(Artikel ini diringkaskan daripada buku MENYAMBUT RAMADAN & AIDILFITRI MENURUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W. terbitan Karya Bestari)
Sumber : http://akob73.blogspot.com/
Dituduh menjadi punca pelajar lemah bahasa Inggeris
MESKIPUN bahasa Melayu sudah dinobatkan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan dan rasmi negara ini mengikut undang-undang negara dalam Fasal 152, Perlembagaan Persekutuan, tetapi masih ada yang kelompok jaki dan menjadikannya sebagai punca rakyat Malaysia tidak menguasai bahasa Inggeris.
Akhbar The Star bertarikh 23 Jun dalam ruangan ‘Other News and Views’ memetik laporan dalam Nanyang Siang Pau yang menyatakan bahawa penguasaan bahasa Inggeris pelajar di negara ini merosot kerana bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di sekolah kebangsaan.
Felo Penyelidik Utama Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Teo Kok Seong, berkata kenyataan itu tidak munasabah kerana faktor penguasaan dalam sesuatu bahasa itu banyak bergantung kepada pelajar sendiri.
Prof Teo yakin bahawa kecerdasan pelajar menjadi faktor utama dalam menentukan keupayaan pelajar menguasai banyak bahasa dan sekiranya diperkukuhkan lagi dengan inisiatif bersepadu daripada mereka, terbukti kelompok ini berjaya menguasai banyak bahasa dalam tempoh singkat.
“Lihat saja di kalangan pemimpin bukan Melayu yang bukan saja boleh berbahasa ibunda dengan baik, tetapi turut mampu menguasai bahasa Melayu dan Inggeris dengan cemerlang seperti Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Datuk Seri Ong Tee Keat,” ujarnya.
“Sistem pendidikan hari ini perlu diubah suai dengan mengangkat subjek kesusasteraan sebagai salah satu mata pelajaran teras bermula di sekolah rendah kerana ia mampu meningkatkan rasa cinta kepada negara dan salah untuk mengatakan bahasa Melayu mengurangkan minat pelajar untuk menguasai bahasa Inggeris,” katanya.
Beliau memetik kajian pakar psikolinguistik, Noah Chomsky yang menemukan fakta bahawa dalam otak manusia ada satu alat iaitu Peranti Pemerolehan Bahasa (LAD) yang dapat membantu individu menguasai pelbagai jenis bahasa sedari awal umur tiga tahun.
“Saya tidak setuju dengan pandangan sesetengah individu bahawa penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar negara ini berkurangan akibat bahasa Melayu, apalagi menggunakan pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) sebagai hujah,” jelasnya.
Beliau yang cergas dalam deklamasi puisi, turut menegaskan bahawa penguasaan pelbagai bahasa seseorang adalah inisiatif dalam dirinya sendiri dapat membantu mereka menguasai banyak bahasa jika usaha ditumpukan bagi mencapai matlamat terbabit.
“Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, bahasa Melayu diangkat dan diiktiraf sebagai lingua franca di Nusantara dan pahlawan Melayu, Hang Tuah, menguasai sehingga 12 bahasa dunia. Ini membuktikan bahasa Melayu bukan punca seseorang itu lemah menguasai bahasa Inggeris,” tegasnya.
Sastera turut mendapat pengalaman pelajar Diploma Komunikasi dan Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Melaka, Raja Nurashikin Raja Aziz, 19, dalam permasalahan penguasaan bahasa Inggeris dan beliau mengakui ada kebaikan dan keburukan jika sesuatu subjek itu diajar dalam bahasa Inggeris.
“Saya adalah generasi pertama yang belajar menggunakan bahasa Inggeris untuk subjek Sains dan Matematik. Pada awalnya kami tidak dapat menguasainya dengan baik, tetapi selepas terdedah beberapa lama kepada perkara terbabit, kami akhirnya dapat menguasai secara berperingkat.
“Justeru saya tidak bersetuju dengan kenyataan sesetengah pihak bahawa kegagalan pelajar menguasai bahasa Inggeris disebabkan bahasa Melayu. Andaian berkenaan tidak tepat kerana manusia boleh menguasai pelbagai bahasa penting, tetapi ia perlu disertai dengan usaha selari dengan matlamat untuk mendapatkan ilmu,” katanya.
Justeru, apa yang lebih penting adalah kesedaran masyarakat Malaysia mengenai kepentingan menguasai bahasa Melayu dan mengenali akar umbi masyarakat pelbagai kaum di negara ini dan tidak menjadi isu sekiranya sesuatu ilmu itu dipelajari dalam bahasa apa sekali pun, termasuk bahasa Melayu.
Sumber : http://www.bharian.com.my/
|
|
RAMADAN terbukti berfungsi sebagai bulan tarbiyah dan pelaburan kerana di dalamnya terkandung janji Allah SWT berserta gugusan pahala yang berlipat ganda sebagai anugerah buat sekalian hambanya natijah dari perlaksanaan amalan-amalan wajib dan amalan-amalan sunnah yang disyariatkan.
Rasulullah SAW bersabda, bahawa Allah SWT berfirman dalam sebuah hadis qudsi yang bermaksud: Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan amalan puasa tersebut. (riwayat Muslim)
Allah SWT tidak pernah mengabaikan setiap perlakuan amal soleh setiap hamba-Nya meskipun hanya seberat zarah.
Firman Allah yang bermaksud: Maka sesiapa yang berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam buku amalannya). (al-Zalzalah: 7).
Demikian pula sesiapa yang melakukan kejahatan walau seberat zarah, amalannya tetap akan diperlihatkan kepadanya. Firman Allah yang bermaksud: Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam buku amalannya). (al-Zalzalah: 8)
Ramadan inspirasi syawal
Ramadan al-Mubarak yang berlalu sewajarnya dijadikan inspirasi dalam mempertingkatkan amalan dan menjaga produktivitinya agar mencapai tingkat istiqamah dalam membina jati diri Muslim yang cemerlang selama saki baki umur masih dibekalkan oleh Allah SWT.
Syawal yang dirai merupakan proses pertama dalam menilai tingkat penghayatan seseorang sepanjang Ramadan, sama ada telah mencapai objektif yang dicita-citakan iaitu memperoleh keampunan dan pembebasan dari azab api neraka pada hari kiamat?
Apakah keintiman hubungan dengan Allah semakin dirasai dan bertambah kukuh? Apakah tali silaturrahim sesama Muslim terjalin erat dalam usaha mentaati perintah Allah SWT dan mencari keredaannya?
Apakah segala amalan yang pernah dilakukan pada saat Ramadan mampu dipraktik untuk kesekian kalinya?
Syawal yang bermakna
Hari raya adalah satu peluang yang cukup besar dan bermakna untuk meningkatkan kualiti amalan, memulihkan hubungan sesama manusia yang merupakan tuntutan syariat Islam, berlapang dada, murah hati, ukhuwah, belas kasihan dan kasih sayang.
Sentiasa istiqamah dalam kebaikan
Daripada Aisyah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Tingkatkanlah amalanmu dengan baik, atau lebih dekatlah kepada kebaikan, dan bergembiralah, kerana amalan seseorang itu tidak dapat memasukkannya ke dalam syurga. Para sahabat bertanya, "Adakah amalanmu juga begitu, wahai Rasulullah"? Jawab Rasulullah SAW: "Amalanku juga begitu. Tetapi Allah melimpahiku dengan rahmat-Nya. Ketahuilah, sesungguhnya amalan yang paling disukai oleh Allah SWT ialah amalan yang dikerjakan secara berterusan walaupun sedikit". (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Meneruskan amalan Qiamullail dan ibadah lain
Daripada Abu Umamah r.a Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa yang melaksanakan qiamullail pada dua malam Eid (Aidil Fitri dan Aidil Adha), dengan penuh keikhlasan kerana Allah SWT, hatinya tidak akan mati pada hari matinya hati-hati manusia." (riwayat Ibn Majah)
Niat untuk bangun malam melakukan amal ibadah tidak hanya berkutat atau berhenti pada pepatah Melayu 'hangat-hangat tahi ayam'.
Rasullullah mencela umatnya ketika melakukan suatu perkara ghairah melakukannya di peringkat permulaan namun layu terkulai di penghujungnya.
Daripada Abdullah bin Amr ibn al-As berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Wahai Abdullah, janganlah engkau seperti si pulan, suatu ketika dahulu dia melakukan solat malam (tetapi sekarang) dia tidak melakukannya lagi." (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Melakukan puasa enam hari dalam bulan Syawal
Daripada Abu Ayyub Al-Ansari r.a sesungguhnya dia telah dikhabarkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian dia mengiringi puasanya dengan enam hari dari bulan Syawal, maka (pahalanya) seolah-olah berpuasa selama setahun." (riwayat Muslim)
Meneruskan amalan bersedekah
Daripada Abu Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: "Ya Allah, berikanlah ganti (kembangkanlah harta) bagi orang-orang yang berinfak (menghulurkan sedekah)" dan satu yang lain pula berdoa, "Ya Allah, binasakanlah harta orang-orang yang kikir (kedekut)". (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Istiqamah menjauhi amalan yang bertentangan
Istiqamah itu bukan sahaja dituntut dalam perihal amal kebaikan sahaja, akan tetapi istiqamah turut dituntut dalam meninggalkan perkara-perkara yang keji dan berdosa.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah. Dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu sedang mereka mengetahui akan salahnya dan akibatnya. (ali-'Imran: 135)
Dalam suasana meraikan kedatangan Syawal dan Aidilfitri khasnya, umat Islam dilarang melakukan amalan yang bertentangan dengan syariat Islam. Antaranya:
1. Membazir dan berlebih-lebihan dalam berbelanja. Perbuatan ini amat bertentangan dengan perintah Allah SWT di dalam al-Quran yang bermaksud, Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya. (al-Isra': 27)
2. Hilangnya perasaan kasih sayang dan simpati terhadap fakir miskin. Perlakuan ini bertentangan dengan sabda baginda SAW.
Daripada Abu Said al-Khudri r.a, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Mana-mana orang mukmin yang memberi makan kepada seorang mukmin semasa ia lapar, nescaya Allah memberi makan kepadanya pada hari kiamat dari buah-buahan syurga; dan mana-mana orang mukmin yang memberi minum kepada seorang mukmin semasa ia dahaga, nescaya Allah memberi minum kepadanya pada hari kiamat dari minuman syurga yang tersimpan dengan sebaik-baiknya; dan mana-mana orang mukmin yang memberi pakai kepada seorang mukmin semasa ia memerlukan pakaian, nescaya Allah memberi pakaian kepadanya dari pakaian syurga". (riwayat al-Tirmidzi)
3. Meniru cara atau etika orang-orang kafir dalam berpakaian ketika menyambut Aidilfitri terutama wanita.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti Yang dilakukan oleh orang-orang jahiliah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan Taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu Dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu. (al-Ahzab: 33)
Daripada Ibn Umar r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, dia termasuk dalam golongan mereka". (hadis sahih riwayat Abu Dawud).
4. Meninggalkan solat berjemaah di masjid. Perlakuan ini bertentangan dengan anjuran Rasulullah agar menunaikan solat secara berjemaah di masjid bagi kaum lelaki.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Solat berjemaah itu adalah lebih baik daripada solat bersendirian iaitu sebanyak 27 darjat (ganjaran)." (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Sebagai kesimpulan, aidilfitri adalah bukti kesyukuran hamba atas segala limpah kurniaan Allah yang Maha Kuasa.
Sumber : http: //www.utusan.com.my/