JIKA keadaan ekonomi mengizinkan, saya percaya ramai ibu
bapa akan menyediakan gajet terkini, terutama telefon bimbit yang menjadi
keperluan dewasa ini. Tetapi persoalannya, adakah wajar anak-anak di sekolah
dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah?
Pada hari ini kes jenayah yang memangsakan pelajar sekolah
sedang berleluasa. Ini tidak termasuk isu sosial lain yang melanda pelajar
sekolah yang tidak perlu saya nyatakan di sini.
Sebagai ibu bapa, kita semua bimbang kiranya semasa pulang dari sekolah anak-anak berhadapan
dengan bahaya dan sebagainya, bagaimanakah anak-anak ini dapat menghubungi
keluarga ketika kecemasan? Pelbagai persoalan dan kebimbangan telah meletakkan
idea membenarkan pelajar membawa telefon bimbit kelihatan sangat wajar.
Tetapi sudahkah perkiraan dan kajian baik buruknya diambil
kira? Hanya pihak berwajib mampu menjawab persoalan ini. Sebagai rakyat biasa
yang tidak mempunyai statistik baik buruknya membenarkan pelajar membawa
telefon ke sekolah mungkin boleh untuk saya kongsikan bersama isu yang pada
hemat saya mungkin timbul apabila pelajar bersama telefon di sekolah:
1. Tumpuan pelajar terganggu
Bolehkah seorang guru mengawal pelajarnya agar tidak melayan
SMS yang masuk keluar pada setiap detik dan ketika? Mungkin juga pelajar sibuk
melihat kecanggihan gajet yang dimiliki oleh rakan dan membandingkan dengan
gajet miliknya. Bukankah ini semua akan mengganggu pengajaran dan pembelajaran
dalam kelas.
2. Jurang stratifikasi sosial di sekolah
Sekolah diprogramkan dengan keseragaman dan kesamarataan.
Baju tidak berbeza pada warna mahupun gayanya. Tetapi jika gajet yang dibawa
iPhone, Samsung, BlackBerry sudah tentu tidak sama dengan gajet tidak
berjenama. Apakah kita inginkan jurang stratifikasi sosial berlaku di dalam
persekitaran sekolah. Sombong, memperlekehkan yang lain mungkin akan menjadi
budaya sekolah. Adakah matlamat ke sekolah akan tercapai kiranya begini keadaan
persekitarannya?
3. Jenayah kecil-kecilan
Gajet yang dibawa ke sekolah seperti telefon bimbit mungkin
terdedah kepada kecurian. Disebabkan godaan yang tinggi gajet yang dicuri boleh
membawa kepada masalah lain seperti bergaduh sesama pelajar dan tidak kurang
menyusahkan para guru yang terpaksa membuat siasatan bagi kecurian tersebut.
4. Isu sosial
Anak remaja sedang dalam proses mengenali diri dan membentuk
peribadi. Banyak kes pada hari ini telefon bimbit berkamera digunakan sebagai
bahan untuk bereksperimen dalam melihat tubuh badan sendiri, mengendap,
merekodkan aksi buli dan aksi terlarang lain atas dasar ingin tahu yang kuat
dalam diri remaja. Bukan itu sahaja, gajet canggih yang dilengkapi akses kepada
internet juga memungkinkan pelajar leka bermain permainan dalam talian dan
lain-lain lagi. Sanggupkah para guru warga pendidik dan ibu bapa melayani serta
berhadapan dengan semua isu ini yang mana kadar penyalahgunaannya begitu
tinggi?
5. Akademik tidak bebas lagi
Guru-guru mungkin mengalami kesukaran untuk berkongsi contoh
dan bercakap mengenai perkara yang sensitif kerana khuatir gajet canggih yang
dimiliki pelajar merekodkan perkara itu serta mentafsirnya secara salah. Guru
juga mungkin tidak akan menggayakan atau berdemonstrasi dalam membentuk
kefahaman pelajar bagi mengelakkan ia direkodkan, disunting dan dimuatkan di
internet yang akan menjadikan guru terbabit bahan lawak jenaka. Lebih malang ia
mungkin jatuh ke tangan pihak tidak bertanggungjawab dan secara tidak langsung
mengekang kebebasan akademik di sekolah.
Mungkin bagi membendung kebimbangan ibu bapa akan ancaman
bahaya yang ada pada hari ini, pihak berwajib perlu memperkenalkan Prosedur
Operasi Standard (SOP) yang membolehkan pihak sekolah dan ibu bapa mengambil tindakan
perlu apabila berlaku kecemasan. Butiran untuk dihubungi ketika kecemasan sama
ada oleh pelajar, ibu bapa dan pihak sekolah perlulah jelas.
Pemantauan daripada semua pihak memungkinkan persekitaran yang
lebih baik kepada semua.
Pelajar perlu dididik agar lebih bertanggungjawab dengan
tidak melencong ke tempat lain selepas meninggalkan sekolah. Sentiasa
memaklumkan ibu bapa dan guru kiranya mempunyai aktiviti.
Tetapi keadaan dan suasana semasa mungkin mendesak agar
pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Biarlah keputusan yang
dibuat kelak merupakan risiko yang paling minimum untuk ditanggung oleh ibu
bapa, pelajar, sekolah dan juga masyarakat.
MOHD. KHAIRI MD. JAAFAR
Kulim, Kedah
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan