Isu pertukaran guru bukanlah isu kecil. Justeru diharapkan Kementerian Pendidikan mengambil berat isu ini dan berusaha sebaik mungkin untuk mewujudkan dasar mesra keluarga. Ini penting bagi menyelesaikan isu pertukaran guru, terutama guru perempuan yang telah berkeluarga dan terpisah daripada suami dan anak-anak.
Bagaimana perasaan kita jika
perkara ini berlaku kepada diri kita sendiri? Bayangkan perasaan dan kesusahan
isteri yang berjauhan daripada suami dan terpisah daripada anak-anak.
Contohnya, jika guru itu
mempunyai tiga anak yang masih kecil, seorang tinggal dengan suami, dua lagi
yang kecil tinggal dengan isteri. Suami dan anak itu pula berulang alik setiap
minggu dengan pengangkutan awam dan kenderaan sendiri. Bukankah ini terdedah
kepada risiko kemalangan?
Bayangkan jika si isteri bertugas
sebagai guru, bolehkah menumpukan sepenuhnya pada kerjaya mendidik anak-anak
bangsa, sedangkan anak-anak sendiri menderita dan terabai?
Saya juga difahamkan ada langkah
yang menambahkan keparahan dalam isu ini iaitu penempatan awal (first posting)
guru ke negeri asal masing-masing dengan alasan tidak mahu menimbulkan masalah
pertukaran pada masa akan datang. Maka ada yang bujang belum berkeluarga,
berjaya ke negeri asal.
Bayangkan bagaimana guru-guru
yang telah berkeluarga mahu mengikuti suami akan berjaya dalam permohonan
pertukaran mereka jika tempatnya telah diambil oleh guru-guru baru ini?
Bukankah langkah ini menambahkan penderitaan, bukannya menjadi ubat?
Sementara itu, ada guru yang
mengalami masalah kesihatan seperti lelah juga tidak berjaya dalam permohonan
mereka. Adakah kita mahu menunggu dia mempunyai masalah kesihatan kronik sahaja
untuk dipertimbangkan permohonannya? Sedangkan untuk menikmati kehidupan
berkeluarga yang bahagia bersama anak-anak ialah ketika sihat.
Saya menyeru Kementerian Pendidikan
melakukan penambahbaikan dan transformasi dengan segera dalam isu ini. Begitu
juga persatuan dan kelab guru hendaklah membela guru-guru dalam masalah ini.
Kementerian Pendidikan tidak
boleh lagi terikat dengan prosedur dan cara lama, contohnya menetapkan berapa
tahun berkhidmat baru boleh dipertimbangkan pertukaran. Ubah dengan dasar mesra
keluarga.
Contohnya, walaupun guru yang berkhidmat
10 tahun mohon tukar, tetapi tinggal bersama suami isteri; atau guru yang
berkhidmat lima tahun ke atas mohon tukar tetapi masih bujang atau tidak
mempunyai anak, dibandingkan dengan guru yang baru dua tahun berkhidmat tetapi terpisah dengan
suami dan anak-anak. Mana yang mahu didahulukan mengikut perikemanusiaan?
Lihatlah keperluan secara perikemanusiaan bukannya tahun perkhidmatan.
Selain itu, Kementerian
Pendidikan juga tidak boleh lagi terikat dengan opsyen kekosongan guru. Setiap
guru dilatih untuk berkhidmat dengan semua opsyen jika diperlukan, kecuali
opsyen yang kritikal seperti bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.
Jika kita lihat situasi sebenar,
ada guru yang bukan mengajar opsyen yang sebenar tetapi mampu mengajar dengan
baik dan tiada masalah. Sebabnya guru ini semasa belajar telah dilatih dengan
ilmu keguruan secukupnya. Jadi apa yang paling penting dasar mesra keluarga ini
perlu diterjemahkan, bukan dasar opsyen lagi.
Pihak kementerian juga perlu
menghargai sokongan guru-guru yang sentiasa menyokong dan mempertahankan dasar
kerajaan. Mereka ini perlu dihargai dan dibantu termasuk menolong dalam
meluluskan permohonan pertukaran mereka.
Akhir sekali semoga isu
pertukaran guru ini ditangani secara bijak dan betul. Semoga Kementerian
Pendidikan iakan sentiasa ke hadapan.
ALNORULHADI AB. HAMID
Kota Bharu, Kelantan
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Sumber : http : //www.utusan.com.my/