Khamis, 5 Mei 2011

ISU KESIHATAN : Obesiti: Di manakah peranan ibu bapa?

NORKUMALA AWANG
Pusat Kajian Sains dan Alam Sekitar
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

KANAK-KANAK montel, mungkin dianggap comel tetapi pernahkah kita terfikir jika kemontelan itu berterusan sehingga dewasa? Ditambah pula dengan penyakit tidak berjangkit pada masa kini tidak mengenal usia dan jantina.

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa masyarakat kita sekarang sedang membentuk dan menyediakan generasi yang gemuk dan berpenyakit pada masa akan datang.

Kanak-kanak obes kini sudah tidak asing lagi dalam masyarakat kita tetapi senario ini tidak dipandang sebagai satu masalah kesihatan awam.

Hakikatnya, masyarakat kita telah pun menyedari tentang peri penting menjaga kesihatan tetapi kadangkala sikap dan tabiat gaya hidup yang tidak sihat diamalkan secara tradisi menjadi ikutan.

Lantas, ia menjadi satu kelaziman dan akhirnya pelbagai masalah yang menyusup masuk dalam kehidupan mengundang bala yang tidak disedari. Lihat saja, berapa ramai antara kita yang sihat, tiba-tiba meninggal dunia akibat penyakit pembunuh secara senyap?

Berapa ramai pula sekarang anak-anak telah pun mengidap penyakit diabetes sejak kecil dan paling malang lagi di bangku sekolah telah mengambil suntikan insulin sebagai rawatan diabetes?

Secara asasnya, pendidikan pemakanan dibentuk oleh kedua ibu bapa, keluarga atau orang yang menjaga anak-anak sejak darkecil. Segala aspek bermula daripada pemilihan makanan, tabiat, cara makan dan jenis makanan adalah dicedok daripada apa yang diberikan oleh ibu bapa.

Kemudian barulah faktor-faktor luaran yang memainkan peranan dalam membentuk tabiat pemakanan anak-anak. Jika di sekolah, mereka mungkin terpengaruh dengan kawan-kawan dan juga persekitaran yang mereka lalui. Tetapi di rumah, ahli keluarga dan persekitaran rumah adalah penting dalam mencorak pola pemakanan.

Pada umur awal tumbesaran, masalah pemakanan menjadi agenda utama dalam perkembangan mereka. Ini kerana sesetengah kanak-kanak mungkin menjadi kurang berselera dan ada yang mempunyai selera yang berlebihan terhadap sesuatu makanan.

Mungkin disebabkan faktor ini, ibu bapa memanjakan anak-anak dengan memberi segala jenis makanan dengan harapan agar mereka mendapat semua khasiat yang diperlukan.

Walaupun faktor genetik atau keturunan tidak dapat dinafikan menyumbang kepada masalah obesiti dalam kalangan kanak-kanak namun punca luaran atau persekitaran tidak boleh dipandang sepi. Kanak-kanak cenderung menjadi obes apabila ibu bapa mereka juga obes. Walaupun berlaku ketidakseimbangan genetik menyebabkan individu makan secara berlebihan namun faktor ini tidak dapat diuruskan dalam kita menangani obesiti kanak-kanak.

Namun, kita boleh melihat corak pemakanan anak-anak juga dicontohi daripada ibu bapa. Ibu bapa yang tidak mempunyai amalan pemakanan yang sihat boleh menyebabkan anak-anak mengikut acuan tersebut.

Dalam pada masa sama, kita tidak boleh menyalahkan lambakan satu-satu makanan yang menyebabkan anak-anak kecil menjadi obes. Budaya semasa masyarakat yang gemarkan makanan berkalori tinggi contohnya nasi lemak, roti canai, teh tarik dan makanan segera lain juga menyumbang kepada masalah obesiti dalam kalangan kanak-kanak.

Namun begitu, ia tidak menjadi satu-satunya punca kepada permasalahan ini berlaku. Oleh itu, amatlah tidak wajar jika trend ini dipersalahkan sedangkan pokok pangkal penyebabnya tidak diperbetulkan. Contohnya, jika makanan seperti nasi lemak mudah didapati tetapi pengambilannya tidak dikawal, maka ia juga boleh menyumbang kepada masalah obesiti disebabkan kekerapan pengambilannya.

Dalam hal sebegini, kesibukan ibu bapa menyebabkan pemilihan makanan yang berkhasiat agak terhad. Ibu bapa yang sibuk cenderung memilih makanan segera sebagai hidangan untuk keluarga disebabkan kekangan masa. Akhirnya ia menjadi satu budaya dalam sesebuah keluarga.

