Jumaat, 22 Jun 2012

ISU BAHASA : Google pelihara bahasa terancam


SAN FRANCISCO 21 Jun - Google semalam melancarkan Projek Bahasa Terancam untuk menyelamatkan pelbagai bahasa di dunia ini daripada dilupakan.

Syarikat aplikasi enjin carian terbesar itu melancarkan laman web Projek Bahasa Terancam dengan kerjasama ahli akademik dan pakar bahasa.

Ia membolehkan pengguna mencari, berkongsi dan menyimpan maklumat mengenai dialek yang semakin dilupakan.

"Orang ramai boleh berkongsi pengetahuan dan kajian mereka secara langsung melalui laman web ini dan membantu mengemas kini kandungannya.

"Mereka yang terdiri daripada pelbagai latar belakang telah mula menyumbang kandungan daripada bahasa dalam manuskrip kurun ke-18 sehinggalah bahasa moden seperti sampel bahasa video dan audio selain artikel,'' kata pengurus projek itu, Ciara Rivera Rodriguez dan Jason Rissman dalam blog Google.

Laman web endangeredlanguages.com itu direka dengan membenarkan pengguna memuat naik video, audio atau fail teks dan menggalakkan mereka menghafal rakaman dialek yang jarang didengari.

Menurut laman web itu, hanya separuh daripada 7,000 bahasa yang digunakan hari ini dijangka kekal sehingga akhir kurun ini.

"Mendokumenkan bahasa terutama yang hampir pupus merupakan langkah penting dalam memulihara kepelbagaian budaya, menghormati pengetahuan warisan dan memperkasakan golongan muda,'' kata Rissman. - AFP

ISU BAHASA : DBP audit bahasa mulai hujung tahun ini


KUALA LUMPUR - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan melaksanakan Program Audit Bahasa pada hujung tahun ini dalam usaha memartabatkan bahasa Melayu, kata Ketua Pengarahnya, Dr Awang Sariyan.

Beliau berkata, program itu merupakan satu mekanisme perintis ke arah mengaplikasi bahasa kebangsaan sebaik mungkin di semua peringkat, bermula dengan jabatan kerajaan.

"Untuk permulaan, program itu akan dilakukan di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dengan mengaudit kesemua tindakan mahupun aktiviti di JPA untuk melihat sejauh mana badan kerajaan itu mengguna pakai bahasa Melayu.

"Bagi fasa pertama program itu, DBP akan lebih memberi tumpuan kepada badan kerajaan sebelum fasa kedua dilaksanakan di semua syarikat berkaitan kerajaan (GLC)," katanya kepada Bernama pada majlis Malam Bahasa Jiwa Bangsa sempena ulang tahun ke-56 DBP malam tadi.

Awang berkata, tugas DBP adalah untuk memastikan bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa negara dan ia harus diguna pakai oleh semua termasuk golongan korporat, ahli akademik dan pemimpin negara.

Beliau juga berkata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bakal melancarkan buku 'Pelan Tindakan Bahasa Melayu' pada majlis perasmian ulang tahun DBP pada 13 Julai depan. - Bernama

ISU PERKHIDMATAN AWAM : 3K mengekalkan momentum keyakinan kakitangan


Oleh Sharifah Haayati


Penerapan nilai murni dalam kalangan pekerja  jamin kejayaan sesebuah organisasi

MINGGU lalu saya berkongsi pandangan mengenai kerajinan sebagai asas kejayaan. Rentetan daripada itu, sering kali tanpa kita sedar kerajinan dalam kalangan pekerja tidak diurus dengan baik sehingga kerajinan pekerja tidak benar-benar membuahkan hasil diinginkan.

Dalam membangunkan sumber manusia, aspek nilai sememangnya penting kerana dengan cara itu ia akan menjadi modal insan dan aset tidak ternilai bagi organisasi. Selain kerajinan, nilai lain seperti amanah, ikhlas, jujur, bertanggungjawab dan dedikasi perlu diterapkan.

Setiap nilai yang berjaya diterapkan perlu diurus atau dipelihara majikan dengan baik supaya ia terus berkembang, konsisten dan tidak pula sehingga membawa kemudaratan.

Justeru, membangunkan modal insan di tempat kerja, usaha bukan sekadar membangunkan sahsiah melalui penerapan nilai murni tetapi menguruskannya juga mesti diberi perhatian. Usaha ini dapat mengekalkan momentum kerajinan sekali gus menjadikan pekerja rajin sebagai model.

Memastikan kerajinan pekerja berterusan dan benar-benar membawa kebaikan hendaklah berdasarkan 3K iaitu keperluan, keutamaan dan kualiti kerja yang ditetapkan. Ketiga-tiga dasar ini akan memandu kerajinan supaya apa dilaksanakan menepati matlamat dan tiada kerja lebih utama terabai.

Keperluan kerja boleh ditentukan melalui matlamat, kepentingan jangka pendek dan jangka panjang organisasi yang ingin dicapai serta keperluan bertujuan mengelakkan kemudaratan. Kerajinan tanpa matlamat jelas tidak akan menghasilkan pencapaian dan menjadikan kerja sia-sia kepada organisasi.

Islam menekankan aspek keperluan supaya kerajinan yang ada, diurus dan diletakkan pada tempat yang sesuai dan membuahkan kejayaan antaranya mengikut pandangan Prof Dr Yusuf al-Qaradawi dalam fiqh al-Awlawiyyat dan Imam Ibn Abd Al-Salam dalam Qawaid al-Ahkam.

Keutamaan kerja bagi perempuan turut ditekankan dalam Islam supaya umat Islam memahami apa yang perlu didahulukan atau dikemudiankan dalam beramal.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Iman itu mempunyai lebih daripada tujuh puluh  tingkat; yang paling tinggi antaranya ialah La ilaha illa Allah, dan yang paling rendah ialah membuang  halangan yang ada di jalan.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Selain menunjukkan bahawa  amalan yang kecil pun termasuk sebahagian daripada iman, hadis ini juga  menunjukkan  tahap  iman berdasarkan keutamaan beramal.

Dari aspek keutamaan ini, pertimbangan kerajinan bekerja boleh dibuat dengan melihat kepada tempoh masa diperuntukkan, sulit atau mudahnya tugasan, kemaslahatan pelanggan dan organisasi, keuntungan atau kerugian.

Sebagai umat Islam, penumpuan kepada aspek keutamaan ini dipelajari melalui pelaksanaan kewajipan ditetapkan berdasarkan hukumnya sama ada wajib, sunat, makruh, harus dan haram. Kesemua kategori hukum menunjukkan keperluan, kepentingan, keutamaan, kualiti suruhan, amalan dan larangan.

Kerajinan juga perlu dipandu ke arah kualiti supaya ia tidak sekadar melaksanakan tugasan dengan cepat tetapi secara cuai dan sambil lewa. Dengan kata lain, hasil kerjanya tidak sempurna, memuaskan dan menepati standard ditetapkan.

Sedangkan Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah mencintai orang yang apabila dia melakukan sesuatu dia melakukannya dengan sebaik-baiknya.” (Hadis riwayat Imam al-Baihaqi)

Justeru, penekanan dalam bekerja bukan saja kerja keras tetapi kerja secara cekap. Peribahasa Melayu ada menyebut, ‘alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan’, ‘alang-alang berdakwat, biarlah hitam” menunjukkan pentingnya sesuatu kerja itu ditunaikan dengan sempurna.

Amalan Islam amat menitikberatkan kualiti seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Apabila saya memerintahkan sesuatu perkara kepada kalian, maka lakukanlah semampu kalian.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Kerajinan yang membawa kepada kemudaratan diri pula dikategorikan sebagai kerajinan tidak berkualiti kerana Rasulullah mengingatkan: “Jauhilah kalian sikap berlebih-lebihan (dalam melakukan ibadat).” (Hadis riwayat imam al-Nasa’i)

Kerajinan tanpa hasil berkualiti menyebabkan kerja dan nilai diri pekerja itu tidak dihargai organisasi. Ini perlu dielakkan berlaku kerana apabila kerajinan tidak dihargai ia akan membantutkan nilai kerajinan itu sendiri.

Walaupun rajin adalah tabiat, jika tidak dihargai, lama kelamaan  individu yang rajin sekali pun tidak berminat meneruskan usahanya. Justeru, marilah kita memastikan nilai kerajinan yang dibaja diletakkan pada tempatnya serta diurus dengan baik sebagai jaminan kualiti kejayaan organisasi.

Penulis ialah pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PERKHIDMATAN AWAM : Tan Sri Sidek Hassan Meninggalkan Perdana Putra Buat Kali Terakhir



PUTRAJAYA : Ia adalah langkah terakhirnya sebagai seorang penjawat awam tetapi bagi bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan, ia juga adalah langkah permulaan kepada satu kehidupan baru.

Sidek, yang kini berusia 61 tahun buat kali terakhirnya bertugas sebagai pegawai kerajaan pada jam 5 petang Jumaat.

Beliau telah berkhidmat tanpa henti dengan perkhidmatan awam selama 38 tahun dengan menyandang jawatan paling tinggi sebagai pegawai kerajaan selama enam tahun.

Tidak ada jawatan yang paling tinggi dalam perkhidmatan awam melainkan jawatan ketua setiausaha negara yang juga bertindak sebagai setiausaha kepada jemaah menteri.

Mohd Sidek yang dilahirkan pada 24 Jun 1951 di Pahang, dilantik sebagai KSN pada 3 September 2006 sehingga bersara wajib pada 23 Jun 2007 setelah mencapai umur 56 tahun.

Bagaimanapun beliau dilantik semula secara kontrak sebagai KSN untuk tempoh dua tahun mulai 24 Jun 2007 dan perkhidmatannya itu kemudian dilanjutkan beberapa kali mengikut tempoh kontrak sehinggalah 23 Jun 2012.

Beliau memulakan perkhidmatannya sebagai penjawat awam pada 1974 dalam perkhidmatan tadbir dan diplomatik, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Walaupun majlis perpisahannya sebagai pegawai kerajaan diadakan secara sederhana sahaja tetapi lebih 500 kakitangan termasuk wakil dari semua 24 buah kementerian hadir untuk berjabat tangan dan mengucapkan selamat tinggal kepadanya.

Beliau berkata sepanjang berkhidmat, beliau berusaha memberikan perkhidmatan yang terbaik dengan memperkenal pelbagai pembaharuan dan perubahan bagi mengukuhkan prestasi dan budaya penyampaian awam yang cemerlang.

Sementara itu, di dalam laman web rasmi KSN, Mohd Sidek menyatakan penghargaan dan terima kasih kepada penjawat awam kerana membantunya melunaskan tanggungjawab selama ini.

"Bagi sesetengah pihak, saya bukan seorang yang mudah untuk bekerja, malah tindakan-tindakan saya kadang-kadang dianggap terlalu tegas dan kasar. Namun niat saya sebenar-benarnya semata-mata untuk melakukan yang betul dan terbaik," katanya.

Ini kerana setiap tindakan dan keputusan yang dibuat adalah berdasarkan kepada prinsip antaranya integriti, kesegeraan, mengutamakan pelanggan, kolaborasi dan kerjasama, inovasi dan kreativiti, konsultasi dan penglibatan, meningkatkan kemahiran dan menimba ilmu, kata beliau.

Mohd Sidek turut merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pucuk pimpinan negara yang telah menaruh kepercayaan kepada beliau untuk menerajui perkhidmatan awam.

“Setakat yang saya terdaya saya telah melakukan yang terbaik dalam berkhidmat kepada negara saya dan juga saya telah melakukan yang terbaik untuk mengubah set minda para kakitangan awam agar memberikan perkhidmatan yang terbaik.

“Dan kini saya percaya, KSN yang baru akan terus menerima sokongan sepertimana yang saya terima daripada semua kakitangan awam," ujarnya.

Datuk Seri Dr Ali Hamsa, yang merupakan Ketua Pengarah Unit Kerjasama Awam-Swasta di Jabatan Perdana Menteri akan mengambil alih jawatan KSN daripada Sidek secara rasminya Isnin depan.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

ISU SOSIAL : Pendidikan agama kaedah berkesan sedarkan banduan


Oleh Wan Roslili Majid
bhagama@bharian.com.my

Sedia bahan bacaan sesuai, pakar motivasi bantu program pemulihan

KISAH Thumamah bin Uthal, pemimpin Bani Hanifah yang sangat berpengaruh dan amat memusuhi Nabi SAW serta risalah Baginda, namun akhirnya memeluk Islam menarik untuk dijadikan panduan.

Thumamah ialah salah seorang daripada lapan pemerintah yang diutus surat oleh Baginda dan diseru supaya menerima agama dibawa Nabi SAW. Surat diutus Nabi SAW menimbulkan kemarahan Thumamah dan mencetuskan niatnya untuk membunuh Baginda.

Pada suatu ketika, Thumamah berangkat ke Makkah bagi menunaikan umrah dan melaksanakan korban untuk berhala di sekeliling Kaabah. Dalam perjalanan, dia ditangkap pasukan berkuda Nabi SAW yang diutus ke Najd bagi tujuan rondaan dan kawalan.

Pasukan berkuda yang tidak mengenali Thumamah membawanya ke Masjid Nabi dan mengikatnya pada salah satu tiang masjid. Nabi lantas mengenali Thumamah sebaik saja melihatnya dan meminta ahli keluarga Baginda menyediakan makanan serta minuman untuk dibawa kepadanya.

Saban hari Nabi SAW berusaha memujuk Thumamah menerima agama Islam dan dia pula sebaliknya menawarkan sama ada dibunuh, dimaafkan atau dibebaskan dengan bayaran pampasan menurut jumlah dikehendaki Nabi SAW.

Pada hari ketiga, Nabi SAW membebaskan Thumamah. Namun, layanan baik diberikan Nabi SAW dan tindakan Baginda yang menempatkannya di masjid membolehkan Thumamah menyelami kehidupan serta akhlak kaum Muslimin.

Faktor itu berjaya membuka hati Thumamah menerima Islam, agama begitu dibenci sebelumnya. Diriwayatkan, setelah berlalunya tiga malam, dididik oleh kaum Muslimin mengenai agama Islam dan dibebaskan, Thumamah keluar dari masjid dan singgah di kebun tamar berhampiran lalu membersihkan dirinya. Beliau kemudian kembali ke masjid dan mengucap syahadah.

Tindakan Nabi SAW dalam kisah ini membentuk garis panduan jelas bagi institusi pemulihan atau penjara misalnya dalam soal pendidikan serta pemulihan pesalah. Persekitaran yang baik (bi’ah salihah) diisi pelbagai bentuk ibadah dan amalan bermanfaat dapat membantu menjayakan program pemulihan dilaksanakan.

Ibadah memainkan peranan penting mencetuskan kesedaran mengenai pengawasan Allah SWT terhadap setiap perbuatan dilakukan, membimbing seseorang khususnya pesalah untuk menyucikan jiwa, memperbaiki akhlak serta tidak mengulangi kesalahan pernah dilakukan.

Antara faktor menyumbang perlakuan jenayah ialah kealpaan, kejahilan dan lemahnya pegangan agama. Justeru, ulama menekankan kepentingan melaksanakan ibadah oleh pesalah atau banduan.

Peraturan 148 Peraturan-Peraturan Penjara 2000 memperuntukkan pengajaran agama dan moral kepada pesalah selain pelaksanaan ibadah, lawatan kakitangan agama atau anggota persatuan agama yang berdaftar.

Kajian penulis di sebuah penjara wanita tempatan tahun lalu menunjukkan pelaksanaan program agama yang memberi pendedahan serta bimbingan kepada penghuni memberi kesan positif. Ada antara mereka dapat membaca al-Quran sedangkan sebelum itu tidak berupaya berbuat demikian.

Menarik untuk dinyatakan, di peringkat antarabangsa, Jabatan Penjara Sudan menjadikan hafazan ayat al-Quran sebagai salah satu daripada empat bentuk parol. Satu persepuluh daripada tempoh hukuman penjara akan dikurangkan dengan hafazan tiga juzuk al-Quran.

Selain persekitaran yang baik, keseluruhan prasarana disediakan dalam sesebuah institusi pemulihan atau penjara termasuk perpustakaan perlulah dipastikan menyokong sepenuhnya program pemulihan dilaksanakan.

Kejayaan matlamat pemulihan pesalah bergantung pada keselarasan atau kesepaduan antara program pemulihan dengan persekitaran dan prasarana disediakan.

Berdasarkan pemerhatian penulis sepanjang menjalankan kajian, terdapat keperluan memastikan buku di perpustakaan penjara daripada judul yang dapat membantu meningkatkan kesedaran dan motivasi diri pesalah untuk tidak mengulangi kesalahan serta memperbaiki akhlak setelah dibebaskan.

Justeru, pembabitan institusi pengajian tinggi, ilmuwan dan cendekiawan yang memiliki kepakaran mengenai pemulihan serta pembentukan motivasi diri banduan dilihat amat relevan.

Di samping itu, program pemulihan khususnya berkaitan keagamaan menuntut kerjasama erat agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan khususnya bagi memastikan pemulihan diri pesalah melalui program dilaksanakan, berkekalan sifatnya.

Kesedaran dan keinsafan diperoleh sebagai hasil pemulihan berjaya melenyapkan kemudaratan ditimbulkan sebelumnya, bukan untuk tempoh sementara saja.

Masyarakat juga perlu terbabit secara langsung dalam program ini bagi melenyapkan stigma sedia ada terhadap pesalah. Mereka perlu memberi peluang kepada pesalah untuk membuktikan bahawa program pemulihan telah dimanfaatkan sepenuhnya.

Fitrah asal manusia adalah baik lagi suci. Justeru, fitrah yang telah dicemari perlu dibimbing untuk dibersihkan semula. Penyucian inilah akhirnya dapat membantu insan yang melakukan jenayah untuk kembali melaksanakan peranan sebagai khalifah Allah dengan penuh iltizam dan tanggungjawab.

Penulis ialah Pegawai Penyelidik Kanan Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU KESIHATAN : Tubuh unit kaunseling sakit mental online


Oleh DR. AHMAD ZAHARUDDIN SANI SABRI

JIKA disoroti sejak kebelakangan ini, masyarakat dikejutkan pelbagai kes bunuh diri dan cubaan membunuh diri. Lebih terkejut, apabila ada golongan profesional seperti doktor dan peguam yang mengambil keputusan membunuh diri, ramai yang tidak dapat memahami kenapa jalan terakhir itu yang dipilih.

Belum lagi dikira dengan kes terminum racun dan terjatuh bangunan. Jika orang dewasa yang matang tidak dapat mengawal perasaan, apatah lagi remaja dan kanak-kanak. Semuanya dikaitkan dengan tekanan dan konflik hidup sebagai puncanya.

Masalah mental adalah penyakit yang melibatkan gangguan pada fungsi otak yang boleh menyebabkan perubahan kepada proses pemikiran, perasaan dan tingkah laku seseorang yang mengakibatkan gangguan untuk menjalani aktiviti seharian dengan baik.

Kini, masalah mental menjadi salah satu ancaman utama kepada seluruh penduduk dunia dan penduduk Malaysia khususnya.

Tinjauan Kesihatan Mobiliti dan Kesihatan 2011 menunjukkan 12 peratus rakyat Malaysia berusia antara 18 dan 60 tahun berhadapan pelbagai jenis penyakit mental. Statistik ini amat menakutkan, iaitu satu angka yang tinggi kerana menunjukkan seorang daripada enam (1:6) rakyat negara ini ada penyakit mental.

Pada masa kini, masyarakat menganggap mereka yang mengalami masalah mental sebagai satu ancaman kepada keselamatan awam kerana akhbar sering melaporkan pelbagai kes amuk, bunuh dan gangguan-gangguan yang dilakukan oleh mereka yang mengalami masalah mental.

Keadaan ini menyebabkan masyarakat membuat tanggapan negatif kepada mereka yang mengalami masalah mental ini tanpa mengkaji sebab mereka berkelakuan sedemikian.

Ironinya kita tidak didedahkan secara sepenuhnya mengenai penyakit mental ini. Masyarakat hanya memandang pesakit mental adalah orang 'gila'. Tetapi jika diperhatikan kembali hanya terdapat segelintir masyarakat yang mempunyai pengetahuan mengenai masalah mental sahaja yang dapat menerima serta membantu pesakit mental.

Saya ingin mengusulkan, melihat kepada perkembangan semasa ini, mungkin pendedahan boleh diberikan di peringkat sekolah memandangkan sekolah merupakan medium terbaik dalam penjanaan ilmu pengetahuan serta memupuk sikap para pelajar dan masyarakat.

Pesakit mental tidak seharusnya dipinggirkan oleh masyarakat kerana mereka yang mengalami masalah mental mempunyai peluang untuk pulih semula dan menjadi sebahagian daripada masyarakat.

Mereka sepatutnya diberi perhatian kerana ada dalam kalangan mereka mengalami tekanan dalam hidup yang berat sehingga mereka cenderung menghidap masalah mental.

Oleh itu, setiap individu perlu mengubah perspektif negatif mereka terhadap pesakit mental dan memberikan sokongan-sokongan yang diperlukan agar mereka tidak merasa terpinggir daripada kelompok masyarakat.

Bagi saya wujudnya 45 jabatan psikiatri di seluruh negara di samping empat buah hospital mental untuk pesakit mental menjalani rawatan pemulihan dengan sebaik mungkin tidak memberi erti jika sikap prejudis masyarakat menghalang pesakit untuk mendapatkan rawatan.

Di samping itu, saya menyarankan Klinik Mental 1Malaysia perlu diwujudkan di setiap DUN dan Parlimen. Ketika ini kita hanya ada 233 pakar sakit jiwa seluruh Malaysia untuk jumlah penduduk hampir 30 juta. Nisbahnya ialah 0.8 pakar untuk 100,000 penduduk. Satu angka yang tidak masuk akal. Sesuatu perlu dilakukan segera.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Majlis Agama Negeri sebagai tunggak pengurusan orang Islam di negara ini perlu proaktif dengan menubuhkan unit kaunseling berteraskan online di setiap kariah, daerah dan negeri. Tapi perhatikan saja laman web mereka, ada yang tidak pernah dikemas kini berbulan-bulan lamanya.

Saya bukan seorang yang antiagama lain namun jika dibuat perbandingan dengan NGO lain seperti Befriender, mereka nampaknya lebih ke hadapan menangani isu ini sedangkan mereka hanya bergerak menerusi dana-dana 'sedekah'.

Saya amat menekankan perkhidmatan kaunseling dan psikoterapi kerana ia berperanan menyediakan ruang untuk mangsa tekanan mental meluahkan isi hati mereka. Kaunseling juga dapat memberikan nasihat agar membantu individu tersebut menyelesaikan masalahnya.

Kaunseling juga perlu diberikan kepada keluarga pesakit mental supaya mengurangkan tekanan mereka yang terpaksa menjaga pesakit. Dengan itu, jelaslah bahawa kaunseling dan perkhidmatan psikoterapi merupakan satu langkah yang penting dalam mengelakkan tekanan mental.

Bukan semua individu dapat menangani tekanan hidup dengan baik. Cara dan tahap seseorang menerima sesuatu tekanan adalah berbeza. Mungkin bagi individu A, masalah dihadapi individu B dianggap remeh, tetapi tidak bagi individu B. Begitulah juga sebaliknya.

Harus disedari bahawa prinsip suka menyendiri akan cenderung ke arah sakit mental. Ini kerana menyendiri akan menyebabkan kita mudah mengikut rasa dan nafsu, apatah lagi kita akan mudah mengikut telunjuk syaitan.

Justeru dalam hidup ini, kita perlu mempunyai hubungan yang akrab dengan keluarga dan rakan-rakan. Sedarlah kita perlu hidup bermasyarakat, dan tidak perlu kita menjadi 'kera sumbang' kerana siapalah kita tanpa masyarakat. Marilah kita belajar hidup bermasyarakat.

PENULIS ialah penyelaras/pensyarah kanan di Universiti Utara Malaysia


Sumber : http : //www.utusan.com.my/