latifah@bharian.com.my
Pengarang perlu tahu dan
sedar kepentingan melindungi karya
KECUAIAN penulis terutama dalam memahami, meneliti dan menganalisis butiran dalam kontrak perjanjian sama ada bagi kebenaran mengadaptasi, pindah milik dan pelesenan karya dikenal pasti sebagai punca utama hak mereka sewenang-wenangnya dieksploitasi.
Pensyarah Fakulti
Undang-undang, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Madya Rohazar Wati
Zuallcobley, menasihatkan penulis yang mahu menuntut hak mereka agar tidak
dibayangi kes mengenai pelanggaran hak cipta di Malaysia yang sedikit
berbanding negara luar.
‘
“Penulis
yang mahu menuntut hak mereka tidak boleh menjadikan perkara ini sebagai
penghalang kerana Malaysia mempunyai Akta Hak Cipta 1987 dan jenis karya yang
menerima perlindungannya, selain mereka juga boleh merujuk kes sama yang
berlaku di luar negara,” katanya pada Seminar Hak Cipta - Adaptasi Daripada
Buku kepada Skrin bersempena Pesta Buku Kuala Lumpur Antarabangsa 2012 di Pusat
Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Beliau
mengambil inisiatif menjelaskan keraguan mengenai perlindungan undang-undang
yang termaktub dalam Akta Hak Cipta 1987 sama ada ia setanding dengan
perundangan hak cipta peringkat antarabangsa.
“Akta Hak Cipta 1987 sememangnya setanding dengan undang-undang antarabangsa, apatah lagi Malaysia turut menjadi ahli kepada Konvensyen Berne yang memperkenalkan Perlindungan Karya Sastera dan Seni 1971.
Rohazar turut berkongsi definisi hak cipta dengan peserta sebagai hak eksklusif yang diberikan oleh undang-undang bagi suatu jangka masa tertentu kepada penulis dan pengubah untuk mencetak, menerbitkan atau menjual salinan karya asal mereka.
“Antara
karya dilindungi termasuk penulisan sastera, seni, muzik, rakaman bunyi, filem,
siaran dan karya terbitan termasuk terjemahan, data dan adaptasi. Bagaimanapun,
idea dalam menghasilkan sesebuah karya tidak dilindungi di bawah akta ini,”
katanya.
Beliau
yang juga penulis buku, Hak Cipta dan Hak Berkaitan terbitan Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP) pada 2010 itu menambah, kebanyakan penulis masih belum sedar hak
mereka dan kerugian timbul kerana pengabaian terhadap undang-undang yang sedia
melindungi pemegang hak cipta.
“Di
bawah seksyen 8 (2), Akta Hak Cipta 1987 dengan jelas menerangkan, karya yang
diadaptasi hendaklah tidak menjejaskan isi kandungan asal milik pengarang.
Bagaimanapun, masalah timbul kerana penulis tidak menyedari hak mutlak berpihak
kepada mereka.
“Keadaan
ini berterusan sehingga mereka menjadi mangsa keadaan apabila ada penerbit
filem yang bertindak lebih bijak dengan memasukkan tambahan klausa dalam
perjanjian yang menyatakan hak cipta keseluruhan automatik menjadi milik
mereka,” tegasnya.
Seminar
berkenaan turut dihangatkan dengan persoalan penyertaan dalam sayembara,
kadangkala mengakibatkan penafian hak terhadap pemilikan hak cipta yang
dihadapi penulis asal tanpa mereka sedari.
Prof Madya Rozahar Wati menasihati penulis agar meneliti dan memahami terma dan syarat penganjur termasuk sama ada semua hak cipta dipegang sepenuhnya penganjur sama ada karya menang atau kalah.
“Jika penganjur menyatakan hanya karya yang menang saja dipegang hak ciptanya, secara automatik penulis yang gagal memenangi sebarang tempat dalam peraduan memiliki sepenuhnya hak cipta terhadap karya sendiri.
Prof Madya Rozahar Wati menasihati penulis agar meneliti dan memahami terma dan syarat penganjur termasuk sama ada semua hak cipta dipegang sepenuhnya penganjur sama ada karya menang atau kalah.
“Jika penganjur menyatakan hanya karya yang menang saja dipegang hak ciptanya, secara automatik penulis yang gagal memenangi sebarang tempat dalam peraduan memiliki sepenuhnya hak cipta terhadap karya sendiri.
“Bagaimanapun,
jika syarat peraduan tidak menyatakan apa-apa mengenai hak cipta, berasaskan
seksyen 10, Akta Hak Cipta 1987 tentunya penulis asal menjadi pemilik hakiki
hak cipta bagi karyanya itu,” ujarnya.
Seminar
anjuran Bahagian Harta Intelek, Jabatan Penerbitan DBP bertambah hangat
apabila penggiat filem yang juga Pensyarah Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik,
UiTM, Dr Mahadi J Murat merungkai dilema perlindungan hak cipta daripada kaca
mata pembuat filem.
“Memahami
sempadan hak dan tanggungjawab di antara penulis asal dan penerbit filem
sewajarnya menjadi asas untuk merundingkan suatu kaedah menang-menang dalam
kalangan mereka yang terbabit dalam perkara ini.
“Bagaimana
kita mencari titik pertemuan antara penulis asal, penulis skrip dan penerbit
filem adalah kunci bagi mengelakkan isu tidak puas hati terhadap hak
masing-masing timbul. Apa yang saya lihat, pergelutan terjadi kerana penulis
sendiri gagal memahami dan menyedari hak mereka,” katanya yang pernah
menghasilkan filem sejak era 1980-an merangkumi Sayang Salmah yang memenangi
beberapa anugerah.
Seminar
berkenaan turut dihantui soalan panas daripada peserta yang mempersoalkan hak
penulis asal novel, Ombak Rindu, Fauziah Ashari yang mendakwa tidak mendapat
hak sewajarnya apabila filem adaptasi novel itu pecah panggung dan meraih
keuntungan jutaan ringgit.
Dr
Mahadi menjawab persoalan itu dengan kenyataan sektor perfileman sudah
mempunyai prosedur operasi standard (SOP) dan sentiasa ada perjanjian
membabitkan keseluruhan produksi termasuk pelakon, penulis skrip dan pekerja di
belakang tabir termasuk sumber karya yang diadaptasi.
“Dalam
kes Ombak Rindu, penulis buku berkenaan ada menyuarakan perasaan tidak puas
hati terhadap royalti yang diperuntukkan dan saya nasihatkan penulis menjadikan
isu itu sebagai pengajaran sebelum membenarkan karya diadaptasi.
“Jangan
lupa novel Ombak Rindu menerima banyak manfaat selepas diadaptasi.
Bayangkan
naskhah itu laris seperti pisang goreng panas sehingga mencecahkan cetak ulang
ke-23. Penulis dan syarikat penerbitan novel itu turut mendapat habuan lumayan
gara-gara filem Ombak Rindu meletup.
“Masyarakat
perlu sedar, filem yang baik bukan saja bergantung kepada skrip atau jalan
cerita semata-mata, tetapi turut dibantu skor muzik menarik, pelakon popular
dan sinematografi indah,” ujarnya.
Seminarnya
ini tentunya tidak sia-sia bagi karyawan sastera memandangkan ia menjelaskan
beberapa dimensi berhubung Akta Hak Cipta 1987 yang hakikatnya menjadi kepentingan
pengkarya, tetapi mereka perlu ada kesedaran mengenainya demi menjaga kepentingan
diri.
Sumber : http : //w.w.w . bharian.com.my/