Isnin, 14 April 2014

ISU PENDIDIKAN : Guru nilai prestasi pelajar


Ketika Penilaian Menengah Rendah (PMR) diperkenalkan pada 1993 bagi menggantikan Sijil Rendah Pelajaran (SRP), ramai pihak memberikan reaksi berbeza.

Bukan saja masyarakat, malah pelajar dan pihak sekolah juga tidak ketinggalan kalut berdepan sistem peperiksaan nasional bentuk baru yang diperkenalkan pada waktu itu.

PMR dilihat lebih mesra kerana pelajar tidak berdepan masalah keciciran ­pembelajaran selepas ting­katan tiga manakala SRP pula memerlukan pelajar bersedia me­ngucapkan selamat tinggal kepada persekolahan andai kata tidak lulus subjek wajib.

Kini, senario sama sekali lagi melanda masyarakat apabila PMR ditamatkan ‘perkhidmatannya’ dengan pengenalan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3).

PT3 yang dianggap sentuhan terbaru daripada Kementerian Pendidikan Malaysia terhadap sistem peperiksaan nasional terus dipersoalkan kemampuannya walaupun kejayaannya hanya boleh diperoleh sekitar akhir tahun ini selepas keputusan diumumkan.

Alasan diberikan ialah kebimbangan PT3 dikatakan mempunyai kaitan secara langsung dengan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang pernah dianggap satu sistem penuh polemik.

PT3 juga dikhuatiri akan mengulangi kembali sejarah Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang kecundang di tengah jalan sebelum kemampuannya dapat dibuktikan.

Justeru, tidak salah jika masyarakat melahirkan kebimbangan terhadap kemampuan dan keberkesanan pelaksanaan PT3.

Lebih mendatangkan persoalan, adakah PT3 mampu melonjakkan lagi kejayaan pelajar agar bersikap lebih global, mampu berfikir pada aras tinggi, selain mencapai matlamat mengembalikan semula kuasa autonomi guru yang sudah sekian lama hilang?

Pengarah Pusat Penasihatan dan Penempatan Kerjaya Graduan, Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Profesor Dr Sahandri Gani Hamzah berkata, pengenalan PT3 bagi menggantikan PMR perlu dianggap fasa permulaan sistem peperiksaan nasional berorentasikan kepercayaan guru dan kemampuan guru-pelajar.

Menurutnya, jika sebelum ini semua kawal selia peperiksaan nasional terletak pada Lembaga Peperiksaan (LP), PT3 pula bakal menjadi simbol pengembalian semula kuasa kepada guru untuk menilai prestasi pelajar.

“Bermakna, PT3 melakar sejarah sebagai satu sistem peperiksaan nasional yang menjadi perintis kepada guru menentukan pencapaian pelajar bermula dari tingkatan satu hingga menduduki peperiksaan.

“Jika dulu semuanya di bawah LP, kini guru dan sekolah sendiri yang akan memantau sebahagian besar perjalanan sistem peperiksaan itu.

“Dengan kata lain, kita memartabatkan kedudukan guru dan sekolah serta pada masa sama mengang­kat keupayaan pelajar dalam bidang akademik, jasmani, sosial dan sebagainya,” katanya.

Beliau berkata, walaupun PT3 terkait secara langsung dengan PBS, hakikatnya ia tetap mempunyai matlamat lebih besar untuk jangka panjang, selain memenuhi piawaian keperluan semasa.

“Contohnya SRP, ketika diperkenalkan pada 1960 bertujuan menggantikan LCE (Lower Certificate of Education) yang diperkenalkan pada 1957.

“Selepas itu PMR dan kini PT3. Setiap rentetan pengenalan sistem peperiksaan nasional mempunyai matlamat dan visi tertentu yang disasarkan bagi mengisi keperluan ­semasa.

“Cuma kemampuan PT3 dipersoalkan kerana ia ­diperkenalkan selepas ­konflik dan polemik PBS yang memeningkan ma­syarakat. Tiada kaitan lain,” katanya yang tidak menolak persepsi mengenai PT3 sukar ditepis.

Katanya, penolakan, pertikaian dan persepsi adalah perkara biasa jika pembaharuan terhadap sesuatu sistem diperkenalkan.

“Malah, ketika PMR menggantikan SRP, ramai mengandaikan ia tidak mampu bertahan kerana mereka sudah biasa dengan sistem peperiksaan sebelumnya.

“Namun, penambahbaikan yang dilakukan dari semasa ke semasa mampu memantapkan PMR sehingga bertahan lebih dua dekad. Dan itulah juga yang harus dilakukan untuk PT3,” katanya.

Menerusi PT3, tiada lagi peperiksaan berpusat untuk pelajar tingkatan tiga seperti PMR sebelum ini.

PT3 membuka ruang lebih luas kepada pihak sekolah untuk mentadbir, mentaksir dan memberi skor terhadap pentaksiran itu berpandukan instrumen dan panduan peraturan penskoran yang ketara disediakan LP.

LP dan pentaksir luar yang dilantik akan melaksanakan moderasi dan verifikasi sebelum pelaporan dikeluarkan.

Beliau berkata, PT3 masih menekankan instrumen pentaksiran ujian bertulis dan ujian lisan bagi subjek Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sama seperti PMR.

“Manakala Sains, Matematik, Pendidikan Islam, Kemahiran Hidup, Bahasa Arab, Cina, Tamil, Iban dan Kadazan dusun akan menggunakan instrumen pentaksiran ujian bertulis saja.

“Sejarah dan geografi pula akan ditaksir menggunakan pelbagai instrumen seperti tugasan bertulis, ujian amali, projek, kajian lapangan atau kajian kes,” katanya.

Biarpun tidak wujud perbezaan ketara, instrumen pelbagai seperti bertulis, ujian amali dan projek memberi peluang kepada pelajar untuk mengembang­kan kemahiran sedia ada.

“Semua instrumen itu pada asasnya adalah untuk melahirkan pelajar yang bukan saja memberi penumpuan pada akademik ­semata-mata, malah mempunyai kemahiran untuk mempelbagaikan kemampuan.

“Kemampuan setiap pelajar tidak sama. PT3 yang diperkenalkan adalah sebagai pemangkin kepada PBS untuk melengkapi keperluan tertentu yang mungkin tiada pada seorang pelajar dengan pelajar lain,” kata­nya.

Beliau bagaimanapun tidak menolak andaian bahawa kepincangan masih boleh berlaku menerusi pemberian markah mahupun ketika membuat ­penilaian pelajar oleh guru.

Namun katanya, ia masih boleh diatasi dari semasa ke semasa di samping menyuntik elemen etika serta profesionalisme dalam tugasan.

“Ketidakadilan kerana sikap berat sebelah memang tidak boleh dielakkan, namun guru masih boleh dididik supaya berpegang pada prinsip ketelusan.

“Kepercayaan masyarakat kepada guru juga sangat tinggi dan agak mustahil seorang guru yang beretika mahu melangkaui profesionalisme perguruan.

“PT3 dan PBS ibarat mengembalikan semula kepercayaan kepada guru yang sudah sekian lama tercalar. Inilah masanya untuk membuktikan guru mempunyai ‘kuasa’ dalam hidup pelajar,” katanya.

PT3 juga memperlihatkan aspek pengukuhan pelajar dalam mempelbagaikan kemahiran ­menerusi proses pembelajaran.

“Jika PMR menilai kepandaian dan prestasi pelajar menerusi akademik semata-mata, PT3 mencakupi aspek menyeluruh.

“Prestasi pelajar dinilai mengikut tahap yang disokong melalui pencapaian ‘band’ juga kemahiran sosial tertentu seperti kemampuan komunikasi.

“Ini menjadikan PT3 satu sistem peperiksaan lengkap kerana semua kemampuan pelajar sama ada akademik mahupun kemahiran dirangkumkan menjadi satu,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/