Jumaat, 25 Mei 2012

ISU SOSIAL: Bahaya jarum ideologi Islam liberal



Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my

Irshad Manji cuba seleweng akidah ummah menerusi buku ‘sesat’

DALAM bukunya, Allah, Kebebasan dan Cinta, penulis kontroversial yang menyokong seks bebas, Irshad Manji mendakwa perlakuan homoseksual kaum Luth dalam al-Quran adalah samar-samar, sedangkan Allah SWT menyebutnya berulang kali dalam banyak tempat dalam al-Quran.

Katanya dalam halaman 167 buku berkenaan: “Kisah kaum Lut adalah samar. Kamu pasti bahawa kisah itu berkaitan dengan homoseksual, sedangkan ia kemungkinan berkaitan dengan lelaki bukan gay yang merogol lelaki bukan gay yang lain sebagai cara untuk menunjukkan kuasa dan pengaruh mereka.

“Tuhan menghukum kaum Lut kerana mengganggu laluan perdagangan, menumpuk kekayaan dan tidak menghormati orang luar. Perbuatan lelaki merogol lelaki mungkin diamalkan sebagai cara untuk menimbulkan ketakutan di kalangan pengembara.

“Saya tak tahu secara pasti bahawa pandangan ini benar atau tidak. Namun, menurut al-Quran, kamu juga tidak harus merasa pasti bahawa kamu benar. Nah, kalau kamu masih ghairah melaknat golongan homoseksual, bukankah ertinya kamu yang mempunyai agenda gay? Sementara itu, kamu masih belum menjawab pertanyaan saya tadi: Bagaimana dengan kekufuran dalam hati kamu? Untuk berdepan dengan puak Islamo-tribalist anda perlu memberi tumpuan penuh kepada perintah Islam yang utama: Bahawa Tuhan semata-mata, bukan pihak lain, yang memiliki kebenaran mutlak. Manusia tidak kira betapa garau suara kita atau betapa besar pangkat-gelaran kita hanya boleh menjadi pencari kebenaran.”

Demikian antara kekeliruan yang ditimbulkan Irshad Manji yang dikenal pasti Cawangan Kawalan Media Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), selain banyak lagi perkara yang dibangkitkan penulis kontroversi itu dalam buku Allah, Kebebasan dan Cinta.

Fakta lain yang mengelirukan dan menyeleweng ialah kata-katanya yang menyeru kepada ijtihad bebas dan menolak ijmak dengan tujuan membuka ruang ijtihad tanpa memiliki disiplin ilmu yang khusus dalam bidang syariah.

Ijtihad dikemukakan Irshad Manji sebenarnya adalah perjuangan untuk membebaskan diri daripada keterikatan terhadap nas-nas syarak yang mengandungi perintah serta larangan berdasarkan fikiran dan hawa nafsunya sendiri.

Fahaman ini adalah inti pati kepada ideologi Islam liberal yang mahu umat Islam menganut Islam tanpa sebarang disiplin dan peraturan, sebaliknya berbeza pendapat, menalar dan mentafsir Islam menggunakan fikiran sendiri.

Kekeliruan lain yang boleh dijadikan rujukan umat Islam supaya lebih jelas lagi pemahaman mereka terhadap keputusan pihak berkuasa untuk mengharamkan buku itu ialah tindakan penulis menghina al-Quran dan Rasulullah SAW.

Pada halaman 120 buku berkenaan, penulis mengambil kata-kata ahli sejarah Muslim al-Tabari yang menceritakan konon Baginda (Nabi Muhammad SAW) mahu membunuh diri dengan terjun dari bukit daripada menyebarkan sebuah risalah yang akan menyebabkannya kedengaran seperti orang sasau.

“Sebagai permulaan, Muhammad melentur nama Tuhan. ‘Rabb’ yang dipakai pada awalnya diganti dengan ‘Allah’ – iaitu Allah yang biasa dipakai oleh pagan Quraisy,” tulis Subhash C Inabdar dalam Muhammad and The Rise of Islam. Namun, kemarahan terhadap dakwahnya tetap meningkat.

Selepas itu terjadi peristiwa ‘ayat-ayat syaitan’. Nabi didakwa tersalah menilai beberapa ayat sebagai wahyu Tuhan dan lalu menyampaikannya kepada sahabat Baginda. Tetapi selepas itu, Baginda didakwa menyedari bahawa ayat itu mengagungkan berhala-berhala pagan. Muhammad kemudian menarik balik ayat itu, dan menyalahkan syaitan atas kesalahan yang dilakukannya. (Halaman 122)

Dakwaan kononnya Nabi SAW ingin membunuh diri seperti dibaca pada halaman 120 adalah satu pendustaan oleh penulis. Imam al-Tabari hanya mentafsirkan ayat 6 dalam surah al-Kahfi ketika Allah SWT memberi gambaran kekecewaan hati Nabi SAW apabila dakwahnya ditolak oleh golongan Musyrikin.

Pada halaman 121 pula, penulis nampaknya terpengaruh dengan pandangan Orientalis yang mendakwa Nabi Muhammad SAW mengubah kalimah ‘Rabb’ kepada “Allah’, iaitu kata nama yang biasa digunakan oleh penyembah berhala Quraisy.

Dakwaan ini adalah biadab kerana penggunaan nama ‘Allah’ dan ‘Rabb’ kedua-duanya digunakan di dalam al-Quran dan bukan ciptaan hawa nafsu Rasulullah SAW. Ini bermakna menuduh Nabi SAW sebagai pereka nama Tuhan adalah sama dengan meragui kesucian al-Quran itu sendiri.

Penulis juga cuba merosakkan nilai akidah dan syariah Islam dengan mencampuradukkan antara Islam dengan fahaman sekularisme. Tiada titik pertemuan antara Islam dan sekularisme kerana faham sekularisme meletakkan agama hanya sebagai anutan ritual semata-mata dan menafikan agama untuk bernegara dan mengurus dunia.

Penulis jelas terpengaruh dengan pemikiran sekularisme Barat apabila menafikan keperluan politik dalam mentadbir urusan agama. Beliau dilihat amat mengagung-agungkan demokrasi liberal Barat yang mementingkan kebebasan individu tanpa terikat kepada ajaran agama.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SOSIAL : Penangan cinta online



DAHULU, orang menulis surat sambil menyapukan minyak wangi, lalu diposkan kepada kekasihnya yang jauh yang mungkin tidak dikenalinya.

Berbulan-bulan ditunggu, adakalanya dijawab, adakalanya tidak. Bernasib baik kalau surat itu dijawab. Kini, posmen tidak lagi perlu menjadi orang tengah menghantarkan surat cinta.

Dunia hari ini, semua jenis aplikasi online seperti Facebook, Twitter, MySpace dan e-mel menjadi medium baharu manusia menjalinkan hubungan cinta.

Medium baharu ini juga tidak mengenal usia, sama ada tua atau muda. Sebab itulah, kita selalu mendengar banyak rumah tangga yang musnah kerana cinta online. Ada yang mula menjalin semula cinta dengan kekasih lama, walaupun pada masa yang sama sudahpun berumah tangga. Hal sebegini selalu kita dengar.

Cinta online itu juga adakalanya menyebabkan ramai anak gadis kita yang terpedaya. Tidak kurang juga wanita yang berkerjaya. Bahkan, ada yang terperangkap dengan cinta palsu hingga sanggup melabur puluhan ribu ringgit ke akaun kekasih online yang tidak mereka kenali.

Inilah hebatnya cinta dalam talian, malah ada yang patah hati dan tidak kurang juga yang membawa kebinasaan.

Tahun 2006, Megan Meier, gadis berusia 13 tahun telah membunuh diri hanya kerana teman lelakinya, Jose, menyakiti hatinya dengan tiba-tiba memutuskan hubungan mereka secara dalam talian.

Dua minggu setelah Jose tidak lagi membalas mesejnya, Megan akhirnya membunuh diri. Malang sekali, 'Jose' sebenarnya tidak pernah wujud. Ia hanya nama samaran yang Megan sendiri tidak ketahui siapakah jejaka palsu itu.

Lantaran medium online merupakan penghubung ikatan manusia zaman moden, banyak laman web muncul sebagai medium penjalin hubungan. Online Dating Magazine salah satu daripadanya. Tahun 2007, dalam tempoh sebulan sahaja, lebih 20 juta pengunjung melakukan janji temu secara online sekurang-kurangnya sekali.


Sifat terbuka

Secara psikologinya, apakah bentuk emosi yang terjalin setiap kali manusia melakukan komunikasi secara dalam talian? Anda sebagai pengguna Facebook atau Yahoo Messenger tentu pernah merasainya walaupun anda tidak tahu menghuraikan.

Dikatakan bahawa melalui komunikasi online, manusia akan mengalami disinhibition effects. Dalam erti kata lain, dalam keadaan yang bersifat anonymous, didapati bahawa manusia lebih cenderung untuk bersikap terbuka dan meluahkan emosi tanpa segan silu. Dikatakan juga bahawa manusia lebih cenderung menyatakan rasa hati dengan lebih baik jika dibandingkan secara bersemuka.

Kajian juga mendapati bahawa perhubungan melalui internet menjadikan manusia lebih cepat mesra. Komunikasi secara bertulis, menjadikan manusia berfikir dahulu apa yang patut ditulis dan bagaimana untuk mempersembahkan diri. Ia sukar dalam keadaan perhubungan secara fizikal kerana ada hal-hal yang tidak boleh dilakonkan.

Dikatakan juga, komunikasi melalui internet ini adakalanya lebih memungkinkan manusia menunjukkan diri mereka yang sebenar (true self). Mereka mungkin menyembunyikan nama sebenar tetapi watak, sifat dan diri mereka sebenar banyak ditonjolkan melalui tulisan.

Sebab itulah, dalam banyak situasi, ada ramai manusia baik yang boleh kita temui secara dalam talian. Bagaimanapun, jangan pula terpedaya. Ada manusia yang pandai memanipulasi keadaan ini.

Kita sering didedahkan dengan kisah mangsa yang telah dijual ke luar negara kerana terpedaya dengan cinta palsu, sama ada sebagai keldai dadah atau pelacur. Ini adalah antara musibah di sebalik tabir keindahan dunia online.


Kecurangan

Jalinan online juga sebenarnya memberikan kesan terhadap perasaan cemburu manusia. Dulu, rasa cemburu akan timbul kalau ada pasangan yang bermain mata dengan orang lain. Sekarang ini orang tidak bermain mata lagi. Facebook telah menjadi medium baharu yang tidak ada pada zaman sebelumnya.

Bagaimana agaknya sifat cemburu manusia kalau tahu pasangannya ada hubungan online dengan orang ketiga?

Kajian mendapati bahawa cybersex atau komunikasi yang terarah kepada rangsangan seks dianggap sebagai sama dengan perlakuan melakukan hubungan seks dengan orang lain. Ia dianggap sebagai satu bentuk kecurangan.

Wanita juga didapati sangat marah kalau mendapat tahu bahawa pasangan lelakinya mempunyai hubungan online dengan wanita lain, seolah-olah pasangan lelakinya itu ada ikatan emosi dengan wanita lain. Ini dibuktikan dalam banyak kajian.

Bahkan, wanita juga lebih besar kemungkinannya jika dibandingkan lelaki untuk sanggup memutuskan hubungan kalau mendapat tahu pasangannya menjalinkan hubungan online dengan wanita lain.


Bagaimana dengan anda?

Hakikatnya, medium online bukan sekadar menjadikan kita lebih mudah menjalin hubungan dengan teman-teman lama atau rangkaian perniagaan tetapi ia juga satu cabaran terhadap rumah tangga dan hubungan cinta.

Ia cabaran baharu yang sedang kita lalui. Bergantung sejauh manakah kita bijak memanfaatkannya, ia juga bakal menjadi medium menjadikan hidup manusia semakin huru-hara.

Sumber : http : //www.kosmo.com.my/

ISU SOSIAL : Buku Irshad keliru syariah



Oleh Zanariah Abd Mutalib
zanariah@bharian.com.my

Penerbit pertikai JAWI, cadang ambil tindakan undang-undang

KUALA LUMPUR : Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan buku Allah, Liberty & Love serta versi terjemahan bahasa Melayu, Allah, Kebebasan dan Cinta.

Keputusan dibuat berdasarkan laporan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang mendapati ia mengandungi unsur yang boleh mengelirukan orang awam serta menyalahi syariah yang ditetapkan al-Quran dan hadis.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop, berkata kandungan buku tulisan Irshad Manji itu juga boleh menggemparkan fikiran orang ramai serta memudaratkan keselamatan dan ketenteraman awam, manakala perintah larangan dibuat berdasarkan Seksyen 7 Subseksyen 1 Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) 1984.

Antara unsur mengelirukan dan menyalahi syariah adalah:
  • Perkahwinan campur antara Islam dan bukan Islam sebagai sesuatu yang harus yang boleh menjurus kepada pluralisme;
  • Penghinaan terhadap Rasulullah SAW yang boleh mencemar kesucian Islam;
  • Mempertahankan fahaman sekularisme dengan mencampur-aduk nilai akidah; dan
  • Solat fardu lima waktu boleh didirikan dalam pelbagai pergerakan dan bahasa serta dilakukan lebih lima kali sehari.
Abu Seman berkata, ia boleh menimbulkan kekeliruan kepada orang awam mengenai solat, selain mendorong pemikiran kepada logik akal semata-mata dalam ijtihad dan menolak konsep ijmak yang dikhuatiri menggalakkan interpretasi hukum agama yang tidak berpegang kepada nas al-Quran dan hadis.

Berita Harian semalam melaporkan JAKIM memutuskan buku itu bertentangan dengan ajaran Islam.

Berikutan itu, JAKIM mengemukakan perakuan kepada KDN meminta penjualan buku karya warga Kanada kelahiran Uganda itu diharamkan.

Kelmarin, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) merampas tujuh buku berkenaan termasuk tiga versi bahasa Inggeris dan empat versi bahasa Melayu di sebuah kedai buku di ibu negara.

Sementara itu, penerbit buku dalam versi Bahasa Melayu, ZI Publications Sdn Bhd mempertikaikan rampasan buku oleh JAWI yang didakwa dibuat tanpa mengikut lunas undang-undang.

Pengarahnya, Ezra Zaid, berkata pihaknya sedang mempertimbangkan tindakan undang-undang termasuk memfailkan saman untuk semakan kehakiman terhadap JAWI, selain tuntutan ganti rugi.

Bagaimanapun, Ketua Pegawai Penguatkuasa Agama JAWI, Wan Jaapar Wan Ahmad, berkata JAWI mempunyai kuasa merampas buku itu yang dijual di sekitar Kuala Lumpur mengikut Sekyen 13, Akta 559 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 yang melarang mana-mana pihak mencetak, menyiar, menerbit, merakam dan mengedar buku berkenaan selepas didapati bertentangan dengan syarak.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SOSIAL : LGBT mempertuhan hawa nafsu



Oleh Prof. Madya Dr. Saodah Abd Rahman

IRSHAD Manji yang memperjuangkan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) adalah contoh bahawa pengaruh ideologi sekular sudah tersemat dalam jiwa umat Islam khususnya wanita. Pengaruh sekularisme sudah lama bertapak di negara Barat sehingga masyarakat di sana hilang identiti agama. Hasilnya, ramai menjadi penganut agnostic atau ateis.

Umat Islam yang lahir dan dibesarkan di Barat mudah terpengaruh dengan ideologi yang cenderung kepada penggunaan akal berdasarkan logik yang hanya dapat dicapai oleh akal fikiran. Sedangkan realiti kehidupan manusia perlu berteraskan kepada wahyu dan akal kerana perkara berkaitan metafizik tidak dapat dicapai oleh pancaindera.

Pelbagai bentuk kejayaan tamadun manusia dipaparkan oleh al-Quran berkaitan kekuatan akal manusia. Persoalannya, adakah kekuatan akal itu memberi kebahagiaan yang hakiki kepada manusia? Jika kemajuan akal merupakan faktor utama kepada kebahagiaan hakiki kenapa di Barat sebahagian besar masyarakatnya menghadapi pelbagai krisis moral yang bertentangan dengan fitrah kejadian manusia?

Akal jika tidak didasarkan kepada panduan wahyu Ilahi sering menjurus kepada corak pemikiran yang pelik atau tidak rasional. Pemikiran begini akan menghasilkan emosi dan perilaku bertentangan dengan fitrah kejadian manusia. Akal dan emosi perlu disandarkan kepada panduan Ilahi kerana kedua aspek ini amat penting untuk membentuk corak pemikiran dan tingkah laku manusia.

Perkara berkaitan kerohanian hanya dapat dicapai melalui panduan Ilahi. Roh merupakan ciptaan Allah yang dimasukkan ke dalam tubuh badan manusia. Di dalam roh itu terdapat keintelektualan yang menyebabkan manusia mampu berfikir, mengawal perasaan, melihat keindahan dan merasai keenakan dan sebagainya. Jika roh manusia diarahkan kepada bisikan hawa nafsu yang bertentangan dengan perundangan Allah maka corak pemikiran dan perasaan manusia bertentangan dengan fitrah kejadian mereka.

Kegiatan LGBT juga dilakukan oleh masyarakat zaman silam. Kira-kira 4,000 tahun lalu homoseksual merupakan aktiviti kaum Luth di Sodom. Kegiatan tidak bermoral ini dinyatakan Allah di dalam al-Quran dalam surah 7 (al-A'raf): 80-81 yang bermaksud:

Dan (Kami juga telah mengutus) Luth (kepada kaumnya). (Ingatlah) tatkala dia berkata kepada mereka: ''Mengapa kamu mengerjakan perbuatan fahsiah (mungkar) itu yang belum pernah dikerjakan oleh seseorang pun (di dunia ini) sebelum kamu? Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsu mu (kepada mereka), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang melampaui batas''.

Homoseksual bukan sahaja merupakan dosa besar malah ia dilaknat Allah. Perbuatan demikian bukan sahaja disiksa di akhirat malah ia akan ditimpa bala di dunia. Bencana yang diutus Allah kepada penduduk Sodom dijelaskan Allah dalam surah 7 (al-A'raf): 83 yang bermaksud: Dan Kami turunkan kepada mereka (kaum Luth) hujan (batu), maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berdosa itu.

Kemurkaan Allah terhadap golongan yang melakukan homoseksual ini juga disebut di dalam Old Testament, Genesis 19: 24-25 menjelaskan bagaimana Allah memusnahkan Sodom dan Gomorrah akibat penduduknya melakukan kegiatan homoseksual.

Bala dan kemurkaan Allah terhadap penduduk bandar itu dipertontonkan kepada manusia apabila Gunung Vesuvius Itali meletup di mana bandar-bandar dan penduduknya ditimbus abu gunung berapi dan sampah sarap. Pompei terkambus sedalam 10 kaki manakala Herculaneum terkubur sedalam 75 kaki.

Sebelum gunung berapi tersebut meluahkan abu dan lumpur panas ia mengeluarkan bunyi seperti guruh yang menggerunkan. Peristiwa letupan Gunung Vesuvius ini mempunyai kaitan dengan apa yang dijelaskan oleh Allah dalam surah 36 (Yasin): 29 yang bermaksud: Tidak ada siksaan atas mereka melainkan satu teriakan sahaja, maka tiba-tiba mereka semuanya mati.

Ahli-ahli arkeologi yang menggali bandar-bandar itu mendapati mayat-mayat yang tertimbus, bentuk tubuh badan mereka masih kekal. Gambar-gambar lukisan yang digantung di dalam bangunan-bangunan yang terkambus itu menunjukkan corak kehidupan masyarakat ketika itu.

Terdapat gambar lelaki melakukan hubungan seks sesama jantina dan pelbagai gambar lucah berkaitan hubungan seks di khalayak ramai termasuk seks bersama binatang. Berdasarkan kepada corak kehidupan yang dipenuhi hawa nafsu yang melampaui batas maka kemurkaan Allah terhadap mereka adalah tidak terbatas.

Allah mengekalkan bentuk tubuh badan dalam keadaan melakukan seks dan sebagainya adalah untuk menunjukkan kepada manusia selepas generasi tersebut bahawa LGBT adalah amalan yang dilaknat Allah.

Masyarakat Barat yang terkenal dengan corak kehidupan individualisme kurang prihatin terhadap perubahan struktur sosial sama ada masyarakat mereka hendak berkahwin sesama jantina atau melakukan zina kerana konsep kehidupan sekularisme lebih mementingkan materialisme daripada kerohanian. Konsep kehidupan demikian menyebabkan kebanyakan masyarakat Barat berada dalam kehausan kerohanian yang terlalu tinggi .

Penularan kegiatan LGBT dalam negara ini menunjukkan bahawa struktur masyarakat Islam kian hari semakin berubah mengikut arus globalisasi. Dalam era globalisasi setiap kegiatan di Barat sama ada baik atau buruk mudah menular masuk ke dalam negara Islam.

Ini disebabkan perkembangan teknologi komunikasi yang canggih memberi peluang kepada masyarakat Barat mengimport budaya corak kehidupan mereka yang berlandaskan kepada sekularisme merupakan salah satu faktor yang menyebabkan kegiatan LGBT menjadi semakin berpengaruh di kalangan masyarakat.

Wanita Islam tidak sepatutnya menjadi lesbian jika mereka tidak berminat berkahwin. Corak kehidupan Maryam (ibu Nabi Isa) dan Rabiah Adawiyyah merupakan model kepada wanita Islam yang bujang. Wanita Islam tidak perlu mereformasikan agama Islam kerana Islam adalah agama komprehensif. Kejahilan terhadap ilmu wahyu dan Islam adalah punca utama wanita dan umat Islam melihat Islam dalam perspektif yang buruk .

Corak hidup yang berlandaskan kepada 'mind your own business' bukan sahaja menghapuskan budaya kemasyarakatan berunsurkan keagamaan malah ia juga merupakan salah satu faktor yang menghapuskan hak kedua ibu bapa mencampuri urusan kehidupan peribadi anak-anak apabila mereka sudah berumur lapan belasan tahun.

Apabila hak ibu bapa terhadap anak-anak dibatasi berdasarkan umur anak-anak maka setiap perubahan corak kehidupan mudah diamalkan oleh anak-anak mengikut cita rasa mereka. Ibu bapa dalam negara ini perlu memerhati pergerakan anak-anak supaya individu yang menganuti ideologi LGBT tidak dapat mempengaruhi pemikiran dan tatasusila anak-anak mereka.

Masyarakat Islam perlu menentang penularan pengaruh LGBT ini kerana kecuaian dalam mengatasi permasalahan ini boleh menyebabkan umat Islam menghadapi permasalahan kehausan kerohanian yang keterlaluan yang mana boleh memusnahkan struktur sosial masyarakat Islam.

Penulis ialah pensyarah  Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU SOSIAL : SEKS SONGSANG DALAM DUNIA YANG RENCAM




Oleh : Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Dunia ini benar-benar berubah. Jika seseorang yang hidup di kurun-kurun yang lepas kemudian dibangkitkan semula, tentu dia kehairanan melihat dunia ini. Ia benar-benar berubah. Bukan sahaja kecanggihan teknologinya, tetapi juga nilai dan budaya yang dipegang oleh manusia pada zaman ini.

Globalisasi. Satu kalimah yang memberikan pelbagai kesan dan makna. Dunia tanpa sempadan yang gagal untuk dikawal oleh mana-mana kuasa pun. Kita sudah menjadi seperti sebuah kampung yang kecil. Segala yang berlaku di setiap ‘cerok’ diketahui oleh penduduknya dan menjadi ‘buah mulut’ setiap orang. Bahkan, kita lebih sempit dari kampung.

Teknologi yang mewujudkan jaringan sosial manusia telah menjadikan setiap berita tersebar jauh lebih pantas dari sebuah kampung. Tambahan lagi, bukan sekadar cerita yang dibawa, tetapi peristiwa yang dirakam. Maka budaya dan nilai kehidupan manusia berubah. Suasana baru berlaku dan ia menentukan banyak gaya fikir dan pendekatan kita.

Pendekatan Yang Difahami

Saya menjadi ahli Oxford Union. Satu badan yang amat bersejarah di Oxford. Setiap minggu mereka ada debat yang membabitkan isu-isu yang menarik. Tokoh-tokoh dipanggil dan isu-isu tertentu dicadang dan didebatkan. Pasukan pencadang dan pembangkang dibentuk. Kemudian undian dijalankan.

Minggu lepas tajuk: “This House Would Recognise Prostitution as a Legitimate Business”. Mungkin hal ini mengarut bagi kita. Apa cerita hendak mencadangkan seperti itu? Saya hadir untuk mendengar debat tersebut. Ternyata, di sudut ‘mata mereka’ bukan sedikit alasan yang mendapat tepukan gemuruh. Walaupun bagi kita masyarakat muslim, hal itu jelas haram disebabkan nas-nas agama. Namun, jika kita ingin berdialog dengan mereka, kita patut berhujah dengan apa yang mereka percaya.

Kata ‘Ali bin Abi Talib:
“Bercakaplah kepada manusia dengan apa yang mereka tahu. Apakah kamu suka didustai Allah dan RasulNYA” (Riwayat al-Bukhari).

Maksudnya, gunakan approach yang difahami kerana pendekatan yang salah, akhirnya agama ini menjadi mangsa tuduhan.

Simpati

Di Malaysia dikatakan heboh pasal LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender). Apatah lagi dengan kehadirian Irshad Manji. Sebenarnya, isu LGBT ini bukan sahaja heboh di Malaysia, di Negara Barat seperti UK ini pun kebelakangan ini banyak berita tentang tuntutan-tuntutan mereka. Jumlah mereka bertambah, bukan sekadar pengamalnya tetapi juga mereka yang bersimpati.

Golongan yang bersimpati melihat di sudut ruang kebebasan individu yang patut diiktiraf. Perdana Menteri UK David Cameron antara penyokong hak berkahwin golongan gay di UK. Walaupun kebelakangan ini ada bantahan dari MP partinya, tetapi pendirian asal Cameron ialah untuk menghalalkan perkahwinan golongan ini dari segi undang-undang. Padahal David Cameron yang sama menyebut dalam bulan Disember tahun yang lalu “UK is a Christian country and we should not be afraid to say so”. Itu ucapan beliau di Oxford sempena 400 tahun Bible King James.

Di Amerika, Barrack Obama dua minggu lepas mengisytiharkan sokongan kepada golongan LGBT untuk berkahwin. Beliau dalam temubualnya menyebut: “I have to tell you that over the course of several years as I have talked to friends and family and neighbors when I think about members of my own staff who are in incredibly committed monogamous relationships, same-sex relationships, who are raising kids together, when I think about those soldiers or airmen or Marines or sailors who are out there fighting on my behalf and yet feel constrained, even now that Don’t Ask Don’t Tell is gone, because they are not able to commit themselves in a marriage, at a certain point I’ve just concluded that for me personally it is important for me to go ahead and affirm that I think same sex couples should be able to get married“.

Pendirian mereka mungkin atas kepentingan politik, ataupun kepercayaan tentang hak kebebasan individu yang menjadi ‘rukun iman’ dalam hidup mereka. Dalam usaha menjaga perasaan penyokong, bukan sahaja politicians bahkan pihak gereja juga mula membuka ruang kepada golongan ini. Bukan sekadar untuk berkahwin, tetapi untuk menjadi paderi sekalipun. Ini seperti yang sedang berlaku beberapa hari lepas di Church of Scotland.

Suasana Baru

Nampaknya golongan LGBT ini mula membentuk komuniti yang mempunyai suara dan pengaruh dalam politik. Penentangan terhadap mereka dilihat oleh sesetengah pihak sebagai tidak menghormati hak individu. Dalam suasana yang seperti ini, umat Islam, samada golongan pemikir, ahli-ahli politik dan selain mereka terpaksa mencari ‘laras bahasa’ yang baru dalam mengulas tentang golongan ini.


Di negara seperti Malaysia, mungkin belum cukup terasa, tetapi umat Islam di Barat terpaksa mencari satu pendekatan yang dapat difahami oleh akal manusia di sini. Kita bersetuju bahawa ‘the ground of politics is compromise, but the ground of Islam is principal’, namun dalam masa yang sama pendekatan yang berkesan perlu dicari dalam menegakkan prinsip.

Amalan LGBT sebagai sesuatu yang haram di sisi ajaran wahyu adalah sesuatu yang pasti tanpa mungkin ada sebarang penafsiran lain lagi. Ia termasuk dosa besar. Ini jelas apabila Allah merakamkan ucapan Nabi Lut terhadap kaumnya (maksudnya) :

“dan (Nabi) Lut juga ketika dia berkata kepada kaumnya: “Patutkah kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu? Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf 80-81).

Ayat ini menggambarkan kaum Lut memulakan amalan songsang ini. Sesuatu yang tidak dikenali sebelum itu. Namun, dunia hari ini lebih buruk, kerana hal ini telah dimulakan, telah berakar umbi dalam sesetengah masyarakat, di samping mendapat pengiktarafan pula di peringkat antarabangsa.

Nabi Lut sendiri mencari banyak pendekatan dalam membetulkan keadaan, termasuk menawarkan anak-anak perempuannya untuk mereka. Walaupun perkataan banati (anak-anak perempuanku) dalam al-Quran mengenai dialog Lut a.s itu mempunyai pelbagai tafsiran, namun ia merujuk kepada tawaran Lut untuk mereka mengahwini perempuan-perempuan keturunannya ataupun pengikutnya. Kata Lut: (maksudnya)

“Wahai kaumku! di sini ada anak-anak perempuanku mereka lebih suci bagi kamu, oleh itu takutlah kamu kepada Allah, dan janganlah kamu memberi malu kepadaku mengenai tetamu-tetamuku, tidakkah ada di antara kamu seorang lelaki yang bijak berakal (yang dapat memberi nasihat)?” (Surah Hud 78).

Dalam kerangka dunia hari ini yang tidak dapat menerima sikap yang keras dalam membawa mesej agama dan Islam pula dituduh agama yang ganas, maka dialog yang berkesan dan matang dalam menyampaikan dakwah amat diperlukan. Islam itu indah, ia mesti disampaikan dengan cara yang berkesan dan indah.

Ya, keindahan itu kadang-kala ia subjektif, tetapi kerangka masyarakat dan budaya yang mengelilingi mereka juga menentukan keindahan itu. Sudah pasti senaman ‘punggung’ bukan keindahan. Jika ia hendak dijadikan saluran dakwah Islam, sudah pasti tidak dapat diterima oleh akal yang waras dan budaya yang ada. Mungkin ia diterima dalam masyarakat Zulu Africa, tetapi tidak dalam masyarakat kita.

Dialog Dan Debat

Pada zaman ini manusia memerlukan dialog dalam menentukan setiap pegangan. Bahkan, berdebat juga adalah antara pendekatan yang diiktiraf oleh al-Quran. Firman Allah (maksudnya):

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan mauizah hasanah (nasihat yang baik), dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk (Surah al-Nahl: 125).

Kata al-Sa’di (meninggal 1376H):
“Hikmah maksudnya setiap individu diseru berdasarkan keadaan, kefahaman, penerima dan perlaksanaannya..adapun mauizah hasanah (nasihat yang baik) bermaksud dengan ungkapan yang baik yang dapat mengingatkan mereka. Antaranya dengan cara memberi amaran kepada mereka mengenai balasan Allah di akhirat dengan pendekatan yang dapat menginsafkan mereka. Sementara: berdebatlah dengan mereka dengan cara yang terbaik bermaksud cara yang paling memungkin mereka menerimanya secara akal dan nas ( Al-Sa’di, Taisir al-Karim al-Rahman, 452, Beirut: Muassasah al-Risalah).

Pendekatan baru perlu diambil. Golongan pendakwah dan umat Islam perlukan pendekatan yang lebih bersifat semasa dalam suasana yang ada. Mungkin sesuatu perkara itu jelas bagi kita, tetapi ia kabur bagi banyak pihak. Dalam kes LGBT, kita bukan sahaja terpaksa berbicara dengan pengamalnya, tetapi juga mereka yang bersimpati walaupun tidak mengamalkan. Itu lebih ramai.

Dakwah Islam itu bertujuan memahamkan manusia dan menjadikan mereka taatkan Allah dalam keadaan sedar dan ikhlas. Menghukum dan mencemuh tidak dapat menyelesaikan masalah jika tidak didahului dengan memahamkan dan menegakkan hujah. Gerakan Islam, pendakwah dan badan-badan agama patut melihat  isu-isu terkini dalam horizon yang baru, tanpa menggadaikan prinsip yang asal.

Sumber : http://drmaza.com/