Oleh : Ruhaiza Rusmin
Antara golongan terpenting dalam
sistem pendidikan negara adalah guru yang menjadi barisan paling hadapan dalam menjana kesinambungan ilmu.
Tanpa golongan itu, sukar berlaku
proses kelangsungan ilmu, malah kecemerlangan pelajar tidak mungkin dapat
dipertingkatkan.
Bagaimanapun, dalam usaha
meneruskan usaha itu, timbul rungutan dalam kalangan guru bahawa mereka cukup
terbeban dengan tanggungjawab masa kini.
Bermula daripada pemantauan
pelajar, peningkatan prestasi sekolah serta kerja perkeranian, semuanya perlu
dilakukan guru hingga menimbulkan tekanan serta dilema.
Justeru, timbul insiden
sebilangan guru gagal melaksanakan tanggungjawab dan tugasan dengan baik hingga
wujud pula masalah lain yang saling berkait.
Apakah kerana negara dan sistem
pendidikan sedang mengalami perubahan pesat menyebabkan guru kurang
berkemampuan mengikut rentak? Atau guru hanya mencipta alasan biarpun pada masa
sama sudah menerima imbuhan setimpal atas tanggungjawab yang dilaksanakan.
Pengetua Kirkby International
College, Bismillah Abdul Kader berkata, transformasi yang sedang dilalui sistem
pendidikan negara adalah sesuatu perubahan yang memerlukan guru bersedia
melakukan anjakan.
Beliau berkata, selepas sekian
lama guru selesa dengan sistem sedia ada, perubahan dilakukan sedikit sebanyak
mampu mencetuskan bebanan serta kelainan kepada golongan itu.
“Justeru, kita tidak boleh
meletakkan kesalahan kepada guru kerana mereka kini sedang belajar menyesuaikan
diri dengan transformasi yang dilaksanakan dalam bidang pendidikan negara.
“Sistem yang baru boleh
mengakibatkan mereka janggal, selain mungkin juga boleh mencetuskan tekanan.
“Namun, senario ini juga tidak
boleh dijadikan alasan atau penyebab untuk merendahkan nilai profesional guru.
Dalam setiap pekerjaan, tekanan adalah normal,” katanya.
Beliau mengakui bidang perguruan
hari ini antara kerjaya paling mencabar kerana penilaian dan kualiti guru
sering menjadi perhatian ramai.
“Dengan transformasi yang
dilakukan itu, guru semakin dihimpit dengan pelbagai ‘permintaan’ yang
berasaskan kepada indeks petunjuk prestasi (KPI).
“Secara normal, ia bagus untuk
memotivasikan pencapaian guru, tapi di sebaliknya juga mungkin ia menjadikan
mereka semakin terbeban dan tertekan.
“Sebab itu, usah meletakkan
kesalahan pada guru jika mereka gagal menunjukkan prestasi terbaik,” katanya
mengakui bahawa persepsi guru sebagai barisan pertama dalam sistem pendidikan
juga perlu diperbetulkan.
“Selalunya masyarakat beranggapan,
guru adalah mereka yang pertama memberikan pendidikan secara langsung kepada
pelajar. Serba serbi urusan pendidikan terletak atas tanggungjawab guru.
“Persepsi itu salah kerana bukan
guru yang memegang peranan itu, sebaliknya ibu bapa bertanggungjawab memberi
pendidikan pertama.
“Guru hanya menggalas
tanggungjawab memberi pendidikan secara formal di sekolah dengan bidang kuasa
terhad. Proses pendidikan seharusnya digembleng bersama untuk mewujudkan
perkongsian tanggungjawab,” katanya.
Bagi mengatasi kekeliruan itu,
beliau menyarankan ibu bapa dan guru agar seiring ketika melaksanakan
tanggungjawab masing-masing.
Menurutnya, komunikasi berkesan
harus wujud dalam kalangan pihak terbabit termasuk pelajar supaya guru terutamanya
mampu memahami rentak serta kehendak mereka.
“Ibu bapa dan guru yang sering
berhubung boleh mewujudkan hubungan harmoni yang secara tidak langsung juga
boleh memberi impak positif kepada pelajar.
“ Dengan komunikasi dua hala,
jika ada masalah berbangkit semua pihak terbabit boleh saling berhubungan untuk
mencari jalan penyelesaian.
“Cara ini efektif bagi
mengelakkan tercetusnya pergeseran, sekali gus mengurangkan tekanan manakala
proses pendidikan boleh berjalan lancar,” katanya.
Mengulas mengapa tekanan guru
sukar diatasi, beliau berkata, tekanan itu harus dilihat dalam konteks lebih
luas.
“Definisi tekanan berbeza dan
kita perlu tahu mengapa tekanan itu wujud. Adakah kerana bebanan tugas atau
pengaruh luar.
“Bagaimanapun, kita juga perlu
akur, setiap kerjaya ataupun kehidupan pasti ada tekanan. Itu tidak boleh
dielak.
“Yang penting bagaimana kita atau
guru mencari solusi menyelesaikan tekanan itu supaya tidak memudaratkan diri,
orang lain mahupun kerjaya,” katanya.
Malah, beliau optimis dengan
bilangan hampir 400,000 guru di negara ini, transformasi pendidikan mampu
dilaksanakan dengan jayanya.
“Semua pihak termasuk guru perlu
yakin bahawa setiap pendekatan yang dilakukan
pasti ada manfaatnya untuk jangka panjang.
“Guru sebagai golongan pelaksana
perlu menanam iltizam dan tekad merealisasikan amanah itu dengan ikhlas.
“Saya percaya, sokongan dan
kepercayaan semua pihak terhadap kredibiliti guru adalah ‘penawar’ kepada
golongan itu ketika menghadapi rencam kerjaya,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/