Selasa, 26 Mei 2009

KELUARKAN KERTAS PUTIH AKTIVITI KOMUNIS 1948-1989


KINI, isu komunis kembali diperkatakan. Namun ia bukan isu baru.Perjanjian damai antara kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya (PKM) di Hatyai, Thailand pada 1 Disember 1989 hanyalah untuk menamatkan pertempuran antara tentera Malaysia dan gerila PKM sahaja. Itulah hakikatnya.

Pada peringkat awal rundingan damai itu, Malaysia mahu PKM dibubarkan tetapi ia ditolak oleh pihak komunis. PKM hanya bersetuju meletak senjata.Parti itu juga bertegas tidak mahu perjanjian tersebut dilihat sebagai 'penyerahan diri beramai-ramai.' Fakta itu dimasukkan ke dalam perjanjian akhir yang menyebut bahawa semua kenyataan selepas itu hendaklah dalam 'semangat perjanjian' tersebut dan tidak mengandungi sebarang 'unsur fitnah yang mengaitkannya sebagai penyerahan atau menyerah diri (oleh PKM).'

Walaupun lemah, PKM tidak mahu dilihat sebagai menyerah kalah dan itulah prinsip PKM terutama Setiausaha Agungnya, Chin Peng, sejak Rundingan Baling pada 1955.Kerajaan memberi peluang sebanyak dua kali kepada PKM untuk menyerah diri. Pertama ketika Rundingan Baling dan kedua, selepas mencapai kemerdekaan. Kedua-duanya ditolak oleh Chin Peng.

Dalam siri rundingan damai di Hatyai yang bermula pada Mac 1989, PKM mahu Malaysia menerima parti itu dan juga Parti Kebangsaan Melayu Revolusioner Malaya (PKMRM) secara sah. Sedangkan ketika itu PKM adalah pertubuhan yang diharamkan. Dalam pusingan ketiga rundingan itu, PKM menyatakan hasrat untuk menubuhkan parti baru iaitu Parti Buruh Sosialis Malaysia (SLPM) berlandaskan ideologi Marxist. Ia merupakan 'jawapan' kepada permintaan Malaysia supaya PKM dibubarkan.Malaysia menyatakan cadangan itu tidak boleh diterima kerana Marxist adalah ideologi asing dan PKM patut mengelak daripada memberi gambaran bahawa SLPM adalah sebahagian daripada PKM.

Akhirnya, perjanjian itu mencapai persetujuan untuk empat perkara iaitu:

Pertama: Menamatkan aktiviti ketenteraan. Selepas menandatangani perjanjian itu, Malaysia dan PKM akan menghentikan serta-merta aktiviti ketenteraan.

Kedua: Membubarkan unit ketenteraan, memusnahkan senjata, peluru, bahan letupan dan jerangkap samar.

Ketiga: Penempatan di Malaysia. Anggota PKM dan anggota unit tenteranya yang berasal dari Malaysia dan ingin tinggal di Malaysia, akan dibenarkan berbuat demikian selaras dengan undang-undang. Mereka yang bukan berasal dari Malaysia, jika mereka mahu, juga boleh berbuat demikian selaras dengan undang-undang Malaysia.

Keempat: Bantuan oleh pihak berkuasa Malaysia. Selaras dengan Perkara Ketiga, kerajaan akan membantu mereka memulakan hidup baru.

Jika sebelum 1989, tumpuan komunis hampir semuanya di hutan. Tetapi selepas itu, apabila operasi ketenteraan berakhir, isu itu berpindah ke bandar-bandar.Buku-buku yang menceritakan kegiatan komunis dan puak kiri mula membanjiri pasaran, termasuk buku Alias Chin Peng: My Side of History, yang diterbitkan pada 2003.Selain daripada desakan oleh pihak tertentu supaya Chin Peng dibenarkan kembali ke Malaysia,terdapat tuntutan lain supaya pengiktirafan diberi kepada pejuang berhaluan kiri dalam konteks kemerdekaan.

Hakikatnya, walaupun komunis dikalahkan daripada segi ketenteraan di Malaysia, ideologinya masih hidup. Dan ia juga mahu terus disemarakkan.Jika tidak kenapa PKM tidak mahu membubarkan parti itu? Malah ia mahu meneruskan ideologi Marxist. Inilah yang perlu difahami oleh seluruh warga Malaysia.Walaupun di negara-negara lain ia kelihatan berundur, bukan bererti kita tidak perlu memberi perhatian lagi. Memang mudah untuk memecahbelahkan berbanding membina. Lebih-lebih lagi kita sebagai sebuah negara berbilang kaum.

Ingatan keras oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim adalah kena pada tempatnya. Tetapi ia tidak memadai.Jawapan yang lebih menyeluruh harus datang daripada Kabinet. Mungkin Kabinet wajar menimbang untuk mengeluarkan satu Kertas Putih mengenai PKM dari awal hingga membawa kepada Perjanjian Damai di Hatyai.Tidak ramai yang mengetahui mengenai perjanjian itu. Mungkin laporan-laporan ketika itu agak terhad. Kini sampai masanya satu penjelasan lebih komprehensif dibuat.

Jika sesuai, jadikan ia sebagai satu Kertas Putih yang boleh digunakan untuk menjelaskan kekeliruan. Ia harus merangkumi kegiatan PKM sejak 1948-1989.Penjelasan itu boleh dilakukan kerana Mahkamah Persekutuan sudah memutuskan mengenai kes Chin Peng dan ia tidak perlu dikhuatiri sebagai sesuatu yang sub-judice lagi.

PROF. DR. MOHD. SAFAR HASIM
Pusat Pengajian Media dan Komunikasi
Universiti Kebangsaan Malaysia

Sumber :http://www.utusan.com.my/

FAHAMI ASAS SEJARAH MALAYSIA

PERJANJIAN DAMAI ANTARA KERAJAAN MALAYSIA,
KERAJAAN THAILAND & PKM 1989


Oleh REEZAL MERICAN NAINA MERICAN

Filem Bukit Kepong adalah antara filem Melayu genre peperangan yang sangat lekat di hati penulis. Latar belakang peristiwa yang menonjolkan keberanian anggota polis dan orang kampung menentang kekejaman segerombolan pengganas komunis itu meninggalkan kesan sehingga ke hari ini. Babak seorang isteri mengambil tempat si suami untuk mempertahankan balai polis, detik beberapa orang kanak-kanak menangisi pemergian orang tua mereka, semuanya kekal melekat di minda dan hati penulis sehingga ke hari ini.


Sejarah membuktikan bahawa gerakan ketenteraan Parti Komunis Malaya (PKM) yang dipimpin oleh seorang keturunan Melayu bernama Ahmad Indera telah memusnahkan Bukit Kepong. Walaupun dididik dengan latar belakang sekolah agama, malahmenjadi guru agama, Ahmad Indera tidak terkecuali dipukau oleh faham komunisme. Maka berlakulah insiden Bukit Kepong, saat Sarjan Jamil baru sahaja mengambil alih teraju kawalan keselamatan di Bukit Kepong daripada pimpinan seorang pegawai polis 'Mat Saleh'.


Peristiwa yang berlaku pada jam 5 pagi, 23 Februari 1950 itu digambarkan dengan cukup baik menerusi filem tersebut. Dengan filem itu juga, kita didedah dan difahamkan dengan makna tersirat di sebalik perjuangan menentang komunis. Ada darah yang mengalir. Ada nyawa yang melayang dalam usaha menentang sebuah 'isme' yang jelas tidak praktikal dan bermotif jahat. Faham antikomunisme ditolak bukan sahaja atas nilai 'isme' yang lemah dan longgar tetapi kerana keganasan yang membawa padah kepada bangsa dan negara.Dalam menghadapi ratusan gerila komunis, ramai anggota polis terkorban. Keluarga anggota juga terbunuh. Beberapa orang kampung yang berkhidmat sebagai Auxillary Police/Home Guard juga gugur.


Balai Polis Bukit Kepong rentung. Ini semua bukan propaganda politik. Sebaliknya kisah benar yang membayangkan perjuangan kita untuk beroleh kemerdekaan. Kalangan ayah dan ibu kita yang kebetulan berada sezaman dengan peristiwa tersebut mungkin punya fahaman yang berlainan dengan kita yang lahir di zaman serba aman ini.


Apakah menjadi sesuatu yang sangat sukar memahamkan 'generasi x', 'generasi y' dan 'generasi z' dengan hakikat sejarah ini?Hari ini, atas nilai sentimental yang juga longgar dan tidak berasas, ada usaha untuk mendewa-dewakan pengganas komunis di dalam minda masyarakat kita. Ada desakan untuk membawa kembali pengganas ke tanah air dan diangkat sebagai hero. Adakah mudah sangat masyarakat kita memaafkan dosa kemanusiaan yang dilakukan oleh pengganas komunis sebelum ini. Padahal, dosa Bukit Kepong sahaja belum tentu mampu diluputkan dari ingatan.


Perjuangan yang diteras oleh faham "The Communist Manifesto (1848)" itu dijadikan asas kepada usaha mewujudkan masyarakat yang kononnya akan berkongsi kegembiraan bersama kerana tidak wujud 'perbezaan antara kelas' dan sebagainya. Bagi menjayakan cita-cita komunis ini, mereka sanggup lakukan apa sahaja, termasuk membunuh. Karl Marx dan Friedrich Engels menggariskan 'arah perjuangan' yang membenarkan apa sahaja cara digunakan untuk mewujudkan masyarakat yang sedemikian utopian sifatnya. Maknanya, insiden Bukit Kepong dan banyak lagi kekejaman komunis bagaikan mahu dibuang begitu sahaja.Penulis beranggapan segala usaha ini mempunyai tujuan yang sengaja mahu mencabar kesahihan sejarah. Apa pun alasan yang diberikan, ini semua tidak mampu menghilangkan luka sejarah di sebalik tindakan PKM selama ini.


Masyarakat secara umum, apatah lagi veteran polis dan tentera mampu mengalirkan air mata, sekiranya jasa mereka dilupakan tetapi sebaliknya menerima kembali musuh negara sebagai wira.Apa pun, kecenderungan untuk 'memperbaiki' jalur sejarah bagi menepati cita-cita politik kumpulan dan individu tertentu menjadi sesuatu yang sangat ketara sejak kebelakangan ini. Sejarah yang sedia tersurat dirasakan tidak benar dan tidak selari dengan maksud dan cita-cita politik kumpulan tertentu. Maka usaha mesti dilakukan untuk 'menulis semula' sejarah dengan lembaran yang lebih mesra politik kepada kumpulan tersebut. Apakah langkah dan tindakan ini wajar?


Dua minggu lepas, penulis terbaca tulisan seorang editor ekonomi di sebuah akhbar berbahasa Inggeris yang memperkatakan mengenai Tragedi 13 Mei 1969. Menurutnya tragedi itu berpunca daripada "mereka yang berkuasa mahu kekal berkuasa". Walaupun mempunyai jalur dan niat pemikiran yang agak 'nakal dan jahat' namun itulah 'tafsiran baru' sejarah yang ingin dan mahu dilambakkan ke dalam pemikiran masyarakat kita. Tragedi 13 Mei ditafsir dengan 'hala tuju politik' sendiri dan sekali gus membuktikan kegagalan menerima hakikat sejarah.Dalam laman web youtube misalnya, banyak klip video dan bicara yang memberi gambaran mengenai Tragedi 13 Mei (kalangan tertentu menggunakan istilah 513). Setakat yang penulis lihat, hanya satu yang agak objektif sementara yang lain menggunakan 13 Mei sebagai 'alat politik' untuk menegaskan bahawa merekalah sebenarnya yang menjawab permasalahan 13 Mei.


Komunisme sebagai 'isme' kerajaan mahupun sebagai gerakan ketenteraan yang merosakkan fabrik kemasyarakatan negara tidak wajar sama sekali diangkat sebagai perjuangan heroic dan berasaskan kemerdekaan. Makna kemerdekaan tidak wajar difahami di atas landasan 'isme' yang sedemikian kejam dan menghancurkan negara. Tidak ada asas sentimental apa pun yang wajar mengembalikan mereka sebagai hero di bumi bertuah Malaysia ini!Faham dan apresiasi sejarah inilah yang amat penting kita dedahkan di kalangan anak muda kita. Mereka mungkin memahami sejarah secara tersurat tetapi belum mampu memahami sejarah secara halus dan tersirat. Inilah yang selalu kita gagal menjelaskan kepada kalangan anak-anak muda.


Memahami sejarah secara 'tersurat' akan hanya tertumpu kepada usaha penghafalan fakta. Ia tidak mampu diisi secara 'makna dalam' kepada sebarang peristiwa yang berlaku. Jalan mudah - kita perbetulkan sejarah supaya sesuai dengan jalan politik kita sendiri.Komunisme bukan sahaja menarik perhatian segelintir masyarakat Cina, malah ada juga kalangan orang Melayu yang terbuai dengan 'nilai komunisme'. Ahmad Indera adalah contoh kecil.


Sewaktu pengaruh PKM berleluasa, ada gerakan yang digelar sebagai Min Yuen atau gerakan rakyat yang menjadi kekuatan moral kepada gerakan komunisme. Bukan secara keseluruhan kerana simpati kepada gerakan komunisme; tetapi lebih kepada takut dizalimi oleh PKM. Orang Cina juga berdepan dengan dugaan yang bukan kecil sewaktu PKM berleluasa. Semua ini hanya mampu ditangani dengan usaha Rancangan Briggs dan pengwujudan kampung-kampung baru.


Justeru, komunisme bukanlah suatu gerakan yang memberikan syurga kepada mana-mana bangsa. Hakikat sejarah ini jangan sesekali kita tolak.Dosa menjahanam bangsa dan negara jangan mudah dilupakan dengan nilai sentimental, walau apa alasan pun. Lebih penting lagi, adalah untuk kita sama-sama melihat jauh ke depan dan menerima hakikat sejarah seadanya.


Trend memperolok dan 'memperbetulkan' sejarah ini dimulakan oleh kalangan ahli politik yang bankrap idea dan gagasan. Dengan mudah, sejarah dijadikan insiden prima facie yang membenarkan tindakan mereka untuk membuka ruang pemahaman sejarah yang baru. Asalkan ia mampu ditafsir dengan omongan dan retorik kosong, sejarah dijadikan alat politik.


Penulis bersetuju dan mengalu-alukan usaha mengembalikan faham sejarah sebenar, dengan nilai objektif yang luhur dan mendalam. Sejarah jangan dijadikan bahan dagang politik, apatah lagi menjadi alat untuk membenarkan sikap dan fikrah ekstremisme. Kita wajar melihat semula sejarah sebagai sumber kekuatan dan jati diri bangsa dan bukannya alat politik songsang yang merosakkan.


Rakyat wajar membuka mata bahawa mereka yang gemar 'menulis semula' sejarah dengan kepentingan politik adalah kalangan yang sangat terdesak dan cuba untuk memberi kekuatan kepada pelbagai tindakan yang merosakkan. Kita tidak mahu sejarah menjadi fiksyen hanya kerana mahu memastikan segelintir pihak beroleh kelebihan politik.Kita seboleh-bolehnya tidak mahu pemergian Allahyarham Sarjan Jamil dan yang lain di Bukit Kepong sebagai 'permainan politik' orang yang mahu membangkitkan elemen heroisme kepada gerakan komunis.


Sarjan Jamil dan rakan-rakannya itulah hero sebenar. Mereka wajar diangkat sebagai kelompok yang perlu dikenang dan dihormati. Bukankah lebih elok, dengan semangat Satu Malaysia, kalangan pemuka politik bukan Melayu juga mengakui hakikat ini.Darah pahlawan yang tumpah di Bukit Kepong, malah di seluruh negara, tidak akan mampu dibersihkan. Fahaman komunis yang ingin mewujudkan anarcho-communism inilah yang sebenarnya merosakkan fabrik sosial bangsa. Kepulan asap 23 Februari 1950 yang membakar Bukit Kepong itu adalah gambaran bahawa bangsa kita pernah terbakar dek kerenah komunisme. Hentikanlah mengangkat mereka sebagai hero kerana kita ada wira sebenar.


Sumber :http://www.utusan.com.my/

MENYELAMI MAKSUD YANG TERSIRAT ( SIRI 14)



SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN


Ungkapan di atas mengingatkan kita supaya membuat persiapan awal sebelum sesuatu peristiwa yang membawa penye­salan itu berlaku.

Kebiasaannya pada awal tahun ramai pelajar yang menganggapkan adalah ter­lalu awal untuk mengulang kaji sesuatu pelajaran. Begitu juga bagi pelajar yang berada di kelas yang tidak menduduki peperiksaan awam akan menganggap tahun ter­sebut adalah ta­hun untuk bersuka ria tanpa menghirau­kan sangat soal pelajaran.

Usaha mengulang kaji pelajaran perlulah dila­kukan berterusan dan bukannya ber­musim.Rata-rata pelajar yang lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan menga­takan bahawa rahsia kejayaan mereka ialah kerana memberi perhatian sepenuhnya di ke­las ketika guru sedang mengajar. Hal ini bermakna bahawa segala masalah pembelaja­ran yang timbul harus diselesaikan di dalam kelas dan bukannya dibawa balik ke rumah.Penyelesaian masalah pembelajaran dapat dilakukan dalam beberapa cara:

i. Berinteraksi dengan rakan: Pelajar boleh menyemak atau belajar bersama-sama dengan rakan sebaya. Melalui perbincangan, sebarang masalah dapat diselesaikan dengan segera. Perbincangan juga mampu mengelakkan rasa bosan ketika belajar.

ii. Merujuk kepada guru: Guru bukan sahaja sebagai seorang pembimbing malah menjadi ibu atau bapa kepada pelajar ketika di sekolah. Pelajar tidak harus takut pada guru tetapi hormat dan patuh segala peraturan yang disediakan. Segala kekeliruan, kekusutan sama ada masalah pelajaran atau masalah peribadi, guru dan guru kaunseling harus dijadikan tempat rujukan dan tempat meluahkan segala masalah tanpa berasa malu atau takut. Guru kaunseling misalnya boleh membantu para pelajar dalam memberi khidmat nasihat sama ada dalam penentuan kerjaya atau masalah peribadi.

iii. Merujuk pusat sumber atau bahan media: Pusat sumber selaku gedung ilmu harus dijadikan seolah-olah rumah kedua pelajar. Manakala bahan media seperti akhbar, majalah, cd-rom dan internet mampu menambahkan koleksi bahan bacaan dan rujukan.

Oleh itu, langkah bijak untuk menggunakan segala kemu­dahan di atas ialah dengan mempraktikkannya sepanjang tahun serta secara berterusan. Janganlah apabila terdesak ba­rulah kita tergesa-gesa untuk menyelesaikannya seperti kata pepatah Melayu, sudah terhantuk baru nak tengadah. Per­buatan sedemikian sudah terlambat, umpama nasi sudah menjadi bubur. Jadi, sediakan payung sebelum hujan!

Sumber : http: //www. mindasatu. blogspot.com/