Oleh : LAKSAMANA TAN
SRI ABDUL AZIZ JAAFAR
Saya ingin menjawab kenyataan
yang dikeluarkan oleh Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) SM Mohamed
Idris dalam ruangan Forum akhbar Utusan Malaysia 15 Januari 2013 di halaman 12
yang mendakwa Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menggunakan 'wang awam' untuk
menyelesaikan hutang ah long yang diambil anggotanya.
Kenyataan tersebut adalah tidak
benar dan beliau telah menyalah tafsir laporan akhbar yang mendedahkan TLDM
berjaya menyelesaikan sebanyak RM139,000 hutang ceti haram atau ah long yang
melibatkan 102 anggota yang dikeluarkan baru-baru ini.
Tindakan SM Mohamed menyelar
tanpa usul periksa dan bersifat spekulatif boleh menimbulkan persepsi buruk
masyarakat terhadap perkhidmatan TLDM.
Kita sedia maklum bahawa setiap
individu dalam sesebuah organisasi pasti tidak lari daripada masalah hutang.
Menyedari hakikat ini, TLDM telah mengambil pendekatan yang proaktif untuk
menangani masalah hutang ah long yang membelenggu warganya.
Masalah ini sekiranya tidak
dibendung boleh menjejaskan fokus warga yang bermasalah dalam melaksanakan
kerja seharian dan tanggungjawab yang digalas.
Pendekatan yang diambil TLDM
merupakan satu daripada amalan 'best practices' TLDM iaitu memberi bantuan
kepada anggota yang bermasalah. Bantuan ini berbentuk pembiayaan pendahuluan
yang ditampung oleh Tabung Kebajikan TLDM.
Tabung ini bukan merupakan dana
awam dan tidak melibatkan sebarang sumbangan daripada kerajaan. Ia ditubuhkan
khusus untuk menyelesaikan masalah kebajikan serta memberi bantuan kepada warga
TLDM yang memerlukannya.
Tabung ini telah digunakan untuk
mendahulukan bayaran bagi menyelesaikan hutang warga dengan bantuan pihak
ketiga pada kadar yang jauh lebih rendah berbanding sekiranya bantuan tidak
diberikan.
Jumlah sebenar warga TLDM yang
terlibat dengan masalah pinjaman tidak berlesen ini ialah seramai 176 orang.
Hasil siasatan terperinci yang dilakukan oleh Tim Pengurusan TLDM, didapati
bahawa seramai 74 warga yang terlibat telah membayar lebih daripada jumlah yang
sepatutnya dibayar.
Mereka ini telah ditindas oleh ah
long yang memberi pinjaman sehingga terpaksa membayar jumlah yang terlampau.
Penindasan ini dipandang serius oleh perkhidmatan TLDM.
Hasil rundingan yang dijalankan,
individu terbabit tidak perlu menjelaskan baki hutang mereka.
Merujuk kepada kenyataan yang
dikeluarkan oleh TLDM sebelum ini, seramai 102 warga yang dinyatakan didapati
perlu diselesaikan hutang mereka. Jumlah hutang termasuk faedah yang dikenakan
oleh ah long ke atas mereka ialah RM370,000. Hasil rundingan lanjut pihak ah
long bersetuju agar mereka ini hanya membayar baki sejumlah RM139,000.
Walau bagaimanapun, warga yang
terlibat dalam hutang ini masih tertakluk kepada arahan yang telah ditetapkan
di mana potongan gaji tetap dilakukan pada setiap bulan dalam jangka masa yang
singkat dan tidak membebankan individu terbabit untuk membayar balik kepada
Tabung Kebajikan TLDM.
Langkah yang diambil oleh pihak
TLDM dalam menangani masalah kewangan ini seharusnya tidak dijadikan isu dan
sebaliknya pihak CAP perlu menyokong usaha dan pendekatan ini.
Jika dilihat dari sudut positif,
pendekatan yang diambil TLDM ini bukan sahaja mampu menyelesaikan masalah
kewangan anggota malah dapat melepaskan warga yang terlibat daripada menjadi
mangsa penindasan ah long.
Secara tidak langsung
penyelesaian ini turut akan dapat meningkatkan moral dan prestasi kerja mereka.
Melalui penyelesaian tersebut,
masalah sosial di kalangan warga TLDM yang melibatkan keruntuhan disiplin,
melakukan kerja part-time, tidak hadir tanpa cuti serta masalah rumah tangga
dapat diatasi.
Tindakan TLDM ini sebenarnya
merupakan langkah yang terbaik dalam membantu warganya yang terlibat dalam kes
hutang.
Bebanan hutang menyebabkan
seseorang individu yang terlibat tidak fokus kepada tanggungjawab sehingga
membawa kesan buruk kepada organisasi. Oleh itu, TLDM sentiasa berusaha
membantu menangani sebarang permasalahan yang dihadapi demi kesejahteraan dan
kebajikan warganya.
TLDM telah belajar melalui kes
ini dalam menyediakan mekanisme dan sistem bantuan khidmat nasihat bagi
mencegah peminjaman daripada pihak ah long.
Melalui penyelesaian ini, TLDM
dapat membendung kes hutang terlampau dan secara langsung akan mendapat
memotivasikan warga TLDM dalam pengurusan kewangan agar perkara ini tidak
berulang.
Dalam kesempatan ini, saya juga
ingin merakamkan penghargaan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
(KPKT) dan agensi yang terlibat iaitu Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
(AKPK) yang membantu serta pihak yang memberikan kerjasama dalam menangani isu
ini.
Penulis ialah Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia.