Jumaat, 20 Julai 2012

ISU SOSIAL : Tingkat kualiti pada Ramadan


Oleh : Dr Sharifah Hayaati Syed Ismail

Rasulullah, sahabat harungi peperangan Badar ketika puasa

Alhamdulillah, bersyukur dan bertuah serta bergembiralah kita kerana hari ini kita berpeluang bertemu dengan Ramadan yang sarat dengan kemuliaan, keberkatan dan kerahmatan serta dijanjikan Allah SWT pelbagai limpahan ganjaran serta pengampunan dosa. Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mengerjakan puasa Ramadan dengan beriman dan mengharapkan rahmat Allah SWT, nescaya diampunkan baginya dosanya yang lalu.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Jika pada kebiasaannya kita bersarapan, boleh menjamah jamuan selepas mesyuarat, tetapi dalam bulan ini semua kebiasaan itu tidak dapat dikecapi.

Perubahan ini sedikit sebanyak boleh mengubah semangat, kesegaran dan jadual kerja seharian jika kita tidak mempersiapkan diri sehingga ada mengaitkan pekerja sebagai kurang produktif di bulan ini.

Perubahan masa

Bahkan, perubahan pada semua kebiasaan ini, jika tidak difahami, dihayati serta dilalui sepenuhnya dengan kesedaran, pengetahuan serta kesabaran boleh menjadikan amalan berpuasa hanya suatu adat dan kerja seharian pula menjadi berat.

Rasulullah SAW pernah berdoa: “Ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada kelaparan, kerana itu adalah teman berbaring yang paling buruk dan aku berlindung kepada-Mu daripada khianat, kerana itu adalah pendamping yang sangat buruk.” (Hadis riwayat Abu Daud, al-Nasaie dan Ibn Majah)

Justeru, Allah SWT mengubah kebiasaan hamba-Nya dan memerintahkan kita menahan diri daripada makan dan minum serta perkara membatalkan puasa selama sebulan untuk menguji ketaatan dan kesabaran semata-mata kerana memenuhi perintah Allah SWT.

Sabda Rasulullah, Ramadan adalah bulan kesabaran. Sabdanya lagi Allah SWT berfirman: “Segala amal bakti anak Adam adalah untuknya kecuali amalan puasa, maka ia adalah untuk-Ku, dan Akulah yang membalasnya (dengan balasan yang sebaik-baiknya).” (Hadis riwayat Muslim)

Bentuk insan taat diri

Selain memberikan pelbagai hikmah Ramadan dan orang yang berpuasa  bertujuan membentuk diri menjadi insan yang taat dan bertakwa walaupun dengan mengubah kebiasaan dan mengurangkan keperluan.

Firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 216 bermaksud, “boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui”.

Mengimbas sejarah Rasulullah dan sahabat serta salafussalih berpuasa dapat merangsang semangat dan kesabaran kita.

Harungi peperangan

Bagaimana Rasulullah SAW dan sahabat boleh mengharungi peperangan Badar dalam bulan ini? Semua ini kerana, ia dilakukan kerana Allah dan untuk merebut limpah kurniaan- Nya.

Justeru, marilah kita renungi dengan mendalam dan contohi seberapa mampu supaya Ramadan kali ini lebih baik berbanding sebelumnya.

Pepatah Arab menyebut, “tirulah kemuliaan kerana sesungguhnya ia boleh membawa kejayaan walaupun jika tidak dapat melakukan yang benar-benar serupa”.

Justeru, bagi mengelakkan puasa adat dan kerja menjadi berat, perlulah kita mempunyai kesedaran dan pengetahuan asas yang baik pada awal Ramadan ini.

Pertama, dengan mengetahui kelebihan dan hikmah berpuasa. Antaranya bahawa setiap amalan kebajikan dalam bulan ini digandakan dengan berlipat kali ganda pahalanya, diberikan dengan malam lailatul qadar yang lebih baik daripada 1,000 bulan, dimakbulkan doa, diampunkan dosa dan disediakan syurga yang dinamakan ar-Rayyan.

Peluang keemasan

Kedua, dengan mensyukuri kelebihan dan kemudahan dalam bekerja berbanding kerjaya individu lain yang lebih susah dan berat.

Dalam sebuah hadis sahih disebutkan, “Dalam hal dunia, hendaklah kamu melihat kepada orang yang di bawah”. (Riwayat Imam Bukhari, Muslim dan Ahmad).

Ramadan perlu menjadi peluang keemasan untuk direbut dengan melipatgandakan amal dan kerja supaya lebih baik serta berkualiti daripada kebiasaan.

Penulis ialah Prof Madya di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Graduan pendidikan kena bersaing cari kerja


Mona Ahmad
mona@bharian.com.
 
Tidak lama dulu, ramai lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) berlumba-lumba melanjutkan pengajian dalam bidang pendidikan kerana itulah satu-satunya prospek yang menjanjikan pekerjaan sebaik keluar universiti atau maktab.

Malah, beberapa rakan yang menganggur sekitar pertengahan 1990-an, selepas menamatkan pengajian dalam pelbagai bidang di universiti, turut menyambung pengajian mereka dalam bidang pendidikan, dengan alasan tidak perlu menunggu lama untuk bekerja. Bagaimanapun, beberapa tahun kebelakangan ini, berlaku lambakan graduan lepasan pendidikan dan fenomena ini berlaku disebabkan ketiadaan unjuran pengambilan guru oleh Kementerian Pelajaran.

Perkara ini diakui Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang mendedahkan penawaran tempat pengajian Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) di beberapa institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tahun ini menunjukkan pengurangan berbanding tahun lalu.

Bagi sesi akademik 2012/2013, pengambilan untuk program ISMP hanya membabitkan 2,304 calon di sembilan IPTA berbanding 3,002 orang pada sesi sebelumnya di 11 IPTA.

“Disebabkan tiada unjuran pengambilan, kemasukan pelajar ke Program Pendidikan adalah bersifat pasaran terbuka dan ini tiada jaminan pekerjaan.

“Selepas menamatkan pengajian, mereka perlu bersaing seperti graduan dalam program lain untuk mendapatkan pekerjaan.

“Dalam hal ini, kementerian mengarahkan IPT yang menawarkan program ini supaya memastikan pelajar mereka dilengkapi dengan nilai dan kemahiran insaniah yang tinggi dan bersedia memohon pekerjaan lain selepas menamatkan pengajian,” katanya sempena majlis ‘Impianku ke Menara Gading’.

Tahun ini, daripada 63,467 calon lepasan STPM/Matrikulasi/Asasi yang mengemukakan permohonan untuk menyambung pengajian di peringkat ijazah pertama, seramai 38,549 (73.5 peratus) calon layak ditawarkan di 20 IPTA.

Mohamed Khaled berkata, seperti tahun sebelum ini calon perempuan mendominasi kemasukan pelajar ke IPTA dengan jumlah 25,372 orang iaitu 65.8 peratus berbanding calon lelaki yang hanya seramai 13,177 orang atau 34.2 peratus.

“Ini bermakna, usaha berterusan menimbulkan minat dan menggalakkan pelajar lelaki untuk menyambung pengajian ke universiti khususnya perlulah dilakukan supaya proses pembangunan modal insan dalam negara dapat dilaksanakan secara saksama tanpa menyisihkan penyertaan mana-mana jantina,” katanya.

Selain itu, dari aspek perbandingan aliran calon yang berjaya pula, seramai 21,959 (57 peratus) ditawarkan dalam aliran sains dan 16,590 (43 peratus) daripada aliran sastera.

Angka ini sebenarnya selari dengan hasrat KPT melaksanakan dasar penawaran tempat sebanyak 60 peratus dalam bidang sains dan 40 peratus bagi bidang sastera.

“Langkah ini bertujuan menarik minat pelajar terhadap sains sekali gus memperkukuhkan kekuatan modal insan dalam bidang itu,” katanya.

Kementerian menyediakan Biasiswa MyBrainSc berjumlah kira-kira RM9.5 juta tahun ini bagi meningkatkan bilangan penyelidik, saintis dan kejuruteraan yang bakal menjadi tenaga pengajar di negara ini dalam bidang sains tulen seperti fizik, kimia, biologi dan matematik.

Daripada 1,060 permohonan awal, 258 calon berjaya lulus temu duga dan daripada jumlah itu, 42 calon mendapat tawaran pengajian universiti di pelbagai peringkat dalam dan luar negara.

“Pelaksanaan proses pemilihan kemasukan pelajar ke IPTA adalah sistematik dan telus. Ia memberi peluang kepada segenap lapisan tanpa mengambil kira latar belakang calon. Pemilihan dilaksanakan berdasarkan pencapaian akademik dan pilihan program pengajian calon, hanya yang layak diberikan tawaran,” katanya.

Selain itu, kementerian turut membuka ruang kepada golongan seperti Orang Asli dan Orang Kelainan Upaya (OKU) supaya mereka terus mendapat hak berpendidikan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : 150,000 peluang kursus sains kesihatan menjelang 2020


KUALA LUMPUR - Bilangan penuntut dalam bidang sains kesihatan di institusi pengajian tinggi tempatan akan ditingkatkan daripada 55,000 orang sekarang kepada 150,000 orang menjelang tahun 2020, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
  
Beliau berkata ia berikutan terdapat permintaan yang tinggi untuk tenaga profesional dalam bidang itu khususnya di rantau Asia Tenggara.
  
Muhyiddin berkata rantau Asia Tenggara dijangka mengalami kekurangan 1.2 juta profesional dalam bidang penjagaan kesihatan dan jumlah itu dijangka terus meningkat kepada 1.8 juta menjelang 2020.
  
"Dengan ini lebih banyak peluang pekerjaan khusus untuk para graduan dalam bidang ini bakal tersedia pada masa akan datang," katanya semasa berucap merasmikan Kolej Sains Perubatan Antarabangsa Pusrawi (Picoms) di sini, hari ini.
  
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata beliau yakin dan percaya Malaysia mampu untuk mengambil peranan utama dalam memenuhi permintaan tenaga kerja profesional bidang sains kesihatan.
   
Turut hadir ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Datuk Che Mat Che Ali dan Ketua Pegawai Eksekutif Picoms Ahmad Zakuan Khairuddin.

Muhyiddin berkata buat masa ini sebanyak tujuh institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan 62 institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) menawarkan pengajian sains kesihatan.

   
Beliau berkata bidang sains kesihatan dijangka berkembang dengan lebih pesat seiring kedudukannya sebagai satu daripada bidang kluster utama di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA).

"Pelaburan kerajaan dalam bidang itu adalah sebanyak RM1.4 bilion dengan nilai pendapatan kasar RM2.8 bilion," katanya.
 
Muhyiddin berkata tanggungjawab menyediakan pendidikan yang berkualiti bukan hanya perlu digalas oleh kerajaan, tetapi juga oleh pihak swasta kerana pendidikan berkualiti adalah prasyarat untuk menjadi negara maju.

Beliau berkata hanya dengan pendidikan yang berkualiti sumber manusia berkualiti dapat dilahirkan untuk memacu kemajuan negara dengan lebih pesat dan mampu bersaing di persada antarabangsa.
   
Dalam perkembangan lain, Muhyiddin berkata laporan awal mengenai kajian semula sistem pendidikan kebangsaan akan disiapkan bulan depan dan kandungannya akan diumum untuk mendapatkan maklum balas orang ramai sebelum satu rangka tindakan akhir disediakan oleh Kementerian Pelajaran.
   
"Kementerian telah selesai melaksanakan siri Dialog Pendidikan Nasional di seluruh negara untuk mendapatkan pandangan masyarakat mengenai perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh kerajaan dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan negara," katanya.
   
Sementara itu Muhyiddin menyokong penuh permintaan pengerusi Picoms supaya kolej berkenaan dinaik taraf kepada kolej universiti pada tahun hadapan kerana ia telah memenuhi kriteria yang ditetapkan.
 
"Malah, Picoms sudah pun ada rangkaian strategik dengan beberapa pihak di luar negara misalnya Universiti of East London, Universiti Al-Azhar dan Mansourah, ini menunjukkan Picoms telah pun melampaui batasan negara dalam mengadakan smart partnership," katanya. - Bernama.

ISU PENDIDIKAN : Sudahkah kajian baik dan buruk diambil kira?


JIKA keadaan ekonomi mengizinkan, saya percaya ramai ibu bapa akan menyediakan gajet terkini, terutama telefon bimbit yang menjadi keperluan dewasa ini. Tetapi persoalannya, adakah wajar anak-anak di sekolah dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah?

Pada hari ini kes jenayah yang memangsakan pelajar sekolah sedang berleluasa. Ini tidak termasuk isu sosial lain yang melanda pelajar sekolah yang tidak perlu saya nyatakan di sini.

Sebagai ibu bapa,  kita semua bimbang kiranya semasa  pulang dari sekolah anak-anak berhadapan dengan bahaya dan sebagainya, bagaimanakah anak-anak ini dapat menghubungi keluarga ketika kecemasan? Pelbagai persoalan dan kebimbangan telah meletakkan idea membenarkan pelajar membawa telefon bimbit kelihatan sangat wajar.

Tetapi sudahkah perkiraan dan kajian baik buruknya diambil kira? Hanya pihak berwajib mampu menjawab persoalan ini. Sebagai rakyat biasa yang tidak mempunyai statistik baik buruknya membenarkan pelajar membawa telefon ke sekolah mungkin boleh untuk saya kongsikan bersama isu yang pada hemat saya mungkin timbul apabila pelajar bersama telefon di sekolah:

1. Tumpuan pelajar terganggu

Bolehkah seorang guru mengawal pelajarnya agar tidak melayan SMS yang masuk keluar pada setiap detik dan ketika? Mungkin juga pelajar sibuk melihat kecanggihan gajet yang dimiliki oleh rakan dan membandingkan dengan gajet miliknya. Bukankah ini semua akan mengganggu pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.

2. Jurang stratifikasi sosial di sekolah


Sekolah diprogramkan dengan keseragaman dan kesamarataan. Baju tidak berbeza pada warna mahupun gayanya. Tetapi jika gajet yang dibawa iPhone, Samsung, BlackBerry sudah tentu tidak sama dengan gajet tidak berjenama. Apakah kita inginkan jurang stratifikasi sosial berlaku di dalam persekitaran sekolah. Sombong, memperlekehkan yang lain mungkin akan menjadi budaya sekolah. Adakah matlamat ke sekolah akan tercapai kiranya begini keadaan persekitarannya?

3. Jenayah kecil-kecilan

Gajet yang dibawa ke sekolah seperti telefon bimbit mungkin terdedah kepada kecurian. Disebabkan godaan yang tinggi gajet yang dicuri boleh membawa kepada masalah lain seperti bergaduh sesama pelajar dan tidak kurang menyusahkan para guru yang terpaksa membuat siasatan bagi kecurian tersebut.

4. Isu sosial

Anak remaja sedang dalam proses mengenali diri dan membentuk peribadi. Banyak kes pada hari ini telefon bimbit berkamera digunakan sebagai bahan untuk bereksperimen dalam melihat tubuh badan sendiri, mengendap, merekodkan aksi buli dan aksi terlarang lain atas dasar ingin tahu yang kuat dalam diri remaja. Bukan itu sahaja, gajet canggih yang dilengkapi akses kepada internet juga memungkinkan pelajar leka bermain permainan dalam talian dan lain-lain lagi. Sanggupkah para guru warga pendidik dan ibu bapa melayani serta berhadapan dengan semua isu ini yang mana kadar penyalahgunaannya begitu tinggi?

5.  Akademik tidak bebas lagi

Guru-guru mungkin mengalami kesukaran untuk berkongsi contoh dan bercakap mengenai perkara yang sensitif kerana khuatir gajet canggih yang dimiliki pelajar merekodkan perkara itu serta mentafsirnya secara salah. Guru juga mungkin tidak akan menggayakan atau berdemonstrasi dalam membentuk kefahaman pelajar bagi mengelakkan ia direkodkan, disunting dan dimuatkan di internet yang akan menjadikan guru terbabit bahan lawak jenaka. Lebih malang ia mungkin jatuh ke tangan pihak tidak bertanggungjawab dan secara tidak langsung mengekang kebebasan akademik di sekolah.

Mungkin bagi membendung kebimbangan ibu bapa akan ancaman bahaya yang ada pada hari ini, pihak berwajib perlu memperkenalkan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang membolehkan pihak sekolah dan ibu bapa mengambil tindakan perlu apabila berlaku kecemasan. Butiran untuk dihubungi ketika kecemasan sama ada oleh pelajar, ibu bapa dan pihak sekolah perlulah jelas.

Pemantauan daripada semua pihak memungkinkan persekitaran yang lebih baik kepada semua.

Pelajar perlu dididik agar lebih bertanggungjawab dengan tidak melencong ke tempat lain selepas meninggalkan sekolah. Sentiasa memaklumkan ibu bapa dan guru kiranya mempunyai aktiviti.

Tetapi keadaan dan suasana semasa mungkin mendesak agar pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Biarlah keputusan yang dibuat kelak merupakan risiko yang paling minimum untuk ditanggung oleh ibu bapa, pelajar, sekolah dan juga masyarakat.

MOHD. KHAIRI MD. JAAFAR

Kulim, Kedah

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Menggubal semula dasar pendidikan negara


Oleh : Tan Sri Alimuddin  Mohd Dom

"DASAR pendidikan negara akan dirombak semula selepas lebih 50 tahun Dasar Razak dan Dasar Rahman Talib dihasilkan. Sekiranya draf kajian semula sistem pendidikan ini dapat disediakan di akhir tahun ini maka akan dibawa kepada Kabinet untuk diluluskan. Dasar baru itu dijangka akan dilaksanakan mulai tahun hadapan." Demikian antara intipati ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam majlis penutupan Dailog Nasional Pendidikan Negara yang diadakan di Johor Bahru, baru-baru ini.

Mahu tak mahu penggubalan semula dasar pendidikan negara perlu dilakukan bagi memastikan ia lebih berkesan. Perubahan tersebut mempunyai kaitan rapat dengan tuntutan perubahan masa dan keperluan negara menjelang tahun 2020.

Kini matlamat pendidikan bukan sahaja menekankan isu perpaduan rakyat tetapi yang lebih penting memastikan pelajar yang dihasilkan melalui sistem tersebut mempunyai kebolehpasaran pekerjaan dan berupaya menjana pendapatan yang tinggi.

Jika ditinjau semula sejarah pendidikan selepas merdeka perkembangannya boleh dibahagikan kepada empat peringkat. Peringkat pertama ialah selepas penggubalan Dasar Razak (1956), Dasar Rahman Talib (1961) dan Penyata Kabinet (1970).

Ketiga-tiga dasar ini menekankan tentang keperluan perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum dan akses pendidikan iaitu memberi peluang kepada pelajar luar bandar mendapat pendidikan yang lebih baik.

Peringkat kedua apabila diperkenalkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPN) pada 1988 yang menekankan perkembangan seimbang potensi pelajar dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). FPN juga memasukkan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru bertujuan bagi mewujudkan masyarakat madani. Sementara itu, peringkat ketiga apabila bermulanya era ICT dan globalisasi di alaf baru tahun 2000. Ketika itu penekanan diberikan kepada bidang sains dan teknologi kerana perkembangan pesat negara dalam bidang industri dan ekonomi.

Kini sampailah ke peringkat keempat di mana negara sedang menuju kepada negara maju melalui Wawasan 2020. Penekanan akan diberikan kepada elemen kreativiti dan inovasi serta melahirkan pelajar yang berfikir secara kritis.

Di antara kriteria negara maju rakyatnya mesti mempunyai pendapatan tinggi, sedia bersaing, sanggup menghadapi cabaran dan mempunyai pelbagai kemahiran insaniah seperti komunikasi yang baik, berupaya membuat keputusan dan memiliki ciri kepimpinan yang unggul.

Persaingan ketika itu bukan lagi di kalangan rakyat tempatan tetapi penanda arasnya sudah tentu dengan rakyat di negara maju.

Keupayaan persaingan tersebut mestilah bermula daripada sistem pendidikan yang berkualiti. Sesungguhnya sistem pendidikan berkesan akan dapat melahirkan pelajar yang memiliki minda kelas pertama.

Penggubalan semula pendidikan ini merupakan anjakan berganda dalam sistem pendidikan kita. Dialog Nasional Pendidikan Negara akan merangka Pelan Pembangunan Pendidikan (2013-2025).

Ia merangkumi pelan pembangunan dan pelan strategik program jangka pendek, sederhana dan panjang. Bagi memastikan pelaksanaan yang berkesan ia akan dilakukan mengikut fasa-fasa tertentu.

Menurut Muhyiddin sekiranya pelan tersebut dapat dilakukan lebih awal dari 15 tahun, maka sistem pendidikan negara mampu dilonjakkan setanding dengan negara maju yang lain.

Apa yang menariknya dalam menyediakan dasar pendidikan ini pandangan dan pendapat daripada beberapa pihak telah diambil kira. Di antaranya adalah pandangan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Bank Dunia, pasukan Panel Bebas dan Panel Antarabangsa yang dilantik. Selain itu, hasil Dialog Nasional Pendidikan Negara turut diambil kira dan dianggap sangat signifikan dalam menyediakan dasar baru itu.

Anggota panel dialog ini telah bertemu lebih 10,000 orang di seluruh negara. Dua kaedah yang dilakukan iaitu melalui sesi 'town hall' yang melibatkan antara 500 - 800 orang pada setiap pertemuan. Kaedah kedua melalui mesyuarat meja bulat iaitu pertemuan antara 20-40 orang yang terdiri daripada persatuan dan pertubuhan tertentu, NGO dan pihak berkepentingan dalam bidang pendidikan.

Kedua-dua kaedah ini telah menemukan anggota panel dengan hampir segenap lapisan masyarakat seperti golongan petani, pemandu teksi, pekerja kilang, peniaga, warga pendidik hinggalah kepada pelbagai latar belakang kumpulan profesional.

Melalui dialog tersebut nampaknya peserta menyuarakan pendapat masing-masing tentang bagaimanakah seharusnya sistem pendidikan yang berkualiti dilaksanakan.

Dalam siri dialog tersebut sebanyak sembilan bidang keutamaan disediakan iaitu dari segi profesion perguruan, kepimpinan sekolah, kualiti sekolah, kurikulum dan pentaksiran, profisiensi pelbagai bahasa, peluang lepasan menengah, ibu bapa dan sektor swasta, kecekapan sumber kementerian dan keupayaan sistem penyampaian kementerian. Walau bagaimanapun peserta dialog bebas memberikan pendapat mereka di luar bidang keutamaan tersebut.

Seperti yang dimaklumkan oleh Timbalan Perdana Menteri melalui analisis yang dilakukan terdapat tiga perkara yang agak popular dibangkitkan iaitu pertama berkaitan guru seperti profesionalisme keguruan, kebajikan guru dan proses pengajaran. Kedua mengenai aspirasi iaitu soal sistem dan masalah pelajar dan ketiga kualiti sekolah yang melibatkan struktur, infrastruktur dan jenis sekolah.

Menurutnya lagi, hasil dialog itu akan dikumpulkan sebelum dikemukakan kepada beliau untuk dibawa ke Kabinet dijangkakan hujung tahun ini bagi kelulusan dan seterusnya akan dilaksanakan pada tahun depan.

Ternyata bahawa semasa penyediaan dasar baru pendidikan tersebut pandangan dan pendapat rakyat telah diberi keutamaan. Kaedah ini bersesuaian dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa dalam menyediakan sesuatu dasar atau sistem sudah sampai masanya tidak semata-mata disediakan oleh pegawai kerajaan tetapi pandangan rakyat perlu didapatkan.

Sudah tentu pandangan mereka itu datangnya daripada perasaan tulus ikhlas untuk melihat anak-anak mereka mendapat pendidikan yang berkualiti dan dapat menyumbang kepada pembangunan negara.

Moga-moga penggubalan dasar baru ini akan dapat menyediakan sistem pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan seterusnya akan mempercepatkan lagi matlamat ke arah negara maju.

PENULIS ialah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad dan Ahli Panel Dialog Nasional Pendidikan Negara 2012

ISU SOSIAL : SPS satu lagi inisiatif untuk jaminan hari tua rakyat


Penubuhan Skim Persaraan Swasta (SPS) adalah satu lagi inisiatif kerajaan untuk menjamin kehidupan masa depan rakyat terutama yang bekerja sendiri dan berkhidmat dalam sektor swasta. SPS tentunya dapat menampung sara hidup kakitangan swasta selepas usia persaraan kerana pergantungan kepada caruman menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) saja tidak mencukupi, apatah lagi purata jangka hayat rakyat Malaysia kini meningkat kepada 80 tahun. Jika bersara ketika usia 60 tahun, mereka memerlukan tabungan mencukupi untuk menampung saki baki kehidupan bagi jangkaan 20 tahun lagi.

Buat permulaan, 24 dana diuruskan oleh enam daripada lapan penyedia SPS yang diluluskan, akan ditawarkan di bawah skim itu mulai September depan. Sistem tabungan dan simpanan aset kewangan yang mencukupi tentunya akan merangsang produktiviti pekerja, sekali gus hasilnya bakal dinikmati dalam pelbagai sektor pekerjaan yang akan memberi manfaat jangka panjang kepada negara. Jika negara maju dan industri memperkenalkan skim persaraan untuk pelbagai sektor, penubuhan SPS membantu meningkatkan daya saing negara, di samping membantu meningkatkan kualiti hidup warga tua selepas persaraan.

Bagi mereka yang bekerja sendiri, keadaan akan menjadi lebih teruk jika tiada simpanan untuk hari tua. Tanpa jaminan kewangan dan kesihatan yang baik, kehidupan pada usia persaraan menjadi lebih mencabar. Oleh itu penubuhan SPS menjadi satu alternatif kepada simpanan hari tua selepas persaraan.

Bagi menjayakan skim ini dan pembabitan menyeluruh golongan terbabit, mereka perlu diberi penjelasan terperinci kerana SPS adalah inisiatif baru. Kempen penerangan perlu dipergiatkan menerusi pelbagai saluran termasuk media massa dan media baru. Majikan sektor swasta juga memerlukan penjelasan mengenai caruman tambahan secara sukarela untuk kakitangan mereka.

Mereka tentunya ingin mengetahui mengenai manfaat yang bakal diperoleh apabila secara sukarela membuat caruman tambahan SPS untuk pekerjanya. Kempen dan penerangan berterusan akan memberi impak lebih besar kepada SPS bagi menjamin kesejahteraan hidup masa depan pekerja. Kita percaya, sama ada kakitangan swasta mahu pun pekerja persendirian menyambut baik usaha kerajaan ini demi kelangsungan hidup hari tua mereka dan keluarga.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Cikgu mesti kekal keluhuran, mutu profesion


Oleh : Amidi Dato' Abd Manan
 
Usah korban keikhlasan mendidik gara-gara mengejar status

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran mengenai autonomi sekolah baru-baru ini amat mengujakan. Pihak sekolah diberi kepercayaan untuk membangun, mengurus dan mentadbir sekolah dengan ruang berkarya yang semakin luas. Ini adalah rentetan daripada pelaksanaan Sekolah Bestari, Sekolah Kluster, Sekolah Amanah dan Sekolah Berprestasi Tinggi.

Kini setiap warga sekolah khususnya guru besar atau pengetua mula meletakkan penanda aras bagi sekolah masing-masing. Mereka mahu mengejar status seperti yang disebutkan di atas. Bagi sekolah yang mendapat status diidamkan itu sudah tentu akan bermati-matian mempertahankan kedudukan sekolah dengan pelbagai cara dan kaedah.

Dengan kedudukan istimewa, maka ibu bapa juga turut terheret untuk menghantar anak ke sekolah berkenaan. Anak yang mendapat tempat di sekolah itu tentu berasa bangga dan membuat perbandingan dengan pelajar di sekolah biasa.

Dalam dunia pendidikan moden hari ini, nilai tinggal landas atau TOV (take-off value) amat penting bagi merancang sasaran pencapaian dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P). Ia akhirnya akan diterjemahkan ke dalam ‘Gred Purata Subjek’ (GPS) yang menjadi lambang keberkesanan kaedah pengajaran dilaksanakan oleh guru berkenaan.

Mungkin wujud sedikit perubahan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) apabila sistem ‘band’ diperkenalkan.

Ada sekolah yang awal-awal lagi cuba memilih pelajar mempunyai TOV tinggi bagi memudahkan usaha mencapai prestasi disasarkan. Tapi apa yang lebih malang ada juga sekolah yang mengeluarkan pelajar yang mempunyai TOV rendah, yang dikhuatiri akan menjejaskan pencapaian sekolah. Malah wujud kes mendaftarkan pelajar itu sebagai calon persendirian.

Kita masih ingat dengan kejadian pelajar dikurung atau dengan lain perkataan dinafikan hak untuk menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di Bintangor tahun lalu, juga berpunca dari faktor berkenaan.

Kini dengan perlumbaan yang semakin sengit, kita khuatir keikhlasan guru semakin terhakis. Bermula daripada persaingan mengejar pelbagai kenaikan gred sehinggalah kepada ranking sekolah, semuanya boleh melunturkan keikhlasan guru untuk mendidik.

Pengumuman untuk menimbangkan perluasan peluang untuk sekolah memiliki autonomi perlu diterima dengan sikap yang betul. Ia bukan peluang untuk menaikkan taraf sekolah dengan apa cara sekali pun sehingga mengetepikan keluhuran profesion perguruan. Ia adalah pengiktirafan terhadap kebolehan warga pendidik meningkatkan kualiti pendidikan. Jadi ia perlu diterima dengan rasa penuh hormat dan bertanggungjawab.

Kita tidak mahu sekolah hanya dihadiri pelajar ‘layak’ dengan mengetepikan dan menafikan pelajar yang tidak ‘layak’ mendapat hak. Didiklah pelajar dengan penuh kasih sayang bagi masa depan negara yang lebih cemerlang.

Seharusnya kita berasa tersindir oleh kenyataan Amartya Sen dalam mengulas usaha Rabindranath Tagore yang mengusahakan sistem persekolahan alternatif di Santiniketan, katanya: “He wrote extensively on how school should be more attractive to boys and girls and thus more productive”.

Dan beliau menambah: “The emphasis here was on self-motivation rather than discipline, and on fostering intellectual curiosity rather than competitive excellence”.

Kita mahukan generasi yang menghargai kebenaran seperti yang terungkap dalam frasa ‘intellectual curiosity’ daripada mengejar habuan penghargaan keduniaan semata-mata.

Dalam mendepani cabaran pendidikan hari ini, kita percaya masih ramai guru yang mampu mempertahankan keikhlasan mereka. Kita juga yakin tujuan memperkenalkan pelbagai perubahan dalam sistem pendidikan bukan bertujuan meragut keikhlasan pendidik.

Jadi usaha memperingatkan dan memperteguhkan azam untuk terus menjadi warga pendidik yang mempunyai idealisme pendidikan tinggi harus dipergiatkan.

Usaha itu boleh dilaksanakan menerusi kempen, ceramah, kursus dan sebagainya. Pendidik yang berjaya bukan saja mempunyai kemahiran mengajar yang tinggi tetapi sentiasa dipengaruhi pandangan luas yang berteraskan tauhid dalam setiap keputusan, tindakan dan sikap apabila berhadapan dengan pelajar.

Penulis ialah Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/