Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my
Irshad Manji cuba seleweng akidah ummah menerusi buku
‘sesat’
DALAM bukunya, Allah, Kebebasan dan Cinta, penulis kontroversial
yang menyokong seks bebas, Irshad Manji mendakwa perlakuan homoseksual kaum
Luth dalam al-Quran adalah samar-samar, sedangkan Allah SWT menyebutnya
berulang kali dalam banyak tempat dalam al-Quran.
Katanya dalam halaman 167 buku berkenaan: “Kisah kaum Lut
adalah samar. Kamu pasti bahawa kisah itu berkaitan dengan homoseksual,
sedangkan ia kemungkinan berkaitan dengan lelaki bukan gay yang merogol lelaki
bukan gay yang lain sebagai cara untuk menunjukkan kuasa dan pengaruh mereka.
“Tuhan menghukum kaum Lut kerana mengganggu laluan
perdagangan, menumpuk kekayaan dan tidak menghormati orang luar. Perbuatan
lelaki merogol lelaki mungkin diamalkan sebagai cara untuk menimbulkan
ketakutan di kalangan pengembara.
“Saya tak tahu secara pasti bahawa pandangan ini benar atau
tidak. Namun, menurut al-Quran, kamu juga tidak harus merasa pasti bahawa kamu
benar. Nah, kalau kamu masih ghairah melaknat golongan homoseksual, bukankah
ertinya kamu yang mempunyai agenda gay? Sementara itu, kamu masih belum
menjawab pertanyaan saya tadi: Bagaimana dengan kekufuran dalam hati kamu?
Untuk berdepan dengan puak Islamo-tribalist anda perlu memberi tumpuan penuh
kepada perintah Islam yang utama: Bahawa Tuhan semata-mata, bukan pihak lain,
yang memiliki kebenaran mutlak. Manusia tidak kira betapa garau suara kita atau
betapa besar pangkat-gelaran kita hanya boleh menjadi pencari kebenaran.”
Demikian antara kekeliruan yang ditimbulkan Irshad Manji
yang dikenal pasti Cawangan Kawalan Media Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM), selain banyak lagi perkara yang dibangkitkan penulis kontroversi itu
dalam buku Allah, Kebebasan dan Cinta.
Fakta lain yang mengelirukan dan menyeleweng ialah
kata-katanya yang menyeru kepada ijtihad bebas dan menolak ijmak dengan tujuan
membuka ruang ijtihad tanpa memiliki disiplin ilmu yang khusus dalam bidang
syariah.
Ijtihad dikemukakan Irshad Manji sebenarnya adalah
perjuangan untuk membebaskan diri daripada keterikatan terhadap nas-nas syarak
yang mengandungi perintah serta larangan berdasarkan fikiran dan hawa nafsunya
sendiri.
Fahaman ini adalah inti pati kepada ideologi Islam liberal
yang mahu umat Islam menganut Islam tanpa sebarang disiplin dan peraturan,
sebaliknya berbeza pendapat, menalar dan mentafsir Islam menggunakan fikiran
sendiri.
Kekeliruan lain yang boleh dijadikan rujukan umat Islam
supaya lebih jelas lagi pemahaman mereka terhadap keputusan pihak berkuasa
untuk mengharamkan buku itu ialah tindakan penulis menghina al-Quran dan
Rasulullah SAW.
Pada halaman 120 buku berkenaan, penulis mengambil kata-kata
ahli sejarah Muslim al-Tabari yang menceritakan konon Baginda (Nabi Muhammad
SAW) mahu membunuh diri dengan terjun dari bukit daripada menyebarkan sebuah
risalah yang akan menyebabkannya kedengaran seperti orang sasau.
“Sebagai permulaan, Muhammad melentur nama Tuhan. ‘Rabb’
yang dipakai pada awalnya diganti dengan ‘Allah’ – iaitu Allah yang biasa
dipakai oleh pagan Quraisy,” tulis Subhash C Inabdar dalam Muhammad and The
Rise of Islam. Namun, kemarahan terhadap dakwahnya tetap meningkat.
Selepas itu terjadi peristiwa ‘ayat-ayat syaitan’. Nabi
didakwa tersalah menilai beberapa ayat sebagai wahyu Tuhan dan lalu
menyampaikannya kepada sahabat Baginda. Tetapi selepas itu, Baginda didakwa
menyedari bahawa ayat itu mengagungkan berhala-berhala pagan. Muhammad kemudian
menarik balik ayat itu, dan menyalahkan syaitan atas kesalahan yang
dilakukannya. (Halaman 122)
Dakwaan kononnya Nabi SAW ingin membunuh diri seperti dibaca
pada halaman 120 adalah satu pendustaan oleh penulis. Imam al-Tabari hanya
mentafsirkan ayat 6 dalam surah al-Kahfi ketika Allah SWT memberi gambaran
kekecewaan hati Nabi SAW apabila dakwahnya ditolak oleh golongan Musyrikin.
Pada halaman 121 pula, penulis nampaknya terpengaruh dengan
pandangan Orientalis yang mendakwa Nabi Muhammad SAW mengubah kalimah ‘Rabb’
kepada “Allah’, iaitu kata nama yang biasa digunakan oleh penyembah berhala
Quraisy.
Dakwaan ini adalah biadab kerana penggunaan nama ‘Allah’ dan
‘Rabb’ kedua-duanya digunakan di dalam al-Quran dan bukan ciptaan hawa nafsu
Rasulullah SAW. Ini bermakna menuduh Nabi SAW sebagai pereka nama Tuhan adalah
sama dengan meragui kesucian al-Quran itu sendiri.
Penulis juga cuba merosakkan nilai akidah dan syariah Islam
dengan mencampuradukkan antara Islam dengan fahaman sekularisme. Tiada titik
pertemuan antara Islam dan sekularisme kerana faham sekularisme meletakkan
agama hanya sebagai anutan ritual semata-mata dan menafikan agama untuk
bernegara dan mengurus dunia.
Penulis jelas terpengaruh dengan pemikiran sekularisme Barat
apabila menafikan keperluan politik dalam mentadbir urusan agama. Beliau
dilihat amat mengagung-agungkan demokrasi liberal Barat yang mementingkan
kebebasan individu tanpa terikat kepada ajaran agama.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/