Rabu, 29 Februari 2012
ISU SOSIAL : Kembali kepada jati diri Islam
Oleh Profesor Madya Dr Sidek Baba
Kemerdekaan menjadikan orang-orang Melayu menerima pelbagai acuan pengaruh. Meski Barat telah lama meninggalkan kita, tetapi pengaruhnya dalam pelbagai bentuk tetap subur dalam pemikiran dan gaya hidup kita. Apalagi kedatangan globalisasi yang diperkukuhkan oleh media baru menyebabkan kita amat terdedah dengan elemen-elemen baru dari Barat.
Kita tidak menentang Barat semata-mata Barat itu Barat. Ada manfaat berbanding yang boleh kita dapati dari Barat asal saja kita memiliki upaya memilih dan menyaring yang tinggi.
Kemajuan ilmu dan teknologi umpamanya boleh dipelajari jika ia memberi manfaat kepada perubahan dan pembangunan. Atas keperluan jati diri, ia perlu diolah semula supaya sesuai dengan jati diri Islami.
Jati diri Islami bermaksud terdapat watak dan imej Islami dalam amal dan perbuatan kita yang didukung oleh nilai-nilai baik serta sifatnya menyumbang ke arah kesejahteraan umat manusia. Meski kita ini bangsa Melayu, asas berfikir dan amali Melayu itu tidak melanggar faktor syarak walaupun terdapat aspek-aspek budaya yang disesuaikan dengan nilai-nilai Islam.
Kekuatan Bahasa Melayu umpamanya banyak menggunakan istilah-istilah al-Quran seperti nasihat, mesyuarat, muafakat, berkat, khasiat, manfaat, syukur, nikmat, ilmu, adil dan ribuan lagi - memberi konotasi tepat terhadap sesuatu yang ingin diungkapkan. Dalam maksud mudah istilah yang menjadi tunjangan terhadap bahasa Melayu itu memberikan asas tasawwur yang Islami. Itulah maksud jati diri Islami kepada orang-orang Melayu.
Definisi Melayu dalam Perlembagaan Malaysia dikaitkan dengan Islam dan Bahasa Melayu. Elemen-elemen ini memberikan wajah Melayu itu sendiri. Mengukuhkan Islam dan Bahasa Melayu dalam kalangan orang-orang Melayu menyerlahkan lagi jati diri Islami orang-orang Melayu. Inilah asas yang sangat penting disuburkan supaya faktor Melayu yang terhubung dengan Islam dan Bahasa Melayu menjadikan ia mendukung faktor syarak.
Ibn Khaldun dalam kitabnya al Muqaddimah tidak menolak faktor bangsa yang sifatnya menyumbang dan terhubung sebagai asabiyah yang positif. Apabila kecenderungan orang-orang Melayu membantu sesama mereka bagi maksud kebaikan dan kesejahteraan dan tidak menzalimi orang lain, ia tidak bercanggah dengan Islam.
Amat silap tanggapan yang mengatakan menjaga kepentingan Melayu adalah menyalahi dan dianggap rasis. Mengasihi dan mencintai keluarga umpamanya adalah amat dianjurkan oleh Islam.
Mengasihi bangsa atas maksud berhasrat membangunkan mereka dari lembah kejahilan dan kemunduran adalah sesuatu yang dituntut oleh agama. Rasulullah SAW amat mengasihi kaum Quraish. Ada elemen-elemen amalan dan nilai positif diterima sebagai sesuatu tidak bercanggah. Dengan usaha dakwah dan tarbiah Baginda, kaum Quraish berubah menjadi Islami dan ia menjadi faktor umat yang menyumbang terhadap kelangsungan perkembangan Islam itu sendiri.
Mengekalkan nilai-nilai Melayu yang positif tidak menyalahi syarak. Berbaju Melayu, baju kurung dan menutup aurat serta bersongkok tidak menyalahi agama. Berbahasa Melayu dengan menggunakan istilah al-Quran supaya ada kejelasan makna dan isi tidak salah. Mengamalkan amalan gotong-royong sebagai asas interaksi sosial adalah sesuatu yang dianjurkan oleh syarak. Bertegur sapa antara rakan dan taulan yang diamalkan dalam budaya Melayu adalah asas ukhuwah yang baik.
Tidak semua daripada Melayu itu negatif. Budaya Melayu ada kekuatannya sendiri dan apabila datang Islam ia menyuburkan lagi jati diri Melayu supaya lebih syamil dan kamil. Ia adalah proses dakwah. Jangan melihat faktor Melayu secara sempit. ALLAH jadikan bangsa-bangsa itu suatu rahmah. Dengan melakukan proses kekenalan (litaarrafu – Surah al hujurat : 13) dengan asas Islam menjadikan orang-orang Melayu berjiwa muttaqeen.
Pendekatan tarbiah atau taadib amat dituntut supaya orang-orang Melayu mengalami proses pengislaman dan menjadikan orang-orang Melayu sumber contoh orang lain. Melayu yang Islami merupakan jati diri yang patut didukung supaya Melayu selamat dan kuat dan membawa natijah keadilan terhadap orang lain.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
ISU EKONOMI : Keperluan tenaga negara meningkat dua kali ganda menjelang 2030
KUALA LUMPUR 28 Feb. – Bekalan tenaga yang diperlukan negara dijangka meningkat sebanyak dua kali ganda menjelang tahun 2030.
Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, berdasarkan pertumbuhan ekonomi semasa, keperluan tenaga seperti minyak, gas asli, arang batu, nuklear, hidroelektrik dan tenaga boleh diperbaharui dijangka meningkat pada kadar 3.4 peratus setiap tahun.
“Menjelang 2030 jumlah tenaga yang diperlukan negara adalah dua kali ganda daripada yang digunakan pada 2010 iaitu bersamaan dengan bekalan 92.9 juta tan minyak,” katanya semasa berucap merasmikan Persidangan Keselamatan Tenaga Kebangsaan di sini, hari ini.
Turut hadir Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Loo Took Gee; Pengerusi Suruhanjaya Tenaga, Tan Sri Dr. Ahmad Tajuddin Ali; Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Ir. Ahmad Fauzi Hasan dan Bekas Pengarah Eksekutif Agensi Tenaga Antarabangsa, Nobua Tanaka.
Sehubungan itu beliau menjelaskan, negara kini berdepan cabaran besar dalam pengurusan sumber tenaga bagi menampung pertumbuhan ekonomi yang lebih rancak menjelang 2020.
“Rizab minyak dan gas negara kini turut menyusut dan pengeluaran telah menurun pada kadar kira-kira dua peratus setiap tahun,” katanya.
Fah Kui berkata, walaupun negara mempunyai sumber minyak dan gas asli untuk menampung pembangunan, kebanyakan daripada sumber itu telah dibangun dan berada di peringkat hadapan pengeluaran.
Keadaan itu katanya, menyebabkan Malaysia kini semakin bergantung pada bekalan gas import untuk memenuhi permintaan.
“Lebih 30 peratus daripada bekalan gas asli yang disalurkan di Semenanjung Malaysia adalah bekalan import dari Indonesia, Thailand dan Vietnam.
“Jumlah penggunaan gas di Semenanjung Malaysia kini meningkat sebanyak 13 peratus sejak sedekad lalu,” katanya.
Beliau berkata, dalam ketidaktentuan sumber tenaga di peringkat global, isu keselamatan tenaga kini menjadi isu utama negara-negara di seluruh dunia.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU PENDIDIKAN : Rela Tukar Aliran
Anggap bidang sains tak berbaloi
Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my
KEMEROSOTAN jumlah pelajar aliran sains yang semakin kritikal mencetuskan satu polemik baru dunia pendidikan negara yang selama ini mensasarkan hala tuju sebuah negara maju.
Penurunan itu mencetuskan kebimbangan di kalangan pelbagai pihak selain persoalan mengapa aliran dianggap berprestij itu semakin kurang mendapat perhatian.
Biarpun tidak bersikap lepas tangan dan pelbagai usaha giat dilaksanakan bagi melonjakkan kembali peningkatan kepada 60 peratus pelajar aliran sains, keadaannya masih samar.
Justeru, timbul persoalan, adakah subjek yang dulunya menjadi simbol status pelajar sudah semakin tidak gah? Mengapakah pelajar drastik menukar ‘corak’ pemilihan pengajian?
Timbalan Dekan Akademik Fakulti Sains Universiti Teknologi Malaysia, Profesor Dr Husin Wagiran, berkata rasa ingin bebas daripada belenggu aliran sains yang sukar serta menganggap aliran sastera mempunyai lebih peluang dalam kejayaan akademik menjadi faktor kemerosotan aliran berkenaan.
Beliau berkata, biarpun sains dikategorikan aliran berprestij, ‘pulangannya’ yang tidak konsisten menyebabkan pelajar lebih rela bertukar aliran.
“Dalam dunia persaingan hari ini, nilai prestij aliran tidak memainkan peranan penting sebaliknya jaminan yang mampu diberikan menjadi faktor tarikan utama.
“Sebagai golongan yang berada dalam situasi itu, tentu mereka membuat pemilihan aliran yang mampu memberikan pulangan selepas belajar. Pada pendapat mereka, apalah ada pada sains kalau kerjayanya terbatas.
“Masyarakat mungkin melihatnya dari perspektif berbeza, pelajar juga begitu.
Rasionalnya, mereka memilih bidang diingini biarpun pemilihan itu akan menyebabkan sasaran ditetapkan tidak tercapai,” katanya.
Sejak 2007, kemerosotan pelajar aliran sains ketara, sekali gus memperlahankan sasaran Pelan Hala Tuju Modal Insan Sains dan Teknologi 2020 yang memerlukan 60 peratus pelajar aliran sains dan selebihnya sastera.
Senario itu berterusan ke tahap universiti apabila pelajar yang memasuki institusi pengajian tinggi melihat pembelajaran dalam bidang sains tidak berbaloi selain sukar dan membosankan.
Beliau mengakui sains memang subjek sukar dan membosankan selain menjadi milik pelajar pandai, namun jika golongan itu turut tidak meminatinya, pasti ada sebabnya.
“Mengapa tidak mahu meneruskan pengajian dalam aliran itu sebaliknya memilih sastera? Adakah aliran ini tidak menjanjikan masa depan biarpun diiktiraf kerana statusnya?
“Banyak sebab perlu dikaji bagi menyelesaikan isu sedia ada. Sudah tentu kita tidak mahu mengorbankan masa depan mereka hanya kerana dibelenggu dengan masalah yang boleh diselesaikan,” katanya.
Definisi sains sebagai ilmu mengenai alam semula jadi juga boleh berperanan membina pengukuhan minat terhadap sains kerana masyarakat sering mengaitkannya dengan subjek sukar seperti matematik, biologi, kimia dan fizik.
“Benar, subjek berkenaan terutama Matematik sukar namun tidak bermakna pelajar tidak boleh menguasainya. Rasa tidak minat boleh didorong dengan penjelasan terperinci.
“Ada pelajar meminati subjek Sains tapi tidak Matematik, justeru ia boleh mengganggu proses pemilihan aliran,” katanya.
Menurutnya, sains memang rumit berbanding sastera yang lebih menekankan konsep pemahaman. Budaya pelajar juga lebih suka menghafal daripada melakukan analisis.
“Ini menyebabkan minat terhadap aliran itu tidak berkembang kerana sesiapa pun mahu memilih aliran mudah yang boleh menjamin mereka lulus cemerlang,” katanya.
Ditanya adakah senario ini boleh menggugat usaha serta perancangan ditetapkan, katanya ia masih boleh diperbaiki meskipun sukar mencapai sasaran 60 peratus ditetapkan.
“Selama ini, kita disogokkan bahawa sains susah, tidak menarik, boleh mengakibatkan keputusan merudum dan sebagainya. Ini menyebabkan pelajar takut.
“Apa salahnya, tanggapan itu ditukar kepada perspektif berbeza seperti sains membantu melonjakkan imej seseorang, menyeronokkan atau boleh menjawab pelbagai persoalan.
“Saya percaya, jika ditekankan dengan konsep pemikiran ini, minat terhadap sains dapat berkembang,” katanya.
Beliau berharap sekolah dapat mewujudkan kembali Minggu Sains dan Matematik sebagai peringkat asas menerapkan minat terhadap aliran itu.
“Program ini satu berkesan mencambah minat pelajar kerana sudah didedahkan dengan ‘kecantikan’ sains pada peringkat rendah,” katanya.
Sementara itu, pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Perak, Shamim Salimon, berkata minatnya terhadap aliran sains dipupuk menerusi pembacaan serta kejayaan individu terutama saintis antarabangsa.
Dia dulunya kurang meminati sains, tetapi pendekatan menarik diguna pakai guru menjadikan ia terus bercambah hingga mengambil keputusan melanjutkan pengajian dalam aliran itu.
“Sains memerlukan pelajar gigih mengulang kaji kerana semua aspek saling berkaitan. Cara guru mendidik juga penting.
“Alasan enggan kerana takut keputusan tidak cemerlang, sangat goyah kerana aliran sastera juga susah dan memerlukan usaha untuk berjaya.
“Pendapat saya, individu sendiri yang perlu mencabar diri dan menetapkan matlamat sama ada untuk berjaya atau tidak,” katanya.
INFO:
Pelan Hala Tuju Modal Insan Sains dan Teknologi 2020 mensasarkan 60 peratus pelajar aliran sains malangnya ia merosot dengan bidang sains dan matematik hanya 37 peratus dan 29 peratus bagi sains tulen.
Melalui kajian didapati ramai pelajar lebih berminat menjadi ahli perniagaan, usahawan, petani, kontraktor, bidang perkhidmatan dan bidang hospitaliti yang bukan saja memberi cabaran baru menarik tapi turut menjanjikan pendapatan lumayan yang boleh mengatasi pendapatan bidang profesional.
Jumlah pelajar aliran sains di institusi pengajian tinggi tempatan kini hanya sekitar 35,000 orang setahun berbanding sasaran 100,000 pelajar setahun.
Malaysia memerlukan sekurang - kurangnya 500,000 tenaga kerja dalam aliran sains dan teknologi menjelang 2020 untuk mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Langgan:
Catatan (Atom)