Dunia ini benar-benar berubah. Jika seseorang yang hidup di
kurun-kurun yang lepas kemudian dibangkitkan semula, tentu dia kehairanan
melihat dunia ini. Ia benar-benar berubah. Bukan sahaja kecanggihan
teknologinya, tetapi juga nilai dan budaya yang dipegang oleh manusia pada
zaman ini.
Globalisasi. Satu kalimah yang memberikan pelbagai kesan dan
makna. Dunia tanpa sempadan yang gagal untuk dikawal oleh mana-mana kuasa pun.
Kita sudah menjadi seperti sebuah kampung yang kecil. Segala yang berlaku di
setiap ‘cerok’ diketahui oleh penduduknya dan menjadi ‘buah mulut’ setiap
orang. Bahkan, kita lebih sempit dari kampung.
Teknologi yang mewujudkan jaringan sosial manusia telah
menjadikan setiap berita tersebar jauh lebih pantas dari sebuah kampung.
Tambahan lagi, bukan sekadar cerita yang dibawa, tetapi peristiwa yang dirakam.
Maka budaya dan nilai kehidupan manusia berubah. Suasana baru berlaku dan ia
menentukan banyak gaya fikir dan pendekatan kita.
Pendekatan Yang Difahami
Saya menjadi ahli Oxford Union. Satu badan yang amat
bersejarah di Oxford. Setiap minggu mereka ada debat yang membabitkan isu-isu
yang menarik. Tokoh-tokoh dipanggil dan isu-isu tertentu dicadang dan
didebatkan. Pasukan pencadang dan pembangkang dibentuk. Kemudian undian
dijalankan.
Minggu lepas tajuk: “This House Would Recognise Prostitution
as a Legitimate Business”. Mungkin hal ini mengarut bagi kita. Apa cerita
hendak mencadangkan seperti itu? Saya hadir untuk mendengar debat tersebut.
Ternyata, di sudut ‘mata mereka’ bukan sedikit alasan yang mendapat tepukan
gemuruh. Walaupun bagi kita masyarakat muslim, hal itu jelas haram disebabkan
nas-nas agama. Namun, jika kita ingin berdialog dengan mereka, kita patut
berhujah dengan apa yang mereka percaya.
Kata ‘Ali bin Abi Talib:
“Bercakaplah kepada manusia dengan apa yang mereka tahu.
Apakah kamu suka didustai Allah dan RasulNYA” (Riwayat al-Bukhari).
Maksudnya, gunakan approach yang difahami kerana pendekatan
yang salah, akhirnya agama ini menjadi mangsa tuduhan.
Simpati
Di Malaysia dikatakan heboh pasal LGBT (Lesbian, Gay,
Bisexual and Transgender). Apatah lagi dengan kehadirian Irshad Manji.
Sebenarnya, isu LGBT ini bukan sahaja heboh di Malaysia, di Negara Barat
seperti UK ini pun kebelakangan ini banyak berita tentang tuntutan-tuntutan
mereka. Jumlah mereka bertambah, bukan sekadar pengamalnya tetapi juga mereka
yang bersimpati.
Golongan yang bersimpati melihat di sudut ruang kebebasan
individu yang patut diiktiraf. Perdana Menteri UK David Cameron antara
penyokong hak berkahwin golongan gay di UK. Walaupun kebelakangan ini ada
bantahan dari MP partinya, tetapi pendirian asal Cameron ialah untuk
menghalalkan perkahwinan golongan ini dari segi undang-undang. Padahal David
Cameron yang sama menyebut dalam bulan Disember tahun yang lalu “UK is a
Christian country and we should not be afraid to say so”. Itu ucapan beliau di
Oxford sempena 400 tahun Bible King James.
Di Amerika, Barrack Obama dua minggu lepas mengisytiharkan
sokongan kepada golongan LGBT untuk berkahwin. Beliau dalam temubualnya
menyebut: “I have to tell you that over the course of several years as I have
talked to friends and family and neighbors when I think about members of my own
staff who are in incredibly committed monogamous relationships, same-sex
relationships, who are raising kids together, when I think about those soldiers
or airmen or Marines or sailors who are out there fighting on my behalf and yet
feel constrained, even now that Don’t Ask Don’t Tell is gone, because they are
not able to commit themselves in a marriage, at a certain point I’ve just
concluded that for me personally it is important for me to go ahead and affirm
that I think same sex couples should be able to get married“.
Pendirian mereka mungkin atas kepentingan politik, ataupun
kepercayaan tentang hak kebebasan individu yang menjadi ‘rukun iman’ dalam
hidup mereka. Dalam usaha menjaga perasaan penyokong, bukan sahaja politicians
bahkan pihak gereja juga mula membuka ruang kepada golongan ini. Bukan sekadar
untuk berkahwin, tetapi untuk menjadi paderi sekalipun. Ini seperti yang sedang
berlaku beberapa hari lepas di Church of Scotland.
Suasana Baru
Nampaknya golongan LGBT ini mula membentuk komuniti yang
mempunyai suara dan pengaruh dalam politik. Penentangan terhadap mereka dilihat
oleh sesetengah pihak sebagai tidak menghormati hak individu. Dalam suasana
yang seperti ini, umat Islam, samada golongan pemikir, ahli-ahli politik dan
selain mereka terpaksa mencari ‘laras bahasa’ yang baru dalam mengulas tentang
golongan ini.
