Jumaat, 25 Januari 2013

ISU SOSIAL : Bagaimana William boleh hilang?


Oleh : ABD JALIL ALI

Sehingga  semalam (23 Januari 2013), budak lelaki berusia enam tahun itu belum dapat dikesan.  Saya percaya semua orang yang waras, tidak kira bangsa dan agama, pasti mendoakan si comel berwajah pintar itu berada dalam keadaan selamat.

Usah kira dia anak siapa, marilah kita sama-sama membantu mencari William Yau Zhen Zhong, dan membawanya ke pangkuan keluarga. Sekiranya ada maklumat, lebih-lebih lagi terlihat kelibatnya di mana-mana, laporkan ke balai polis berdekatan, atau telefon 03-56319800.

Anak kedua dari tiga beradik itu hilang Rabu lalu di Putra Heights, Subang Jaya. Menurut polis, seperti yang dilaporkan media, ada pihak yang membuat panggilan (telefon) dan meminta wang tebusan daripada ibu bapa kanak-kanak tersebut.

Tetapi apabila ditanya berhubung kanak-kanak itu, panggilan dimatikan dan disusuli pula SMS yang mengatakan mereka berbuat demikian “hanya sekadar main-main”. Sesetengah orang kita memang tidak berhati perut, perkara sedih seperti ini pun dibuat gurauan!

Tentu sekali orang yang paling berduka nestapa – tidak lalu makan, tidak lena tidur – ialah ibu bapa kanak-kanak tersebut. Mereka menyesal atas kesilapan yang dilakukan pada hari malang itu.

Kata pepatah, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Kata pepatah lagi, malang tidak berbau. Sebab itu kita patut selalu beringat dan berwaspada. Tetapi, ada ketikanya kita alpa. Selalu juga kita dalam keadaan selesa, macam tidak ada apa-apa, atau kata mat salih take things for granted.

William bersama abangnya berusia tujuh tahun dan adik perempuannya yang baru berusia setahun, ditinggalkan dalam kereta dengan cermin tingkap terbuka, kira-kira jam 8.30 malam. Kedua-dua  ibu bapanya keluar untuk membeli mesin basuh di sebuah kedai elektrik.

Menurut cerita si abang, adiknya keluar untuk mencari ibu dan bapa sebab si bayi yang baru berusia setahun itu menangis. Tidaklah dapat dipastikan ke mana William pergi, atau ke mana dia dibawa. Yang pasti dia tidak kelihatan sehingga hari ini.

Bayangkan, tiga kanak-kanak yang masih hingusan, termasuk seorang yang baru berusia setahun, dibiarkan dalam kereta. Tanpa pengawasan orang tua. Dengan cermin tingkap terbuka. Dan, pada waktu malam pula!

Kalau pun semuanya tidak keluar dan duduk dalam kereta, pelbagai musibah boleh terjadi. Mungkin ada perompak membuka kereta dan mencuri barang-barang berharga. Mungkin ada orang jahat yang sengaja hendak mencederakan budak-budak tersebut. Malah, mungkin ada yang melarikan bayi berkenaan.

Tetapi, ini bukan kali pertama kita mendengar kanak-kanak ditinggalkan dalam kereta. Sudah selalu sangat kita membaca kisah seperti ini. Ada ayah membeli rokok dan meninggalkan anak kecil dalam kenderaan yang enjinnya tidak dimatikan. Ada ibu membeli minuman dan membiarkan anak kecil terkoteng-koteng dalam kereta.

Pernah juga kita membaca kanak-kanak yang dibiarkan dalam kenderaan dengan enjin tidak dimatikan, dilarikan oleh penjenayah yang mencuri kenderaan tersebut. Kanak-kanak malang itu akhirnya didamparkan di tempat lain, tetapi kenderaan tidak ditemui.

Ada juga cerita kanak-kanak terkunci  di dalam kereta ketika ditinggalkan bersendirian semasa ibunya keluar sebentar untuk membeli barang di kedai. Cemas sekampung melihat kanak-kanak yang tidak tahu apa-apa itu menangis dan menggelepar kerana terkurung dalam kereta. Malah, tidak lama dulu, ada kanak-kanak mati kepanasan gara-gara ditinggalkan oleh keluarganya bersendirian di dalam kereta!

Tetapi cerita-cerita cemas, mendebarkan lagi menyayat perasaan itu tidak pernah mengajar kita. Orang kita tidak serik-serik mengulang benda yang sama. Sesetengah ibu bapa menganggap anak-anak boleh ditinggalkan sekejap dalam kenderaan, termasuk yang injinnya dan alat pendingin udara sengaja tidak dimatikan.

