Oleh : Tan Sri Alimuddin
Mohd Dom
"DASAR pendidikan negara
akan dirombak semula selepas lebih 50 tahun Dasar Razak dan Dasar Rahman Talib
dihasilkan. Sekiranya draf kajian semula sistem pendidikan ini dapat disediakan
di akhir tahun ini maka akan dibawa kepada Kabinet untuk diluluskan. Dasar baru
itu dijangka akan dilaksanakan mulai tahun hadapan." Demikian antara
intipati ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam majlis
penutupan Dailog Nasional Pendidikan Negara yang diadakan di Johor Bahru,
baru-baru ini.
Mahu tak mahu penggubalan semula
dasar pendidikan negara perlu dilakukan bagi memastikan ia lebih berkesan.
Perubahan tersebut mempunyai kaitan rapat dengan tuntutan perubahan masa dan
keperluan negara menjelang tahun 2020.
Kini matlamat pendidikan bukan
sahaja menekankan isu perpaduan rakyat tetapi yang lebih penting memastikan
pelajar yang dihasilkan melalui sistem tersebut mempunyai kebolehpasaran pekerjaan
dan berupaya menjana pendapatan yang tinggi.
Jika ditinjau semula sejarah
pendidikan selepas merdeka perkembangannya boleh dibahagikan kepada empat
peringkat. Peringkat pertama ialah selepas penggubalan Dasar Razak (1956),
Dasar Rahman Talib (1961) dan Penyata Kabinet (1970).
Ketiga-tiga dasar ini menekankan
tentang keperluan perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum dan akses
pendidikan iaitu memberi peluang kepada pelajar luar bandar mendapat pendidikan
yang lebih baik.
Peringkat kedua apabila diperkenalkan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPN) pada 1988 yang menekankan perkembangan
seimbang potensi pelajar dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI).
FPN juga memasukkan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru
bertujuan bagi mewujudkan masyarakat madani. Sementara itu, peringkat ketiga
apabila bermulanya era ICT dan globalisasi di alaf baru tahun 2000. Ketika itu
penekanan diberikan kepada bidang sains dan teknologi kerana perkembangan pesat
negara dalam bidang industri dan ekonomi.
Kini sampailah ke peringkat
keempat di mana negara sedang menuju kepada negara maju melalui Wawasan 2020.
Penekanan akan diberikan kepada elemen kreativiti dan inovasi serta melahirkan
pelajar yang berfikir secara kritis.
Di antara kriteria negara maju
rakyatnya mesti mempunyai pendapatan tinggi, sedia bersaing, sanggup menghadapi
cabaran dan mempunyai pelbagai kemahiran insaniah seperti komunikasi yang baik,
berupaya membuat keputusan dan memiliki ciri kepimpinan yang unggul.
Persaingan ketika itu bukan lagi
di kalangan rakyat tempatan tetapi penanda arasnya sudah tentu dengan rakyat di
negara maju.
Keupayaan persaingan tersebut
mestilah bermula daripada sistem pendidikan yang berkualiti. Sesungguhnya
sistem pendidikan berkesan akan dapat melahirkan pelajar yang memiliki minda
kelas pertama.
Penggubalan semula pendidikan ini
merupakan anjakan berganda dalam sistem pendidikan kita. Dialog Nasional
Pendidikan Negara akan merangka Pelan Pembangunan Pendidikan (2013-2025).
Ia merangkumi pelan pembangunan
dan pelan strategik program jangka pendek, sederhana dan panjang. Bagi
memastikan pelaksanaan yang berkesan ia akan dilakukan mengikut fasa-fasa
tertentu.
Menurut Muhyiddin sekiranya pelan
tersebut dapat dilakukan lebih awal dari 15 tahun, maka sistem pendidikan
negara mampu dilonjakkan setanding dengan negara maju yang lain.
Apa yang menariknya dalam
menyediakan dasar pendidikan ini pandangan dan pendapat daripada beberapa pihak
telah diambil kira. Di antaranya adalah pandangan Pertubuhan Pendidikan, Sains
dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), Bank Dunia, pasukan
Panel Bebas dan Panel Antarabangsa yang dilantik. Selain itu, hasil Dialog
Nasional Pendidikan Negara turut diambil kira dan dianggap sangat signifikan
dalam menyediakan dasar baru itu.
Anggota panel dialog ini telah
bertemu lebih 10,000 orang di seluruh negara. Dua kaedah yang dilakukan iaitu
melalui sesi 'town hall' yang melibatkan antara 500 - 800 orang pada
setiap pertemuan. Kaedah kedua melalui mesyuarat meja bulat iaitu pertemuan antara
20-40 orang yang terdiri daripada persatuan dan pertubuhan tertentu, NGO dan
pihak berkepentingan dalam bidang pendidikan.
Kedua-dua kaedah ini telah
menemukan anggota panel dengan hampir segenap lapisan masyarakat seperti
golongan petani, pemandu teksi, pekerja kilang, peniaga, warga pendidik
hinggalah kepada pelbagai latar belakang kumpulan profesional.
Melalui dialog tersebut nampaknya
peserta menyuarakan pendapat masing-masing tentang bagaimanakah seharusnya
sistem pendidikan yang berkualiti dilaksanakan.
Dalam siri dialog tersebut
sebanyak sembilan bidang keutamaan disediakan iaitu dari segi profesion
perguruan, kepimpinan sekolah, kualiti sekolah, kurikulum dan pentaksiran,
profisiensi pelbagai bahasa, peluang lepasan menengah, ibu bapa dan sektor
swasta, kecekapan sumber kementerian dan keupayaan sistem penyampaian
kementerian. Walau bagaimanapun peserta dialog bebas memberikan pendapat mereka
di luar bidang keutamaan tersebut.
Seperti yang dimaklumkan oleh
Timbalan Perdana Menteri melalui analisis yang dilakukan terdapat tiga perkara
yang agak popular dibangkitkan iaitu pertama berkaitan guru seperti
profesionalisme keguruan, kebajikan guru dan proses pengajaran. Kedua mengenai
aspirasi iaitu soal sistem dan masalah pelajar dan ketiga kualiti sekolah yang
melibatkan struktur, infrastruktur dan jenis sekolah.
Menurutnya lagi, hasil dialog itu
akan dikumpulkan sebelum dikemukakan kepada beliau untuk dibawa ke Kabinet
dijangkakan hujung tahun ini bagi kelulusan dan seterusnya akan dilaksanakan pada
tahun depan.
Ternyata bahawa semasa penyediaan dasar
baru pendidikan tersebut pandangan dan pendapat rakyat telah diberi keutamaan.
Kaedah ini bersesuaian dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun
Razak bahawa dalam menyediakan sesuatu dasar atau sistem sudah sampai masanya
tidak semata-mata disediakan oleh pegawai kerajaan tetapi pandangan rakyat
perlu didapatkan.
Sudah tentu pandangan mereka itu
datangnya daripada perasaan tulus ikhlas untuk melihat anak-anak mereka mendapat
pendidikan yang berkualiti dan dapat menyumbang kepada pembangunan negara.
Moga-moga penggubalan dasar baru
ini akan dapat menyediakan sistem pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan
seterusnya akan mempercepatkan lagi matlamat ke arah negara maju.
PENULIS ialah Pengerusi
Yayasan Guru Malaysia Berhad dan Ahli Panel Dialog Nasional Pendidikan Negara
2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan