Rabu, 12 Februari 2014

ISU KEIBUBAPAAN : Bolehkah merotan anak?


KES pasangan Malaysia di Sweden yang ditahan kerana disyaki mendera anak kerana tidak solat telah menjadi berita besar. Pasangan tersebut masih ditahan di sana walaupun anak-anak mereka telah berjaya dibawa pulang. Banyak perbincangan telah dibuat mengenai isu ini.

Ramai dalam kalangan masyarakat tidak selesa dengan kewujudan undang-undang yang ada di Sweden, di mana ibu bapa hilang hak mendisiplinkan anak-anak dan boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Sebenarnya, Malaysia juga sudah lama menguatkuasakan Akta Kanak-Kanak 2001 dan memasukkan pelbagai peruntukan undang-undang untuk melindungi kanak-kanak.

Di Malaysia, jika ibu bapa atau penjaga mendera anak-anak, mereka tetap akan ditahan polis dan dikenakan tindakan undang-undang yang boleh membawa hukuman denda dan penjara (rujuk seksyen 31).

Di Malaysia juga Pegawai Pelindung boleh menyelamatkan kanak-kanak jika mereka memerlukan pemeliharaan dan perlindungan seperti yang diperuntukan oleh seksyen 31 iaitu: (a) kemungkinan dicederakan, ibu bapa abai, cuai, tidak layak, buang anak, atau kanak-kanak membahayakan diri sendiri atau ibu bapa bertelingkah dan sebagainya.

Jika dilihat, terlalu banyak kategori yang membolehkan Pegawai Pelindung bertindak menyelamatkan kanak-kanak dan meletakkan mereka di rumah ibu bapa pelihara atau foster (ibu-bapa angkat).

Namun persoalan yang ingin saya bincangkan ialah sejauh mana ibu bapa boleh merotan anak-anak mereka jika enggan solat?

Sebenarnya kontroversi memukul dalam Islam sering disebut dalam hal memukul isteri berlandaskan ayat al-Quran. (rujuk al-Nisa : 34).

Kebanyakan orang beranggapan ayat ini lesen untuk memukul isteri sedangkan Islam adalah agama yang mengutamakan kasih sayang.

Semasa membincangkan Akta Keganasan Rumah Tangga 1994, isu pukul isteri ditimbulkan kerana bilangan kes tertinggi datang daripada orang Islam.

Samalah juga dengan merotan atau mendera anak. Jika dilihat data kes, bilangan tertinggi ialah daripada keluarga Islam. Ini memberi gambaran bahawa Islam itu mendidik anak dengan keganasan supaya anak takut dan berdisiplin.

Islam adalah agama yang mementingkan kasih sayang. Daripada segi merotan anak, dalil dalam sebuah hadis Nabi SAW: Ajarilah anakmu untuk menunaikan solat ketika usianya tujuh tahun dan pukullah mereka sekiranya sudah berusia 10 tahun dan pisahkanlah tempat tidur mereka (antara lelaki dan perempuan).

Ibnu Qudamah berpendapat hukum sebatan terhadap kanak-kanak merupakan suatu hukuman pemulihan yang disyariatkan untuk melatih kanak-kanak melakukan sesuatu kewajipan seperti solat. Para juri bersepakat yang kanak-kanak boleh dikenakan sebatan yang ringan untuk tujuan pendidikan dan wajib bagi bapa atau datuk melaksanakannya. Hanya kanak-kanak yang berusia lebih 10 tahun boleh dikenakan hukuman sebatan ringan.

Namun, terdapat hadis yang menunjukan bahawa Nabi SAW tidak suka kepada orang yang menghukum kanak-kanak secara fizikal.

Dalam sebuah hadis Abu Masaud mengatakan: Aku telah memukul seorang hamba kanak-kanak lelaki dengan rotan dan aku mendengar suatu suara di belakangku. Ketahuilah wahai Abu Masâud. Tetapi aku tidak tahu bahawa suara itu bernada kemarahan. Ketika suara itu menghampiri, dia adalah Rasulullah. Maka, baginda pun bersabda: Ketahuilah wahai Abu Masâud. Aku pun menjatuhkan rotan daripada tanganku dan Rasulullah bersabda: Ketahuilah wahai Abu Masâud, bahawa Allah telah menetapkan atas kamu tanggungjawab terhadap hamba lelaki ini. Maka, aku berkata, Aku tidak akan memukul hamba lagi selepas itu selamanya. (Sahih Muslim)

Hadis Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa bahawa Rasulullah SAW bersabda: Gantungkanlah rotan sehingga rotan itu dapat dilihat oleh ahli keluarga, sesungguhnya itu boleh mendidik mereka.

Al-Manawi, ketika membincangkan maksud hadis ini berkata: Rotan tersebut adalah pendorong kepada seseorang untuk beradab dan berakhlak dengan akhlak mulia dan nilai-nilai murni yang kebanyakan jiwa yang keras menanggung kesusahan yang berat untuk melaksanakannya.

Pandangan al-Manawi ini membuktikan bahawa rotan secara simbolik, tanpa perlu digunakan boleh memberikan kesan kepada tingkah laku seseorang, terutamanya kanak-kanak. Jika dilihat daripada pandangan di atas, ibu bapa mempunyai kewajipan mendidik dengan ilmu agama terlebih dahulu sebelum dididik dengan perkara ilmiah yang lain.

 Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan