Selasa, 27 Ogos 2013

ISU KENEGARAAN : Menghayati erti kemerdekaan dengan jiwa kenegaraan


Oleh : DR. JESSICA ONG HAI LIAW.

MERDEKA ! Laungan keramat yang kita dengar apabila setiap kali tibanya 31 Ogos. Namun kalau sekadar melaungkan merdeka beberapa kali adakah cukup membuktikan kita memahami erti kemerdekaan sebenar? Jika hanya meletakkan bendera Malaysia di kereta, di rumah dan di mana-mana sahaja menjelang 31 Ogos, adakah situasi ini cukup membuktikan kita bersemangat patriotik?

Isu menterbalikkan bendera Malaysia, bendera dijadikan sebagai pakaian, merosakkan lirik lagu Negaraku, tidak menghormati lagu Negaraku semasa dinyanyikan, di mana sebenarnya jati diri anak-anak Malaysia?

Anak-anak muda hari ini kurang menghayati erti kemerdekaan kerana dilahirkan dalam era baharu dengan semuanya serba canggih dengan teknologi terkini. Dengan erti kata lain, tidak pernah mengalami kesusahan dan keperitan seperti yang pernah dialami datuk dan nenek moyang kita yang jauh di sanubari mereka mencintai Malaysia sepenuh jiwa dan raga.

Seorang warga Indonesia yang ditemui memberitahu, di negaranya semasa menyambut Hari Kemerdekaan adalah berbeza di Malaysia. Semua yang hadir hanya diberi makan ubi kayu dengan merasai suasana sambutan yang diadakan seolah-olah mereka berada di zaman penjajahan kerana pemimpin mahu mereka menjiwai suasana itu sendiri. Inilah yang kurangnya pada anak-anak Malaysia sebab lahir sahaja semua kemewahan telah berada di depan mata.

Remaja kini dikatakan kurang mengenali tokoh-tokoh yang berjasa dan yang telah banyak menabur bakti kepada negara seperti Tunku Abdul Rahman, Tok Janggut, Mat Kilau, dan Abdul Rahman Limbong. Semangat tokoh-tokoh tersebut berjuang bermati-matian demi mempertahankan tanah tumpah darah mereka perlulah mengalir dalam darah para remaja yang sepatutnya menjadikan tokoh-tokoh tersebut sebagai idola.

Seorang graduan yang dilahirkan perlu cintakan negara begitu juga rakyatnya dan saya bersetuju supaya subjek Kenegaraan Malaysia menjadi subjek wajib dan diketengahkan untuk mendedahkan kepada anak-anak kita erti kemerdekaan dan menghargai negara. Seronok belajar sejarah kerana sejarahlah membawa kita mengenal kehidupan.

Keprihatinan ini ditunjukkan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah yang bertitah meminta supaya kerajaan segera memperkenalkan subjek Kenegaraan bertujuan mendidik anak bangsa mengenai Perlembagaan dan melahirkan warganegara Malaysia yang memahami aspek perpaduan dan permuafakatan.

Dalam titah baginda dalam Majlis Syarahan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) 2013, bertajuk Pasca Pilihan Raya Umum Ke-13: Permuafakatan dan Perpaduan Nasional, di Wisma Perwira ATM, Kementerian Pertahanan baru-baru ini, baginda menggesa kerajaan mengutamakan pendidikan asas kenegaraan bermula di peringkat sekolah dengan menyemai semangat setia kepada raja dan negara, sesuai dengan kedaulatan Yang di-Pertuan Agong.

Titah baginda, kanak-kanak perlu diasuh melalui kurikulum serta kaedah bersesuaian sejak awal untuk turut menghormati simbol negara seperti bendera supaya tidak terus dihina seperti dipijak-pijak atau dijadikan pakaian.

'' Kurikulum kandungan dan kaedah pengajaran mengenai aspek kenegaraan yang benar-benar dihayati hendaklah segera diperkenalkan tanpa bertangguh dijadikan kandungan pengajian bukan sahaja di sekolah, malah maktab perguruan, kolej serta institusi latihan dan diuji dalam urusan lantikan dan kenaikan pangkat pegawai awam,'' titah baginda penuh amanat menyuntik semangat jiwa patriotisme yang tinggi.

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dianjurkan oleh kerajaan perlu dipenuhi dengan aktiviti memupuk semangat patriotisme. Aktiviti-aktiviti yang bersemangat patriotisme yang harus diterapkan sepenuhnya dalam kalangan pelatih-pelatih yang terdiri daripada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia dapat mempelajari nilai-nilai murni seperti bertanggungjawab, bekerjasama, dan hormat menghormati.

Media masa, sama ada media cetak, elektronik atau media baharu semuanya mempunyai pengaruh yang kuat terhadap kehidupan manusia sangat besar sehinggakan boleh dikatakan setiap rumah mempunyai sekurang-kurangnya sebuah televisyen dan komputer.

Sehubungan itu, media masa wajar dijadikan alternatif paling berkesan bagi menyemai semangat patriotisme. Filem-filem bercorak patriotisme perlu diberi keutamaan seperti filem Sarjan Hassan, Bukit Kepong, Leftenan Adnan, Hati Malaya, Paloh dan Embun.

Kita menanti perkembangan terkini pembikinan filem bertajuk Kanang Anak Langkau sebagai mengenang jasa mendiang Pahlawan negara, Datuk Temenggong Kanang Anak Langkau dan menjadikan contoh kepada para pegawai dan anggota tentera lain. Filem Tanda Putera pula mewujudkan pelbagai spekulasi. Rasanya, penonton-penonton filem di Malaysia sudah semakin matang dan mampu menilai mesej ikhlas dari filem berkenaan.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mencadangkan mereka yang menonton wayang tiga hari sebelum dan selepas 31 Ogos 2013 akan bersama-sama menyanyikan lagu Negaraku sebelum tayangan filem di pawagam dan mungkin diteruskan hingga Hari Malaysia 16 September jika diluluskan nanti.

Penghayatan dalam lagu, puisi, sajak dan syair berkaitan dengan patriotisme bagi menyemai semangat cintakan negara perlu ada dalam diri anak muda. Ada segelintir remaja yang tidak memahami puisi, ketawa dan berjenaka semasa sesi mendeklamasikan sajak. Dan sedihnya, melihat situasi apabila pelajar-pelajar yang menyanyikan lagu Negaraku dengan lirik yang salah dan tidak berdiri tegak. Ibu bapa harus menjadi tunjang utama keluarga dan mengambil peranan dalam meningkatkan semangat patriotisme dalam kalangan remaja khususnya cabaran ibu bapa yang masih muda.

Sajikan cerita-cerita rakyat yang berunsurkan sejarah untuk anak-anak mengenali warisan dan budaya. Semasa bercuti, bawalah mereka ke tempat-tempat bersejarah yang menarik di Malaysia. Bukankah - "Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung"? Selamat Menyambut Hari Kebangsaan. Salam 1Hati.


Penulis  ialah Timbalan Pengarah Pusat Penerbitan dan Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Intertekstualiti dalam novel sejarah

Novel Tak Seindah Impian
Oleh : RAHMAN SHAARI

BEBERAPA tahun akhir-akhir ini muncul gesaan agar sejarah Malaysia ditulis semula.  Mengikut pandangan pihak yang membuat gesaan demikian,  sejumlah pejuang kemerdekaan tidak mendapat layanan yang wajar dalam buku-buku teks sejarah.

Penulisan semula buku sejarah yang autentik pasti akan memakan masa. Seseorang tokoh mungkin diletakkan berlebih-lebihan, iaitu tidak berpadanan dengan sumbangan yang diberikannya. Profesor Dr Syed  Naquib al-Attas mengatakan, sejarah bukanlah semua yang berlaku, tetapi peristiwa-peristiwa pilihan. Dalam penulisan sejarah orang perseorangan, iaitu biografi, jika kesemua hal ditulis, berkemungkinan kesannya buruk. 

Ini disebutkan oleh Dr A Halim Ali dalam majlis bicara buku di Perpustakaan Awam Temerloh pada 24 Ogos 2013.

Dalam kalangan penulis kreatif juga timbul kesedaran akan perlunya aliran baru dalam tafsiran sejarah. Beberapa orang penulis kreatif berusaha keras mencipta puisi, cerpen, skrip drama dan novel yang berasaskan sejarah.  Kecenderungan baru ini amat menarik.

Dalam bicara ini, saya nyatakan makna sastera sejarah. Pada masa silam terdapat karya-karya yang digolongkan sebagai historiografi tradisional Melayu, dengan contoh-contoh seperti Hikayat Raja-raja Pasai, Hikayat Merong Mahawangsa, Sejarah Melayu dan banyak lagi. Fakta bercampur dengan fiksyen.

Sementara kita menunggu penulisan semula sejarah, sastera sejarah eloklah difikirkan. Dalam bidang puisi, apabila tokoh sejarah disebut, kandungannya tidak terperinci. Misalnya, apabila disebut nama Tok Janggut, Mat Kilau, Maharaja Lela, Dato Bahaman dan lain-lain, sebutan itu  sekadar menyatakan semangat pahlawan. Tiada pelukisan yang jelas untuk menyatakan sumbangan tokoh-tokoh itu. Hashim Yaacob, misalnya, menganggap pembaca sudah pun mengetahui sumbangan pahlawan-pahlawan tersebut apabila beliau menulis:

Bangkit Tok Janggut dengan kegagahan/Bangkit Mat Kilau dengan kecekalan/Bangkit Maharajalela dengan kehandalan/Bangkit Bahaman dengan keyakinan/Bangkit segala wira, bangkit/Bangkit bangsaku memaknakan pertuanan.  (Sajak 'Kitalah Tuan').

Nama-nama tokoh dalam konteks di atas ialah alusi untuk membangkitkan semangat rakyat masa kini, di samping mendorong rakyat mengenang sejarah para pejuang kemerdekaan.

Dalam novel yang menceritakan peristiwa sejarah, terdapat banyak pelukisan tindakan watak-watak yang disampaikan melalui babakan. Menurut Dr Othman Puteh, tindakan watak-watak sedemikian dilukiskan secara silang baur. Dr Halim Ali dalam bicara di Temerloh itu menyebutkan bahawa dalam kajian intertekstualitinya, penulis novel sejarah menggunakan sumber-sumber sejarah dengan ketara, dan sumber-sumber itu dimasukkan ke dalam novel dengan mengubah nama, tempat dan sebagainya. Hadirin agak terkeliru. Ini terbukti apabila salah seorang daripada mereka bertanya:

Adakah pelaksanaan intertekstualiti dalam pengkaryaan merupakan plagiarisme?

Rahman Haji Yusof
Sebenarnya, intertekstualiti adalah keperluan dalam penulisan novel sejarah. Sebagai contoh, karya yang berjudul Tak Seindah Impian karya Rahman Haji Yusof berkisah tentang kehidupan para pejuang  kemerdekaan. Latar masa dalam novel tersebut ialah ketika Jepun telah meninggalkan Tanah Melayu, dan Inggeris kembali berkuasa.

Saya berpendapat, penulisan novel yang berlatarkan zaman tersebut memerlukan kajian.  Novel sejarah memerlukan fakta sejarah, walaupun terdapat peratusan tertentu, misalnya 20% rekaan (fiksyen).

Dalam novel sejarah, apabila nama-nama watak itu boleh menimbulkan kontroversi, perubahan dilakukan oleh pengarang.

Pengarang mungkin bimbang kalau-kalau fakta tentang Shamsiah Fakeh tidak tepat, maka dibina satu nama baru, misalnya Suria Pakih.  Dengan nama baru demikian, kisah bayi yang masih dipertanyakan dalam kalangan masyarakat kita hingga kini, dapat dijawab secara kreatif. Buku karya Azzah AR, iaitu  Shamsiah Fakeh: Pejuang, Pemimpin dan Perempuan misalnya,  memuatkan kata-kata Shamsiah Fakeh sendiri tentang bayi tersebut.  Manakala Rahman Haji Yusof membina silang baur, bahawa wanita yang melahirkan bayi  itu  ialah Khatijah, bukan Suria Pakih.

Saya berpandangan, novel, cerpen, puisi dan skrip drama yang berasaskan sejarah perlu dihasilkan untuk maksud mendorong rakyat menghayati sejarah. Pelaksanaan silang baur, malah anakronisme (bersalahan masa) tidaklah menjadi masalah, kerana itu akan dijelaskan oleh pembicara sejarah.Ketidakselarian tersebut disebabkan oleh masuknya kreativiti dan silang baur ke dalam novel sejarah.

Asas sastera sejarah memanglah sejarah, manakala bahagian fiksyen ialah dekorasinya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/