Selasa, 23 Julai 2013

ISU PENGAJIAN TINGGI : Kefahaman agama mensejahterakan negara


Oleh : Dr Muhamad Razak Idris 

POLEMIK berhubung pengenalan kursus Tamadun Islam Tamadun Asia (TITAS) pada peringkat pengajian tinggi di negara ini tidak sepatutnya berlaku.

Kepentingan peranan agama dalam proses pembangunan sudah lama disepakati. Namun, realitinya tidak sedemikian. Jelas, polemik ini mengesahkan iaitu masih ada segelintir anggota masyarakat yang masih dalam keadaan keliru berhubung persoalan hubungan agama dan negara sehingga terus mempertikaikan sebarang langkah dan usaha ke arah pengukuhan peranannya dalam proses pembangunan negara kita.

Kelompok masyarakat yang mengkritik pelaksanaan pengajaran TITAS ini boleh dianggap sebagai saki baki kumpulan yang masih belum mampu meninggalkan kesan penjajahan pemikiran dan budaya yang terjadi di negara ini oleh kuasa Eropah beberapa dekad lalu. Memang salah satu daripada warisan penjajahan yang wujud ialah doktrin pemisahan hubungan agama dan negara sebagai satu bentuk pendekatan diyakini penting dalam proses pembangunan sesebuah negara.

Doktrin ini diamalkan oleh kuasa penjajah sepanjang penguasaan mereka di negara ini atas asas pengalaman ketamadunan mereka di Eropah. Sejarah pertembungan agama dan negara dalam ketamadunan Eropah memang dicatat secara meluas dalam teks ilmiah terjadi pada sekitar abad ke-17 dan ke-18. Pertembungan itu membawa masyarakat Eropah ke satu jalan keluar, iaitu perdamaian antara keduanya hanya dapat diwujudkan sekiranya setiap pihak diberikan batasan khusus ruang pengaruh dan pertanggungjawaban. Model ini diguna pakai oleh penjajah di negara ini dalam menjalankan urusan penguasaan mereka.

Kelompok dipengaruhi doktrin ini melihat sebarang bentuk percampuran hubungan dan peranan agama dan negara hendaklah diawasi dan ditegah. Cadangan agar TITAS bukan menjadi subjek wajib adalah antara jelmaan ketidakselesaan mereka atas pembabitan langsung negara dalam urusan membabitkan proses pembentukan nilai dan perspektif agama warganya.

Sekiranya ditinjau, sikap penentangan itu bukan hanya terjadi dalam konteks TITAS saja. Sebelum ini, sudah berlaku beberapa pertembungan yang hampir sama dalam beberapa isu membabitkan soal penerapan nilai agama dalam kehidupan negara seperti dalam aspek perundangan seperti isu pengawalan moral dan cadangan pelaksanaan hukum jenayah syariah di negara ini.

Bagi kelompok yang menganut doktrin pemisahan hubungan dan negara, langkah dan cadangan ini adalah satu bentuk usaha halus negara bagi melaksanakan proses Islamisasi dalam urusan kehidupan kenegaraan secara beransur-ansur. Oleh itu, ia harus diawasi dan ditegah bagi memastikan identiti negara ini kekal mewarisi pemikiran dan kebudayaan ditinggalkan penjajah lalu terutama dalam hal-ehwal urus tadbir negara.
Bagi pelopor pemikiran kesatuan agama dan negara, doktrin pemisahan yang dianuti sekelompok masyarakat negara kita sebagai tergambar dalam polemik TITAS harus menjadi ingatan bahawa cabaran mereka dalam usaha mengukuhkan peranan agama dalam kehidupan bernegara masih besar.

Dalam erti kata lain, masih ramai berasa kurang selesa dengan pelbagai acara penerapan nilai agama daripada kalangan masyarakat kita. Tentu ketidakselesaan dan ketidakpuasan hati ditunjukkan itu berpunca daripada kejahilan terhadap hakikat keluhuran agama yang penting dalam memenuhi maksud pembangunan bersifat menyeluruh dan sempurna. Kelompok ini nampaknya gagal memahami dan menghayati, iaitu kedudukan istimewa agama dan peranannya dalam pembangunan warga dan negara pada perspektif masyarakat Muslim.

Nilai ajaran agama yang luhur dan sejagat berfungsi sebagai idea pendorong dalam membentuk masyarakat dan generasi yang progresif dan inovatif. Apabila penentangan berlaku terhadap pelbagai usaha penerapan nilai agama oleh negara, ia menunjukkan kefahaman agama kelompok ini masih berada pada tahap rendah terhadap hakikat agama Islam. Konsep Islam sebagai sebuah tatacara dan sistem nilai bersepadu masih tidak dapat dihayati. Mereka seumpama masih berada dalam tahap lama menanggapi Islam sebagai satu kegiatan ritual rohani yang tiada berkaitan dengan urusan kehidupan lahiriah yang kompleks kini. Pada mereka, penerapan nilai dan kefahaman agama boleh mengancam dan merencatkan agenda pembangunan sesebuah negara yang menuntut fakta dan penelitian objektif.

Kelemahan berfikir mengenai peranan agama oleh sesetengah kelompok masyarakat ini mendukacitakan. Penentangan terhadap TITAS sebenarnya memberi justifikasi yang lebih kuat agar subjek itu terus diperkukuhkan dalam sistem pendidikan tinggi negara. Kejahilan yang ditunjukkan kelompok ini terhadap peranan kefahaman agama dan peradabannya menggambarkan pengenalan TITAS amat penting dipertahankan. Seharusnya, mereka mencadangkan langkah bagi mengatasi kelemahan yang barangkali wujud dalam pelaksanaan kursus ini dan bukan melemahkannya.

Dalam konteks ini, Kementerian Pengajian Tinggi tidak harus tunduk dengan desakan kelompok ini kerana ia adalah langkah ke belakang. Pendedahan mengenai hakikat keunikan peradaban Islam dan peradaban Asia lain akan mengayakan pengalaman dan mendekatkan persefahaman generasi muda negara. Ia juga akan mengukuhkan penghargaan mereka terhadap peranan agama sebagai wahana yang mensejahterakan negara dan bukan sebaliknya.

Penulis ialah pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, UKM

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Kerajaan digesa atasi isu pelajar gagal masuk IPTA


KUALA LUMPUR - Isu kegagalan pelajar cemerlang tempatan memasuki institusi pengajian awam (IPTA) tempatan yang berlaku hampir setiap tahun, perlu diselesaikan kerajaan secara efektif supaya tidak berulang.

Ketua Kluster Pendidikan dan Pembangunan Modal Insan, Majlis Profesor Negara, Profesor Datuk Dr Zakaria Kasa berkata, penyelesaian itu perlu jika negara serius untuk mencapai hasrat menjadi pusat kecemerlangan pengajian tinggi peringkat antarabangsa menjelang tahun 2020.

"Macam mana kita nak menerima lebih ramai pelajar antarabangsa, kalau pelajar cemerlang kita pun tidak mendapat tempat," katanya ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas isu 18,000 pelajar cemerlang yang gagal mendapat tempat di IPTA walaupun memenuhi syarat.

Pada 15 Julai, Timbalan Menteri Pendidikan II P.Kamalanathan berkata daripada 68,702 pelajar yang memohon program ijazah pertama bagi sesi akademik 2013/2014, hanya 41,573 mendapat tawaran di IPTA.

Sehari kemudian, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam twitnya menasihatkan pelajar yang gagal supaya tidak kecewa kerana kerajaan akan membincangkan perkara berkenaan di Kabinet bagi mencari penyelesaian terbaik.

Dalam hal ini, Zakaria berkata  kerajaan perlu menimbang mekanisme tertentu menyediakan tempat secukupnya, antara lain dengan memperuntukkan bantuan kewangan kepada pelajar bagi memasuki institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) tempatan.

"Kita kena maklum, selain IPTA ini dah mantap, faktor lain yang menyebabkan pelajar berlumba memasuki IPTA adalah kerana ianya murah berbanding IPTS, tetapi kalau nak serap semua memang tidak boleh.

"Justeru kita harap mereka ini dapat dibantu kerajaan atau mana-mana pihak. Gunakan IPTS yang ada, kita ada 20 IPTA, jumlah IPTS lebih banyak daripada itu.

"Kalau kita mengharap kepada IPTA sahaja memang tidak cukup. Tambahan jika ianya kursus-kursus kritikal," katanya. 

Naib Cansellor Universiti Pendidikan Sultan Idris itu turut menarik perhatian bahawa kerajaan Korea selama ini telah mengamalkan sistem sedemikian, tanpa masalah.

Sementara itu, Zakaria turut berharap operator IPTS seluruh negara dapat memainkan peranan masing-masing membantu kerajaan mencapai sasaran 200,000 pelajar asing belajar di IPT tempatan menjelang 2020.

Tetap positif mengenai peluang 18,000 pelajar itu mendapat tempat di IPT tempatan, ahli majlis Persatuan Kebangsaan IPTS  Bumiputera Malaysia (PKIBM), Prof Emeritus Datuk Abu Azam Md Yassin berkata, jumlah IPTS  tempatan  mencukupi bagi menampung mereka.

Beliau berkata, negara mempunyai dua kali ganda jumlah IPTS bertaraf universiti kolej berbanding IPTA, termasuk yang menawarkan kursus-kursus kritikal.

"Jadi saya tidak rasa ada masalah untuk menampung mereka dalam apa jua kursus termasuk kursus-kursus kritikal. Lagi pun, kebanyakan IPTS tempatan kekurangan pelajar," katanya.

Pengerusi Lembaga Pengelola Kolej Teknologi Darulnaim itu berkata sama seperti IPTA, IPTS juga mendapat tauliah dan dipantau Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), justeru kualiti pendidikan di IPTS adalah dijamin.

"Cuma IPTA tempatan tempatnya terhad, sebab itu kerajaan mewujudkan IPTS dengan peranan bagi menampung jumlah pelajar yang ramai dalam negara," katanya.

Abu Azam turut menyambut baik cadangan Kementerian Pendidikan untuk meminta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) menyediakan satu skim bagi membantu meringankan beban pelajar membayar yuran di IPTS. 

Sementara itu, pengerusi Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia(Page) Datin Noor Azimah Abdul Rahim mahu sistem penilaian peperiksaan dilihat semula berikutan terlalu ramai pelajar mendapat keputusan cemerlang.

"Ianya bagus, cuma terlalu ramai. Kita kena tengok balik sebab kita takut kalau terlalu ramai nanti keputusan mereka tidak ada nilai pula.

"Mungkin perlu kaji balik sebab dulu susah hendak cemerlang. Sekarang ini kita tidak tahu sama ada pelajar kita terlampau ramai yang pandai atau penanda aras penilaian menurun," katanya. - Bernama

ISU PENGAJIAN TINGGI : Wajib lulus TITAS demi perpaduan


Oleh : NURUL ANUAR KARI

PASCA Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), agak sukar untuk orang Melayu menegur isu-isu yang berkaitan dengan orang Cina tanpa dituduh sebagai 'rasis' mahupun mahu 'membalas dendam', apatah lagi jika keputusan dibuat kerajaan yang tidak digemari orang Cina.

Antara keputusan yang terpalit sama adalah mewajibkan Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) yang mempunyai bilangan pelajar Cina lebih ramai daripada IPT awam.

Contoh jelas dalam komen diterbitkan akhbar China Press bertarikh 14 Julai lalu secara sinis menyatakan keputusan itu demi 'kepentingan kaum' ahli politik kelas kedua, kononnya perlu dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan dahulu sebelum TITAS  boleh diwajibkan di IPT.

Sebenarnya, komen itu menggambarkan situasi masyarakat Cina kini yang terlalu lama hidup dalam kepompong kaum sendiri sehinggakan anak muda mereka tidak mahu atau tidak peduli untuk mempelajari budaya mahupun sejarah etnik lain di negara ini, termasuk bahasa Kebangsaan.

Golongan penentang ini menuduh TITAS  hanya 'mengagungkan' tamadun Islam ke tahap yang boleh mengislamkan anak-anak muda mereka, sedangkan pelajar didedahkan kepada kepelbagaian tamadun Melayu, Cina, India serta etnik-etnik di Sabah dan Sarawak.

Subjek ini kritikal untuk generasi muda mengenali antara satu sama lain dan membentuk perpaduan terutamanya bagi bekas murid sekolah vernakular yang 'terpisah' daripada masyarakat majmuk.

Mereka akan terus terasing jika ke sekolah tinggi swasta dan IPT swasta dengan hanya bergaul sesama bangsa sendiri, mahupun universiti luar negara khususnya di negara-negara yang mendedahkan mereka kepada bahasa dan kehidupan kaum sendiri sahaja.

Apabila dewasa, golongan muda ini sudah tidak mahu ambil pusing tentang kewujudan kepelbagaian etnik mahupun agama di negara ini dan hasilnya, lahirlah anak muda yang mudah mempermainkan agama dan bangsa lain mahupun mempersenda negaranya sendiri.

Kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan perlu bertegas dalam pelaksanaan TITAS jika mahu membentuk perpaduan antara generasi muda negara ini dengan menunjukkan usaha itu demi menyatukan kembali pelajar yang hidup terasing daripada kepelbagaian etnik dan agama lain ketika mereka di peringkat sekolah dahulu.

Profesor Pusat Pengajian Kerajaan, Universiti Utara Malaysia (UUM), Profesor Datuk Dr. Zainal Kling menegaskan TITAS  bukannya sesuatu yang baharu kerana telah berpuluh tahun dilaksanakan di IPTA sebagai syarat wajib lulus setiap pelajar.

"Ini bukannya penindasan atau dendam, bukan sahaja pelajar Cina tetapi semua pelajar juga diwajibkan lulus TITAS. Jika sebab dendam, baik ditutup sahaja IPTS dan sekolah vernakular.

"Kerajaan perlu jelaskan kepada mereka TITAS  sudah lama diamalkan tanpa masalah di IPTA sebagai sebahagian daripada proses menjadi orang Malaysia sepenuhnya, memahami fahaman orang lain dan bukannya untuk tindas atau ubah agama mereka," katanya.

Beliau menjelaskan, disebabkan kurang pendidikan maka banyak kejadian tidak diingini berlaku kerana anak muda 'kosong' tentang ilmu pengetahuan tamadun lain di negara ini.

Tambahnya, sampai masa untuk diisikan 'kekosongan' itu di IPTS kerana objektifnya adalah meningkatkan kefahaman dan rasa hormat antara rakyat serta menguatkan perpaduan dan persefahaman antara anggota masyarakat.

"Penentangan TITAS  ini melibatkan elemen cauvinisme Cina yang menentang apa sahaja melibatkan Islam, menolak bila adanya usaha integrasi melibatkan Melayu dan Islam.

"Kementerian perlu bertegas, jika tidak terima arahan ambil sahaja tindakan ke atas IPT terbabit kerana menghalang usaha perpaduan. Ini hal kemasyarakatan antara kita, sepatutnya tahu dan hormati (perbezaan), sebab tidak tahu maka ramai sangat yang langgar (adab)," ujarnya.

Felo Penyelidik Utama Institut Alam & Tamadun Melayu (Atma), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Datuk Dr. Teo Kok Seong pula melihat TITAS sebagai cara formal mendidik persamaan dan perbezaan antara rakyat Malaysia kerana secara tidak formal langsung tiada usaha ke arah itu.

"TITAS di IPTS adalah untuk atasi masalah warganegara kita kurang tahu sejarah peradaban negara sendiri. Matlamat akhir usaha ini adalah memupuk persefahaman, perpaduan lebih erat dan membentuk jati diri kebangsaan yang setara untuk semua.

"Lihat sahaja sekarang, mereka yang dari sekolah swasta sebagai warganegara mengaku patriotik tetapi bahasa Melayu tidak fasih, sejarah tidak tahu, asas-asas negara juga terabai seperti kes pasangan yang menghina bulan Ramadan itu," jelasnya.

Beliau berpendapat, selain sikap individu itu sendiri, cubaan 'ringan-ringan' mempersenda Islam turut disumbang kekurangan pengetahuan antara budaya yang amat penting bagi masyarakat majmuk seperti di Malaysia.

Menurutnya lagi, usaha kerajaan mewajibkan TITAS  adalah untuk menyelaraskan acuan anak muda IPTA dan IPTS agar ada elemen sains sosial untuk membina kemanusiaan dalam setiap pelajar.

"Ini demi keseimbangan sosial, intelek dan kerohanian, aspek kemanusiaan bangsa kerana kita tidak mahu lahirkan profesional berjaya yang tiada nilai-nilai murni mahupun jati diri bangsa Malaysia.

"Kementerian perlu bertegas kekalkan TITAS sebagai subjek wajib lulus kerana nawaitunya jelas bukan untuk Melayukan atau Islamkan anak-anak bukan Melayu, mereka yang menentang itu juga sebenarnya tahu fakta ini," katanya.

Beliau turut mengutuk perbuatan menuduh apa sahaja keputusan yang tidak mengikut kehendak orang Cina dilabel sebagai balas dendam khususnya kalangan kumpulan yang mahu menolak Melayu sebagai bangsa dominan walaupun hak bukan Melayu tidak diabaikan, menolak bahasa Melayu dan banyak lagi.

Jelasnya, golongan itu mahukan Malaysia versi baharu dengan mengangkat kebebasan (mutlak), hak individu (amalan, bersuara), sama rata dan mengutamakan bahasa Inggeris atas alasan globalisasi.

"Mereka ini akan menggunakan orang Melayu sendiri untuk perjuangan semua itu dan walaupun tahu ia bertentangan dengan Perlembagaan, mereka akan sengaja mengada-adakan alasan.

"Jika Melayu terikut-ikut rentak mereka dan mahu berbincang, maka akan dialih daripada isu sebenar. Kerajaan perlu bertegas kali ini, biarlah apa pun akan terjadi kerana selama ini sudah terlalu banyak diberi konsesi tanpa mendapat apa pun daripada mereka," ujarnya.

Kok Seong juga menyatakan kekecewaan terhadap para pemimpin Cina khususnya dalam kerajaan yang mahu TITAS dijadikan subjek elektif sedangkan mereka sepatutnya menyokong usaha itu dan menjelaskan objektif serta kelebihannya kepada orang Cina.

"Asal tidak ikut kehendak orang Cina dituduh balas dendam, seorang pemimpin MCA pula jadi 'tukang sapu' sedangkan beliau sepatutnya menyokong usaha ini yang mempunyai agenda lebih besar untuk masa depan negara," tegasnya.

 Sumber : http : //www.utusan.com.my/