Oleh : PROFESOR DATUK DR. OMAR OSMAN
ILMU pengetahuan seharusnya dikongsi oleh semua. Universiti
tidak lagi hidup terasing sebagai sebuah menara gading sebaliknya menara ilmu yang
meletakkan budaya ilmu pengetahuan pada kedudukan yang tinggi.
Namun, ilmu yang
tidak digunakan hanya akan menyebabkan ia tempang dan terasing. Justeru,
pelancaran Projek Agenda Kritikal Program Pemindahan Ilmu oleh Menteri
Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin baru-baru ini amat
signifikan dalam konteks ini.
Sekali gus ia menyahut seruan Perdana Menteri, Datuk Seri
Najib Tun Razak yang mahu agensi-agensi kerajaan, baik agensi pusat mahu pun
badan berkanun seperti universiti-universiti yang ada dapat bergerak
bersama-sama, bekerjasama, malah tidak lagi bekerja secara silo dalam
menjayakan amanah yang kita pikul.
Inilah cara bekerja untuk berkongsi kepakaran yang ada dalam
kalangan semua universiti untuk faedah masyarakat dan rakyat seluruhnya kerana
ilmu yang ada dari pelbagai disiplin dan bidang adalah milik semua, untuk semua
dan pada akhirnya perlu dimanfaatkan terus untuk rakyat.
Program pemindahan ilmu ini adalah sebahagian dari agenda
yang bertolak daripada menunaikan janji dan amanah yang dipikul untuk rakyat
dan masyarakat. Pada masa ini terdapat begitu banyak hasil penyelidikan yang
boleh dikongsi bersama. Sesetengahnya mempunyai potensi untuk dikembang dan
dimajukan secara berterusan.
Pada masa hadapan, diharapkan lebih banyak lagi dapat
diketengahkan dengan mengambil model kerjasama antara universiti khususnya
dalam kalangan penyelidik dan siswa-siswi terutamanya pada peringkat ijazah
tinggi dengan pihak industri yang memberikan sebahagian dana dan pengalaman
mereka serta rakyat dan komuniti yang mendapat faedah terus daripada usaha yang
kita lakukan ini.
Program pemindahan ilmu dirangka bagi menyediakan satu
platform yang menggalakkan kerjasama antara akademia dan industri/komuniti
melalui pemindahan ilmu yang telah dijana di peringkat universiti awam kepada
sasaran industri/komuniti dengan tujuan memperluas dan memperkukuhkan ilmu
dalam kalangan masyarakat awam.
Di samping itu, program ini juga menyediakan latihan
berasaskan industri kepada graduan yang digelar sebagai siswazah pelatih bagi
meningkatkan pengetahuan, pengalaman, kemahiran keusahawanan serta
kebolehpasaran semasa menjalankan projek-projek di bawah program pemindahan
ilmu ini.
Sekarang ini kita berada dalam era aplikasi ilmu secara
langsung, bukan lagi bermain dengan idealisme semata-mata. Kerana itu mereka
yang masih hidup hanya dalam lingkaran idealisme mungkin akan merasa agak
ketinggalan, termasuk dalam kalangan mereka yang melihat sesuatu idealisme itu
dengan penuh kekaguman.
Apatah lagi dalam kalangan pihak tertentu yang cuba pula
mengambil kesempatan untuk mempengaruhi anak-anak muda dengan hanya mimpi yang
indah, sedangkan hakikatnya kita perlu berdiri dan berjuang dalam kalangan
masyarakat dan dunia seluruhnya, bersikap realistik, jika itulah juga impian
kita untuk melihat dunia yang lestari dan maju.
Universiti dan masyarakat harus berganding bahu
merealisasikan impian negara menjadi sebuah negara maju yang berteraskan ilmu.
Kita bersedia untuk melakukannya bersama-sama dan buktinya diketengahkan
melalui program ini yang melibatkan gandingan kerjasama dalam kalangan hampir
semua universiti kita, pelbagai kepakaran dan pelbagai bidang ilmu. Ia begitu menyeluruh
dan masih banyak yang berupaya kita ketengahkan.
Negara maju yang kita impikan harus bersifat inklusif yang
memungkinkan melibatkan sama universiti, industri dan komuniti berganding bahu
secara berterusan. Program pemindahan ilmu ini misalnya pada fasa pertamanya
berjaya melibatkan hampir 200 orang akademia dan 60 siswazah pelatih untuk
melaksanakan projek bersama industri yang melibatkan isu pendidikan dalam usaha
meningkatkan tahap pendidikan di daerah-daerah tertentu , program yang dapat
menambah keuntungan ekonomi untuk sektor industri/komuniti dan program
kelestarian dan inisiatif teknologi hijau.
Sementara itu, dalam program kemasyarakatan pula, ia
melibatkan kira-kira 28 buah syarikat yang turut menyumbang modal dan dana
dalam pelaksanaan aktiviti yang dilakukan.
Untuk projek dalam masyarakat pula, terdapat 16 program
dilaksanakan bersama pertubuhan sukarela, koperasi, dan organisasi tertentu
termasuk untuk kumpulan Orang Kelainan Upaya dan pembangunan kurikulum komuniti
dengan melibatkan hampir 100 orang akademia dan lebih 30 orang siswazah
pelatih.
Kejayaan ini menunjukkan bahawa hampir semua universiti awam
yang ada berupaya untuk menzahirkan usaha yang telah lama berjalan ini secara
lebih jelas, tersusun dan berstrategi bagi menyahut hasrat kerajaan yang
prihatin dengan pembangunan masyarakat dan rakyat, serta para akademia yang
sedia untuk berkongsi kepakaran, tenaga dan masa serta pihak industri dan
agensi mahu pun pelbagai badan dan pertubuhan yang ada bagi merealisasikan
hasrat murni ini.
Pada akhirnya kita ingin menunjukkan bahawa budaya ilmu dan
universiti hidup segar dalam udara dan ekosistem yang ada dalam membangunkan
libat sama semua pihak secara bermakna dan berkesan.
Ini sekali gus menolak persepsi universiti kita tidak responsif
kepada keperluan persekitarannya apatah lagi hanya terlibat dalam pengajaran
dan pembelajaran. Ilmu dan universiti adalah untuk semua dan hanya bermakna
apabila kita berupaya berkongsi dengan rakyat dan masyarakat secara langsung.
Ini bukanlah bermakna kita mengetepikan idealisme ilmu yang
menjadi teras dalam penerokaan pelbagai disiplin yang ada, penulisan,
penerbitan dan jurnal serta penyelidikan dan inovasi termasuk dalam bidang
fundamental, namun kita juga tidak menolak prinsip aplikasi ilmu yang mudah
difahami dan diperlukan oleh masyarakat dan negara.
Ia perlu seimbang dalam era liberalisasi ilmu yang ada dan
yang paling utama bagaimana kita perlu lebih kreatif dalam mempelbagaikan usaha
dan memberikan nilai tambah terhadap apa yang diusahakan selama ini.
Apalah maknanya ilmu jika ia hanya tinggal dan berada dalam
dada mahu pun di kampus universiti tanpa dapat dikongsikan secara langsung dan
terus dengan orang lain. Kita mencari dan mendokong hikmah ilmu dan kita juga
menjunjung kemuliaannya demi untuk pembangunan tamadun hidup manusia sejagat.
Penulis ialah Naib
Canselor Universiti Sains Malaysia (USM) dan Pengerusi Projek Agenda Kritikal
Program Pemindahan Ilmu Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/