Ahad, 24 April 2011

ISU BAHASA : Alahai PPSMI lagi...

Bible atau Al-Kitab di dalam bahasa Melayu telah dibenarkan untuk dibaca oleh para penganut Kristian di Sarawak dan Sabah, mungkin juga di Semenanjung. Tahap literasi bahasa Melayu sudah meningkat sehingga memerlukan kitab berkenaan ditulis dalam bahasa Melayu.

Lazimnya terdapat Al-Kitab berbahasa Inggeris di kamar hotel-hotel berbintang di Malaysia. Parent Action Group for Education (PAGE) yang berpusat di Bukit Damansara pula menuntut supaya Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dikekalkan.

Satu paradoks. Satu pihak mahukan bahasa Melayu, malah menggunakan perkataan Allah atas kepentingan penyebaran agama, yang satu berterusan mahukan bahasa Inggeris atas kepentingan kemajuan masa depan anak-anak mereka. Manakala pihak Dong Jia Zong mahu terus kekal diajar dalam bahasa ibunda.

Di seluruh dunia apabila sesebuah negara mencapai kemerdekaan dan berdaulat, ada beberapa tindakan yang dilakukan iaitu pembinaan negara bangsa, perpaduan, nasional dan politik, serta pembangunan kemajuan ekonomi. Pembinaan negara bangsa dan perpaduan nasional digembleng untuk mewujudkan identiti, jati diri dan perwatakan kebangsaan.

Bahasa kebudayaan hatta agama serta segala bentuk, ciri, sifat, sistem nilai dan warisan dijadikan instrumen perpaduan. Negara-negara yang mengekalkan institusi raja dan kesultanan meletakkan institusi berkenaan sebagai lambang perpaduan dan payungan berteraskan perlembagaan.

Semenjak Persekutuan Malaysia merdeka segala wadah dan wahana identiti kebangsaan sudah mantap dan terkanun atau termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia serta segala dasar yang sehubungan dengannya. Isu bahasa khasnya penggunaan bahasa pengantar di sekolah nampaknya tidak kunjung selesai apabila dipolitikan dan digunakan sebagai tuntutan hak dan keistimewaan.

Bahasa pengantar yang mengguna bahasa Melayu (bahasa kebangsaan) sering dicabar oleh pihak yang mahu mengekalkan bahasa sukuan dan kauman.

Pengajaran bahasa Melayu di sekolah jenis kebangsaan ditetapkan dan dituntut supaya guru-guru hendaklah daripada keturunan tertentu tidak dari penutur asli bahasa ibunda bahasa Melayu.

PPSMI kini mencetuskan polemik yang tidak kunjung selesai, malah menimbulkan reaksi yang pelbagai apabila Perdana Menteri menyebut di kalangan sahabat Facebook di Pulau Pinang, bahawa kemungkinan kerajaan akan mengkaji cadangan PPSMI diajar di dalam dua bahasa pengantar.

PAGE dan beberapa akhbar berbahasa Inggeris mula mencanangkan isu bilingualism untuk PPSMI sebagai jalan keluar terbaik, suatu situasi menang-menang, yang tidak semestinya terbaik.

Persatuan Linguistik Malaysia (PLM) bersama-sama 48 pertubuhan Melayu juga Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) membantah sekeras-kerasnya akan cadangan berkenaan. Lulus jarum lulus kelindan, bermula dari PPSMI, maka akan ada pula cadangan untuk multilingualism di sekolah-sekolah.

Identiti nasional yang berteraskan kepada seluruh wadah dan wahana kebangsaan akan hancur luluh, diluluh-lantakkan oleh kepentingan kelompok minoriti. Bahasa sebagai simbol perjuangan kebangsaan, perpaduan kebangsaan yang berteraskan semangat kebangsaan tidak lagi mempunyai apa-apa makna. Ia akan terakam sebagai satu sejarah yang dikalahkan oleh kepentingan praktis dan material kehidupan manusia.

Para pejuang bahasa sekeras-kerasnya menolak PPSMI tetapi tidak menolak peri pentingnya bahasa Inggeris. Mereka memikirkan kepentingan bangsa dan negara bukannya kepentingan sekelompok kecil elit dan kelas atasan. Ditimbulkan persoalan ini bukannya para pejuang bahasa anti kelas tetapi khuatir ada pihak yang akan mengguna isu ini dalam kerangka kepentingan politik.

Secara khususnya pembesaran kelas menengah Melayu disebabkan oleh pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Semakin ramai kelas teknokrat, korporat dan birokrat Melayu adalah disebabkan kedua-dua dasar tersebut, walau pun dari segi jumlah kelas ini masih kecil berbanding kelas yang sepertinya di kalangan bukan Melayu.

Amat dikhuatirkan bahasa Inggeris menjadi bahasa pengucapan kelas birokrat, teknokrat dan korporat Melayu di bandar seperti Bukit Damansara dan kawasan-kawasan sepertinya, berbanding majoriti rakyat di luar bandar yang terus berbahasa Melayu. Maka bahasa Inggeris untuk kelas atasan Melayu manakala bahasa Melayu untuk kelas bawahan Melayu.

Bahasa Melayu akan terus dipandang kampungan, penuh kekolotan dan tradisional. Satu jurang kebudayaan yang tidak molek dalam kerangka perpaduan Melayu. Bukan sahaja berlaku susun lapis dari segi sosial dan ekonomi, malah dari segi bahasa, kembali ke fenomena zaman kolonial dan pra-merdeka.

Padang sosial akan terus tidak rata, akan sukar untuk mencapai keadilan sosial, walau pun sesama Melayu, apatah lagi dengan bukan Melayu.

Seandainya isu PPSMI kembali dipolitikkan dan parti politik Melayu yang dominan seperti UMNO sepi pula untuk memberikan reaksi, kemungkinan parti politik pembangkang Melayu lain akan mengutipnya mewadahi perjuangan politik mereka. Faktor jurang kebudayaan ini boleh dimanipulasi untuk kepentingan politik. Sekiranya agenda Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) tidak direalisasi secara konkrit, maka masalah juga akan muncul.

Pengumuman membolehkan PPSMI dalam dua bahasa pengantar sedikit sebanyak merupakan kemenangan politik kepada PAGE. Apakah kepentingan rakyat terbanyak tidak merupakan kepentingan politik? Apakah kepentingan rakyat terbanyak tidak didahulukan?

Sewajarnya kita belajar dari pengalaman negara-negara lain di dunia untuk memahami betapa perlunya proses pembinaan negara bangsa melalui bahasa. Orang Turki, Kurdi dan Arab memiliki bahasa yang hampir sama, tetapi lantaran kepentingan politik mereka saling berusaha untuk menidakkan antara satu sama lain, sehingga orang Kurdi bertempiaran di seluruh dunia.

Begitu juga orang Serbia, Croatia, dan Bosnia yang menggunakan bahasa yang sama, lantaran perbezaan agama, Serbia Ortodoks Kristian, Croatia Katoliks dan Bosnia Islam, maka runtuhlah Yugoslavia, melahirkan negara Serbia, Croatia dan Bosnia.

Bahasa Hebrew atau Ibrani telah lama pupus. Ia adalah bahasa Kitab Zabur dan Taurat. Tetapi Israel menghidupkan kembali bahasa Ibrani tersebut dengan pelbagai tindakan dan pendekatan termasuk menubuhkan Dewan Bahasa, maka bahasa Ibrani memberikan identiti, menyatu-padukan orang Israel sehingga memberi kekuatan mahu menghapuskan Arab Palestin.

Daripada pengalaman tersebut bahasa boleh mencetuskan konflik dalaman sesuatu negara, tetapi adalah amat diharapkan isu PPSMI ini tidak terjerumus ke lembah konflik. Pihak pemerintah telah mengemukakan MBMMBI, maka pelaksanaannya perlu disegerakan dan tidak wajar PPSMI dikaji semula atau dilaksanakan dalam apa jua bentuk.

Pendekatan dan kaedah yang ditetapkan oleh MBMMBI amat memadai untuk mempertingkatkan keterampilan berbahasa Inggeris di kalangan para pelajar sekolah.

Kita tidak mahu ada kelompok yang terus mengasingkan diri dari kelompok majoriti. Pengasingan budaya melalui bahasa amat berbahaya.

Janganlah isu PPSMI diulang kembali untuk memusnahkan segala harapan untuk mencapai kemajuan, kesejahteraan, keamanan, masa depan rakyat terbanyak dan negara, maka berjiwa besarlah untuk mengutamakan kepentingan rakyat terbanyak.

Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan

Setiausaha Satu Gapena.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Mitos Bahasa

Kata yang empunya ceritera
kononnya bahasa Melayu
kosa kata asalnya hanya tiga patah
padi, besi dan babi
tiada sanadnya yang sah
tiada ketahuan nama perawi
enak dijadikan sendaan
tiada sedar kejahilan diri terdedah

Kata yang empunya ceritera
kononnya bahasa Melayu tiada berdaya
menyahut cabaran gelombang samudera
Lamun di paparan sejarah telah tertera
bahasa Melayu hebat sejak zaman Sriwijaya
menanjak gemilang membina mercu tanda
dalam zaman kesultanan di seluruh Nusantara
dimahkotakan sebagai bahasa sempurna
merentas ranah, sempadan dan bangsa

Kata yang empunya ceritera
seluruh dunia kini kononnya beralih paksi
kepada satu bahasa unggul sedunia nan tidak terperi
syarat menjadi bangsa maju dan akal yang bestari
Rupanya matanya kabur peribadinya lebur tidak bersaksi
di atas dan di bawah angin sekian banyak bangsa teguh berdiri
memacu kemajuan menguasai ekonomi, ilmu dan teknologi
bertunjangkan kekuatan jati diri dan bahasa sendiri
memanfaatkan seperlunya bahasa dagang tanpa larut makna diri

Mitos bahasa demi mitos bahasa
diciptakan dan direkayasakan
konon atas nama kemajuan bangsa dan negara
tiada insaf akan fitrah ketetapan Yang Berkuasa
mengurniai setiap bangsa dengan bahasa bukan sia-sia
memantapkan cita, membina akal budi dan meningkatkan wibawa
tidak kehilangan jejak dalam persaingan di pentas perdana
kerana kita perlu ada mata alamat yang nyata
mencapai puncak jaya dengan acuan dan citra wangsa

~Kembara Bahasa~
Beijing, 21 April 2011

Sumber : http : //www.kembarabahasa.blogspot.com/

ISU BAHASA : Bahasa Melayu, Inggeris wajib dikuasai!

oleh TAN SRI ABDULLAH AHMAD

Peribumi jangan makin keliru matlamat asal, kalau tidak mahu jadi penumpang di negara sendiri

Dalam apa-apa bahasa pun kita wajib kejar ilmu pengetahuan: melalui pendidikan formal atau sebaliknya. Ilmu itu kuasa, pengaruh. Tetapi mereka yang singkat fikiran membaca, menghafal keterlaluan hingga tidak sedar inisiatif semula jadi mereka (native initiatives and intelligence). Maknanya membaca dan menghafal melulu membuat minda mereka lemah, kadangkala menjadi bagai burung nuri (parrot) yang boleh dilatih mengajuk, bertutur. Yakni orang yang mengulangi kata-kata orang lain tanpa berfikir.

Saya tidak akan berbahasa-bahasa dalam isu Bahasa Melayu dan Inggeris. Bahasa Melayu belum lagi, dalam erti sebenar, bahasa dunia yang diguna oleh jumlah orang yang amat besar bilangannya di merata dan juga bahasa ilmu. Kita boleh mencapai kedua-dua matlamat kalau kita tidak keterlaluan ‘rojakkan’ bahasa kita.

Kalau anda baca surat di ruangan pembaca akhbar Inggeris, rencana dan lidah pengarang hari demi hari bagai satu kempen mahukan BI diberi tempat lebih sempurna (baca digunakan sebagai bahasa perantaraan, rasmi). Desakan ini datangnya daripada semua bangsa termasuk Peribumi walaupun kebanyakan, saya kira, dari bukan Peribumi. Mereka mahu pendidikan dwi-bahasa diwajibkan di sekolah semua peringkat. Wajar tegas mereka kerana kerajaan membenarkan sekolah private, local atau international menggunakan BI sebagai pengantar dan BM/Mandarin sebagai bahasa elektif. Walaupun saya sendiri berpendidikan Inggeris saya tidak akan berkompromi bahawa bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan tunggal mestilah Bahasa Melayu. Dalam masa sama saya juga mahu BI wajib dipelajari oleh semua di segala peringkat sistem pendidikan kita. Kalau kita berkemampuan minda dan ekonomi bahasa Mandarin atau Arab dijadikan bahasa pilihan yang wajib ketiga.

Ada orang Malaysia – apa yang digelar "anglophiles" beranggapan serba-serbi Inggeris bagus. Apa pun Malaysia – apa lagi Melayu – sebaliknya! Kebongkakan atau "vanity" mereka terserlah. Keangkuhan Perancis pula apa yang jelek itu Inggeris dan yang elok Perancis; kesombongan Inggeris pula: apa yang salah Perancis, apa yang betul dan benar Inggeris! BI kepada golongan ini tiada cacat cela (tidak benar). Apa yang jelas BI adalah lingua-franca, bahasa perantaraan dunia; bahasa ilmu.

Saya berada di Pulau Pinang hujung minggu untuk meninjau keberkesanan kerajaan Pakatan DAP-PKR-Pas; banyak pembangunan sedang berlaku, termasuk pengubahsuaian lapangan terbang antarabangsa di Bayan Lepas, juga sekolah persendirian termasuklah sebuah medical college dan sebuah pusat Bahasa Inggeris yang gurunya semua orang Inggeris. Sementara menunggu mamak menggoreng mi saya di kedai kopi di Pulau Tikus, saya membaca cerita asal-usul Tan Sri Abdul Rahman Arshad dalam Mingguan Malaysia (muka 10, 17 April).

Kami seangkatan dari segi umur: Rahman seorang "casual acquaintance" yang lama, seorang kenalan kebetulan lama tetapi bukan sahabat karib. Saya bangga dengan kejayaannya, walaupun latar belakang serba kekurangan dan dihina pula. Saya tidak tahu sebelum ini, saya ingat dia anak cikgu! Lazimnya anak-anak cikgu, ustaz, tok imam dan yang bernasib baik berpeluang pergi ke Special Malay Class di sekolah Inggeris melainkanlah mereka yang bernasib baik ke Malay College Kuala Kangsar (MCKK). Seorang sedarjah dengan saya dari Melaka ke MCKK 1948 seorang anak pemandu teksi dan seorang lagi juga dari keluarga berpendapatan rendah. Kedua-dua berjaya – satu jadi arkitek dan satu lagi guru siswazah. Begitulah cerita kebanyakan asal-usul pembesar dan pemimpin kita dulu dan kini.

Kita haruslah tahu sedikit sebanyak asal-usul ibu bapa, nenek-moyang kita. Kerana kekayaan ramai ‘Melayu Baru’ mampu membeli beg tangan untuk isteri berharga setengah juta ringgit. Satu cerita lagi: seorang suami membayar hampir satu juta ringgit untuk pakaian isterinya! Itu tidak salah. Bagus. Biar mereka belanja ratusan ribu pun untuk isteri atau gundik tetapi tidak berjudi di luar negara – di Las Vegas, London, Monaco dan lain-lain lagi. Ketagihan judi membuat seorang kawan baik saya meninggal dunia papa.

Saya mahu lihat ramai lagi Rahman Arshad dalam kalangan bangsa kita. Tanpa penguasaan BI Rahman tidak akan ke mana-mana. Dia juga nasionalis bahasa tetapi bukan yang ekstrem, bukan memperjuang Bahasa Melayu, tetapi anak-anaknya atau cicitnya belajar di sekolah antarabangsa atau terus dari umur 8 – 13 ke public schools di United Kingdom atau Australia. Tak salah. Saya galakkan ini tetapi janganlah menggesa orang lain ke sekolah kebangsaan, keluarga mereka pula ke sekolah swasta antarabangsa yang yurannya puluhan ribu setahun atau ke Eton di England, yurannya antara RM150,000 - RM200,000 setahun, mengikut tukaran mata wang hari ini.

Suka-duka jangan terburu-buru marah yang tidak ‘nasionalis bahasa’. Orang jemu dengan mereka yang pura-pura ‘nasionalis bahasa’; jelak dengan lagu lapuk, nyanyian lusuh dan slogan usang mereka! Jangan cepat menuduh orang itu baik Melayu, Cina, India anti bahasa kebangsaan; majoriti menerima Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tunggal. Tetapi siapa pula yang tidak menghormatinya?

Sesetengah pemimpin Pribumi sendiri: ucapan kepada orang Malaysia pun dalam BI, sidang media bagi media Malaysia pun dalam BI! Kenapa? Takut dikata orang mereka tidak "speaking"? Presiden Indonesia dari Sukarno hinggalah ke Susilo Bambang Yudhoyono di Indonesia dan di luar negara pun berbicara dalam Bahasa Indonesia; besar kecil konferensi pun dalam Bahasa Indonesia. Begitu juga pemimpin-pemimpin China, Jepun, Perancis, Turki dan Jerman. Kalau pemimpin Melayu guna BI di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) saya anggap itu satu yang terkecuali. Sesetengah pemimpin kita bermegah dengan BI padahal kualiti BI mereka lebih buruk dan rendah daripada bahasa ibunda mereka kecuali beberapa kerat fasih BI.

Musuh Bahasa Melayu adalah Peribumi dan Melayu sendiri. Melayu, seperti ditegaskan oleh Dr Mahathir Mohamad, ‘makin keliru hala tuju – tidak tahu apa yang baik untuk mereka’. Kalau tak mahu berterima kasih kepada kerajaan tak apalah tetapi sedarlah asal-usul mereka. Telah dibebas daripada bangsa petani, pemandu, ‘hamba abdi’, kerani, buruh kasar, mata-mata dan askar biasa kepada tahap dan status yang dinikmati sekarang walaupun pukul rata jurang perpisahan antara kaum terus lebar. Peribumi sekarang memerintah pada nama sahaja. Tiada kemerdekaan sebenar hinggalah mereka juga merdeka ekonomi, bahasa mereka ada nilai ekonomi dan menjadi bahasa ilmu dalam erti sebenarnya. Sebenarnya mereka masih terjajah lagi dalam ekonomi, kebudayaan dan minda mereka. Bagaimana orang lain tidak memandang rendah kepada mereka, bahasa mereka? Ada Melayu sendiri memandang rendah kepada kebudayaan sendiri. Lupa daratan atau kacang lupakan kulit? Atau kedua-dua? Setengah bangsa mereka sendiri memandang rendah kepada kebudayaan sendiri?

Saya dapati Peribumi dengan orang Inggeris (yang mereka puja itu) ada satu persamaan: "whining" yakni merengek. Kedua-dua bangsa amat suka merengek dan merungut! Saya tidak tahu sama ada ini satu sifat yang kita harus megah atau malu. Apa pun apa lagi yang kita mahu merengek sekarang?

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU KESIHATAN : Makanan berkhasiat bantu pembelajaran

MAKANAN baik dan berkhasiat menyumbang kepada kesihatan tubuh badan dan seterusnya kepada perkembangan otak. Pelajar sekolah kebanyakannya terdedah dengan budaya pemakanan tidak sihat terutama ketika berada di luar sekolah. Kesihatan diri dengan amalan gaya hidup sihat seharusnya menjadi amalan dalam kehidupan.

Dalam hal ini, makanan tidak sihat dan tidak berkhasiat menyumbang kepada ketidakseimbangan tumbesaran kanak-kanak berusia tujuh hingga 12 tahun dan juga mereka yang berusia 13 hingga 17 tahun iaitu satu tempoh perkembangan yang penting dalam tumbesaran seseorang.

Mengamalkan gaya hidup sihat melalui mengawal makan adalah langkah paling baik dan berkesan bagi mengelakkan kegemukan atau obesiti di kalangan kanak-kanak terutama murid sekolah rendah dan menengah.

Kalangan pelajar terutamanya kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar seharusnya mereka dipastikan hanya makan makanan baik dan berkhasiat seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan susu selain perlu dididik menjauhi makanan ringan yang boleh menjejaskan tumbesaran.

Kajian menunjukkan kebanyakan makanan ringan masa kini banyak mengandungi gula, garam, pewarna dan perasa tiruan yang boleh mengakibatkan kerosakan gigi, menyumbang kepada obesiti, masalah buah pinggang dan pelbagai penyakit berbahaya.

Kesan daripada pengambilan makanan ringan berlebihan menyebabkan kanak-kanak terutama pelajar akan berada dalam keadaan mengantuk, letih, tidak bermaya di dalam kelas, tidak dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran dan cepat lupa. Sedangkan bagi seseorang pelajar mereka perlu sentiasa berada dalam keadaan sihat, cergas dan dapat menumpukan pelajaran dengan sepenuh perhatian.

Ada juga kalangan mereka yang makan berlebihan terutama makanan mengandungi lebih lemak menyebabkan kegemukan. Apabila gemuk pelbagai penyakit boleh menyerang antaranya darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung.

Justeru Kementerian Kesihatan dengan kerjasama Kementerian Pelajaran melarang juadah mengandungi gula, garam dan lemak berlebihan tidak dibenarkan dijual di kantin sekolah. Kajian menunjukkan 10,000 sekolah rendah dan menengah terbabit di seluruh negara. Peraturan tersebut membabitkan 5.3 juta pelajar di sekolah rendah dan menengah.

Sehubungan itu, kerajaan menguatkuasakan peraturan melarang penjualan makanan dan minuman yang tidak berkhasiat selain mengurangkan kekerapan hidangan yang menggemukkan. Juadah nasi lemak kini hanya dibenarkan dijual seminggu sekali. Makanan seperti nasi lemak setiap hari memang tidak elok kerana mengandungi lemak dan mendedahkan kita kepada risiko mendapat pelbagai penyakit.

Makanan di kantin sekolah dikatakan mengandungi banyak minyak dan kalori didakwa tidak memberi khasiat yang diperlukan kerana tiada pemantauan berkala. Makanan seperti nasi lemak, kentang goreng, kurang sajian sayur-sayuran, buah-buahan yang menyebabkan ketidakseimbangan yang diperlukan tumbesaran badan. Pengusaha kantin bukan saja perlu mengurangkan kekerapan menjual nasi lemak tetapi juga makanan ringan yang digoreng seperti nugget.

Dalam melaksanakan langkah tersebut juga, pengusaha kantin sekolah digalakkan menggunakan santan rendah lemak bagi mengelakkan obesiti di kalangan pelajar. Selain isu makanan, semua guru juga diwajibkan mencatatkan Indeks Jisim Badan (BMI) dalam kad laporan prestasi pelajar berbanding hanya memasukkan berat badan dan tinggi seseorang dalam amalan sebelum ini.

Bagaimanapun, kesatuan guru tidak mahu perkara ini menjadi beban kepada guru dan suatu langkah yang bijak perlu diambil bagi menanganinya. Antaranya, kerjasama pelajar juga penting dalam usaha mengelakkan kegemukan dan obesiti demi menerapkan amalan penjagaan kesihatan diri.

Dalam menangani masalah obesiti di kalangan pelajar, semua pihak mesti memainkan peranan penting dan berkesan. Ibu bapa juga memainkan peranan bagi memastikan anak-anak tidak terdedah dengan makanan tidak sihat, makanan segera di rumah dan semasa berada di luar.

Pihak sekolah juga perlu memantau penjualan makanan ringan sama ada di koperasi sekolah, di kantin dan di pekarangan iaitu di luar pagar sekolah. Peniaga juga jangan mengharapkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kesannya kepada kanak-kanak dengan menjual makanan sesuka hati.

Kesan negatif terhadap pengambilan makanan ringan ini dikatakan mengandungi kesan jangka pendek iaitu mudah mengalami pelbagai penyakit seperti batuk, selesema, badan tidak bermaya di samping kesan jangka panjang yang boleh membantutkan tumbesaran dan menyebabkan obesiti.

Kajian menunjukkan obesiti menyebabkan pengumpulan lemak berlebihan di dalam badan yang menyumbang kepada kegemukan. Apabila badan gemuk akan menyebabkan pelbagai penyakit antaranya kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung.

Sementara itu, kajian mendapati hampir tiga juta rakyat Malaysia yang kebanyakannya kanak-kanak dan remaja mengalami masalah kegemukan atau obesiti pada tahun 2000. Daripada kajian itu 25.6 peratus terdiri daripada masyarakat India, Melayu 22.4 peratus dan Cina 19.5 peratus.

Risiko obesiti menyebabkan pelbagai penyakit seperti kardiovaskular, strok atau angin ahmar, tekanan darah tinggi, diabetes, paras kolesterol tinggi, gout, sakit belakang, sukar bernafas, sakit lutut dan pinggang, gangguan pembuangan air kecil, penyakit hati dan barah usus.

Golongan obesiti dikatakan mempunyai berat badan sekurang-kurangnya dua kali lebih berat berbanding ukuran ideal. BMI melebihi 40 atau 35. Justeru, langkah yang lebih proaktif perlu dilakukan lebih awal di peringkat sekolah bagi menanganinya.

Langkah paling penting melalui pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK), guru memberi kefahaman dan kesedaran kepada murid sekolah berkaitan makanan seimbang dan tidak seimbang yang boleh memberi kesan kepada kesihatan masa depan. Selain itu, pihak sekolah juga patut menggalakkan lebih aktiviti senaman setiap pagi di sekolah.

Di sekolah melalui mata pelajaran PJK, murid diajar tentang kesihatan diri dan keluarga, gaya hidup sihat yang menjurus kepada amalan pemakanan yang sihat dan tidak sihat. Peranan dan tanggungjawab ahli keluarga juga penting dalam memastikan pelajar mengambil makanan sihat dan berkhasiat.

Ironinya, ramai ibu bapa bersetuju kantin sekolah menyediakan makanan berkhasiat dan menyekat makanan tidak berkhasiat dihidangkan kepada pelajar sebab ramai kanak-kanak pada masa kini mengalami masalah obesiti dan kesihatan. Kerjasama Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di sesebuah sekolah juga dapat mengurangkan dan mengatasi masalah kesihatan dan obesiti di kalangan pelajar di sesebuah sekolah.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/