Percanggahan dengan nilai Timur bukti budaya, agama masyarakat tidak
dihormati
Kita masih belum sepi daripada
membincangkan hal berkaitan hak asasi. Perkara yang sering menjadi persoalan
ialah adakah wujud kesejagatan hak asasi? Mereka yang menyokong kesejagatan hak
asasi berhujah bahawa oleh kerana hak asasi wujud bersama-sama dengan kewujudan
manusia, maka semua hak asasi mempunyai nilai dan skop yang sama di seluruh
dunia. Bagi mereka, skop hak dan nilai hak asasi itu tidak boleh berbeza antara
satu tempat dan keadaan. Mereka menjadikan Deklarasi Sejagat Hak Asasi Manusia
1948 (UDHR) sebagai rujukan dan penanda aras. Namun, pendapat ini tidak tepat.
Teori kesejagatan hak asasi ini
sebenarnya berdasarkan acuan Barat. Oleh kerana hak asasi sentiasa dijulang
sebagai sumbangan Barat kepada dunia, maka UDHR dikatakan mewakili kesejagatan
dunia. UDHR dikatakan mewujudkan standard hak asasi manusia dan menyediakan
penanda aras kepada skop dan nilai hak asasi yang hendaklah dipatuhi seluruh
dunia. Oleh itu, kesejagatan hak asasi adalah agenda Barat untuk meletakkan
nilai mereka dan juga memaksa serta memastikan mereka yang tidak bersetuju
dengan UDHR dipantau badan dunia seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
(PBB). Mereka akan memantau negara yang merujuk kepada nilai Islam.
UDHR bersifat Eurosentrik
Bukan tiada kritikan terhadap
UDHR oleh negara Islam atau ahli akademik, Islam dan bukan Islam. Kritikan itu
senada menyatakan bahawa UDHR bersifat Eurosentrik iaitu memberi keutamaan
kepada Barat. UDHR bukan menggalakkan kesejagatan hak asasi manusia, tetapi
benar-benar memaksa penguasaan falsafah Barat/Eropah ke atas orang dan tradisi
bukan Barat/Eropah. Ini terbukti benar apabila Dunia Islam berterusan
mempersoalkan sebahagian UDHR sejak ia diperkenalkan. Tindakan negara Islam ini
melahirkan Deklarasi Islam Hak Asasi Manusia Sejagat Kaherah (Deklarasi
Kaherah). Deklarasi ini diiktiraf PBB.
Percanggahan dan perbezaan antara
Barat dan Timur mengenai hak asasi akan berterusan. Ia bukan saja pertembungan
budaya, ia juga pertembungan agama. Pertembungan ini perlu diambil perhatian
serius pendukung hak asasi bermodel UDHR di negara ini. Kesannya nanti bukan
kecil.
Mereka hendaklah memahami kesan
pertembungan ini. Jika di peringkat dunia satu deklarasi lain telah diisytihar
oleh Dunia Islam, ini menunjukkan pertembungan itu tidak mudah untuk menjumpai
titik pertemuan dan seterusnya menjadikan semua hak asasi atau nilainya
sejagat. Kesejagatan ini tidak benar. Ia sekadar ilusi dalam amalan dan juga
teori hak asasi.
Penerimaan hak asasi berbeza
Semua negara mempunyai pengalaman
dan kepelbagaian dalam peristiwa sejarah, jenis dan penentuan agama dan budaya,
tahap pembangunan berbeza dan kepelbagaian keadaan ekonomi, sosial dan politik.
Semua faktor ini menyumbang kepada sifat berbeza, nilai dan skop hak asasi
manusia. Pengalaman mereka menjadikan persepsi dan penerimaan mereka terhadap
hak asasi berbeza.
Dalam konteks ini, persekitaran
budaya dan agama majoriti masyarakat hendaklah dihormati dalam menegakkan
kepercayaan hak asasi. Hujah kesejagatan UDHR saja tidak boleh diterima oleh
masyarakat Islam di dunia dan sudah tentu masyarakat Islam di negara ini juga
tidak boleh menerima nilai hak asasi UDHR itu.
Sebagai masyarakat yang mempunyai
nilai Asia. Tamadun Asia menyumbang kepada sifat hak di rantau ini. Negara Asia
melihat kesejagatan hak adalah cabaran kepada nilai dan hak Asia. Antara hujah
negara Asia terhadap kesejagatan hak asasi manusia termasuk, hak asasi adalah moral
Barat. Oleh kerana itu, Barat tidak boleh mengenakan kesejagatan itu ke atas
masyarakat bukan Barat kerana itu bentuk penjajahan baru, tidak adil dan jelas
adalah imperialis.
Budaya dan agama masih menjadi
keperluan utama hak asasi masyarakat Malaysia. Penanda aras hak asasi di
Malaysia masih lagi budaya tempatan dan agama negara. Ini disokong dengan jelas
oleh kerangka perundangan negara terutama Perlembagaan Persekutuan. Budaya dan
agama menjadi falsafah dan rukun negara kita. Oleh kerana gejolak nafsu
kebebasan sanggupkah kita gadai inspirasi, falsafah dan rukun negara?
Penulis ialah Profesor Madya di Kuliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Sumber : http : //www.bharian.com.my/