Jumaat, 20 Julai 2012

ISU SOSIAL : SPS satu lagi inisiatif untuk jaminan hari tua rakyat


Penubuhan Skim Persaraan Swasta (SPS) adalah satu lagi inisiatif kerajaan untuk menjamin kehidupan masa depan rakyat terutama yang bekerja sendiri dan berkhidmat dalam sektor swasta. SPS tentunya dapat menampung sara hidup kakitangan swasta selepas usia persaraan kerana pergantungan kepada caruman menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) saja tidak mencukupi, apatah lagi purata jangka hayat rakyat Malaysia kini meningkat kepada 80 tahun. Jika bersara ketika usia 60 tahun, mereka memerlukan tabungan mencukupi untuk menampung saki baki kehidupan bagi jangkaan 20 tahun lagi.

Buat permulaan, 24 dana diuruskan oleh enam daripada lapan penyedia SPS yang diluluskan, akan ditawarkan di bawah skim itu mulai September depan. Sistem tabungan dan simpanan aset kewangan yang mencukupi tentunya akan merangsang produktiviti pekerja, sekali gus hasilnya bakal dinikmati dalam pelbagai sektor pekerjaan yang akan memberi manfaat jangka panjang kepada negara. Jika negara maju dan industri memperkenalkan skim persaraan untuk pelbagai sektor, penubuhan SPS membantu meningkatkan daya saing negara, di samping membantu meningkatkan kualiti hidup warga tua selepas persaraan.

Bagi mereka yang bekerja sendiri, keadaan akan menjadi lebih teruk jika tiada simpanan untuk hari tua. Tanpa jaminan kewangan dan kesihatan yang baik, kehidupan pada usia persaraan menjadi lebih mencabar. Oleh itu penubuhan SPS menjadi satu alternatif kepada simpanan hari tua selepas persaraan.

Bagi menjayakan skim ini dan pembabitan menyeluruh golongan terbabit, mereka perlu diberi penjelasan terperinci kerana SPS adalah inisiatif baru. Kempen penerangan perlu dipergiatkan menerusi pelbagai saluran termasuk media massa dan media baru. Majikan sektor swasta juga memerlukan penjelasan mengenai caruman tambahan secara sukarela untuk kakitangan mereka.

Mereka tentunya ingin mengetahui mengenai manfaat yang bakal diperoleh apabila secara sukarela membuat caruman tambahan SPS untuk pekerjanya. Kempen dan penerangan berterusan akan memberi impak lebih besar kepada SPS bagi menjamin kesejahteraan hidup masa depan pekerja. Kita percaya, sama ada kakitangan swasta mahu pun pekerja persendirian menyambut baik usaha kerajaan ini demi kelangsungan hidup hari tua mereka dan keluarga.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan