1. Pertamanya, sukalah saya
menzahirkan rasa penuh kesyukuran kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah,
kurnia dan izin-Nya, maka dapat kita bersama di majlis Amanat Tahun Baharu 2013
pagi ini. Amanat tahun baharu ini telah menjadi satu acara tahunan kementerian
di mana kita berpeluang bukan sahaja menghimpunkan satu keluarga besar yang
mempunyai persamaan menggalas amanah membangunkan sektor pengajian tinggi
negara, tetapi membolehkan kita mendapat gambaran hala tuju sektor ini bagi
tahun 2013 yang sewajarnya menjadi panduan dan rujukan oleh semua pihak.
Pada masa yang sama, peluang ini
diharap dapat menjelaskan kepada masyarakat dan semua pemegang taruh, apakah
perancangan perkembangan haluan sektor pengajian tinggi negara khususnya dalam
menjayakan hasrat Malaysia menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi
menjelang tahun 2020.
2. Amanat saya pada tahun ini
akan memberikan tumpuan kepada sumbangan pengajian tinggi dalam memacu daya
saing Malaysia. Hal ini penting kerana pengajian tinggi bertujuan bukan sahaja
memenuhi tuntutan dan kepentingan dalaman negara semata-mata, tetapi menentukan
apakah Malaysia mampu mengekalkan daya saingnya dalam pentas global.
Saya percaya, daya saing Malaysia
dan kelestariannya amat bergantung kepada sejauh manakah negara menjayakan
kemampuannya menggerakkan ekonomi berinovasi, memantapkan sistem pengajian
tinggi, menjamin Institusi Pengajian Tinggi yang berkualiti, membangunkan
mahasiswa IPT sebagai bakat negara dan mengoptimakan peranan pengajian tinggi
di peringkat global. Dan inilah asas dalam peranan sektor pengajian tinggi yang
akan menentukan daya saing Malaysia masa kini dan akan datang.
3. Seperti kita sedia maklum,
cabaran dan perubahan lanskap pengajian tinggi amatlah dinamik dan perlu
ditangani dengan bijaksana. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kita melihat
timbulnya keprihatinan yang lebih tinggi orang ramai akan kepentingan pengajian
tinggi untuk pengukuhan ekonomi, pengembangan sosio-budaya dan pembangunan masa
depan masyarakat, yang pada asasnya bermula dari penguasaan ilmu seseorang
individu.
Dalam era perkembangan ilmu yang
pesat, penghasilan inovasi serta tahap interaksi pada peringkat global yang
tinggi, kita perlu memikirkan bagaimana sistem pengajian tinggi dapat
meningkatkan kapasiti rakyat negara ini, agar menjadi modal insan yang dapat
menyumbang kepada pembangunan negara sekaligus memantapkan tahap persaingan
global Malaysia.
4. Lebih penting, fungsi baharu
institusi pengajian tinggi dalam merakyatkan ilmu memerlukan perubahan
paradigma yang akan memberi kesan kepada cara kita berfikir, mengatur strategi
dan beroperasi. Justeru itu, fungsi baharu ini juga perlu diintegrasikan dengan
fungsi asas pengajian tinggi iaitu pencarian ilmu dan meningkatkan tahap
intelek rakyat serta juga perlu mengambil kira akan transformasi dasar
pendidikan pada peringkat pra-sekolah dan sekolah serta dasar-dasar lain yang
berkaitan.
Kesemua cabaran ini mendorong
kementerian untuk menilai semula pelan, polisi dan perancangan pengajian tinggi
yang sedia ada terutama kerelevanan teras utama dan Indeks Prestasi Utama (KPI)
dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN).
5. Sehubungan dengan itu, suka
saya maklumkan bahawa PSPTN yang dilancarkan pada tahun 2007 akan dikaji
semula. Ini bertujuan menambah baik dan menyusun mengikut keperluan semasa dan
akan datang melalui inisiatif baharu yang berimpak tinggi, keberhasilan yang
lebih jelas, berupaya dilaksanakan secara bijaksana sehingga mampu melonjakkan
lagi pengajian tinggi negara ke tahap kegemilangan.
Kajian PSPTN ini akan bermula
bulan ini dan dijangka selesai bulan September akan datang dan hasil kajian
boleh dilaksanakan mulai tahun 2014. Insya- Allah.
PERTAMA: MEREKAYASA PERANAN
INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI
6. Apabila masyarakat menyatakan
'Universiti sebagai Gedung Ilmu', ia mempunyai pengertian yang mendalam.
Universiti bukan sekadar pusat pengajian tinggi atau menara gading, tetapi
adalah institusi pencinta ilmu atau menara ilmu, tempat di mana pengetahuan
dikumpul dan yang baharu diterokai, disampaikan kepada pelajar, dan dipindahkan
kepada masyarakat.
Di universitilah, cendekiawan
(scholar) daripada pelbagai bidang berkumpul dan sentiasa mengabdikan diri
kepada ilmu dan mereka menjadikan ilmu sebagai pegangan untuk membawa
masyarakatnya maju ke hadapan.
7. Negara tidak mampu menampung
Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang tidak relevan. Sehubungan dengan itu, IPT
perlu berganjak daripada paradigma menara gading ke menara ilmu. Universiti
tempatan mesti melakukan perubahan atau transformasi sesuai dengan peredaran
zaman dan kehendak semasa agar tidak terkebelakang dan terperangkap dalam corak
pemikiran yang sama dan kaku.
Bagi mencapai tujuan ini, IPT
perlu keluar daripada tradisi lama yang hanya memberi perhatian kepada
pengajaran dan penyelidikan dengan juga memberi penekanan kepada kepentingan
Polisi Awam selari dengan peranan ketiganya iaitu perkhidmatan untuk
masyarakat. Pendekatan yang memperlihatkan peralihan set minda dari ‘ilmu untuk
ilmu’ kepada ‘ilmu untuk masyarakat dan negara’ ini akan membawa banyak manfaat
khususnya menyokong usaha IPT dalam mentransformasikan komuniti.
8. Dalam hal ini, setiap
universiti diminta untuk mewujudkan Pusat Transformasi Komuniti Universiti atau
University Community Transformation Centre (UCTCs) berasaskan nic masing-masing
dengan menggerakkan sumber intelektual dan infrastruktur fizikal universiti
untuk mentransformasikan komuniti.
Pendekatan yang menggunakan
strategi Lautan Biru ini akan mengoptimakan kewujudan IPTA dan prasarananya
dalam pembangunan komuniti yang inovatif. Ini dapat dilakukan dengan
menghubungkan tenaga akademik dan mahasiswa dengan komuniti dalam konteks
mewujudkan kursus-kursus praktikal yang boleh menangani persoalan komuniti
setempat, mempromosi keusahawanan, menghubungkan UCTC dengan Pusat Transformasi
Luar Bandar (RTC) dan Pusat Transformasi Bandar (UTC), membenarkan penggunaan
prasarana universiti oleh komuniti dan penyelidikan pembelajaran sepanjang
hayat. Ini akan menjadikan program jalinan atau libatsama komuniti semakin
tersusun, kukuh dan memberi impak yang lebih besar.
9. Kementerian mahu menilai
setiap program jalinan atau libatsama komuniti berupaya memberi impak dan
mempunyai nilai keberhasilan yang tinggi dalam mentransformasikan komuniti.
Oleh itu, penilaian perlu dibuat ke atas setiap program jalinan atau libatsama
komuniti tersebut.
Dalam hal ini, kementerian telah
mengambil inisiatif membangunkan Guide to Assessing APEX Special
Project-Community Engagement untuk menilai program jalinan dan libatsama
komuniti dalam empat aspek iaitu perancangan, proses, keberhasilan dan impak.
Kementerian akan menggunakan instrumen yang mula dilaksanakan di Universiti
Sains Malaysia (USM) ini pada semua IPT yang lain bagi mengukur program
libatsama komuniti mereka.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
KEDUA: MENJANA EKONOMI BERINOVASI
10. Malaysia yang maju dan
berpendapatan tinggi bergantung kepada usaha menjana ekonomi yang berinovasi.
Sebagai hab inovasi negara, IPT mempunyai peranan penting dalam menjana
pendapatan dan pertumbuhan ekonomi negara melalui aktiviti penyelidikan,
pembangunan dan pengkomersilan dengan menghasilkan paten, penerbitan berimpak
tinggi dan mengeluarkan graduan pascasiswazah. Kita harus melangkah kehadapan
menentukan idea-idea baharu dan dinamik yang dapat memperkukuhkan lagi rantaian
penyelidikan khususnya dalam aspek pengkomersilan.
11. Sehubungan dengan itu,
jentera inovasi semua institusi pengajian tinggi perlulah diperkemaskan lagi.
Ini dapat dilakukan antaranya dengan menggalakkan penggabungan harta intelek
dari semua IPT bagi menghasilkan produk baharu atau produk nilai tambah. Oleh
itu, kementerian sedang menimbang untuk menyediakan platform berpusat dengan
membentuk bank harta intelek IPT.
Semua harta intelek yang
dihasilkan oleh IPT Malaysia perlu didaftar dalam bank ini. Seterusnya, hos
bank ini akan menyediakan medium untuk penyebaran dan perkongsian maklumat
tentang harta intelek yang telah didaftarkan. Bank yang dinamakan "Idea
Interchange and Connection Bank" (I2C Bank) ini akan dikendalikan secara
profesional dalam memperkukuhkan usaha mengalirkan hasil intelek berpotensi ke
pasaran global.
12. Bagi memperkukuhkan lagi
sumbangan universiti penyelidikan, kementerian menyarankan agar kelima-lima
universiti penyelidikan membentuk jaringan kolaborasi yang kukuh iaitu Jaringan
Universiti Penyelidikan Malaysia atau Malaysia Research University Network
(MRUN) yang akan dipengerusikan secara bergilir antara mereka.
Jaringan ini akan berperanan
sebagai sinergi kepada kegiatan penyelidikan dalam mengoptimumkan penggunaan
kepakaran dan sumber, menonjolkan MRUN sebagai satu jaringan yang mantap di
peringkat kebangsaan, serantau dan antarabangsa, sebagai peneraju dan perintis
dalam aktiviti penyelidikan, pembangunan, pengkomersilan dan keusahawanan
(RDCE) dan membimbing dan bekerjasama secara kolektif dengan IPT lain dalam dan
luar negara, dan dengan industri dalam usaha memupuk dan meningkatkan budaya
penyelidikan.
13. Langkah menubuhkan Aeropsace
Malaysia Innovation Centre (AMIC) adalah bertepatan sekali dengan aspirasi ini
yang memperlihatkan kerjasama dalam bidang aerospace antara IPT diketuai oleh
Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan penyertaan Universiti Teknologi Malaysia
(UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Islam Antarabangsa
(UIA) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UteM), industri teknologi tinggi
seperti Composites Technology Research Malaysia (CTRM) dan Malaysian
Industry-Government Group for High Technology (MIGHT) bersama syarikat
teknologi tinggi antarabangsa seperti European Aeronautic Defence and Space
Company (AEDS) dan Rolls Royce.
Saya percaya, jaringan MRUN akan membolehkan
tumpuan diberikan kepada bidang-bidang utama penyelidikan negara yang lain
juga.
14. IPT mempunyai banyak makmal
penyelidikan dalam nic yang sama. Contohnya, nic Nanoteknologi mempunyai 16
buah makmal, Bioteknologi 41 buah makmal dan Automatif 84 buah makmal di
seluruh negara. Kerjasama makmal penyelidikan merentasi IPT bersama industri
adalah perlu jika kita ingin melihat keberhasilan yang berimpak tinggi.
Sehubungan dengan itu, kementerian ingin memperkenalkan program Central Lab
Management (CLM) atau Makmal Pengurusan Berpusat dengan peruntukan sebanyak 80
juta ringgit.
Program ini bertujuan memastikan
perkongsian teknologi antara makmal penyelidikan IPT bersama industri ke arah
memajukan nic strategik yang dikenalpasti seperti Nanoteknologi, Bioteknologi
dan Automatif sekaligus membantu kemajuan industri negara khususnya Industri
Kecil dan Sederhana (IKS). Kerjasama ini besar ertinya apabila ia bukan sahaja
mempereratkan hubungan antara makmal IPT dan industri, tetapi turut
membangunkan teknologi tempatan pada masa yang sama.
15. Beberapa tahun terakhir ini,
saya telah meminta supaya semua Universiti Komprehensif mencari nic
penyelidikan dan inovasi masing-masing sehingga menjadi Universiti Komperhensif
Berfokus yang unik dan mempunyai kekuatan tersendiri. Saya gembira melihat
telah muncul beberapa Universiti Komperhensif Berfokus seperti yang berfokuskan
pengurusan, pendidikan, keusahawanan, pertahanan dan keselamatan, sains
kelautan dan sains Islam.
Kini telah tiba masanya kita
memberikan tanggungjawab dan kepercayaan kepada Universiti Komperhensif
Berfokus untuk menentukan hala tuju, strategi dan pengurusan Penyelidikan dan
Inovasi mereka supaya lebih berkesan dan berimpak tinggi. Kementerian akan
menyalurkan terus dana penyelidikan dan inovasi kepada universiti ini
berasaskan perancangan jangka sederhana (lima tahun) dan keperluan dana
penyelidikan secara tahunan.
Sehubungan dengan itu mulai tahun
ini, dana khas penyelidikan sebanyak sepuluh juta ringgit disediakan bagi
membolehkan Universiti Komprehensif dan Komprehensif Berfokus membangunkan
bidang tujahan mereka.
16. Selain itu, bagi meningkatkan
lagi kecemerlangan penyelidikan di IPT, satu sistem pengurusan geran-geran
penyelidikan secara online akan diperkenal dan dilancarkan hari ini. Sistem
yang dilengkapi dengan ciri-ciri laman sosial serta akses kepada bahan-bahan
penyelidikan melalui Portal Penyelidikan MyGRANTs akan dapat membantu
penyelidik dalam kerja-kerja penyelidikan dengan lebih mudah.
Lebih penting, dengan adanya
sistem MyGRANTs ini, kolaborasi antara penyelidik dari pelbagai IPT juga akan
dapat dilaksanakan dengan lebih mudah serta produk-produk hasil penyelidikan
juga akan dapat diakses oleh pihak industri untuk proses pengkomersialan. Ia
juga dilengkapi dengan keupayaan untuk membuat analisis kepada data-data
penyelidikan bagi membantu pengurusan atasan membuat pemantauan dan keputusan
dasar.
17. Kejayaan dalam menjana
ekonomi berinovasi turut bergantung kepada jumlah graduan pascasiswazah yang
dianggap sebagai modal insan berpengetahuan tinggi. Berdasarkan rekod
kementerian pada tahun 2012, jumlah enrolmen pascasiswazah di Institusi
Pengajian Tinggi Awam (IPTA) adalah seramai 79,633 orang manakala 20,267 orang
di Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS). Ini bermakna terdapat jurang yang
besar antara IPTA dan IPTS. Justeru itu, saya berharap IPTS khususnya dapat
memperkukuhkan lagi program pengajian pascasiswazah mereka dan menambah jumlah
pelajar di peringkat tersebut.
18. Dalam hal ini, hala tuju dan
pelaksanaan pengajian pascasiswazah perlulah lebih jelas dan tersusun. Sistem
sokongan pengurusan pengajian ini mestilah diperkemaskan agar lebih cekap
khususnya di universiti baharu. Selain itu, konsep kontinum program pra dan
pascasiswazah juga boleh diperkenalkan.
Ini bermakna, pelajar-pelajar
prasiswazah yang cemerlang boleh diserap terus ke program pascasiswazah dengan
dan melalui kaedah ini, ia boleh meningkatkan kemasukan calon pascasiswazah.
19. Selain itu, kementerian juga
akan melaksanakan pelaksanaan audit program pascasiswazah di IPTA. Audit ini
mempunyai beberapa tujuan iaitu pertama, memastikan kelayakan Sarjana dan
Doktor Falsafah dari IPTA yang telah diluluskan dan dianugerahkan sebelum
penubuhan Agensi Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Agency, MQA) pada
1 November 2007, diakreditasikan oleh MQA seperti mana program yang ditawarkan
oleh Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).
Kedua, membolehkan semua
kelayakan Sarjana dan Doktor Falsafah dari IPTA diiktiraf oleh Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA) dan disenaraikan di dalam Daftar Kelayakan Malaysia
(Malaysian Qualifications Register [MQR]). Ketiga, menyemak dan menilai amalan,
dasar dan pencapaian pengendalian program pascaijazah semasa IPTA, menanda aras
(benchmark) standard dan kualiti pengendalian program pascasiswazah IPTA dengan
amalan terbaik universiti-universiti terkemuka di luar negara. Dan keempat,
melaksanakan analisis jurang (gap analysis) dan analisis masalah. Lawatan Audit
Program Pascasiswazah IPTA ini dijangka bermula pada awal tahun 2013.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
KETIGA: KUALITI INSTITUSI
PENGAJIAN TINGGI
20. Kualiti adalah jantung kepada
kecemerlangan dan kewibawaan Institusi Pengajian Tinggi. Agenda memperkukuhkan
kualiti IPT dalam semua aspek meliputi pengurusan institusi, program akademik
dan penyelidikan, tenaga akademik, pelajar baharu dan graduan yang dihasilkan
akan dipergiatkan. Saya percaya IPT sentiasa memberi perhatian utama kepada
soal kualiti dan tidak hanya memberikan tumpuan kepada aspek kuantiti sahaja.
21. Hasil daripada pelbagai usaha
dan inisiatif yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan dalam meningkatkan
aksesibiliti dan ekuiti pengajian tinggi, jumlah institusi pengajian tinggi
swasta (IPTS) di Malaysia telah berkembang secara dinamik. Sehingga 30 November
tahun lalu, terdapat 37 buah Universiti Swasta; 20 buah Kolej Universiti
Swasta, tujuh buah Kampus Cawangan Universiti Luar Negara.
Pada masa ini juga, negara
mempunyai 414 buah Kolej Swasta yang aktif menawarkan sijil dan diploma dalam
pelbagai bidang. Namun demikian, dalam keghairahan untuk meningkatkan kadar
aksesibiliti dan mengurus kepesatan perkembangan sektor pengajian tinggi negara,
usaha-usaha pemerkasaan dan peningkatan keupayaan serta kualiti IPTS sedia ada
perlu dilaksanakan secara berkesan dan menyeluruh.
22. Kementerian berpandangan
jumlah IPT di negara telah mencukupi untuk menampung permintaan pengajian
tinggi sama ada dari dalam dan luar negara. Walaupun permohonan ke IPT masih
tinggi, terdapat tanda-tanda menunjukkan bahawa IPT mengeluarkan graduan
melebihi kehendak pasaran. Oleh itu, bilangan IPTS yang ditubuhkan pada ketika
ini wajar dikawal untuk memberi fokus kepada usaha memantapkan kualiti dan
kelestarian IPT.
23. Dengan ini sukalah saya
mengumumkan MORATORIUM (pembekuan) ke atas penubuhan IPTS baharu berstatus
universiti, kolej universiti, dan kolej yang akan dilaksanakan bagi tempoh dua
tahun bermula 1 Februari 2013. Walau bagaimanapun, pengecualian moratorium
diberikan kepada permohonan IPTS yang sedang diproses, IPTS sedia ada yang
mohon dinaiktaraf, kampuscawangan luar negara yang mempunyai ranking terbaik
dunia dan dibina dalam hab pendidikan.
24. Selaras dengan perkembangan
sektor pengajian tinggi negara yang dinamik khususnya pengajian tinggi swasta
pada hari ini, kementerian perlu lebih terbuka dalam menyemak semula semua
peraturan dan garis panduan semasa agar lebih bersifat holistik. Perkara ini
adalah bagi menyokong kepada pelaksanaan dasar liberalisasi pengajian tinggi
yang bakal menjadikan sektor pengajian tinggi di Malaysia lebih berdaya saing
dan kualitinya setanding dengan negara maju yang lain.
Sehubungan dengan itu, inisiatif
semakan semula terhadap peraturan-peraturan dan garis panduan di bawah Akta
Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 [Akta 555] akan dilaksanakan dengan
pembentukan sebuah Jawatankuasa dipengerusikan oleh Prof. Dato’ Dr. Hassan
Said, Naib Canselor Taylor University. Jawatankuasa ini akan bermula bulan
Februari dan dijangka inisiatif semakan semula ini dapat diselesaikan pada
tahun ini juga.
25. Selain itu, kementerian juga
akan mengambil tindakan memperkenalkan semakan kelestarian terhadap 10 buah
IPTS setiap tahun. Pemilihan IPTS yang disemak kelestariannya akan dibuat
berdasarkan aduan-aduan yang diterima oleh orang ramai mengenai perkhidmatan
dan prestasi IPTS tersebut atau pemilihan yang dibuatsecara rambang. Langkah
ini bertujuan mengenalpasti IPTS-IPTS yang mempunyai risiko dan memberi peluang
kepada mereka untuk mengambil tindakan susulan dan menentukan langkah-langkah
penambahbaikan.
26. Pada tahun lalu, lima buah
universiti penyelidikan telah dianugerahkan autonomi dalam empat bidang iaitu
Governan Institusi, Kewangan dan Penjanaan Kekayaan, Pengurusan Sumber Manusia
dan Pengurusan Akademik serta Kemasukan Pelajar. Pada tahun ini, selepas
selesai proses audit menggunakan instrumen Code of University Good Governance
(CUGG) dan University Good Governance Index (UGGI), saya ingin mengumumkan dua
buah lagi universiti awam telah layak dianugerahkan autonomi.
Universiti-universiti tersebut
adalah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan Universiti Utara Malaysia (UUM).
Tahniah saya ucapkan. Saya berharap dengan pemberian autonomi ini, Lembaga
Pengarah Universiti (LPU) mempunyai kesediaan untuk melaksanakan tanggungjawab
baharu selaras dengan penurunan kuasa kepada mereka demi kecemerlangan IPT.
27. Sebagai tambahan kepada usaha
berterusan meningkatkan kecemerlangan IPT melalui inisiatif SETARA, MyRA dan
MyQuest, Sistem Penarafan Disiplin Pengajian (Discipline-Based Rating
System,D-SETARA) ke atas universiti dan kolej universiti di Malaysia telah
dilaksanakan. Fokus D-SETARA adalah terhadap kualiti pengajaran dan
pembelajaran di peringkat Ijazah Sarjana Muda dalam empat disiplin pengajian
iaitu Kejuruteraan, Pelancongan dan Hospitaliti, Perubatan, Pergigian dan
Farmasi serta Sains Kesihatan.
28. Pemilihan disiplin pengajian
ini secara tidak langsung menyokong inisiatif Bidang Ekonomi Utama Negara
(National Key Economic Area, NKEA) dalam kluster Pendidikan yang mensasarkan
pembangunan beberapa kelompok disiplin pengajian. Sebanyak 37 buah universiti
dan kolej universiti terlibat dalam penilaian pada kali ini. Dan selepas proses
penilaian yang teliti dijalankan oleh jawatankuasa khas, sukacita saya
memaklumkan keputusan D-SETARA telah bersedia untuk diumumkan pada hari ini.
29. Di kesempatan ini, saya ingin
mengucapkan tahniah kepada semua IPT yang terlibat kerana saya difahamkan,
hampir semua IPT yang layak, telah menyertai eksesais D-SETARA kali ini. Ini
adalah satu petanda baik dan menggambarkan kesediaan IPT di negara menobatkan
kualiti dan kecemerlangan dalam institusi mereka. Di masa akan datang, saya
berharap eksesais ini dapat diperluaskan untuk bidang-bidang pengajian yang
lain pula sehingga pada satu masa nanti, semua bidang pengajian akan dapat
dinilai. Ini juga membolehkan eksesais D-SETARA dapat menggantikan eksesais
SETARA, Insya Allah.
30. Selain universiti, aspek kualiti
dan kecemerlangan Institusi Politeknik juga turut diberikan perhatian agar
dapat memberikan sumbangan yang berkesan melahirkan tenaga kerja mahir
khususnya dalam menjayakan Program Transformasi Ekonomi (ETP). Selepas
melancarkan Transformasi Politeknik pada tahun 2010, banyak perkembangan dan
kemajuan telah dicapai dalam usaha mengarusperdanakan politeknik sebagai
institusi pilihan.
Sehubungan dengan itu, bagi
meneruskan usaha murni ini, Fasa Dua iaitu Fasa Peningkatan (2013-2015),
Transformasi Politeknik akan dilancarkan pada tahun ini. Pada masa yang sama,
eksesais Polyrate bagi mengukur kecemerlangan Institusi Politeknik negara akan
terus dilaksanakan meliputi 23 buah politeknik pada tahun ini.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
(Memberi Roh dalam Pembelajaran
dan Pengajaran)
31. Penghasilan modal insan
unggul adalah penting ke arah pembentukan masyarakat dan negara maju
berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Ini bermakna kualiti graduan
institusi pengajian tinggi mesti diperkukuhkan terutama dalam aspek kemahiran
pemikiran peringkat tinggi, penyelesaian masalah dan komunikasi lisan.
Walaubagaimanapun, hasrat ini
akan terganggu sekiranya pendekatan pembelajaran dan pengajaran di IPT masih
berpusatkan pensyarah, kuliah yang berbentuk sehala, penilaian untuk
pembelajaran (assessment for learning) jarang berlaku dan masih banyak kursus
yang bergantung kepada peperiksaan akhir sebagai cara untuk menilai penguasaan
hasil pembelajaran pelajar yang pelbagai.
32. Justeru itu, kita perlu
melipat gandakan usaha dalam bidang pembelajaran dan pengajaran secara
strategik dan berkesan termasuk mentransformasikan kurikulum berasaskan hasil,
pengajaran berpusatkan pelajar dan penilaian sebagai asas pembelajaran. Dalam
konteks pembelajaran dan pengajaran pengajian tinggi, kita perlu meneliti
kembali sejauh mana pelajar belajar dengan bermakna dan sejauh mana pensyarah
mengajar dengan berkesan.
Kita perlu memastikan empunya
pembelajaran (ownership of learning) adalah pelajar. Pengajaran yang dilakukan
oleh pensyarah sepatutnya merangsang, membantu, membimbing dan mendorong setiap
pelajar yang berlainan latar belakang dan upaya untuk terus belajar secara
mendalam dan bermakna. Ruang dan peluang pembelajaran seharusnya dibuka
seluas-luasnya untuk membolehkan setiap pelajar belajar menguasai hasil
pembelajaran program pengajian. Dengan usaha ini, saya yakin ‘roh’ pembelajaran
dan pengajaran pengajian tinggi akan terus subur dalam menghasilkan modal insan
yang kita harapkan.
33. Inovasi Pembelajaran dan
pengajaran juga perlu mengambil manfaat perkembangan teknologi khususnya ICT.
Sehubungan dengan itu, pada tahun lalu, kementerian telah mewujudkan dana
T-Novation bagi memperhebatkan lagi aktiviti penyelidikan dalam bidang
pembelajaran dan pengajaran.
Ini mencakupi skop yang luas dan
meliputi pelbagai aspek utama pembelajaran dan pengajaran seperti inovasi
kurikulum/kandungan, strategi/teknik pengajaran dan pembelajaran, aktiviti
pengajaran dan pembelajaran, bahan bantu mengajar, sistem, perisian, pakej dan
modul pengajaran dan pembelajaran, alatan/gajet pengajaran dan pembelajaran
serta inovasi penilaian dan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran.
34. Sejak dilancarkan Oktober
tahun lalu, 90 cadangan penyelidikan telah pun diterima dan selepas semua
proses berjalan, produk akhir T-Novation akan dapat dihasilkan menjelang akhir
tahun ini. Pelaksanaan penyelidikan T-Novation ini diharap akan dapat
menambahbaik kualiti pengajaran dan pembelajaran melalui penciptaan ilmu dan
kaedah baharu yang akan memupuk daya kreativiti dan inovatif serta mampu
melahirkan graduan-graduan yang mempunyai atribut-atribut kebolehpasaran.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
(Kolej Siswa sebagai Tempat
Pembelajaran Kedua)
35. Kehadiran mahasiswa di kampus
bersifat sementara, lazimnya antara dua hingga empat tahun. Oleh itu,
kesempatan ini perlu dimanfaatkan sepenuhnya terutama dalam konteks
pembelajaran dan pengajaran tidak formal. Memandangkan pelajar menghabiskan
lebih banyak masa di kolej siswa (kediaman), IPT perlu memikirkan bagaimana
kolej boleh berfungsi sebagai tempat pembelajaran selain di dewan kuliah dan
makmal.
Oleh itu, universiti perlu
mengambil peluang ini untuk membina sekitaran 'kolej sebagai tempat
pembelajaran kedua'. Paradigma begini membolehkan pembangunan dan pengurusan
kolej dirancang sebagai 'tempat berehat dan belajar'.
36. Dengan perspektif baharu ini,
kolej dan sekitarannya perlu dibangunkan untuk memenuhi beberapa keperluan
lain, keperluan riadah dan bersukan, serta keperluan untuk berinteraksi dan
membina kemahiran insaniah. Daripada perspektif 'kolej sebagai tempat
pembelajaran kedua' ini, universiti perlu menyediakan kemudahan infrastruktur
dan sumber manusia yang membolehkan fungsi ini dilakukan dengan berkesan.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
KEEMPAT: MEMPERKUKUHKAN
KOBOLEHPASARAN GRADUAN
37. Meskipun pertumbuhan ekonomi
negara berada pada tahap yang kukuh, kita perlu terus memberikan perhatian
kepada isu dan cabaran kebolehpasaran graduan. Kita sedia maklum bahawa
Blueprint Kebolehpasaran Graduan 2012-2017 telah dilancarkan pada akhir tahun
lalu bertujuan memenuhi keperluan guna tenaga profesional dan mahir bagi
pembangunan negara. Intipati pelan tersebut ialah bagi mewujudkan sistem
pengajian tinggi yang mampu melahirkan modal insan yang berkualiti, berdaya
saing secara global serta memenuhi keperluan negara. Ia juga memberi perhatian
kepada peluang kerjaya impian bagi mengelakkan pengangguran dan bersifat lebih
fleksibel untuk berhadapan dengan perubahan ekonomi dan peluang pekerjaan di
masa hadapan.
38. Untuk memastikan blueprint
ini diterjemahkan sebaik mungkin, setiap IPT perlu menjadikannya sebagai satu
panduan dalam memastikan kurikulum yang ditawarkan di IPT sentiasa selari
dengan perkembangan dan keperluan pelbagai pihak termasuk industri. Inilah masa
yang tepat untuk semua kepimpinan IPT melihat kembali program akademik sedia
ada dan menyesuaikannya bagi membolehkan semua atribut kebolehpasaran graduan
digembleng secara bersepadu. Program-program baharu pula perlu dibangunkan
dengan mengambil kira kerelevanan ilmu untuk dimanfaatkan oleh industri dan
masyarakat dan sebaik-baiknya, dibangunkan bersama-sama mereka dalam konteks
perkongsian strategik.
39. Dalam hal ini, Kementerian
Pengajian Tinggi telah memperkenalkan Pusat Kecemerlangan Industri atau ICoE
sebagai satu mekanisme yang menghubungkan pengajian dengan pekerjaan, di mana
industri bekerjasama dengan penyedia pendidikan agar pelajar diterap dengan
kemahiran yang diperlukan dalam pekerjaan. Selain itu, untuk memantapkan lagi
perkongsian strategik antara universiti dan industri, program ICoE sedia ada
dalam kluster automotif, minyak dan gas, elektrik dan elektronik serta
pemborongan dan peruncitan akan diperluaskan lagi pada tahun ini kepada tiga
kluster baharu seperti bioteknologi, pembinaan dan ICT, menjadikan tujuh
kluster secara keseluruhannya.
Selain daripada kerjasama antara
Institusi Pengajian Tinggi, agensi-agensi kerajaan lain dan industri,
transformasi kebolehpasaran graduan melalui ICoE ini juga akan melibatkan
pembangunan wilayah ekonomi seperti Wilayah Iskandar Malaysia, Wilayah Ekonomi
Koridor Utara (NCER), Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), Koridor Pembangunan
Sabah (SDC) dan Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (Score).
40. Kita percaya melalui
pelaksanaan ini, pembangunan modal insan yang lebih kompeten mengikut keperluan
industri dan wilayah akan dapat disediakan dengan lebih berstruktur dan
tersusun. Pada masa yang sama, ia akan juga merangsang pelaburan asing,
pembangunan ekonomi wilayah membantu peningkatan sosio-ekonomi masyarakat
setempat dan seterusnya negara.
41. Persaingan pada abad ke-21
bukan hanya terletak kepada kejayaan akademik semata-mata tetapi menuntut
kejayaan dalam aspek yang lebih besar terutama keupayaan berfikir secara
inovatif dan kreatif di kalangan pelajar kita. Sehubungan dengan itu, mahasiswa
di IPT perlu dibangunkan dengan kemahiran berfikir secara inovatif dan kreatif
melalui program-program pembangunan potensi dan bakat diri dan ini termasuk
Kursus Ko-Kurikulum Berkredit.
Walau bagaimanpun, kita mendapati
kursus-kursus Ko-Kurikulum yang ditawarkan di IPT adalah terpisah dan tidak ada
hubung kait dengan pembelajaran. Ini menyebabkan pelajar-pelajar tidak dapat
mengaplikasikan hasil pembelajaran di luar bilik kuliah. Justeru itu,
ko-kurikulum perlu menghubungkan pelajar dengan proses pembelajaran secara
langsung dan oleh itu, sudah tiba masanya ia diletakkan di bawah Pusat
Pengajian masing-masing.
42. Apabila kerajaan
memperkenalkan IM4U, kementerian menyambut baik langkah ini kerana ia memberi
peluang kepada kita menjadikannya sebagai platform atau kaedah pembelajaran
menggunakan pendekatan baharu. Lebih penting, IM4U boleh mencapai matlamat
membangunkan kemahiran insaniah pelajar dan nilai-nilai positif seperti
kepimpinan, kesukarelawanan dan kewarganegaraan di samping kemampuan mengemukakan
idea-idea kreatif.
Melalui penggabungan khidmat
komuniti dengan kurikulum, IM4U juga menambah pengalaman belajar pelajar dan
memperteguhkan tanggungjawab sivik kepada masyarakat melalui keupayaan
menyelesaikan masalah sebenar masyarakat sekaligus menjadikan mereka sebagai
rakyat yang menyumbang kepada pembangunan Malaysia. Kewujudan IM4U Outreach di
setiap IPT memberi cabaran berterusan kepada pelajar-pelajar IPT untuk
bangunkan keupayaan menyediakan aktiviti-aktiviti yang lebih kreatif, yang mempunyai
impak yang lebih mendalam, yang dapat dilaksanakan dengan lebih pantas dan
bersifat lestari. Saya percaya pelajar-pelajar IPT negara dapat menyahut
cabaran ini.
43. Kementerian juga akan terus
mendokong agenda pendidikan dan pembangunan keusahawanan dalam kalangan pelajar
IPTA khususnya. Bagi memastikan matlamat Dasar Pembangunan Keusahawanan
Institusi Pengajian Tinggi (DPKIPT) tercapai, Pelan Tindakan Keusahawanan IPT
yang komprehensif dan pragmatik bagi tempoh 2013-2015 akan diperkenalkan pada
tahun ini. Pelan ini menjadi satu kesinambungan kepada Dasar Pembangunan
Keusahawanan IPT yang telah dilancarkan pada tahun 2010 yang lalu.
Saya percaya bahawa perancangan
yang tersusun serta pelaksanaan yang komited terhadap pelan tindakan ini akan
dapat menyokong pencapaian matlamat untuk melahirkan modal insan negara yang
berkualiti dan berdaya keusahawanan di samping meningkatkan lagi jumlah
usahawan di kalangan graduan IPT.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
KELIMA: PEMETAAN BAHARU
PENGANTARABANGSAAN
44. Dalam era globalisasi,
liberalisasi dan pendidikan merentasi negara, strategi pengantarabangsaan
pengajian tinggi tidak lagi bersifat satu keistimewaan tetapi satu keperluan
negara yang ingin mencapai kejayaan dalam perkhidmatan pengajian tinggi.
Malaysia yang berhasrat untuk menjadi hab kecemerlangan pengajian tinggi di
peringkat serantau dan antarabangsa menjelang tahun 2020, perlu menjadikan
strategi pengantarabangsaan sebagai satu agenda penting lagi kritikal.
Pencapaian dan pengalaman
Malaysia dalam sektor pengajian tinggi sekali lagi diiktiraf dunia apabila pada
tahun ini diberi penghormatan untuk menjadi tuan rumah Persidangan
Menteri-menteri Pendidikan Asia Eropah ke-4 atau "Fourth Asia-Europe
Meeting of Ministers for Education" (ASEMME4) dari 12 hingga 14 Mei 2013
akan datang di Kuala Lumpur.
Sebanyak 27 buah negara anggota
Kesatuan Eropah, 16 buah negara Asia dan 3 buah anggota baharu iaitu Rusia,
Australia dan New Zealand akan dijemput untuk menghadiri ASEMME4. Mulai 15
Februari ini, Education Malaysia Global Services (EMGS) yang ditubuhkan tahun
lalu akan mula beroperasi dan akan berperanan sebagai pusat sehenti bagi
memantau, menyelia dan menyelaras urusan berkaitan promosi, pemasaran dan
perkhidmatan sokongan pelajar antarabangsa dalam negara.
45. Malaysia akan terus
meningkatkan inisiatif pengantarabangsaan dengan strategi-strategi inovatif dan
kreatif supaya mampu bersaing dalam penyediaan dan pelaksanaan perkhidmatan
pengantarabangsaan yang efisien, berkesan dan produktif. Dalam hal ini,
pengantarabangsaan tidak lagi terhad kepada faktor jumlah pelajar antarabangsa
atau bilangan kampus cawangan luar negara tetapi penekanan terhadap strategi
pengintegrasian pengantarabangsaan dalam pelbagai perkhidmatan pengajian
tinggi.
Perkembangan ini menuntut kita
untuk melakukan pemetaan baharu dengan memberi penekanan kepada kesepaduan
kecemerlangan dalam semua aspek perkhidmatan pengajian tinggi. Ini termasuk
kecemerlangan akademik, kecemerlangan pengajaran dan pembelajaran,
kecemerlangan pembangunan, penyelidikan, inovasi dan pengkomersilan dan
kecemerlangan kepimpinan pengajian tinggi.
46. Dalam konteks ini, satu usaha
yang boleh menyumbang hasrat mencapai matlamat kecemerlangan ini adalah melalui
cadangan penubuhan konsortium di kalangan Institusi Pengajian Tinggi Islam
Negara yang diterajui oleh Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), sebagai
platform memperkasakan perkongsian pintar dalam aktiviti penyelidikan dan
berkonsepkan ‘global classroom’ di kalangan IPT serantau dan negara OIC.
Kementerian mengalu-alukan usaha murni ini kerana ia akan memperkasakan lagi
perkhidmatan pengajian tinggi negara sekaligus mempromosikan Malaysia menjadi
pemimpin kecemerlangan pengajian tinggi di peringkat global.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
(Malaysia Pemacu Komuniti ASEAN)
47. Sempadan komuniti di ASEAN
kini semakin kabur. Negara di rantau ini sepakat untuk mewujudkan “Komuniti
ASEAN” menjelang 31 Disember 2015. Pada ketika itu, Malaysia akan diberi mandat
mempengerusikan Sidang Kemuncak ASEAN. Ini bermakna, kita diberi peluang
mempelopori gagasan penubuhan Komuniti ASEAN yang bertunjangkan kepada
penguasaan pengetahuan berasaskan penyelidikan, tenaga mahir, ekonomi hijau,
masyarakat yang dilengkapi dengan maklumat yang tepat dan struktur institusi
yang berdaya saing dan persekitaran yang lestari.
48. Oleh itu, ini adalah
kesempatan terbaik IPT di Malaysia mengatur strategi dan mempromosi pengajian
tinggi sebagai ejen perubahan bagi mewujudkan Komuniti ASEAN yang dinamik dan lestari.
Sehingga 31 Disember 2012, terdapat seramai 14,156 orang pelajar dari negara
ASEAN menyambung pengajian di Malaysia manakala 9,008 orang pelajar Malaysia di
negara ASEAN. Sebagai negara pembekal pengajian tinggi yang berkualiti di
rantau ini, Malaysia berupaya memberi sumbangan dalam pelbagai dimensi untuk
mencapai matlamat Komuniti ASEAN 2015.
Sebagai contohnya Universiti
Sains Malaysia (USM) yang telah membangunkan pendekatan kelestarian untuk
pendidikan dan Institut Alam Sekitar dan Pembangunan (LESTARI) di UKM yang
menerajui penyelidikan sains kelestarian boleh menjadi pemangkin kepada
sumbangan negara ke arah pembentukan Komuniti ASEAN yang dicita-citakan.
49. Pada peringkat pendidikan
latihan dan kemahiran pula, Malaysia boleh membantu dalam melatih dan membentuk
tenaga mahir dalam kalangan negara ASEAN melalui politeknik dan kolej komuniti.
Institusi ini boleh membentuk kerjasama dengan institusi pengajian tinggi dalam
Komuniti ASEAN melalui pertukaran pengetahuan dan personel, melalui proses
rakan kongsi, kontrak penyelidikan, program latihan dan pendidikan sepanjang
hayat. Ini dapat merapatkan perhubungan antara institusi-institusi dalam
Komuniti ASEAN dan pada masa yang sama membantu mentrasformasikan sistem
pendidikan Komuniti ASEAN sekaligus membentuk kesepaduan antara negara.
50. Peranan Malaysia dalam agenda
Komuniti ASEAN ini akan diperkukuhkan lagi melalui pelaksanaan agenda Jangkauan
Global Malaysia (JGM). Setelah memulakan inisiatif jangkauan ini di negara CLMV
iaitu Cambodia, Laos, Myanmar dan Vietnam, bagi tahun 2013 hingga 2015, ia
diperluaskan lagi dengan menambah negara rakan terpilih seperti Mindanao,
Filipina, Timor Leste dan Papua New Guinea. Dalam hal ini, satu cadangan pelan
rangka kerja program pembangunan sumber daya manusia untuk Mindanao akan
disediakan oleh Jabatan Pengajian Tinggi (JPT).
51. Pelan program pembangunan
sumber daya manusia ini boleh diintegrasikan sebagai salah satu agenda
pembangunan keseluruhanMindanao yang akan diselia oleh Jawatankuasa Khas
Filipina-Malaysia yang telah dipersetujui penubuhannya oleh kedua-dua negara
bagi menyelia proses damai dan pembangunan di Mindanao. Program ini juga boleh
diaplikasikan kepada negara lain dengan tujuan yang sama, Insya Allah.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
KEENAM: PENDIDIKAN UNTUK SEMUA
52. Transformasi tersusun
Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun
2020 memerlukan sumbangan dan potensi seluruh rakyat Malaysia sama ada yang
berpengetahuan tinggi atau berkemahiran tinggi. Melalui ilmu pengetahuan dan
kemahiranlah, rakyat kita bukan sahaja akan dapat meningkatkan tahap
sosio-ekonomi mereka, tetapi membantu negara bersaing dalam dunia global yang
semakin kompetitif. Sehubungan dengan itu, usaha untuk meningkatkan minat
belajar tanpa henti dan pendidikan untuk semua di kalangan rakyat hendaklah
dipertingkatkan lagi.
53. Pembelajaran Sepanjang Hayat
yang telah dinobatkan sebagai tonggak ketiga dalam sistem pembangunan sumber
manusia di negara ini seiring dengan Sistem Persekolahan dan Pendidikan
Tertiari, akan terus diperkukuhkan lagi dengan mewujudkan Direktori Interaktif
PSH peringkat nasional, menjayakan Karnival My3L peringkat nasional dan
peringkat zon, menjalankan kajian Pemantapan Program PSH dan mengadakan Pelan
Tindakan Penggalakan Penyertaan Industri dalam PSH.
54. Seperti yang kita sedia
maklum, pada tahun lepas, Malaysia Qualification Agency (MQA) telah menubuhkan
Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu atau Accreditation
of Prior Experiential Learning (APEL). Bagi menggalakkan lebih ramai golongan
yang telah bekerja menyambung pengajian, sukacita dimaklumkan bahawa permohonan
APEL bagi maksud kemasukan pengajian peringkat Sijil dan Diploma akan mula
dibuka mulai 1 Februari 2013. Inisiatif ini pastinya akan memikat golongan bekerja
untuk belajar semula apabila APEL mengiktiraf pengalaman kerja mereka sebelum
ini dan boleh diambil kira sebagai syarat untuk menyambung pengajian di
peringkat Sijil dan Diploma.
55. Sebagai sebuah institusi
perdana yang menjayakan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) di negara, Kolej
Komuniti memainkan peranan penting dalam menawarkan latihan dan kemahiran
kepada orang ramai. Oleh itu, kementerian ingin mengumumkan bahawa sesiapa
sahaja boleh melanjutkan pengajian di Kolej Komuniti hanya dengan kelulusan
minima satu kredit Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
56. Pada masa yang sama, beberapa
inisiatif baharu telah dikenalpasti akan dilaksanakan dalam usaha menambah
penyertaan masyarakat seperti memendekkan tempoh pengajian untuk Sijil Kolej
Komuniti (SKK) Terusan atau Jangka Panjang dari 24 bulan kepada minimum 16
bulan. Jumlah sijil yang ditawarkan juga telah ditambah daripada empat pada
tahun lalu kepada 11 pada tahun 2013. Selain Sijil Kolej Komuniti Terusan dan
Modular, Sijil Kolej Komuniti Kemahiran Khas turut dilaksanakan khusus kepada
pelajar yang mengalami masalah pembelajaran seperti pekak dan bisu.
Jika sebelum ini hanya Kolej
Komuniti Selayang menawarkan Sijil Kemahiran Khas dalam bidang perkhidmatan
perhotelan, pada tahun 2013, lima buah Kolej Komuniti lagi akan terlibat
menawarkan Sijil Kemahiran Khas ini dalam bidang-bidang seperti teknologi
maklumat, fotografi, fesyen dan pakaian, pemprosesan makanan dan pastri.
57. Selain melebarkan akses, soal
ekuiti turut diambil perhatian. Sehubungan dengan itu, bantuan Kewangan Kolej
Komuniti ditawarkan kepada mereka yang layak melalui Tabung Pinjaman Pelajar
(TPP). Bagi Sijil Kolej Komuniti Terusan, pelajar boleh menerima bantuan tiga
ratus ringgit sebulan iaitu bagi mereka yang berasal daripada keluarga yang
berpendapatan kurang tiga ribu ringgit sebulan manakala dalambentuk pinjaman
pada kadar yang sama bagi pelajar yang pendapatan keluarganya melebihi tiga
ribu ringgit sebulan. Bagi pelajar Sijil Kolej Komuniti Modular pula, mereka
boleh memohon wang saku sebanyak dua ratus lima puluh ringgit sebulan jika
layak.
58. Baru-baru ini, sewaktu
merasmikan Karnival Jom Masuk U, saya telah mengumumkan pengambilan pelajar mod
baharu melalui dasar membantu kumpulan isi rumah berpendapatan 40 peratus
terendah. Kaedah pengambilan pelajar yang diberikan pengecualian meritokrasi
ini selari dengan prinsip kerajaan dan kementerian untuk melihat semua rakyat
Malaysia mendapat hak berpendidikan tanpa halangan.
Dalam hal ini, kejayaan
Universiti Teknologi MARA (UiTM) mewujudkan program Pra Universiti iaitu
Program Destini Anak Bangsa, boleh dijayakan oleh IPT yang lain dalam membantu
kemasukan pelajar kaum-kaum lain. Ini kerana dalam usaha kita mencapai negara
maju berpendapatan tinggi, semua kaum perlu menjadi modal insan untuk negara.
59. Dalam usaha kita melahirkan
modal insan yang berpengetahuan dan berkemahiran tinggi, kita tidak boleh lari
dari menyentuh soal pembiayaan sektor pengajian tinggi. Keupayaan negara
menyediakan akses dalam pembelajaran di peringkat tertiari mahupun pembelajaran
sepanjang hayat memerlukan kita memikirkan semula model pembiayaan pendidikan
yang lestari dan berkesan. Adalah kesalahfahaman yang nyata bila isu pembiayaan
pengajian tinggi hanya dilihat dari sudut Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi
Nasional (PTPTN) dan pembiayaan pelajar.
Isu yang paling mendasar ialah
bagaimana IPT awam menguruskan pelaburan dan pembiayaan kerajaan secara
berkesan serta mampu menterjemahkan hasil yang memenuhi keperluan strategik
negara.
60. Kebergantungan IPT yang
keterlaluan pada dana kerajaan sebenarnya telah mewujudkan fenomena pengurusan
kewangan di IPT yang tidak ‘cost efficient’ dan kegagalan untuk menjadi mandiri
serta tidak kompetitif. PTPTN pula memerlukan model kelangsungan baharu untuk
memastikan ia terus lestari tanpa mengabaikan kepentingan menterjemahkan dasar
ekuiti dalam pendidikan. Oleh itu, kementerian telah menganjurkan inisiatif
bagi menyemak dan mengkaji semula sistem pembiayaan pendidikan tinggi secara
komprehensif dalam usaha mewujudkan model pembiayaan yang lestari dan
kompetitif sifatnya bagi menyokong pembangunan strategik negara.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
(Budaya Kerja Berinovatif)
61. Kecemerlangan pengajian
tinggi turut dibantu oleh sistem penyampaian dan budaya kerja yang inovatif
lagi berkesan. Dalam hal ini, fungsi kementerian telah beralih daripada
memberikan penekanan terhadap kawal selia undang-undang (regulator) kepada fungsi
pemudahcara (facilitator). Ini bagi memastikan persekitaran pengajian tinggi
yang lebih kondusif dapat diwujudkan untuk perkembangan dan kecemerlangan
sesebuah institusi pendidikan yang seharusnya berasaskan kepada budaya
keintelektualan dan keilmuan yang tinggi tanpa sebarang pengaruh politik dan
birokrasi pentadbiran.
Dalam memainkan peranan sebagai
pemudahcara ini, kementerian seharusnya bijak untuk sentiasa melihat
amalan-amalan terbaik yang terdapat di sesebuah institusi untuk dipanjangkan
pengamalannya ke institusi-institusi lain. Penekanan tidak seharusnya terhad
kepada aspek pembelajaran dan pengajaran atau penyelidikan sahaja, tetapi fokus
juga wajar diberikan kepada hal-hal yang melibatkan pentadbiran supaya isu-isu
birokrasi yang sedia wujud dapat dikurangkan.
62. Saya juga ingin meletakkan
harapan supaya tahun 2013 ini lebih banyak aspek nilai untuk wang dalam
pengurusan kewangan universiti sebagai sebuah badan berkanun dapat
dipertingkatkan. Ini boleh dilaksanakan melalui pelbagai kaedah termasuklah
melalui perolehan berpusat di kementerian bagi sesetengah perkhidmatan seperti
yang telah sedia dilaksanakan sekarang antaranya perolehan perisian untuk
komputer, pangkalan data komersil untuk perpustakaan dan lain-lain lagi.
Ini bagi memastikan terdapat
penjimatan dalam pengurusan wang awam bila mana sesuatu perkhidmatan tersebut
dapat dibeli pada kadar harga yang lebih rendah melalui kaedah pukal berbanding
secara individu oleh universiti, politeknik dan kolej komuniti. Saya juga ingin
menyarankan supaya perancangan-perancangan projek pembangunan di
universiti-universiti awam juga mengambil kira aspek nilai untuk wang dengan
memperbanyakkan kemudahan-kemudahan yang bersifat guna sama seperti dewan
kuliah dan bilik tutorial supaya ia dapat dimanfaatkan secara lebih maksimum
berbanding pembangunan fizikal yang bersifat faculty-based sahaja.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
PENUTUP
63. Globalisasi telah menjadikan
persaingan semakin kompetitif dan negara perlu meningkatkan daya saingnya agar
tidak ketinggalan. Masa depan pendidikan tinggi Malaysia bukan lagi tentang
retorik nasionalisme dan pembangunan modal insan. Ia adalah tentang bagaimana
pengajian tinggi akan mampu mendukung daya saing Malaysia dalam mendepani impak
globalisasi.
Malaysia yang maju dan progresif
adalah Malaysia yang berupaya menjadikan sistem pengajian tingginya sebagai
instrumen dan sumber utama untuk membolehkan ia membina, mengukuh dan
melonjakkan daya saing bangsa dan negara di peringkat global. Sistem pengajian
tinggi yang berupaya melonjakkan kebolehsaingan Malaysia akan pasti menjadikan
negara dan bangsa kita lebih ‘resilient’ atau kental.
Tuan-tuan dan Puan-puan,
64. Tidak ada kejayaan melainkan
pada tahap kecemerlangan. Sebagai Menteri Pengajian Tinggi, saya berharap semua
institusi di bawah kementerian dapat memperteguhkan kedudukan mereka menjadi
institusi yang cemerlang dan berwibawa. Dalam hal yang sama, kementerian berasa
bangga dengan kejayaan atlit IPT mengungguli Sukan Universiti ASEAN (AUG) di
Laos tahun lalu.
Tahniah dan syabas diucapkan.
Namun, jika sukan kita boleh cemerlang dan diiktiraf dunia, maka tidak ada
sebab pengajaran, penyelidikan dan inovasi serta khidmat masyarakat kita tidak
cemerlang dan diterima global. Kita mesti memahami agenda teras yang perlu dimainkan
oleh Kementerian Pengajian Tinggi sebagai penyumbang kritikal kepada
pembangunan, kemajuan dan transformasi negara.
65. Akhir kata, saya ingin
mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan berbanyak terima kasih kepada semua
warga kementerian yang hadir dan mendengar amanat tahun baharu ini. Amanat yang
mempunyai lapan agenda dan 44 Pernyataan Dasar, Inisiatif dan Perubahan
Struktural ini bukan milik saya, tetapi milik kita bersama untukmenjayakannya.
Kini, kita hanya mempunyai tujuh tahun lagi sebelum fajar tahun 2020 terbit
sekaligus melihat Malaysia gah muncul menjadi negara maju berpendapatan tinggi.
Berbekalkan perancangan yang rapi dan pelaksanaan yang teliti, kita boleh
merealisasikan semua hasrat dan impian yang kita tentukan ini, Insya Allah.
66. Saya berdoa agar tahun 2013
memberikan kita lebih kebahagiaan dan kemakmuran. Bersama kita terus beriltizam
mencarta pembangunan dan kemajuan negara. Ayuh, terus kita melangkah ke hadapan
dengan satu tujuan, satu destinasi, Malaysia yang berjaya. Sekian, terima
kasih.
Sumber : http : //www.mstar.com.my