Isnin, 4 Mac 2013

ISU JENAYAH :Taktik 'tepuk bahu' di ATM

Azmi sedang mengeluarkan wang di mesin pengeluaran wang automatik (ATM) berhampiran kawasan pejabatnya. Sedang dia mengambil wang yang telah dikeluarkan di ATM terbabit, tiba-tiba bahunya ditepuk daripada belakang oleh seseorang yang tidak dikenali memberitahu duitnya terjatuh.Selepas mengambil duitnya yang ‘terjatuh’ itu, dia terkejut apabila mendapati duit yang dikeluarkan di ATM tadi sudah lesap. Pernahkah anda mengalami situasi seperti ini? Jika anda pernah mengalaminya, anda mungkin menjadi antara ribuan mangsa si penyamun yang sentiasa ‘dahagakan’ wang ringgit.

Tahukah anda? Semua orang tanpa mengira jantina, bangsa dan usia berisiko untuk menjadi mangsa kepada pencopet di ATM.

Jenayah samun di ATM

Kekerapan orang ramai menggunakan perkhidmatan ATM untuk mengeluarkan wang atau melakukan lain-lain transaksi memberi peluang kepada sindiket tepuk bahu membuat jenayah.

Walaupun jenayah ‘tepuk bahu’ di ATM jarang dilaporkan berbanding dengan jenayah lain, namun perkara seperti ini perlu dititikberatkan pengguna khususnya golongan wanita dan pelajar.

Jika ingin mengeluarkan wang di ATM, pastikan anda berteman dan pergi ke kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai untuk mengelak jenayah ini.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahalan berkata, kelalaian segelintir pengguna ATM yang kurang peka untuk mengamalkan ciri keselamatan seperti mengelakkan jarak ketara dengan ATM ketika melakukan pengeluaran wang memudahkan lagi penjenayah menjalankan kegiatan ini.

“Segelintir pengguna kurang peka untuk mengutamakan aspek keselamatan ketika mengeluarkan wang di ATM. Mereka mungkin menyangka selamat apabila merasakan orang tidak tahu nombor pin keselamatan mereka, tetapi sebenarnya kadang kala tindakan menjarakkan diri dari ATM membolehkan nada pada papan kekunci dibaca dengan lebih jelas”, katanya.

Keselamatan nombor pin ATM

Orang ramai dinasihatkan agar jangan menyimpan nombor pin bersama dengan kad ATM dengan cara melekatkan atau menulis nombor pin di atas kad ATM Ini adalah untuk mencegah daripada nombor pin terdedah kepada orang yang menjumpainya jika kad ATM tercicir atau dicuri.

Adalah dinasihatkan agar nombor pin yang dipilih itu bukannya nombor kad pengenalan atau nombor tarikh lahir. Ketika berada di ATM untuk membuat transaksi orang ramai dinasihatkan agar memasukkan nombor pin dengan cara terlindung agar tidak dapat dilihat oleh orang yang berdiri di barisan sebelah atau yang beratur di belakang kita.

Sasaran mangsa si penyamun

-Orang yang dapat gaji pada hujung bulan
-Golongan wanita
-Mereka yang bersendirian di ATM
-Orang yang mengambil wang pada waktu malam
-Orang yang kerap mengambil wang dalam tempoh masa yang tetap seperti ahli perniagaan
-Leka mengira wang tunai di hadapan ATM
-Berbual dengan orang yang tidak dikenali ketika di ATM

Tip pencegahan

-Keluarkan wang ketika waktu ramai orang seperti waktu makan tengah hari.
-Bawa teman ketika mengeluarkan wang di ATM.
-Sekiranya anda berasa curiga dengan orang yang berada di kawasan ATM, segera hubungi pihak polis.
-Jangan beritahu maklumat bank anda kepada orang lain.
-Jangan melayan sesiapa semasa membuat transaksi di ATM
-Pastikan nombor pin tidak terdedah ketika membuat transaksi.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU SOSIAL : Penderaan jiwa pasangan profesional


Oleh : SUHARNE ZAINUDIN

PEGAWAI Hal Ehwal Islam Unit Undang-undang Keluarga Pejabat Agama Islam Daerah Petaling, Yuhaniz Mohd Yusop berkata, ilmu dimiliki bukanlah jaminan untuk menghalang seseorang pasangan itu bertindak tidak wajar terhadap pasangannya.

"Ilmu akal mampu menjadikan seseorang itu berfikir secara waras,tetapi kejituan rohani mampu menghalang nya daripada melakukan kekejaman atau penderaan atau penindasan kerana mempunyai rasa segan atau malu kepada ALLAH SWT," ujarnya.

Dalam erti kata lain, bukan malu berbuat kekerasan kerana ijazah atau anugerah akademik dimiliki, tetapi malu dengan ALLAH.

"Untuk mendapatkan ketenangan dan keamanan dalam berumah tangga asas paling utama adalah memantapkan pengisian rohani," tegasnya.

Yuhaniz berkata, memiliki bergulung ijazah tidak menjamin seseorang itu memiliki jiwa tenang sekiranya ia tidak diisi dengan zikir dan merendah diri kepada ALLAH.

"ALLAH SWT menyuruh semua hamba-Nya menuntut ilmu, dan menuntut ilmu itu wajib. ALLAH juga berjanji barang siapa yang menuntut ilmu darjatnya akan ditinggikan, Ini janji ALLAH dan janji ALLAH adalah benar, tetapi memiliki ilmu duniawi tidak diseimbangkan dengan ilmu akhirat jiwa akan jadi kacau-bilau, tidak kiralah dia mencapai tahap profesor sekalipun.

"Usahlah mengikut cara cendekiawan Barat yang hanya berpaksikan kepada ilmu akal semata-mata. Memisahkan urusan dunia dengan urusan akhirat. "Sekiranya ini terjadi, maka tidak mustahillah akan timbul pelbagai teori yang mana menurut logik akal semata-mata sedangkan akal manusia itu terbatas walaupun belajar tinggi. ALLAH telah beri garis panduan, cuma ramai yang sombong dan alpa," ujarnya.

Sekadar berpesan, beliau berkata, mengemudi rumah tangga tanpa ilmu akhirat boleh diumpamakan seperti bahtera yang terumbang-ambing. "Ilmu dunia adalah jaminan untuk menaikkan taraf kehidupan, bukankah janji ALLAH, yang berilmu akan dinaikkan tarafnya. Tetapi memiliki ilmu akhirat adalah sempadan yang menjaga diri daripada terbabas. Ilmu itu membentuk sahsiah.

Contohnya, sekiranya menjadi seorang doktor, jadilah doktor yang beriman, jika seorang peguam, peguam beriman. "Profesional bukan jaminan 100 peratus seseorang itu berakhlak baik tetapi gabungan ilmu dunia dan ilmu akhirat sekali gus mempraktikkannya adalah paling baik untuk pembangunan sahsiah dan kerohanian.

"Berbalik kepada persoalan ini, saya katakan ya, keganasan rumah tangga, golongan profesional tidak terkecuali memang wujud. Tetapi setaraf dengan gelaran profesional yang disandang, penderaannya juga 'profesional' (bukan serangan fizikal, tetapi emosi) yang hanya boleh mampu dihalang atau dirawat dengan doa, zikir dan kembali kepada ALLAH, Maha Pemilik hati-hati di atas muka bumi ini," katanya.

Penderaan jiwa pasangan terpelajar

"Apa pula tak berlaku... memang ada kes keganasan rumah tangga melibatkan pasangan golongan profesional," kata Pegawai Hal Ehwal Islam Unit Undang-undang Keluarga Pejabat Agama Islam Daerah Petaling, Yuhaniz Mohd Yusop ketika ditanya pasangan profesional tidak mungkin melakukan keganasan lantaran ilmu dimiliki.

"Namun, penderaan dalam kalangan profesional selalunya lebih kepada penderaan emosi, seperti kata-kata menyeksa jiwa pasangan," ujarnya.

Tekanan emosi itu boleh mendatangkan keburukan pada rumah tangga dibina. Malah, menjadi lebih teruk sekiranya tempias itu dilepaskan kepada anak. Ini memberi kesan negatif pada pembesaran emosi anak.

"Jangan pelik jika terdapat keluarga daripada pasangan profesional tidak harmoni. Anak terabai daripada pengisian emosinya. Si ibu atau ayah mereka tidak berminat kepada keluarga sendiri semata-mata kerana 'tercalar' jiwa dek kata-kata yang dilemparkan pasangannya," katanya.

Berdasarkan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003, di bawah Seksyen 53 iaitu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh, Yuhaniz berkata, seseorang perempuan atau lelaki, mengikut mana-mana yang berkenaan, berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih alasan.

"Seksyen 53(1)(h) Enakmen yang sama menjelaskan, bahawa suami atau isteri menganiayai isteri atau suaminya yang mana terdapat beberapa pecahan antara lainnya menyentuh mengenai 'lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniaya' dan 'melupuskan harta isteri atau suami atau melarang isteri atau suami itu daripada menggunakan haknya di sisi undang-undang terhadap harta'.

"Melihat kepada peruntukan ini, suami atau isteri boleh memohon fasakh sekiranya disakiti ataupun kehidupannya menderita (akibat perbuatan penderaan atau keganasan sehingga mengakibatkan emosinya terdera)," katanya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU SOSIAL : Penderaan rumah tangga



Oleh : SUHARNE ZAINUDIN

Walaupun terdapat Akta Keganasan Rumah Tangga 1994, tetapi kes keganasan rumah tangga masih berlaku. Tidak adil jika menuduh undang-undang yang diwujudkan itu tidak memberikan sebarang kesan. 

Apa yang lebih tepat adalah semakin ramai bersikap kejam.

Sudah ada undang-undang lagi kan berani buat, apatah jika tiada! Apa yang lebih mengejutkan keganasan rumah tangga turut berlaku dalam kalangan profesional. Bagi golongan ini, memukul atau menyakiti fizikal jelas dan nyata perbuatan tidak berakal. Namun, ramai juga terlupa penderaan jiwa dan mental lebih memberi sengsara malah kesannya memberi penyeksaan yang 'makan dalam'.

Kata cerdik pandai, ilmu mampu menjadi benteng kepada perkara buruk. Tetapi apa sudah berlaku kepada golongan ini? Hendak kata tidak pandai, sekolah tinggi, menjawat jawatan hebat, tetapi masih tegar mendera pasangan sendiri.

Melihatkan hal ini, kes penderaan ini bukan lagi hal terpinggir. Ia perkara yang harus diambil berat dan langkah menanganinya perlu serius, kerana sudah semestinya negara ini tidak mahu memiliki warga yang kaya dari segi intelektualnya tetapi miskin jiwa kemanusiaannya.

Sekadar renungan, memetik kata-kata hikmah cendekiawan Hamka, 'kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adabnya bukan terletak pada wajah dan pakaiannya'.

Jawatan tinggi, pemahaman agama rendah

Memetik kenyataan Ketua Penolong Pengarah, Cawangan Pembangunan Keluarga, Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Pengurusan Masjid (Kesuma), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Sulaiman Endut dalam sebuah akhbar tempatan sebelum ini, aduan mengenai keganasan rumah tangga saban hari diterima sama ada dari segi fizikal dan juga mental.

“Penderaan fizikal dikategorikan sebagai boleh dilihat dengan mata kasar seperti kesan dipukul, digigit, lebam, berdarah dan bengkak. Manakala penderaan mental pula jika sering dilempar dengan kata-kata kesat dan tidak bermaruah," katanya.

Memaki hamun dengan panggilan kotor dan menjijikkan serta mengugut dan mengancam nyawa si isteri juga boleh dianggap sebagai penderaan.

“Cuma saya hairan, ada kalangan isteri yang sering mengadu sekadar mahu meluahkan," katanya sambil memberitahu jarang antara mereka mengambil tindakan susulan walaupun telah dinasihatkan berbuat demikian.

Katanya, rata-rata akan menangis, merintih dan mencurahkan segala kesakitan dan keperitan hati pada saat tubuh sakit menderita. Namun akhirnya menerima suami semula ke pangkuan.

"Alasannya tidak tahu hala tuju sekiranya diceraikan serta kasihankan anak-anak. Bagaimanapun alasan yang paling banyak diterima kerana masih sayangkan suami. Tidak salah sayangkan suami tetapi biar bertempat. 

Jika sampai mengancam nyawa dan mencederakan lebih baik dilakukan sesuatu untuk menghentikannya.

“Jangan sampai terhantuk baru tengadah kerana hak seorang isteri telah termaktub dalam undang-undang keluarga Islam," katanya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Berpolitik ikut undang-undang


Oleh :  Ruhaiza Rusmin

Antara golongan paling mencuri tumpuan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti pastinya golongan mahasiswa.

Selepas pindaan Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), golongan itu kini bebas membuat percaturan untuk terjun ke dunia politik.

Dekan Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia, Profesor Madya Dr Zaid Ahmad berkata, segalanya terserah kepada mahasiswa kerana mereka boleh membabitkan diri dalam politik tanpa sekatan.

Beliau berkata, kebebasan itu bukan saja menimbulkan keterujaan kepada golongan itu malah masyarakat juga mahu melihat bagaimana hasil diperoleh sejajar pindaan AUKU.

“Pertama kali bergelar pengundi dan diberi peluang menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara pasti ada kelainannya.

“Jika sebelum ini, tangan mereka terikat, selepas pindaan itu mahasiswa layak menggunakan kebebasan itu tanpa dibelenggu kekeliruan hak,” katanya.

Beliau berkata, mahasiswa yang layak mengundi mencetuskan satu episod baru dalam arena politik negara kerana mereka bebas dalam proses perjalanan politik di negara ini.

“Dulu, pergerakan mereka terbatas dan tidak tahu hala tuju kerana terikat dengan AUKU.

“Kini, apabila AUKU dipinda, mereka tidak lagi dibelenggu dengan isu-isu ketidakpastian ini.

“Mereka boleh terbabit sepenuhnya dalam proses perjalanan politik negara sama seperti orang lain walaupun masih bergelar pelajar,” katanya mengakui proses itu satu anjakan paradigma dan sikap keterbukaan pihak yang mahu mendengar suara serta kehendak mahasiswa.

“Apabila AUKU dipinda, memang kedengaran suara-suara yang melahirkan kebimbangan. Tapi ia perlu dilihat dalam konteks positif.

“Ia adalah proses pembelajaran jangka panjang untuk pembangunan mahasiswa. Mahu atau tidak, sampai masanya mereka akan terbabit juga.

“Justeru, daripada terus diberi kongkongan atau tekanan, biarkan mereka merasai suasana itu,” katanya.

Lambat atau cepat katanya, ia bukan isu perlu difikirkan tapi kesan daripada pendedahan itu yang penting.

“Sebagai masyarakat, kita perlu berfikiran terbuka dan sanggup menerima hakikat bahawa setiap langkah pertama adalah cabaran untuk belajar menangani sebarang kemungkinan.

“Malah, ramai yang mahu mahasiswa diberi kebebasan terbabit dalam proses yang boleh memberi impak kebaikan kepada negara.

“Kita tidak boleh bersifat mengongkong walaupun dalam sesetengah situasi ia memang perlu. Apa yang penting kita beri panduan yang betul supaya mahasiswa tidak tersasar atau diperalatkan,” katanya.

Ditanya apakah kemungkinan pembabitan mahasiswa boleh mencetuskan kekecohan, katanya tidak perlu ada kegusaran kerana golongan terbabit matang dan pandai menilai tindakan masing-masing.

“Sebelum ini, biarpun diikat dengan perjanjian AUKU, mereka tetap mahu bertindak dan bersuara walaupun tahu risikonya. Jadi apa bezanya kini?

“Daripada membiarkan mereka berterusan membuat tindakan salah, mengapa tidak berikan kepercayaan seperti yang dipinta.

“Imej tidak tercalar malah mereka memperoleh ilmu dan pengalaman yang tiada dalam buku dan dewan kuliah.

“Saya percaya apabila masyarakat mempercayai mereka, impaknya amat baik malah golongan itu juga mahu membuktikan mereka mampu berkhidmat kepada masyarakat,” katanya.

Bagaimanapun, beliau bersetuju kebebasan diberikan itu perlu mengikut undang-undang.

“Apa yang dinikmati mahasiswa sama seperti orang lain. Mereka tetap tertakluk kepada undang-undang dan peraturan.

“Jangan jadikan tiket sebagai mahasiswa untuk memperoleh keistimewaan dan melakukan di luar undang-undang kerana ia memberi impak negatif kepada masyarakat,” katanya.

Beliau mahu mahasiswa menjadikan proses ini sebagai mekanisme dan pemangkin pembelajaran paling efektif bagi meningkatkan kualiti sebagai bakal pemimpin.

“Tunjukkan kepada masyarakat, mahasiswa hari ini sudah melangkah ke fasa baru yang lebih baik serta melalui transisi angin perubahan baru dalam sistem politik negara,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU KENEGARAAN : Konsep adil asas utama hidup aman

Umat pertengahan mengamalkan kehidupan yang seimbang
antara tuntutan kehidupan  di dunia  dan  di akhirat

Oleh : Prof Madya Dr Engku Ahmad Zaki bin Engku Alwi
 
Elak lakukan kezaliman yang boleh cetus permusuhan

Islam menganjurkan umatnya supaya melaksanakan keadilan dalam setiap aspek kehidupan mereka. Perintah ini seiring dengan sifat Allah sendiri yang Maha Adil dan juga telah mengharamkan diri-Nya daripada melakukan kezaliman.

Adil menurut konotasinya membawa erti meletakkan sesuatu pada tempatnya, bukannya seperti yang difahami oleh kebanyakan umat Islam kini bahawa adil itu ialah sama rata atau persamaan hak.

Kesilapan persepsi seumpama ini mengakibatkan kecelaruan pemikiran umat Islam dan mencetuskan pertelagahan sesama Islam.

Akhirnya kemelut tersebut membarah dalam kalangan umat Islam menatijahkan keretakan kesatuan ummah yang mengundang kelemahan dan kejatuhan umat Islam dalam pelbagai lapangan hidup.

Justeru, umat Islam perlu merujuk kepada sumbernya yang tulen iaitu al-Quran dan hadis sebagai wacana utama dalam meneruskan kesinambungan ummah di bumi Allah ini.

Banyak ayat suci yang membicarakan mengenai keadilan supaya ia dapat dijulang untuk mendasari dalam setiap ruang hidup manusia sejagat.

Perlu diingat bahawa keadilan yang diuar-uarkan Islam ini tidak terhad kepada golongan pemimpin semata-mata, bahkan ia membabitkan sama semua lapisan masyarakat Islam yang terdiri daripada suami isteri, penjual dan pembeli, kadi, sesama Muslim dan antara pemimpin dengan rakyatnya.

Islam dengan jelas memerintahkan umatnya supaya bersikap adil dalam segala perkara. Oleh sebab itulah, umat Islam dilabelkan Allah sebagai Ummatan Wasata iaitu umat pilihan lagi adil dan umat yang pertengahan.

Dengan lain perkataan, umat Islam adalah generasi yang mengamalkan sikap pertengahan dalam segala pembawaannya, tidak melampau dan juga tidak keterlaluan dalam menganut dan mempraktikkan kepercayaannya.

Demikian juga akhlaknya dan amalannya, segala-galanya berkeadaan di tengah-tengah dan seimbang antara tuntutan dunia dan akhirat.

Pada masa sama, Allah memberi amaran kepada umat Islam supaya jangan terperangkap dengan penyakit hati seperti dengki, benci dan sebagainya yang hanya akan mengakibatkan keruntuhan dan kehancuran bangsa itu sendiri.

Yang paling istimewa, sifat adil ini akan menghiaskan diri seseorang Muslim dengan perhiasan takwa dan ia sebenarnya neraca piawaian utama untuk memburu darjat yang istimewa di sisi Allah.

Takwalah juga sebaik-baik bekalan yang sewajibnya dipersiapkan oleh setiap Muslim sebagai tiket yang tiada nilainya untuk menjejakkan kaki ke pintu syurga yang penuh kenikmatan.

Seterusnya, Islam menuntut kepada suami supaya berlaku adil kepada isterinya kerana Islam melarang sama sekali sebarang bentuk kezaliman dan penderaan berlaku dalam institusi rumah tangga.

Ini kerana objektif utama perkahwinan dalam Islam supaya suami dan isteri dapat menyimpulkan erat jalinan kasih dan kemesraan dalam hidup kekeluargaan mereka di samping dapat melahirkan generasi penyambung tradisi keluarga mereka.

Sekiranya seseorang suami merasakan tidak dapat berlaku adil terhadap isterinya, maka Islam mengarahkan agar memadai dengan mengahwini seorang isteri saja supaya bahtera kehidupan dapat dikemudikan bersama dengan harmoni dan aman tenteram.

Begitu juga, seorang Muslim yang diamanahkan untuk memikul jawatan kadi agar dapat bersikap adil dan berwaspada serta tidak berat sebelah dalam memutuskan satu-satu hukuman kepada pesalah dan pengadu biarpun yang bersalah itu daripada kalangan kaum keluarga dan kerabatnya.

Rasulullah SAW pernah menegaskan bahawa kehancuran umat zaman silam adalah disebabkan oleh pelaksanaan hukum yang bersifat berat sebelah iaitu membiarkan saja atau melepaskan hukuman jika dia dari kalangan orang berada dan dijatuhi hukuman kepada orang yang hina dina dan lemah.

Dalam hal ini, Rasulullah SAW terus bersumpah dengan nama Allah bahawa jika Fatimah anak perempuannya sendiri mencuri, sudah pasti Baginda akan memotong tangannya. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Selain itu, seorang penjual juga dituntut supaya bersikap adil dalam urusan jual beli mereka agar tidak terselit unsur penipuan dan penindasan kepada pembeli. Islam memerintahkan supaya seorang penulis yang adil diwujudkan dalam proses perjanjian akad jual beli mengikut hukum syarak. Tidak ketinggalan juga, seorang saksi juga hendaklah seorang yang adil lagi dipercayai dalam perjalanan urusan kehakiman dan undang-undang Islam.

Akhirnya, seorang pemimpin juga dituntut untuk bersikap adil dan saksama dalam kepimpinannya dan jangan sama sekali melakukan kezaliman kepada manusia sejagat. Kepimpinan adalah satu amanah yang cukup berat lagi getir yang akan dipersoalkan satu persatu di hadapan persidangan agung Mahsyar.

Demikianlah betapa luasnya konsep keadilan  dalam  Islam yang merangkumi segenap lapisan warga Islam dalam lapangan hidup mereka. Oleh itu, untuk menjamin kelangsungan Islam agar terus bertapak di bumi Allah ini, konsep keadilan ini perlu disemai dan dibajai supaya bertunjang dalam kehidupan ummah sejagat.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU DALAM NEGERI : Pencerobohan Bersenjata di Sabah


6 lagi anggota polis terkorban

Lahad Datu : Enam anggota polis terkorban dalam serangan hendap oleh sekumpulan lelaki bersenjata dipercayai Tentera Sultan Sulu, ketika operasi di Kampung Sri Jaya, Simunul, Semporna, malam kelmarin.

Operasi yang diselesaikan hampir 24 jam itu turut menyaksikan sekurang-kurangnya enam anggota kumpulan bersenjata terbunuh, manakala seorang lagi maut dibelasah penduduk kampung.

Polis juga berjaya mengeluarkan 19 anggotanya yang terperangkap di kawasan perkampungan atas air itu. Seorang penduduk wanita berusia 50 tahun dilaporkan cedera dipercayai terkena tembakan rambang kumpulan bersenjata dan dirawat di Hospital Tawau.

Korban meningkat

Setakat petang semalam, seorang pegawai polis yang disahkan terkorban ialah pegawai Cawangan Khas Bukit Aman, Superintendan Ibrahim Lebar, 52, dari Besut, Terengganu.

Sehingga kini, jumlah anggota keselamatan yang terkorban meningkat kepada lapan orang selepas dua komando VAT 69 mati ditembak penceroboh dari selatan Filipina di Kampung Tanduo, dekat sini Jumaat lalu.

PDRM ucap takziah

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, dalam sidang medianya petang semalam, berkata operasi berakhir jam 7 petang dan polis menghubungi keluarga mangsa yang terkorban untuk memaklumkan perkara itu terlebih dulu sebelum mengumumkannya kepada orang awam dan media.

“Saya mewakili Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengucapkan takziah kepada keluarga anggota yang terkorban,” katanya.

Katanya, enam mayat yang belum dikenal pasti, dipercayai anggota kumpulan musuh.

Ismail berkata, kejadian berlaku ketika sepasukan polis ke Simunul bagi menjalankan siasatan susulan maklumat mengenai kehadiran sekumpulan lelaki bersenjata di situ.

Info :

Senarai  nama anggota pasukan keselamatan yang terkorban :

1 .Supt Ibrahim Lebar dari Bukit Aman,
2. ASP Michael Fadil dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Semporna,
3. Sarjan Detektif Baharin Hamid dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah,
4. Sarjan Aziz Sarikun dari Pasukan Gerakan Am (PGA) Tawau,
5. Kpl Salam Tongiran (IPD Tawau)
6. L/Kpl Mohd Azrol Tukiran (PGA Tawau).

Sumber : http : //www.mstar.com.my/