Jika di sekolah, anak-anak di luar pengaruh dan kawalan ibu bapa, maka rakan sebaya dan persekitaran menjadi contoh utama dalam memilih sesuatu makanan. Di sekolah, pemilihan makanan yang berkhasiat juga terhad malah kebanyakan makanan yang disediakan tidak cukup seimbang, berkalori tinggi, tinggi gula, garam dan kolesterol. Kewujudan dan mudahnya membeli snek dan minuman manis melalui "vendor machine" di sekolah juga menyebabkan anak-anak cenderung mengambil gula secara berlebihan. Apatah lagi, jika pembekal makanan di sekolah lebih suka menjual makanan rapuh atau "junk food" yang menjadi kesukaan kanak-kanak.

Pengambilan kalori yang tinggi, gula dan garam berlebihan akan menyumbang kepada masalah obesiti kanak-kanak.

Kanak-kanak yang obes akan cenderung menjadi obes apabila dewasa kelak ataupun mengalami berat badan berlebihan sepanjang hayat mereka jika tidak dirawat dan dipantau. Di samping pelan pemakanan yang sihat, anak-anak juga perlu diterapkan latihan fizikal yang mantap.

Ibu bapa yang memiliki anak-anak obes perlu tahu bahawa mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan unggul adalah satu perkara sukar. Bukan setakat diterapkan kepada anak-anak malah perlu dilakukan bermula daripada diri sendiri.

Barulah ia mempunyai sinergi yang cukup kuat dalam menyediakan kanak-kanak yang sihat dan generasi tidak obes.

Kesimpulannya, kita perlu mencegah penyakit yang bakal timbul akibat kegemukan generasi masa kini dengan menerapkan amalan pemakanan sihat.

Sejajar dengan saranan dalam surah Isra' ayat 7 yang bermaksud "Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga..."

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU SOSIAL : Air dalam konteks kehidupan, pembangunan modal insan

Oleh Dr Zaini Ujang
zaini@utm.my

AIR bukan sekadar diminum atau penyucian fizikal semata-mata. Dalam konteks moden, air digunakan untuk pembangunan ekonomi, terutama dalam bidang pertanian industri. Jika diungkapkan secara lebih meluas, air juga sangat penting dari segi diplomasi dan politik setempat atau serantau.

Namun, tidak ramai cuba memahami air dari perspektif pembangunan modal insan atau falsafah hidup.
Realitinya air dianggap sumber kehidupan, kemudahan awam atau penjanaan kekayaan semata-mata. Dengan kata lain, peranan air tidak dilihat penting dari segi kemajuan sahsiah, intelektual apatah lagi kerohanian.
Bagi orang Islam, air sumber utama penyucian diri menerusi mandi wajib atau wuduk. Kualiti air terbaik ialah air mutlak yang suci dan menyucikan.

Kejernihan rohani hanya dapat dicapai menerusi kejernihan, kebersihan dan ketulenan air mutlak. Itu sebabnya konsep air mempunyai kedudukan penting sehingga menjadi antara satu bab terawal dalam ajaran fikah. Yang pasti tentu ada hikmahnya sehingga air zam-zam mempunyai kualiti terbaik, seperti hadis Rasulullah SAW diriwayatkan Ibnu Abbas yang bermaksud: “Sebaik-baik air di muka bumi ialah air zam-zam”.

Justeru, air dari segi peranan mempunyai pengertian tersendiri, melebihi penyucian fizikal seperti menghilangkan najis, bau atau sekadar menyegarkan tubuh setiap pagi dan petang. Hal ini juga selalu disorot dalam konteks penyucian rohani menerusi konsep sentiasa berada keadaan berwuduk atau amal salih dengan menyediakan sumber air kepada masyarakat seperti hadis sahih daripada Anas r.a menyebut bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tujuh pahala yang tetap diterima oleh seseorang itu apabila dia mati kelak, iaitu orang mendirikan masjid dan terus digunakan orang ramai sebagai tempat ibadah; orang mengalirkan air sungai selagi orang tetap menggunakannya; orang menulis mushaf selagi masih ada orang membacanya; orang menggali perigi selagi ada orang memanfaatkannya; orang menanam tumbuhan selagi ada yang memakan buahnya sama ada manusia atau binatang; orang mengajarkan ilmunya selagi ilmu itu diamalkan mereka mempelajarinya dan orang meninggalkan anak salih dan anak itu sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua-dua orang tuanya”.

Hadis ini menjelaskan tiga golongan manusia yang mendapat pahala secara berterusan, biarpun sudah meninggal dunia, iaitu mereka yang membina rumah ibadah, membangunkan modal insan menerusi kepakaran dalam bidang penulisan serta pendidikan dan mereka melestarikan alam sekitar dengan memulihara sungai, sumber air serta tumbuhan.

Selain itu, air juga perlu difahami dari segi falsafah hidup dan pembangunan insaniah secara menyeluruh. Dalam pemikiran Melayu Islam, peranan air begitu menyerlah seperti terungkap menerusi pepatah dan bidalan. Ia membabitkan budaya hidup, semangat kekitaan, nasihat dan pedoman yang sangat bermakna, tepat dan ringkas.

Hakikatnya pemikiran Melayu Islam menjadikan air sebagai instrumen pengajaran sangat berguna. Itu sebabnya bidalan Melayu penuh dengan kalimat suci dan hikmah. Oleh kerana hikmah itu adalah air mandi atau lumrah dalam konteks Melayu Islam, khususnya dari segi pembentukan jati diri dan kekuatan budaya.

Mana sungai yang tidak berhulu? Seseorang mesti ada asal-usulnya sehingga jati diri seseorang mempunyai kaitan sangat akrab dengan persekitaran budaya dan rumpun masyarakat biarpun mereka telah jauh berkelana. Tetapi kita sering diingatkan bahawa air dicincang tidak akan putus, bahawa tautan darah, persaudaraan dan rumpun bangsa tidak akan hilang walaupun ada yang cuba menafikannya.

Secara zahir kita sering berbeza, termasuk pemikiran dan gaya hidup, sesuai dengan fitrah insaniah sebagai salah satu tanda mengenai kebesaran Allah SWT yang mencipta makhluk dengan penuh kepelbagaian, namun sumber kekuatan adalah perpaduan. Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat. Itu sebabnya ajaran Islam yang menjadi teras pemikiran dan jati diri Melayu meletakkan kerjasama dan semangat berpasukan sebagai suatu kemestian membentuk barisan padu, bagai aur dengan tebing.

Mereka yang tidak bekerjasama dan hanya mementingkan diri sendiri diumpamakan seperti kera sumbang. Sering mereka mendapat bahana, karam tidak berair. Memang kebaikan dan keburukan itu jelas, seperti minyak dengan air. Justeru, kita tidak boleh lari daripada hakikat bahawa kebaikan perlu diraikan dan dilaksanakan sebaiknya. Air setitik dilautkan, tanah seketul digunungkan.

Penulis akan menyampaikan kuliah umum di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi, hari ini bertajuk ‘Water, Wealth and Wisdom.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Tubuh kelab pencegahan jenayah di sekolah

SEJAK kebelakangan ini, masyarakat didedahkan dengan pelbagai perbuatan jenayah dan salah laku pelajar. Perlakuan jenayah pelajar berbentuk perbuatan mencuri, merosakkan harta benda sekolah, bergaduh, membuli, mencederakan murid lain, memeras ugut wang malah ada yang berani hingga mengancam para guru.

Penglibatan murid sekolah dalam kegiatan salah laku disiplin merupakan perbuatan yang perlu dilihat secara serius oleh semua pihak khususnya pengurusan sekolah. Gejala tersebut boleh memberikan impak yang negatif terhadap pengurusan sekolah sekiranya tidak ditangani secara segera dan berkesan di peringkat awal.

Menurut Polis Bukit Aman pada tahun 2010 jumlah pelajar yang terlibat dalam jenayah adalah sebanyak 1,610 iaitu 0.9 peratus daripada jumlah indeks jenayah yang dicatatkan di negara ini.

Statistik salah laku disiplin murid yang direkodkan oleh Kementerian Pelajaran dalam tempoh tiga tahun (2008 hingga 2010) pula menunjukkan ia berada pada kadar purata 2.06 peratus.

Kes-kes disiplin yang disebutkan termasuklah kes-kes yang berat seperti memukul, bergaduh, ponteng sekolah serta kes-kes disiplin yang ringan seperti kekemasan diri. Ini menunjukkan lebih daripada 97 peratus murid sebenarnya tidak terlibat dengan masalah tersebut. Bermakna sekitar 2 hingga 3 peratus bilangan murid yang masih perlu diberi perhatian sewajarnya.

Dalam tempoh 2010, seramai 111,484 (2.06 peratus) murid telah terlibat dalam salah laku disiplin. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 72,557 (65.08 peratus) adalah murid sekolah menengah dan sebanyak 38,927 (34.92 peratus) adalah murid sekolah rendah.

Dalam tempoh tersebut, didapati jumlah murid rendah yang terlibat dengan kes ponteng sekolah adalah sebanyak 8,313 (0.15 peratus) berbanding murid menengah sebanyak 11,232 (0.21 peratus). Manakala bagi kategori tidak pentingkan masa dan kurang sopan didapati ramai melibatkan murid menengah.

Isu ponteng sekolah masih merupakan isu utama yang perlu diberi perhatian kerana masalah itu boleh menyebabkan mereka terlibat dengan gejala-gejala negatif yang lain seperti dadah, gengsterisme, minum arak, seks bebas, buli, perjudian atau lain-lain.

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kemunculan gejala negatif semakin serius melanda golongan pelajar. Faktor pertama keruntuhan institusi kekeluargaan untuk memainkan peranannya sebagai institusi pembentukan insan yang positif dan produktif.

Faktor kedua ialah kemerosotan moral dan akhlak yang berleluasa akibat arus pembangunan negara dan era teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Faktor ketiga ialah masalah tekanan ekonomi dan sosiobudaya yang mengakibatkan krisis dalam keluarga yang mempengaruhi remaja sekolah. Akhirnya ialah pengaruh negatif rakan sebaya.

Memandangkan kes-kes salah laku dan kadar jenayah dalam kalangan remaja kini meningkat, penubuhan Kelab Pencegahan Jenayah di sekolah-sekolah difikirkan perlu bagi memberi kesedaran pencegahan jenayah pada peringkat awal dalam kalangan pelajar sekolah.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU EKONOMI : Malaysia tersenarai 7 negara realisasi Alaf Asia

MALAYSIA adalah antara tujuh negara di Asia yang bakal menerajui kemakmuran di rantau ini, demikian mengikut laporan terbaru Bank Pembangunan Asia (ADB).

Dalam laporan bertajuk ‘Asia 2050 – Merealisasikan Alaf Asia,’ bank itu berkata negara lain ialah Jepun dan Korea Selatan, yang kini sudah dikategorikan sebagai negara maju, serta China, dan Thailand.

Tujuh negara itu pada tahun lalu mempunyai gabungan penduduk seramai 3.1 bilion (78 peratus daripada jumlah penduduk Asia) dan nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berjumlah AS$14.2 trilion (87 peratus daripada nilai KDNK Asia) pada 2010.
Berdasarkan senario Alaf Asia itu, jumlah penduduk di negara berkenaan menjelang 2050 akan meliputi 73 peratus daripada penduduk Asia, manakala KDNK pula merangkumi 90 peratus.

"Negara berkenaan saja akan menyumbang 45 peratus daripada KDNK dunia. Purata pendapatan perkapita mereka pula ialah sebanyak AS$45,800 berbanding AS$36,600 bagi dunia secara keseluruhannya," kata laporan itu yang disiarkan sempena Mesyuarat Agung Tahunan ke-44 ADB di Hanoi, Vietnam, semalam.

Antara 2010 dan 2050, tujuh negara itu akan menyumbang sebanyak 87 peratus daripada pertumbuhan KDNK di Asia dan hampir 55 peratus pertumbuhan KDNK dunia.

"Justeru, mereka akan menjadi enjin pertumbuhan, bukan saja di Asia, malah ekonomi dunia," katanya.
ADB berkata, Malaysia dan Thailand, yang dulunya adalah antara negara paling miskin, kini sudah mantap sebagai negara berpendapatan sederhana.

Menjelang pertengahan alaf ini, sebanyak tiga bilion lagi penduduk Asia akan menikmati taraf hidup lebih baik jika Asia mampu mengekalkan momentum pertumbuhan sedia ada selain menangani cabaran dan risiko pelbagai generasi, katanya.

Mengikut laporan itu, ada antara negara itu yang sudah mencapai paras perbandaran yang mana negara lain di Asia akan hanya mencapainya pada 2050.

Kemakmuran ekonomi dan taraf hidup yang tinggi di Jepun (67 peratus bandar) dan Malaysia (72 peratus bandar), bersama-sama Hong Kong, China dan Singapura, menunjukkan potensi manfaat perbandaran di Asia pada masa akan datang.

Laporan itu juga memberikan maklumat mengenai apa yang dijangkakan bagi bandar raya mega Asia 2015 yang berjaya, iaitu ia akan mempunyai kepadatan yang sama seperti Tokyo pada 2010.

“Peluasan bandar yang terhad berlaku akibat harga dan insentif. Pengangkutan awam sentiasa ada, bersih dan cekap. Sistem pengangkutan berkapasiti tinggi mendominasi negara kaya, sistem transit bas adalah antara perkara biasa,” kata laporan itu.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/