Oleh : Dr Anwar Ridhwan
Sistem pendidikan sastera mampu melahirkan pekerja seni berkualiti
Industri kreatif negara kita dianggarkan bernilai RM6 bilion setahun. Ada
pendapat yang menyebut jumlah nilai yang lebih tinggi. Nilai berkenaan
diramalkan akan terus meningkat dari setahun ke setahun. Walau apa jua
angkanya, apakah persiapan pendidikan kita bagi menyediakan karyawan pelbagai
bidang dalam industri yang dianggap penuh glamor dan menguntungkan ini? Pada
umumnya industri kreatif merujuk kepada seaneka kegiatan ekonomi yang dijana
daripada sesuatu pengetahuan dan informasi. Ada juga yang menyebutnya sebagai
industri budaya. Malah, ada juga yang mentakrifkannya sebagai ekonomi kreatif,
meliputi bidang pengiklanan, seni reka, seni tampak, kraf, fesyen, filem,
muzik, seni persembahan, penerbitan, software, mainan kanak-kanak, permainan
video, serta apa jua rancangan untuk radio dan TV.
Sebagai industri yang memanipulasi kreativiti, ada pendapat yang menyebut
bahawa kreativiti manusia menjadi sumber utama ekonomi.
Ledakan industri kreatif di Malaysia, umpamanya yang terlihat melalui kaca
TV, menatijahkan betapa agak huru-haranya persiapan kita menyediakan karyawan
industri kreatif yang cukup berilmu dan profesional.
Dalam jangka pendek dan jangka panjang, mutu industri kreatif ditentukan
oleh mereka yang terdidik dalam bidang sastera, yang turut terbabit dalam
industri ini dalam pelbagai peringkat. Jika sistem pendidikan sastera negara
dapat melahirkan tenaga kerja industri kreatif yang berkualiti, maka mutu
industri kreatif negara akan meningkat. Sebaliknya, jika sistem pendidikan
sastera negara gagal melahirkan tenaga kerja industri kreatif yang bermutu,
maka tiada nilai yang dapat diharapkan daripada industri kreatif negara.
Perkara yang terakhir itu sebenarnya sedang berlaku di Malaysia,
mengakibatkan masyarakat tidak memberi ‘rating’ yang tinggi kepada produk
industri kreatif tempatan. Akibatnya, industri kreatif kita terpaksa membuka
ruang kepada produk industri kreatif negara asing. Malangnya, produk industri
kreatif negara asing juga turut membawa dan mengembangkan pelbagai unsur
negatif seperti keganasan, seram, lucah, antiagama dan sebagainya.
Sayangnya, pendidikan sastera di sekolah kita tidak menjurus ke arah
pendekatan terapan sastera yang boleh memperkasakan industri kreatif negara,
dan menyediakan tenaga kerja bagi pasaran tersebut. Sastera lebih banyak
dipelajari bentuknya, tanpa dilihat potensinya yang boleh dieksploitasi bagi
industri kreatif. Jika kesilapan masa kini tidak dibetulkan dengan segera,
industri kreatif negara akan lambat maju, di samping terus bergantung pada
produk industri kreatif asing yang boleh memusnahkan jati diri bangsa. ‘Sistem’
pendidikan sastera kita sekarang, jika boleh dikatakan suatu sistem, juga akan
gagal melahirkan penulis yang berkualiti.
Justeru, sudah tibalah masanya dilakukan rombakan besar-besaran terhadap
pelbagai aspek pengajaran dan pembelajaran sastera di sekolah. Tujuan utama
daripada rombakan drastik dan berskala besar itu nanti ialah melahirkan pelajar
sastera yang bermutu. Mereka boleh menjadi penulis yang baik, atau pelbagai
tenaga produksi yang diperlukan oleh industri kreatif negara. Mereka (pelajar
sastera) akan dibentuk sedemikian rupa untuk mengisi keperluan tenaga kerja
industri kreatif yang menyediakan peruntukan lebih RM6 bilion setahun. Untuk
mencapai tujuan itu, pelbagai aspek pengajaran dan pembelajaran sastera perlu
dinilai semula.
Pendidikan sastera harus berupaya mengesan bakat individu pelajar dan
berusaha mengembangkannya. Pelajaran sastera bukanlah untuk golongan yang
kurang pintar, kerana sastera sebagai suatu ilmu mempunyai kaedah, prinsip,
teori dan estimologi yang harus dipelajari secara sistematik. Ia memerlukan
pelajar yang pintar dan berbakat, yang dapat mengembangkan potensi diri, dan
memperoleh hasil daripada kebolehan dirinya.
Mereka inilah yang sebahagian besar akan merancakkan perkembangan industri
kreatif. Inilah lapangan industri yang berputik daripada kreativiti individual,
bakat dan kemahiran yang boleh membuka ruang pekerjaan serta pendapatan, dan
dalam masa yang sama dijamin secara jangka panjang oleh undang-undang melalui
perlindungan harta intelek.
Dalam zaman di mana kita tidak mungkin menafikan kepentingan media
elektronik yang menjadi wadah perekayasaan industri kreatif, kita tentunya
mengharapkan hidangan industri kreatif yang inovatif, bermutu tinggi, dan
mengandungi mesej-mesej yang berguna.
Untuk menuju arah itu, kita harus menyediakan pendidikan yang sesuai kepada
kanak-kanak dan remaja kita. Mutu industri kreatif kita akan ditentukan oleh
setinggi mana ilmu, bakat serta pengalaman karyawan dalam industri ini.
Kandungan industri kreatif yang bermutu bukan saja memancarkan kebitaraan
karyawannya, malah mampu memperkukuhkan tamadun bangsa.
Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Sumber : http : //www.bharian.com.my/