Oleh : Rizuan Kamis
Profesion keguruan cukup mencabar
jika dilihat dari segi tanggungjawab guru terhadap agama, bangsa dan negara.
Hal ini demikian kerana merekalah yang bertanggungjawab memastikan Falsafah
Pendidikan Negara dan Falsafah Pendidikan Guru dicapai dengan jayanya.
Pendidik memainkan peranan yang
dominan dalam merealisasikan aspirasi negara untuk mewujudkan perpaduan kaum.
Guru juga membuktikan bahawa mereka mampu mengimbangkan kewujudan integrasi
nasional yang menjamin keamanan dan kesejahteraan negara.
Guru ialah ejen keberkesanan
pendidikan. Kejayaan dan keberhasilan guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan,
keilmuan dan keluhuran peribadi disifatkan sebagai cabaran yang harus didepani
dengan profesional.
Seperti profesion lain, bidang
keguruan yang juga terkandung dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan tidak terkecuali
mendepani cabaran yang cukup besar. Perkembangan bidang sains dan teknologi
turut menjadikan bidang pendidikan semakin mencabar.
Dunia pendidikan berubah dengan
penekanan diberikan terhadap penggunaan teknologi maklumat yang selaras dengan
Falsafah Pendidikan Negara. Keadaan ini seterusnya menyebabkan pengurusan di
sekolah menjadi semakin kompleks.
David Ryans dalam bukunya
Characteristics Of Teachers—Their Description, Comparison, And Appraisal
berpendapat bahawa guru yang berkesan dalam menangani cabaran ialah guru yang
mempunyai sifat adil, demokratik, responsif, bertimbang rasa, baik hati, jujur,
cergas, menarik, bertanggungjawab, stabil, tenang dan berkeyakinan.
Guru dalam konteks pendidikan
sebenarnya berperanan sebagai ejen penyalur budaya dan ilmu. Selain itu, guru
berperanan sebagai institusi kedua selepas keluarga. Dalam cakupan ini, guru memainkan
peranan sebagai ejen pewarisan budaya yang penting bagi membentuk sesebuah
masyarakat.
Proses pembelajaran mungkin
berlaku secara spontan dan personaliti berubah secara tidak disedari. Guru
harus mendepani cabaran secara profesional dan sedar tentang hakikat bahawa
guru ialah pembimbing dan pendidik dalam masyarakat yang berbudaya. Banyak
persepsi yang melingkari profesion keguruan, antaranya tanggapan yang
menyatakan bahawa profesion keguruan sebagai mudah dan tidak memeningkan
kepala, namun menjanjikan gaji yang memuaskan.
Sebenarnya profesion keguruan
mempunyai cabarannya sendiri dan memerlukan persediaan yang secukupnya dari
segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Profesion keguruan menjurus cabaran
yang dihadapi di kawasan sekolah amnya dan cabaran dalam pengajarannya
khususnya.
Mantan Ketua Pengarah Pelajaran,
Datuk Dr. Haji Ahamad Sipon, berkata, dalam abad ke-21, bidang pendidikan
menghadapi pelbagai cabaran akibat kesan globalisasi dan liberalisasi. Setiap
pendidik di institusi pendidikan pasti menghadapi cabaran sebagai seorang
pendidik.
Persepsi yang menyatakan bahawa
guru ibarat “ibu bapa kedua” secara tidak langsung menggambarkan tanggungjawab
yang besar kepada golongan pendidik. Hal ini dikatakan demikian kerana
kebanyakan ibu bapa meletakkan sepenuh kepercayaan dan tanggungjawab kepada
guru untuk mengajar anak mereka supaya cemerlang dalam bidang akademik.
Oleh sebab itu, kesan globalisasi
dan liberalisasi menuntut guru yang berilmu agar celik dan mahir dalam
penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK). Dalam suasana alaf baharu
yang berorientasi TMK, teknologi memainkan peranan yang besar dalam pendidikan.
Guru yang aktif dan bersikap
terbuka akan sentiasa melihat teknologi baharu sebagai perkara yang positif dan
berusaha mencari alternatif yang terbaik bagi menguasainya. Pengaplikasian
teknologi dalam pengajaran akan menghasilkan generasi berteknologi yang mampu
mengharungi era globalisasi, sekali gus merealisasikan impian negara agar
menjadi negara maju pada 2020.
Rencana ini dipetik daripada
Dewan Masyarakat Mei 2012.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan