DR ASYRAF WADJI DASUKI
Kenyataan Majlis
Fatwa Kebangsaan mengenai demonstrasi haram Isnin lalu telah mengundang
pelbagai bentuk reaksi dan perdebatan di alam siber. Penulis tidaklah bercadang
mengulas kenyataan tersebut. Namun terasa amat sedih apabila mereka yang tidak
bersetuju, mengambil pendekatan mencela dan membuat pelbagai tohmahan kepada
anggota Majlis Fatwa Kebangsaan yang terdiri daripada Mufti-mufti seluruh
negeri dan ulama-ulama yang diperakui ketinggian ilmu agama dan akhlak mereka.
Tidak salah untuk
berbeza pandangan dengan para ulama kerana kedudukan ulama dalam Islam bukannya
sebagaimana paderi dan sami dalam agama lain yang dianggap suci dan maksum
sehingga tidak boleh dikritik. Dalam Islam darjat maksum hanya pada Nabi SAW.
Selain daripada Baginda, manusia terdedah kepada pelbagai bentuk kelemahan
termasuklah para ulama.
Cuma dalam
mengkritik biarlah secara beradab dan berakhlak. Janganlah hanya kerana
kenyataan yang dikeluarkan tidak selari dengan pendirian, kita terus mencela,
memaki-hamun dan memfitnah alim ulama secara melampau seperti ‘ulama jahat’,
‘ulama kaki duitan’, ‘ulama suapan’, ‘ulama pemerintah’ dan sebagainya.
Sedangkan
al-Quran sendiri mengajar kita beberapa prinsip penting dalam menjaga adab dan
akhlak sebagai seorang Islam terhadap saudara seislamnya yang lain demi sebuah
ukhuwah. Antaranya termasuklah menghindari sikap suka menghina, mencerca,
menggelar dengan gelaran buruk, berprasangka, mengumpat dan sentiasa
mencari-cari kesalahan orang lain.
“Wahai
orang-orang beriman, janganlah suatu kaum memperlekeh kaum yang lain kerana
boleh jadi mereka yang diperlekehkan lebih baik daripada mereka, dan jangan
pula wanita-wanita memperlekeh wanita-wanita lain kerana boleh jadi
wanita-wanita yang diperlekehkan itu lebih baik daripada mereka, dan janganlah
kamu panggil memanggil dengan gelaran-gelaran buruk. Seburuk-buruk panggilan
ialah (panggilan) yang buruk sesudah memperoleh iman”. (Al-Hujurat ayat 11).
Seterusnya ALLAH
menyarankan agar umat membuang prasangka kerana kebanyakan adalah tidak benar,
bahkan satu bentuk dosa. Ini ditegaskan dalam ayat berikut: “Wahai orang-orang
beriman, jauhilah prasangka, sesungguhnya sebahagian besar prasangka itu adalah
dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah
sebahagian sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain” (Al-Hujurat: 65)
Jika diperhatikan
secara objektif, kebanyakan penyimpangan yang membawa kepada perilaku biadab
pada ulama seperti yang berlaku ketika ini amat terkait dengan sikap fanatik
terhadap pendapat sendiri, lantas cuba memonopoli pemikiran dan tiada kesediaan
untuk menghormati pandangan orang lain.
Penyakit yang
disebut juga sebagai ‘al-`ijab bi al-ra’yi’ atau penyakit mengagumi pendapat
sendiri ini bagaikan wabak berbahaya yang sedang menjalar dalam urat-saraf umat
sehingga mereka tidak lagi mewarisi sikap dan adab para pejuang dan pendukung
Islam terdahulu. Sedangkan kedatangan Islam kepada umat manusia bertujuan
membebaskan mereka daripada kejahilan dan kejumudan kepada pemikiran bebas dan
merdeka yang dibimbing cahaya wahyu ILAHI.
Justeru, dalam
upaya mengembalikan sinar kegemilangan Islam yang semakin pudar, usaha
penjernihan sikap dan pemikiran harus segera dilakukan ke atas setiap umat
Islam. Umat seharusnya kembali menjiwai budaya dan prinsip penting yang
mendasari sikap dan perwatakan generasi awal Islam, terutama dalam menangani
fenomena perbezaan pendapat.
Prinsip-prinsip
tersebut termasuklah sikap keterbukaan kepada pandangan berbeza, tidak taksub
kepada pandangan sendiri, berlapang dada, saling hormat-menghormati dan
sayang-menyayangi antara satu sama lain. Mungkin jalan keluar dari belitan
konflik kefanatikan pemikiran yang melanda kini terumus dalam ungkapan keramat
tokoh reformis Islam, Jamaluddin al-Afghani: Bekerjasamalah dalam hal-hal yang
disepakati dan berlapang dada dalam hal-hal yang diperselisihkan.
Sesungguhnya
kepelbagaian pendapat sebenarnya mampu memperkaya khazanah pemikiran Islam
andainya kita bersedia menghadapinya secara dewasa. Tetapi andainya kita
menanganinya dengan sikap keanak-anakan, menganggap mereka yang tidak sealiran
sebagai musuh, maka perbezaan pendapat pasti menjadi bahan bakar penyemarak api
persengketaan yang membinasakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan