Oleh Azman Hussin
SESUNGGUHNYA syair yang paling indah, inilah:
"ketahuilah, setiap sesuatu selain Allah adalah bathil," iaitu
ungkapan Lubaid. Apakah kesusasteraan (persuratan) yang dikategorikan sebagai
sajak, puisi, cerpen, novel atau sebagainya kepada saya?
Hakikatnya penulisan, termasuk sastera, adalah suatu bentuk
komunikasi - daripada penulis kepada pembaca, mediumnya adalah kata-kata yang
bisu pada lembaran kertas atau pada skrin komputer pada zaman moden ini. Ia
bermaksud menyampaikan.
Setiap penulis, bagi pandangan saya, tujuan mereka menulis
sesebuah karya adalah untuk menyampaikan sesuatu, sama ada buah fikiran atau
pengalaman hidup atau sebagainya untuk dimanfaatkan semua. Cuma kita semua
dalam bidang berlainan. Politikus memilih pentas ceramah, ulama memilih mimbar
masjid, guru di kelas, jurujual di kaki-kaki lima, dan penulis memilih medium
tulisan.
Saya sendiri kadang-kadang agak musykil apabila membaca
karya-karya sastera seperti sajak, cerpen dan novel. Berkali-kali membacanya
masih juga tidak menemui maksud yang ingin disampaikan penulisnya. Adakah saya
ini jahil dan buta sastera? Adakah saya perlu belajar teori-teori sastera untuk
memahami sesebuah karya itu? Saya rasa itu membuang masa. Lebih baik saya
membaca karya-karya ilmiah yang sifatnya membosankan, tetapi tentu ada isinya.
Sepatutnya sastera itu versi mudah kepada karya ilmiah. Sastera sepatutnya
sebuah tulisan ilmiah yang menghibur dan menyeronokkan apabila dibaca, dan
khalayak boleh terpengaruh dengan idea yang kita sampaikan.
Bagi saya mudah sahaja. Saya kiaskan saja menulis sesebuah
karya itu seperti menulis sepucuk surat cinta untuk bidadari hati kita, seorang
perempuan yang kita cintai, tetapi telah menolak cinta kita. Untuk lebih
kompleks dan mencabar, perempuan itu malah sesungguhnya membenci kita.
Bagaimanakah surat cinta itu seharusnya ditulis tidaklah
penting. Itu atas daya kreativiti kita. Apa yang penting, surat itu seharusnya
ditulis dengan maksud utama menggugat hati perempuan tersebut, kemudian
mempengaruhinya agar menerima cinta kita. Begitulah kaitan penulis dan pembaca.
Penulis harus berusaha memikat dan mempengaruhi pemikiran pembaca, sebagaimana
seorang lelaki berusaha memikat perempuan melalui surat. Surat itu harus boleh
difahami oleh perempuan. Keindahan dan seni surat itu hanya untuk menarik hati
perempuan. Jika surat itu penuh dengan simbol atau bunga-bunga bahasa yang
kononnya bernilai seni sehingga tidak mampu difahami perempuan, surat itu sudah
tidak mencapai maksudnya. Begitu juga dalam hubungan penulis dan pembaca.
Apabila dalam surat tersebut si lelaki memuji dengan ikhlas
perempuan itu berhidung mancung, tetapi menimbulkan kemarahan perempuan kerana
disalahfahami sebagai menyindir, itu adalah kegagalan si lelaki.
Janganlah pula dimaksudkan saya menyarankan agar menulis
karya lucah untuk mudah diterima pembaca. Sebaliknya, karya lucah juga tidak
ada kelucahannya jika ia tidak dapat difahami.
Kata-kata memang abstrak, tetapi ia tetap tertakluk kepada
logik sama seperti matematik. Penulis boleh menyerahkan kepada pembaca apa
maksud karyanya seperti disarankan oleh Roland Barthes itu; tetapi bagi saya,
saya malu jika pembaca tidak faham cerpen atau puisi saya. Sayalah yang jahil
dan tidak berhikmah kerana tidak berjaya menyampaikan maksud saya.
Ia sama juga dengan mencampurkan pelbagai warna, kemudian
melakarkannya tanpa sebarang erti di atas kertas, lalu membingkaikannya sebagai
sebuah lukisan. Dan apabila tetamu datang bertanyakan apa di sebalik lukisan
yang terpaku di dinding ini, kita katakan terpulanglah kepada kamu untuk
mentafsirkannya sebagai apa. Jika ini dimaksudkan sebagai seni, orang buta pun
boleh melukis.
Bubuhlah bedak yang wangi sebanyak manapun dalam surat yang
berkajang-kajang itu, jika ia tidak difahami oleh si perempuan, tidak ada
ertinya. Malah si perempuan mungkin menganggap kita ini majnun, merepek-repek
dengan kata-kata purba dari tamadun yang sudah pupus.
Dalam situasi penulis dan pembaca, kita akan mendengar
luahan-luahan kecewa penulis apabila karya mereka tidak dibaca, tidak laku
jualan bukunya dan tidak dipedulikan, lalu mendakwa khalayak pembaca sebagai
bodoh, sukakan bacaan ringan, dan tidak mahu berfikir. Itu sebenarnya sama
seperti menyatakan bahawa si perempuan itu bodoh, jahil atau tidak tahu menilai
kerana tidak mahu menerima cinta daripada kita yang budiman, kacak bergaya dan
kaya berkereta sport ini, walhal sebenarnya kitalah yang tidak pandai memikat
perempuan. Lalu sepatutnya kita berasa malu pada mat-mat rempit yang boleh
membawa perempuan-perempuan cantik membonceng motosikal mereka.
Jika penulis menulis sekadar untuk menceritakan sesuatu,
lebih elok dia menulis buku sejarah yang objektif. Atau jadi seorang jurugambar
yang tepat rakamannya, dan terpulanglah kepada orang yang melihatnya untuk
mentafsirkannya.
Tetapi dunia tetap menyatakan seseorang penulis yang hebat
itu adalah penulis yang boleh merobah pemikiran masyarakat, dan untuk merobah
pemikiran masyarakat, syarat pertama adalah sesebuah karya itu haruslah boleh
difahami minda orang awam terbanyak, termasuk yang jahil. Dan keindahan dan
kesenian sesebuah karya itu pula bukan hanya pada bahasa dan kata-kata, tetapi
juga pada maksudnya, sebagaimana maksud ungkapan penyair Lubaid yang diakui
oleh Nabi Muhammad SAW sebagai syair yang paling indah.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan