Usah bebankan guru, pelajar
Oleh Ruhaiza Rusmin
PEMANSUHAN Penilaian Menengah
Rendah (PMR) pada 2014 pasti memberi anjakan baru kepada sistem pendidikan dan
peperiksaan negara yang kini merentasi era globalisasi.
Pemansuhan itu satu mekanisme
baru bagi menyaingi proses pembelajaran peringkat global, sekali gus mencapai
matlamat melahirkan pelajar berprofil tinggi.
Bagaimanapun, ada pihak
beranggapan pemansuhan itu akan gagal jika pengenalan baru menerusi Sistem
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SBA) yang akan menggantikan PMR tidak mampu
dilaksanakan dengan baik.
Persoalannya, mampukah SBA memberi
impak lebih baik berbanding PMR?
Pengarah Makmal Penyelidikan
Pendidikan Universiti Pendidikan Sultan Idris, Profesor Dr Mohd Sahandri Gani
Hamzah berkata, pemansuhan atau pengenalan dua sistem penilaian tidak perlu
dipertikaikan, namun kemampuan kedua-duanya memberi impak terbaik kepada sistem
pendidikan negara.
Beliau berkata, setiap sistem
penilaian perlu mengambil kira pelbagai aspek dan wajar dilaksanakan apabila
sudah bersedia kerana implikasinya besar kepada sekolah, pelajar, tenaga
pelaksana, masyarakat dan masa depan.
“Persediaan penting kerana kita
tidak mahu apabila sistem penilaian baru diperkenalkan, impaknya tersasar
sehingga menjadi uji kaji semata-mata.
“Kita juga tidak mahu apabila
sistem lama dimansuhkan, ada pihak tidak berpuas hati dan mula
mempersoalkannya. Ini boleh menggugat proses dan keharmonian sistem pendidikan
negara.
“Yang penting, sistem penilaian
yang digunakan itu mampu memberi impak terbaik dan lebih baik daripada sistem
sedia ada, barulah pemansuhan itu berbaloi,” katanya.
PMR yang diperkenalkan pada 1993
bagi menggantikan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) akan dimansuhkan pada 2014
bertujuan mengelak sistem pendidikan negara daripada terus berorientasikan
peperiksaan.
Menerusi SBA, pihak sekolah
sebagai pengendali tetapi masih di bawah pengawasan Lembaga Peperiksaan untuk
memastikan soalan yang disediakan berkualiti, setara dan mampu mengukur
prestasi pelajar.
Katanya, tidak salah jika mahu
memperkenalkan sistem penilaian baru, namun kajian mendalam perlu dilaksanakan
bagi memastikan ia mencapai matlamat.
Selain itu, katanya, sistem
diperkenalkan itu perlu telus dan tidak menambah beban fizikal dan mental guru
sebagai mekanisme pelaksana.
“Sebab itu, sebelum
melaksanakannya, kajian mendalam perlu dilakukan kerana tidak mahu timbul
masalah yang akhirnya akan menjadikan pelajar, guru dan sekolah sebagai mangsa
keadaan.
“Memang benar, banyak negara maju
melaksanakannya, namun di negara kita masih banyak aspek perlu diambil kira.
Contohnya, kesediaan guru sebagai mekanisme pelaksana juga penerangan jelas
agar lebih memahami.
“Jika tidak, saya percaya
pengenalan sistem penilaian baru itu pasti rumit, sekali gus menambah beban dan
tekanan sedia ada. Yang menjadi mangsa ialah pelajar dan guru,” katanya
mengakui tempoh kajian yang tinggal kira-kira dua tahun sebelum pelaksanaan
sudah memadai.
“Panel yang bertanggungjawab dalam
sistem ini perlu mendapatkan pandangan pelbagai pihak sama ada kementerian,
sekolah, guru, pakar akademik atau badan bukan kerajaan.
“Pendapat mereka juga boleh
membantu memberikan input terbaik selain penerangan kepada masyarakat khususnya
ibu bapa yang selama ini sudah serasi dengan sistem penilaian lama,” katanya.
Antara persoalan yang perlu
dititikberatkan ialah bagaimana mahu mengklasifikasikan kedudukan pelajar
mengikut aliran ketika di tingkatan empat.
“Menerusi PMR, kita boleh
mengklasifikasikan mereka berdasarkan keputusan. Bagi yang cemerlang akan memasuki
aliran sains, yang lain sastera atau vokasional.
“Apabila SBA diperkenalkan,
apakah kriteria yang akan digunakan, bagaimanakah kita mampu menilai pelajar
berkenaan?
“Semua ini memerlukan jawapan dan
penyelesaian. Sebab itu penting perbincangan bersama untuk mengetahui
persediaan dan tahap kemampuan kita memperkenalkan sistem penilaian baru,”
katanya.
Beliau mengakui pemansuhan PMR sebagai
langkah berani melahirkan pelajar serba boleh dan kompeten selari kehendak
semasa, selain mahu menyamai sistem penilaian diguna pakai di negara maju.
Bagaimanapun, ia tidak boleh
dilakukan secara drastik dan perlu melalui fasa demi fasa supaya sistem
penilaian itu selari dengan standard yang ingin dicapai.
“Kita tidak boleh menafikan,
bidang pendidikan juga perlu melalui anjakan perubahan supaya selari dengan
negara maju, namun biarlah ia dilaksanakan secara konsisten, bukan
tergesa-gesa.
“Mencapai standard seperti negara
maju memerlukan masa, komitmen, perancangan dan persediaan. Bagaimanapun, usaha
ini wajar diberi pujian dan sokongan kerana kita berani berubah.
“Bagaimanapun, ia juga perlu
diseimbangkan dengan perubahan pemikiran. Jika mahu lakukan perubahan sistem,
cara berfikir, menerima dan membuat tindakan juga perlu berubah.
“Andai sistem saja yang berubah
tetapi pemikiran tetap di takuk lama, sistem ini akan gagal,” katanya.
Beliau juga berharap masyarakat
diberi penerangan jelas supaya mereka lebih memahami dan bersedia menerima
perubahan sistem penilaian lama kepada baru.
“Penerangan jelas kepada
masyarakat pasti memberi kelegaan dan membuatkan mereka faham. Kita tidak mahu,
hanya sebelah pihak saja beria-ia melakukannya tetapi yang lain tidak
menyokong.
“Gunakan medium seperti media
massa dan elektronik untuk menerangkan mengapa perubahan mesti dibuat terutama
kepada masyarakat kelas sederhana dan bawah.
“Perubahan ini bakal memberi
impak kepada semua, justeru, penting bagi pihak terbabit mengetahuinya dengan
jelas supaya tidak akan timbul kekeliruan,” katanya.