Di negara seperti Malaysia, mungkin belum cukup terasa,
tetapi umat Islam di Barat terpaksa mencari satu pendekatan yang dapat difahami
oleh akal manusia di sini. Kita bersetuju bahawa ‘the ground of politics is
compromise, but the ground of Islam is principal’, namun dalam masa yang sama
pendekatan yang berkesan perlu dicari dalam menegakkan prinsip.
Amalan LGBT sebagai sesuatu yang haram di sisi ajaran wahyu
adalah sesuatu yang pasti tanpa mungkin ada sebarang penafsiran lain lagi. Ia
termasuk dosa besar. Ini jelas apabila Allah merakamkan ucapan Nabi Lut
terhadap kaumnya (maksudnya) :
“dan (Nabi) Lut juga ketika dia berkata kepada kaumnya:
“Patutkah kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh
seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu? Sesungguhnya kamu mendatangi
lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan
kamu ini adalah kaum yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf 80-81).
Ayat ini menggambarkan kaum Lut memulakan amalan songsang
ini. Sesuatu yang tidak dikenali sebelum itu. Namun, dunia hari ini lebih
buruk, kerana hal ini telah dimulakan, telah berakar umbi dalam sesetengah
masyarakat, di samping mendapat pengiktarafan pula di peringkat antarabangsa.
Nabi Lut sendiri mencari banyak pendekatan dalam membetulkan
keadaan, termasuk menawarkan anak-anak perempuannya untuk mereka. Walaupun
perkataan banati (anak-anak perempuanku) dalam al-Quran mengenai dialog Lut a.s
itu mempunyai pelbagai tafsiran, namun ia merujuk kepada tawaran Lut untuk
mereka mengahwini perempuan-perempuan keturunannya ataupun pengikutnya. Kata
Lut: (maksudnya)
“Wahai kaumku! di sini ada anak-anak perempuanku mereka
lebih suci bagi kamu, oleh itu takutlah kamu kepada Allah, dan janganlah kamu
memberi malu kepadaku mengenai tetamu-tetamuku, tidakkah ada di antara kamu
seorang lelaki yang bijak berakal (yang dapat memberi nasihat)?” (Surah Hud
78).
Dalam kerangka dunia hari ini yang tidak dapat menerima
sikap yang keras dalam membawa mesej agama dan Islam pula dituduh agama yang
ganas, maka dialog yang berkesan dan matang dalam menyampaikan dakwah amat
diperlukan. Islam itu indah, ia mesti disampaikan dengan cara yang berkesan dan
indah.
Ya, keindahan itu kadang-kala ia subjektif, tetapi kerangka
masyarakat dan budaya yang mengelilingi mereka juga menentukan keindahan itu.
Sudah pasti senaman ‘punggung’ bukan keindahan. Jika ia hendak dijadikan
saluran dakwah Islam, sudah pasti tidak dapat diterima oleh akal yang waras dan
budaya yang ada. Mungkin ia diterima dalam masyarakat Zulu Africa, tetapi tidak
dalam masyarakat kita.
Dialog Dan Debat
Pada zaman ini manusia memerlukan dialog dalam menentukan
setiap pegangan. Bahkan, berdebat juga adalah antara pendekatan yang diiktiraf
oleh al-Quran. Firman Allah (maksudnya):
“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan
mauizah hasanah (nasihat yang baik), dan berbahaslah dengan mereka dengan cara
yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui siapa
yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan
orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk (Surah al-Nahl: 125).
Kata al-Sa’di (meninggal 1376H):
“Hikmah maksudnya setiap individu diseru berdasarkan
keadaan, kefahaman, penerima dan perlaksanaannya..adapun mauizah hasanah
(nasihat yang baik) bermaksud dengan ungkapan yang baik yang dapat mengingatkan
mereka. Antaranya dengan cara memberi amaran kepada mereka mengenai balasan
Allah di akhirat dengan pendekatan yang dapat menginsafkan mereka. Sementara:
berdebatlah dengan mereka dengan cara yang terbaik bermaksud cara yang paling
memungkin mereka menerimanya secara akal dan nas ( Al-Sa’di, Taisir al-Karim
al-Rahman, 452, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Pendekatan baru perlu diambil. Golongan pendakwah dan umat
Islam perlukan pendekatan yang lebih bersifat semasa dalam suasana yang ada.
Mungkin sesuatu perkara itu jelas bagi kita, tetapi ia kabur bagi banyak pihak.
Dalam kes LGBT, kita bukan sahaja terpaksa berbicara dengan pengamalnya, tetapi
juga mereka yang bersimpati walaupun tidak mengamalkan. Itu lebih ramai.
Dakwah Islam itu bertujuan memahamkan manusia dan menjadikan
mereka taatkan Allah dalam keadaan sedar dan ikhlas. Menghukum dan mencemuh
tidak dapat menyelesaikan masalah jika tidak didahului dengan memahamkan dan
menegakkan hujah. Gerakan Islam, pendakwah dan badan-badan agama patut
melihat isu-isu terkini dalam horizon
yang baru, tanpa menggadaikan prinsip yang asal.
Sumber : http://drmaza.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan