Penerbangan MH370 yang sepatutnya
ke Beijing dan kini dianggap hilang di Lautan Hindi, bukan sahaja tersasar
jauh, tetapi menimbulkan pelbagai soalan. Mudahan-mudahan semuanya terjawab
dengan sejelas-jelasnya apabila perakam kedua-dua data penerbangan dan suara
kokpit, yang lebih dikenali sebagai kotak hitam, ditemui kelak.
Kotak hitam didapati berjaya
merungkai kebanyakan punca nahas pesawat yang telah berlaku setakat ini. Dari
perakam data penerbangan, segala maklumat mengenai sesuatu penerbangan itu
dapat diketahui. Ini termasuk prestasi dari segenap fungsi, selain keupayaan
enjin.
Daripada perakam suara kokpit
pula, segala percakapan sepanjang penerbangan, khususnya oleh mereka yang
berada di dalam kokpit dengan pihak menara kawalan udara dan sesama mereka
dapat diketahui. Bukan itu sahaja, segala bunyi di sekitar kokpit, termasuk
bunyi enjin, amaran dan kecemasan turut dirakamkan.
Semua rakaman ini berlaku secara
automatik sebaik sahaja enjin pesawat dihidupkan dan berakhir apabila ia
dimatikan. Seperkara yang penting tentang kotak hitam ini ialah ia tidak boleh
dimanipulasi sembarangan, sama ada secara manual atau sebaliknya.
Ini antaranya kerana ia tidak
memiliki suis. Dengan itu, ia sentiasa dalam keadaan sulut. Ia juga dipasang
dengan kuat dalam kalangan beberapa buah komputer di bahagian ekor pesawat.
Analisis rakaman suara
Pengajian bahasa atau linguistik
sering juga dirujuk untuk menyelesaikan punca nahas pesawat. Ini dilakukan
dengan menganalisis rakaman suara kokpit dari pelbagai aspek bahasa. Antaranya
penyebutan, pembinaan ayat dan prinsip perbualan.
Justeru, percakapan pada perakam
suara kokpit didengar berkali-kali untuk mengenal pasti tahap kewaspadaan dan
kecekapan juruterbang dari sudut kebahasaan. Ini dilakukan pada setiap masa
atau segmen tertentu sepanjang sesuatu penerbangan itu.
Didapati kebanyakan percakapan
ketika penerbangan berlaku pada awal perjalanan, yakni di darat ketika menanti
untuk berlepas dan dalam proses pelepasan ke udara.
Perkara yang sama berlaku ketika
proses pendaratan dan di darat sebelum pesawat betul-betul berhenti.
Bentuk bahasa penerbangan
didapati istimewa sifatnya. Ia bersifat amat ritual, yakni perlu mengikuti pola
bahasa tertentu dengan ketat. Ini penting untuk kepastian makna mesej yang
diterima dan identifikasi yang perlu dilakukan, seperti yang dimohon menara
kawalan.
Bahasa penerbangan ada gaya
tersendiri
Semua ini bukan sahaja penting
agar segala apa yang diperkata itu difahami dengan jelas. Ia juga mementingkan
penggunaan laras bahasa penerbangan, khususnya ketika komunikasi antara
juruterbang dengan menara kawalan. Laras ini ada gaya tersendiri yang disarati
oleh istilah penerbangan.
Sehubungan ini, percakapan dalam
kokpit dianalisis untuk melihat tahap pematuhan kepada penggunaan laras bahasa
ini. Sebarang penyelewengan yang berlaku diselidiki. Ia bukan norma wacana yang
digunakan.
Selain itu, gangguan pada cara
berbahasa juruterbang, yang kadangkala tercermin pada kesalahan pelik pada ayat
digunakan, bunyi yang disebut, prinsip perbualan yang tidak dipatuhi, ikut
diselidiki.
Pendekatan analisis linguistik
begini mempercayai bahasa adalah perkara pertama yang terkesan, apabila manusia
menghadapi tekanan, baik yang bersifat mental, misalnya ketika diugut, mahupun
sebaliknya, misalnya dipengaruhi bahan beracun seperti gas.
Dalam keadaan begini, kebolehan
seseorang itu membina ayat yang gramatis menjadi terhad dan kadangkala hilang
langsung. Selain itu, topik yang diperkatakan yang tidak selalunya dibicarakan
dalam konteks komunikasi juruterbang dengan pihak di darat, adalah ranah lain
yang diselidiki.
Tahap kompleks ayat juruterbang
adalah ukuran lain yang penting dalam hal ini. Sehubungan ini, didapati
kebolehan juruterbang menghasilkan ayat yang strukturnya kompleks adalah terhad
atau terjejas sekiranya beliau berada dalam keadaan tertekan.
Penyebutan adalah aspek analisis
lain yang amat penting. Dalam hal ini, penyebutan bunyi bahasa yang sukar
dilafazkan walaupun dalam keadaan tidak tertekan, akan menjadi lebih susah
penyebutannya atau gagal disebutkan langsung, dalam keadaan begini.
Kekerapan penggunaan bentuk
bahasa yang menandakan keraguan, misalnya aa, er dan um akibat keadaan
tertekan, adalah petunjuk penting lain dalam analisis sebegini.
Dalam usaha merungkai tragedi
MH370, pengajian bahasa dengan penerapan beberapa disiplin di dalamnya, melalui
pendekatan dan kaedah tertentu, boleh diikut sertakan jika didapati perlu.
Penulis ialah Profesor Linguistik di Universiti Kebangsaan Malaysia
Sumber : http : //www.bharian.com.my/