Kenderaan, tidak kira semahal dan secanggih mana, bukanlah tempat yang selamat untuk meninggalkan kanak-kanak walaupun hanya seminit dua. Sebab kecelakaan boleh terjadi dalam sesaat.

Memang malang tidak berbau. Tetapi patut juga ditanya – secara jujur tanpa prejudis – di mana keprihatinan kita sebagai ibu bapa?


*Nota Hujung :  Pada 25 Januari 2013, mayat William Yau Zhen Zhong (berdasarkan pengecaman yang dilakukan oleh ibu dan ayahnya); ditemui terapung di jeti Kampung Sungai Sireh, Pelabuhan Klang iaitu sejauh 30 kilometer dari lokasinya dilaporkan hilang. namun misteri kematiannya masih menjadi persoalan.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Rasulullah pendidik unggul


Oleh : Asri Md Saman @ Osman
 
Guru patut contohi cara Baginda SAW tangani masalah secara berhemah

Rasulullah SAW seorang pendidik yang cemerlang. Hasil didikan Baginda SAW, lahir tokoh ternama dan tersohor seperti Saidina Abu Bakar as-Siddiq, Saidina Umar al-Khattab, Saidina Othman bin Affan dan Saidina Ali bin Abi Tholib serta sahabat yang lain.

Dicontohi sepanjang zaman

Banyak kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW mempamerkan perwatakan luhur pendidik yang unggul untuk dicontohi dan diteladani sepanjang zaman. Allah SWT telah merakamkan beberapa ayat dalam al-Quran mengenai peranan Rasulullah SAW sebagai guru atau pendidik.

Firman Allah SWT: “Dialah Tuhan yang telah mengutuskan kepada kaum ummi (buta huruf) seorang Rasul daripada kalangan mereka sendiri, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, (berjuang) menyucikan mereka serta mengajarkan mereka kitab dan hikmah. Sesungguhnya mereka (sebelum diutus Muhammad) benar-benar berada dalam kesesatan yang nyata.” (Surah al-Jum’ah, ayat 2)

Selain nas al-Quran, Nabi SAW juga bersabda: “Sesungguhnya aku telah diutuskan (oleh Allah) sebagai seorang guru (pendidik manusia).” (Riwayat Ibnu Majah)

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik: “Sedang kami berada dalam masjid bersama Rasulullah SAW, seorang Badwi datang dan duduk mencangkung membuang air kencing dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi itu: Berhenti! Berhenti! Namun Rasulullah SAW berkata: Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri. Oleh demikian, mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya. Kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran. Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu kencing.”

Berpandangan jauh

Iktibar yang boleh diambil daripada kisah itu ialah janganlah kita bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan. Rasulullah SAW dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauh dalam menghadapi sesuatu keadaan.

Menegur kesalahan seseorang dengan cara berhemah dan lemah lembut disertakan penjelasan terperinci mengenai kesalahan dilakukan adalah prinsip pendidikan yang dibawa Nabi SAW dan inilah contoh yang seharusnya diikuti oleh guru.

Kisah Rasulullah SAW itu juga mengajar kita perlunya bersikap lemah lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mestilah mengajar orang seperti itu perkara yang patut diketahuinya tanpa memarahinya, selagi dia tidak menunjukkan sikap berdegil.

Imam al-Ghazali pernah menggariskan beberapa kriteria unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya.

Apabila nilai itu tersemat kukuh, guru akan menyedari bahawa sabar memberkati usaha gigihnya mendidik. Selain itu, guru perlu bersedia menerima kepelbagaian watak dan perbezaan tahap kecerdasan anak didik.

Diriwayatkan daripada Abu Musa, Rasulullah SAW mengatakan: “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara bumi itu ada sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Pada hal Allah menurunkan air supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran seperti orang yang mempunyai ilmu agama Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang menyebabkan aku diutuskan oleh Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk dari Allah yang kerananya aku utusan-Nya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Proses pengajaran

Ini menjelaskan kepada kita proses pendidikan dan pengajaran adalah satu metodologi yang perlu melihat kepada pelbagai aspek seperti psikologi, sosiologi dan daya membuat pertimbangan seseorang pelajar.

Gabungan ilmu pengetahuan itu membolehkan guru mengajar dengan berkesan dan menarik minat pelajar mengikuti pengajaran.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/