Sabtu, 3 November 2012

ISU PENGAJIAN TINGGI : Cabaran guru menuntut ilmu


Oleh : Dr Norliza Kushairi  

Amalan pembelajaran sepanjang hayat

Institusi pengajian tinggi kini dibanjiri pelajar dewasa yang sebahagian besarnya adalah guru dalam perkhidmatan. Ini berikutan dasar memartabatkan profesionalisme guru yang diterjemahkan melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.

Amalan pembelajaran sepanjang hayat sudah menjadi budaya masyarakat kita. Suasana di kampus pada hujung minggu dan waktu cuti sekolah menjadi ‘hidup’ dengan gelagat guru yang dahagakan ilmu.

Namun, dalam senario yang memberangsangkan ini, sering kali kita mendengar permintaan mereka untuk lanjutan tempoh menghantar tugasan kerana pelbagai sebab termasuk terpaksa membawa pelajar ke Karnival SUKMA dan menjaga anak sakit. Inilah antara cabaran menjadi pelajar dewasa dan cabaran bagi tenaga pengajar yang mengurus mereka.

Sepanjang pengalaman mengurus pelajar dewasa, rayuan sedemikian kerap saya terima apabila tarikh akhir sesuatu tugasan kian hampir. Sebagai orang berkeluarga, sedikit sebanyak timbul rasa kasihan terhadap pelajar sebegini. Namun ada kalanya kelonggaran yang diberikan akan menggugat prestasi akademik mereka.

Kurang kemahiran belajar, menguruskan masa

Apa yang saya perhatikan ialah sebilangan guru ini kurang kemahiran belajar dan menguruskan masa. Pesan saya kepada mereka ialah ‘belajar cara belajar’. Kemahiran ini tidak datang dengan sendiri atau tercipta sejak azali. Walaupun umum menganggap guru sudah mantap kemahiran belajarnya, realitinya sebilangan guru yang belajar tidak begitu. Ini kerana keadaan apabila kita mengajar dan apabila kita menjadi pelajar adalah berbeza.

Menjadi pelajar benar-benar menguji kemahiran belajar yang sering kita nyatakan kepada pelajar. ‘belajar cara belajar’ adalah hakikat yang perlu dihadapi mereka yang menuntut ilmu. Ia adalah inti pati pembelajaran sepanjang hayat. Bukanlah segulung ijazah yang patut diidamkan, tetapi pengalaman diraih ketika bergelar pelajar. Menjadi pelajar dewasa menguji keupayaan kita menguruskan tanggungjawab.

Dengan komitmen yang menggunung seperti bergegas menguruskan anak, tuntutan tugas pejabat yang tidak berpenghujung dan tugasan pengajian yang menghambat, guru bergelar pelajar dewasa berdepan dengan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri.

Menurut pengamal perubatan alternatif, Prof Dr Ibrahim Ahmad, minda bawah sedar banyak melakukan tugas untuk kita, iaitu apa saja yang terlintas dalam fikiran akan ditangkap dan disimpan. Ia juga boleh bertindak menjayakan atau menggagalkan misi seseorang itu.

Pengalaman jadi pelajar dewasa

Pengalaman saya sebagai pelajar dewasa membuka perspektif tersendiri terhadap pembelajaran sepanjang hayat. Berbanding pelajar bujang yang tiada komitmen keluarga, setiap detik masa saya terasa sangat berharga. Saya perlu menyusun jadual untuk mencapai sasaran harian yang ditetapkan iaitu memastikan setiap jam yang saya gunakan untuk diri dan setiap jam sama yang dikorbankan keluarga, adalah benar-benar berbaloi.

Untuk tidak mengecewakan diri sendiri, tetapkan sasaran yang kecil, tetapi bermakna untuk hari itu dan berkesan untuk jangka masa panjang. Saya juga sengaja mewujudkan ‘ketegangan’ diri iaitu dengan menyatakan pada diri bahawa saya tidak amanah dengan anak sekiranya gagal mencapai sasaran harian saya.

Perlu kekuatan mental

Inilah satu daripada latihan menguasai minda di bawah sedar yang saya amalkan. Saya lakukan begini kerana saya sangat bimbang Allah akan menyoal saya kelak mengenai masa mendidik anak yang saya korbankan. Ia juga satu perjuangan dengan diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Kekuatan mental adalah senjata ampuh yang kita perlukan.

Secara umumnya, menuntut ilmu itu adalah amalan mulia di sisi agama. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali.” (Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi). Malah diriwayatkan malaikat mengerumuni orang yang menuntut ilmu sehinggakan jika kita bersedekah kepada mereka, pahala digandakan sehingga 700 kali.

Maka janganlah rasa gusar dengan cabaran belajar kerana menuntut ilmu adalah amalan mulia.

Penulis ialah pensyarah di Jabatan Sains Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Jitra Kedah.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan