Seterusnya, perhebatkan simulasi iaitu menjawab soalan-soalan tahun lepas serta soalan-soalan ramalan mengikut masa yang telah ditetapkan.  Lakukan proses simulasi ini seolah-olah dia benar-benar berada dalam dewan peperiksaan yang sebenar.

3.  Dorong Anak Secara Positif

Ibu bapa hendaklah sering memberikan harapan kepada anak dengan melontarkan kata-kata yang positif.  Apakah kata-kata positif?  Kata-kata positif adalah kata-kata yang apabila diucapkan akan menghasilkan gambaran minda yang juga positif. 

Misalnya:

bukan "Jangan buang masa" .... tapi ucapkanlah "Manfaatkan masa",

bukan "Jangan berputus asa"... tapi ucapkanlah "Berusahalah dengan lebih gigih lagi" atau "Mak percaya adik pasti BOLEH!",

bukan "Jangan kelam kabut".. tapi ucapkanlah "Banyakkanlah bertenang",

bukan "Elakkan kecuaian".. tapi ucapkanlah "Tingkatkan ketelitian dan lebih berhati-hati",

Malah banyak lagi contoh yang boleh diberikan.

4. Berikan  Kerjasama Sepenuhnya

Apabila seorang anak bakal menduduki peperiksaan penting maka keseluruhan ahli keluarga yang ada di dalam rumah hendaklah memberikan kerjasama sepenuhnya.  Antaranya, hormati waktu ulangkaji anak itu dengan setiap ahli keluarga menjadikan waktu itu sebagai waktu belajar.  Misalnya ibu bapa boleh manfaatkan waktu itu untuk membaca bahan-bahan yang berfaedah.  Adik kecil pula diberikan kertas dan pensil untuk menconteng.  Datuk dan nenek, kalau tinggal dirumah yang sama, gunakanlah waktu itu untuk membaca al-quran.  Begitulah juga dengan yang lain-lain.  Pastikan tidak seorang pun daripada ahli keluarga yang menonton TV, mendengar radio, sembang-sembang kosong, bermain-main dan sebagainya sedangkan ada anak yang sedang bertungkus lumus menghadapi pelajarannya.  Dengan cara ini anak akan dapat merasakan bahawa perjuangannya dihargai.

5.  Kurangkan Aktiviti Luar

Elakkanlah daripada  terlalu banyak membuang masa dengan aktiviti di luar seperti keluar membeli belah, makan di luar, balik kampung, menziarahi saudara mara dan sebagainya.  Ingatlah setiap minit itu amat berharga untuk anak oleh itu pastikanlah setiap aktiviti yang dirancang menyumbang kepada persediaannya untuk menghadapi peperiksaan sama ada persediaan mental, emosi, fizikal atau rohani anak-anak. Tambahan pula, kekerapan berada di luar rumah hanya mendedahkan mereka terhadap perkara yang tidak diingini sama ada dari segi kesihatan atau keselamatan.

6.  Elakkan Anak Daripada  Tidur Lewat

Ada yang suka belajar hingga lewat malam untuk menghabiskan ulangkaji mereka.  Jangan biarkan keadaan sebegini berlarutan.  Pastikan anak anda masuk tidur awal dan bangun awal.  Galakkan mereka membuat sedikit ulangkaji diwaktu awal pagi walaupun hanya untuk dua puluh atau tiga puluh minit.  Pada waktu ini fikiran mereka tenang, emosi belum terganggu dan suasana pula nyaman.  Banyak maklumat yang dibaca ketika ini akan diingat untuk tempoh masa yang lebih lama.

7.  Berikan Anak Pelepasan Tugas Harian

Berikanlah anak anda layanan yang istimewa semasa menjelangnya peperiksaan.  Berikan dia kebebasan daripada melakukan tugas harian yang sememangnya menjadi rutin hariannya seperti mengemas bilik, menolong emak di dapur, membersih halaman rumah, mencuci pakaian dan sebagainya.  Agihkan sementara tugas-tugas ini kepada orang lain seperti kakak, abang, adik atau ibu bapa sendiri.   Dengan cara ini anak yang akan menduduki peperiksaan dapat merasakan bahawa seluruh ahli keluarga memang benar-benar mahu melihat dia cemerlang. Dia akan rasa bersalah sekiranya waktu yang diperuntukkan untuk belajar tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya sedangkan semua orang telah memberikan kerjasama.  Dia juga akan sentiasa mengharapkan suasana peperiksaan sebegini datang lagi kerana seronok mendapat pelepasan tugas.  Anak-anak yang lain tidak ada sebab untuk cemburu sebab apabila tiba masa mereka maka mereka juga akan dilayan dengan cara yang serupa.

8.  Nyatakan Ganjaran Dengan Jelas

Jangan biarkan anak anda berteka teki terhadap ganjaran yang bakal dia terima sekiranya dia memperolehi keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Nyatakan dengan jelas bentuk ganjaran yang mahu diberikan kepadanya.  Kalau ia berbentuk kebendaan maka nyatakan dengan jelas.  Tunjukkan gambar tentang apa yang mahu anda berikan padanya.  Kalau ia suatu percutian, beritahu destinasi yang akan dilawati.  Dapatkan juga risalah tentang destinasi tersebut dan tunjukkan padanya.   Ganjaran yang kabur atau samar-samar tidak akan merangsang jiwa.  Misalnya, elakkan dari berkata, "Kalau abang cemerlang dalam SPM maka emak akan bawa abang melancong", sebaliknya hendaklah kita berkata, "Kalau abang cemerlang dalam SPM emak pasti bawa abang ke Langkawi, insyaAllah".

Pastikan apa jua ganjaran yang mahu diberikan,  anda mampu menunaikannya.  Kalau tidak anak akan hilang kepercayaan terhadap kita sebagai ibu bapa dan lain kali janji kita tidak diambil kisah lagi.

Ganjari juga usahanya bukan sekadar hasil atau pencapaiannya.  kalau kita tahu anak telah berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan tetapi keputusan peperiksaan tidak seperti yang dimahukan maka berikanlah dia sesuatu sebagai menghargai penat lelahnya itu.

9.  Ambil Cuti

Inilah masanya untuk ibu bapa memberikan dorongan yang tidak berbelah bahagi kepada anak yang bakal menduduki peperiksaan.  Ambillah cuti beberapa hari dan usahakan untuk hantar sendiri anak ke sekolah pada hari peperiksaan tersebut.  Sepanjang perjalanan terus berikan kata-kata perangsang dan nasihat kepadanya.  Ingatkan anak sekali lagi bahawa kita tidak pentingkan apa sekalipun hasil yang dia peroleh, yang penting dia telah pun memberikan usaha yang terbaik.  Apa sahaja keputusannya kita terima dan bersyukur.


10.  Banyakkan Berdoa dan Solat hajat

Tidak ada sesuatu yang lebih bermakna untuk seorang anak ketika menduduki peperiksaan selain daripada doa dan restu daripada kedua-dua ibu bapanya.  Oleh itu, inilah masanya untuk kita luangkan lebih banyak masa berdoa untuknya agar dipermudah urusan anak menjawab setiap soalan, diberikan ketenangan dan diterangkan hati.  Berdoalah dengan suara yang jelas agar didengar oleh anak dan biarlah dia mengaminkan doa kita itu.  Biar anak menyedari yang kita sering membuat solat hajat dan berdoa untuknya.  Dengan cara ini mereka akan lebih menghargainya. 

Semoga petua keibubapaan yang telah diberikan dapat membantu ibu bapa untuk menjadi lebih cemerlang.   Ingatlah, anak-anak bukan kita maka terimalah mereka seadanya.  Yang penting mereka lakukan yang terbaik mengikut kemampuan diri mereka sendiri.

Penulis ialah Perunding Motivasi MAP Training and Consultancy Sdn. Bhd.


ISU GLOBAL : Bohong untuk nampak hebat


Peratus lelaki suka kelentong lebih tinggi

London : Satu daripada lima orang didapati berbohong kepada rakan mereka mengenai perkara seperti pekerjaan dan kereta dalam usaha untuk menampakkan mereka lebih berjaya, kata satu kajian. Penyelidikan mendapati bahawa sebanyak 21 peratus mengakui berbohong ketika mereka bersama dengan rakan dari sekolah dan universiti, lapor Daily Mail.

Paling terdesak

Golongan lelaki paling terdesak untuk menampakkan mereka lebih berjaya dengan sejumlah 55 peratus akan menokok tambah cerita mengenai jumlah pendapatan yang mereka peroleh.

Kajian terbabit juga mendapati bahawa sebanyak lapan peratus lelaki sering kali berpura-pura mendakwa mereka memandu kereta mahal.

Sementara itu, kira-kira 45 peratus wanita yang berbohong mendakwa bahawa mereka mempunyai kerja yang lebih glamour berbanding apa yang sebenarnya mereka buat.

Kebanyakan iaitu sebanyak 12 peratus juga berbohong untuk menampakkan mereka tinggal di kawasan yang lebih baik.

“Kita tinggal di satu masa di mana semua orang terdesak kepada sesiapa saja untuk menampakkan mereka sebaik yang mungkin,” kata pakar psikologi, Dr Linda Papadopulos.

Manipulasi

“Penggunaan Facebook orang ramai menunjukkan kita semakin menyedari bahawa bagaimana kita boleh menggunakan maklumat tertentu untuk memanipulasikan pemikiran orang lain terhadap kita.

“Dan orang ramai tidak lihat mengapa mereka perlu untuk menyatakan kebenaran. Jadi kita maklumkan kepada mereka poskod yang kita mahu atau kereta yang kita ada atau kita inginkan untuk membuatkan orang lain terpegun.”

“Perjumpaan semula sekolah atau perhimpunan rakan lama kolej boleh dipenuhi dengan banyak cerita tidak benar. Semua perasaan mengenai sama ada anda hebat atau sesuai akan muncul semula. Rasa tidak selamat ketika zaman kanak-kanak bermain semula di kepala apabila mereka bertemu dan mereka sering kali menipu untuk membuatkan orang ramai terpegun,” katanya.

Ketika perhimpunan itu menceritakan pengalaman mereka ke luar negara juga adalah satu kegemaran di mana 26 peratus mendakwa mereka lebih banyak mengembara berbanding keadaan sebenar.

Satu dalam enam atau kira-kira 17 peratus mengakui bahawa mereka akan berbohong mengenai status hubungan, mungkin bertujuan untuk bertaut semula dengan rakan lama.

Dan satu dalam 17 lelaki atau enam peratus mengakui mereka menyertai perjumpaan semula rakan sekolah sekadar untuk bermegah mengenai pencapaian mereka. - Agensi

ALBUM BARU: 'Anthem Nasional' Suntik Semangat Kemerdekaan



Oleh :  FERIDE HIKMET ATAK (feride@thestar.com.my)
ARTIS: Variasi Artis
EDARAN: Warner Music Malaysia

BERSEMPENA sambutan bulan kemerdekaan negara yang ke-55, Warner Music Malaysia tampil dengan keluaran album kompilasi patriotik berjudul Anthem Nasional (Satu Interpretasi Merdeka).

Album tersebut mampu membangkitkan semangat patriotisme masyarakat khususnya golongan muda bagi mengingati kembali peristiwa Malaysia mencapai status bebas daripada cengkaman kuasa asing pada 1957 yang lalu.

Menerusi album ini yang menyediakan dua keping cakera padat (CD), terdapat pelbagai genre muzik dan lagu-lagu malar segar yang semestinya tidak bosan untuk didengar.

Dengan memuatkan sebanyak 29 buah lagu popular, album ini menampilkan barisan artis popular yang antaranya seperti Jamal Abdillah, Datuk Ahmad Jais, Sudirman, Ella, P. Ramlee, S.M Salim, Carefree dan Freedom.

Antara lagu yang dimuatkan ialah Lagenda nyanyian Datuk Sheila Majid, Saya Anak Malaysia (dR SAM), Di Desa Kasihku Tertumpah (Datuk DJ Dave), Mulanya Di Sini (Freedom), Bahtera Merdeka (Datuk Ahmad Jais), Standing In the Eyes Of The World (Ella) dan Teraju Negara (Latif Ibrahim).

Lagu-lagu popular nyanyian Sudirman semestinya ada pada album itu iaitu Bahtera Merdeka, Warisan, 31 Ogos dan Tegakkan Bendera Kita.

Album ini wajar dimiliki oleh setiap warganegara Malaysia bagi menghargai pejuang-pejuang negara yang gigih berjuang demi kebebasan rakyat.

Album ini juga memberikan sedikit peringatan dan rasa bersyukur pada diri kerana kita memiliki sebuah negara yang aman, tidak seperti beberapa negara luar yang masih lagi dibelenggu peperangan daripada pihak luar dalam tanah air mereka sendiri.

Khas buat warga Malaysia, dapatkan album Anthem Nasional (Satu Interpretasi Merdeka) yang kini sudahpun berada di pasaran dengan hanya RM27.90.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

ISU KENEGARAAN : Memerdekakan diri daripada ketaksuban


OLEH : MOHAMAD ABDULLAH

SAMBUTAN Kemerdekaan Ke-55 negara ini sepatutnya membuka mata kita untuk bersikap lebih matang dalam tindakan. Tema 'Janji Ditepati' walaupun tidak disenangi sesetengah pihak sewajarnya menjadi sumber muhasabah diri dalam menilai kematangan diri dan kesediaan kita untuk bergerak ke hadapan dalam mencapai apa jua yang dicita-citakan.

Muhasabah diri hanya boleh dilakukan jika kita berupaya keluar dari sikap taksub yang keterlaluan terhadap banyak perkara yang berlaku di sekeliling kita. Sikap taksub atau sesetengah orang menganggap sebagai kepercayaan ekstrem menyebabkan kita gagal membuka mata hati dalam membuat penilaian sewajarnya.

Dalam soal pendidikan misalnya, ketaksuban terhadap apa yang dianggap hebat oleh orang lain, menyebabkan kita gagal membuka mata kepada kejayaan yang kita capai selama ini. Kita hanya menganggap apa yang kita capai itu hebat, hanya apabila pihak lain mengatakan yang kita hebat.

Kerana itulah, apabila universiti kita tidak ditarafkan sebagai antara yang terbaik maka kita menganggap sistem pendidikan apatah pengajian tinggi kita bukan yang terbaik. Sedangkan hakikatnya negara kita membangun dalam tempoh 55 tahun ini sebahagian besarnya lahir  daripada cerdik pandai kita, sama ada yang mendapat pendidikan dari dalam mahu pun dari luar negara.

Mereka yang banyak mengkritik pengajian dan pendidikan kita pun sebenarnya lahir dari sistem pendidikan negara yang memberi peluang dan ruang yang amat jelas dalam memberikan kebebasan untuk menerokai segala yang kita ada dalam acuan dan dunia kita sendiri tanpa mengetepikan dunia luar dan proses globalisasi yang membawa kepada pelbagai cabaran yang sedang kita hadapi sekarang ini.

Dalam tempoh 55 tahun ini juga, banyak pencapaian besar yang hanya boleh diakui jika kita tidak taksub kepada apa yang kita percayai semata-mata, atau taksub kepada perspektif yang berteraskan kepada kumpulan atau mazhab yang kita anuti.

Kemerdekaan sebenar adalah apabila kita berupaya bersikap lebih terbuka, bersedia menerima pandangan orang lain dan pada masa sama mempertahankan nilai-nilai yang kita miliki dan yakini sebagai teras pembangunan negara bangsa yang bersifat mandiri dan mempunyai kedaulatannya yang tersendiri.

Kita patut bersyukur, kerana dalam tempoh 55 tahun ini, banyak janji yang dilakarkan sejak 1957, kemudiannya diperbaharui melalui pelbagai dasar utama negara dari Rancangan Malaysia Pertama membawa kepada Wawasan 2020 dan teras Rukun Negara yang mencari citra bangsa yang berdaulat dan merdeka, jelas berupaya menjadikan kita satu bangsa progresif, berbudaya dan memandang jauh ke hadapan.

Walaupun pada asasnya bumiputera diberikan keutamaan dalam pembangunan negara, namun hakikatnya kaum-kaum lain tidak pernah diketepikan. Malah, dalam tempoh 55 tahun ini, tidak juga menunjukkan orang Melayu atau mana-mana bumiputera yang berada pada kedudukan tertinggi dalam senarai mereka yang terkaya, namun ini tidak pula bermakna yang terdapat kumpulan tertentu yang disisihkan.

Oleh sedemikian janji-janji yang diberikan oleh mana-mana pihak yang kerap pula bijak menaburkannya, haruslah dilihat dengan realistik. Dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia, janji-janji manis mudah ditaburkan untuk memenangi hati orang ramai, golongan muda dan pihak-pihak tertentu, namun hakikatnya, apa yang kita capai selama ini tidak harus dikorbankan hanya kerana mengejar pelangi yang tidak tercapai tangan.

Sikap taksub yang keterlaluan kerap menutup pandangan mata kita terhadap erti sebenar kejayaan dan pencapaian. Sikap taksub juga boleh merosakkan pembangunan negara disebabkan oleh sikap mengikut dan percaya secara buta tuli malah juga akan menjahanamkan satu bangsa dan mewujudkan penjajahan baru yang lebih berbahaya. Apatah lagi jika pihak atau individu yang diikut mempunyai kepentingan diri dan didalangi pihak tertentu yang mempunyai kepentingan.

Kita telah pun melihat banyak negara yang hancur hanya kerana kesilapan yang dibuat akibat percayakan pihak tertentu. Walaupun pemimpin negara dijatuhkan disebabkan oleh pelbagai alasan, namun yang menderita akhirnya ialah rakyat apabila negara menjadi kucar kacir.

Tidak salah untuk membuat teguran terhadap kelemahan sesuatu sistem, namun teguran yang dibuat biarlah berhemah dan bersikap objektif tanpa dipengaruhi oleh sesuatu pihak yang mempunyai kepentingan tertentu. Rakyat dan masyarakat berhak melakukan perubahan dalam sesuatu sistem dan proses kerja yang ternyata perlu dilakukan penambahbaikan berterusan.

Tetapi ia tidak wajar dilakukan atas kepentingan tertentu yang di luar batas agama, moral dan etika yang ada. Anak-anak muda kita pula tidak mudah dipengaruhi oleh segala yang ideal dan janji-janji manis yang hanya bermain dengan perasaan dan darah muda yang sentiasa inginkan perubahan dan sesuatu yang baru dan segar.

Misalnya, apabila terdapat gesaan mewujudkan proses demokrasi yang lebih bebas atau sistem yang dilakukan lebih "bersih", ia harus dilihat dengan berhati-hati. Kebebasan keterlaluan tidak akan menguntungkan sesiapa. Tiada kebebasan hakiki dalam apa jua yang dilakukan, sebaliknya ia harus terkawal dan tidak mendatangkan kemudaratan kepada orang lain.

Malah, hakikat sebenar dalam mana-mana sistem pun, terdapat kelemahan dan kekurangan yang tidak mungkin bersih sepenuhnya, namun kitalah yang akan menentukan apa yang dianggap bersih atau tidak. Biar secantik mana pun sesuatu sistem, jika manusia yang melaksanakannya tidak mempunyai integriti tinggi dan akauntabiliti, maka ia sukar dilaksanakan.

Proses penambahbaikan dalam apa jua pun yang mempunyai kepentingan masyarakat dan negara boleh dilakukan tetapi bukan berasaskan ketaksuban kepada pegangan politik atau untuk pemimpin tertentu tetapi mestilah berteraskan kebaikan bersama dan kepentingan masyarakat, orang ramai dan negara.

Seorang pemimpin dihormati kerana kepimpinannya yang terbukti jelas dan berupaya membawa masyarakat dan negara ke hadapan menghadapi segala cabaran, bukannya mereka yang hanya bijak berkata-kata, berani menabur janji dan bercakap berkobar-kobar membakar semangat dengan segala retorik, tetapi tidak berteraskan kepada realiti, tidak realistik dan hanya kata-kata manis yang payah diterjemahkan dalam tindakan.

Kerana itu, demi memastikan kelangsungan masa depan rakyat dan negara, adalah wajar kita memerdekakan diri daripada segala ketaksuban, hingga menjadikan kita buta walaupun mampu melihat, pekak walaupun mampu mendengar kerana pada akhirnya sesebuah negara hanya berupaya mengekalkan kemerdekaannya dengan keupayaan menghadapi segala cabaran jika mempunyai jati diri, bersatu padu dan rakyat yang berilmu pengetahuan, bijaksana dalam pertimbangan dan tidak mudah kalah dengan segala hasutan.

PENULIS ialah Timbalan Pendaftar Pejabat Naib Canselor Universiti Sains Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU KENEGARAAN : Kerajaan tumpu aspek sosioekonomi


Tepati janji jangka panjang beri kemakmuran negara

SEMALAM genap 55 tahun negara kita merdeka. Meskipun ia bukan satu tempoh yang panjang, pelbagai perkembangan manis, pahit dan getir negara dengan penduduk berbilang kaum, budaya dan agama sudah dilalui. Kemajmukan Malaysia dengan tiga kaum teras iaitu Melayu, Cina dan India, menuntut kesungguhan semua pihak untuk mencanai persefahaman serta perpaduan jitu bagi membolehkan negara kekal aman dan makmur. Jika ada pihak yang berkata ia sukar untuk direalisasikan, tempoh 55 tahun itu membuktikan keharmonian itu sebenarnya boleh dicapai. Cuma bibit keharmonian itu perlu disemai, dipupuk dan dipertahankan semua pihak. Inilah yang dilakukan kerajaan yang memerintah sejak negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos, 1957.

Hari ini, Malaysia yang penduduknya mencecah 29 juta dikenali sebagai negara kosmopolitan dengan tiga kaum Melayu, Cina dan India sebagai teras utama”. - Dr Kamaruddin M Said, Ketua Kluster, Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara

Catatan sejarah menunjukkan rantau Tanah Melayu menjadi tempat pilihan untuk penghijrahan dan penempatan terutama pada pertengahan kurun ke-19. Prof Dr Kamaruddin M Said, Ketua, Penerbit Buku Universiti Kebangsaan Malaysia, berkata ia menjadi lebih ketara selepas termeterainya Perjanjian Inggeris-Belanda pada 1824. Bermula 1870-an hingga 1930-an, Tanah Melayu mula menerima kedatangan secara besar-besaran penduduk dari China dan India.

Pembentukan Malaysia pada 1963 kemudian melihat penambahan pelbagai budaya penduduk Sabah dan Sarawak ke dalam masyarakat majmuk Malaysia. Hari ini, Malaysia yang penduduknya mencecah 29 juta dikenali sebagai negara kosmopolitan dengan tiga kaum Melayu, Cina dan India sebagai teras utama di samping Bumiputera Sabah dan Sarawak, Orang Asli dan subetnik lain.

Perpaduan sosial

Negara yang mempunyai masyarakat majmuk akan sentiasa berdepan dengan isu perpaduan sosial. Hujah beliau berlandaskan hakikat bahawa interaksi pelbagai kaum di Malaysia terjadi atas dasar integrasi dan bukannya asimilasi.

“Melalui integrasi, kita diizinkan berbeza-beza dari segi budaya, agama, bahasa, semua sekali. Berbanding dengan apa yang terjadi di Amerika Syarikat dan Eropah. Mereka mengamalkan dasar asimilasi, maknanya semua orang mesti mengikut satu budaya saja. Di samping aliran Melayu, kita ada sekolah aliran Cina, Tamil, Inggeris. Arab pun ada,” katanya yang juga Ketua Kluster, Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara.

Semakin Kompleks

Prof Kamaruddin berkata, kemajmukan masyarakat Malaysia semakin menjadi kompleks, antaranya disebabkan faktor etnik-budaya, ketaksamaan kelas sosial serta dimensi desa-bandar. Orang Melayu sendiri bukan semua mempunyai minda yang sama termasuk dalam soal pemilihan aliran untuk pelajaran anak.

“Ada yang hendak sistem belajar sepenuhnya dalam bahasa Melayu dan ada yang hendakkan bahasa Inggeris. Pada saya biar ibu bapa yang buat pilihan,” katanya.

Beliau turut memperingatkan bahawa isu kesedaran sosiopolitik perlu diambil kira dalam menangani perpaduan sosial masyarakat majmuk Malaysia pada abad ke-21 ini. Katanya, masyarakat Malaysia semakin dinamik dan kesedaran sosial terutama sosiopolitik mereka juga semakin tinggi.

“Generasi muda yang sering kali dilabel sebagai generasi Y pula mempunyai sudut pandangan sosiopolitik yang berbeza daripada mereka yang dilahirkan sebelum merdeka atau ketika era Dasar Ekonomi Baru (DEB). Untuk memahami mereka perlulah kita menggunakan perspektif pascanasionalisme,” katanya.

Menurut beliau, generasi Y mahukan profesionalisme, integriti dan ketelusan dan mereka adalah sebahagian daripada 30 peratus mereka yang ‘duduk atas pagar’ di bawah kategori kesedaran politik.

Janji Besar

Daripada awal negara merdeka lagi, kerajaan yang memerintah melakukan pelbagai usaha pembangunan bagi memastikan penduduk negara ini dapat memulakan kehidupan baru dengan aman dan harmoni. Pada masa sama, Tunku Abdul Rahman yang menjadi Perdana Menteri dari 1957 hingga 1970, turut mengambil kira nasib orang Melayu yang dibelenggu kemiskinan akibat dasar pecah dan perintah Inggeris.

“Perlembagaan yang digubal merizabkan empat perkara di bawah Perkara 153 terutama untuk orang Melayu dan kemudian Bumiputera Sabah dan Sarawak. Empat perkara itu sebenarnya adalah janji besar yang dibuat kerajaan untuk membebaskan komuniti yang terpinggir pada masa itu terutama orang Melayu. Perkara itu ialah jawatan dalam perkhidmatan awam, tempat belajar di institusi pengajian tinggi, biasiswa dan lesen perniagaan,” katanya.

Katanya, empat perkara itu dianggap janji jangka panjang kemudian diterjemahkan secara perlahan-lahan terutama dalam era Dasar Ekonomi Baru (DEB) iaitu dari 1970 hingga 1990 dan berlanjutan hingga sekarang.

‘Janji itu sentiasa dipenuhi dengan strategi yang sangat baik dan kita semua dapat melihat hasilnya. Ini relevan dengan tema sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini iaitu ‘55 Tahun Merdeka: Janji Ditepati’. - BERNAMA