Oleh : Ruhaiza Rusmin
Dahulu, guru ibarat nadi dan
penyambung kehidupan masyarakat hingga profesyen itu diiktiraf mempunyai
kedudukan paling tinggi dan mulia.
Besarnya peranan dan jasa guru
menyebabkan masyarakat tidak pernah mempersoalkan tindak-tanduk guru dan
mempercayai tindakan itu bertujuan demi kebaikan.
Malangnya, di tengah masyarakat
hari ini yang menggelarkan diri mereka berfikiran terbuka, maju dan moden,
peranan guru seolah-olah semakin diperkecil dan dipertikaikan.
Guru kini bukan saja tidak lagi diibaratkan sebagai lilin yang menerangi kehidupan, malah pelajar, ibu bapa
mahupun masyarakat seperti galak menghentam dan menghukum golongan berkenaan.
Dilema guru yang semakin terikat
dikhuatiri akan menimbulkan tekanan sekali gus mengganggu urusan perjalanan
sistem pendidikan dan ilmu.
Pengetua Kirkby International
College, Bismillah Abdul Kader berkata, guru perlu menganggap tekanan dihadapi
sebagai satu cabaran kerjaya untuk mempertingkatkan lagi kualiti diri.
Beliau berkata, tekanan bukan
saja akan berlaku dalam kalangan guru malah mana-mana kerjaya juga mempunyai
cabarannya sendiri.
“Mereka yang berada dalam bidang
perguruan cabarannya berbeza jika dibandingkan dengan mereka yang berada dalam kerjaya lain.
“Kita tidak boleh mengelak namun
sebagai guru, mereka perlu akur dan menyematkan dalam diri bahawa inilah cabaran
seorang guru yang mahu mendidik anak bangsa.
“Bukan senang, kerana kita
mendidik mereka yang bakal bergelar pemimpin. Tapi inilah bakti guru yang tidak
pernah berubah biarpun zaman semakin jauh ke depan,” katanya.
Mengakui bahawa cabaran guru dulu
dan kini berbeza namun dari segi tanggungjawab tetap sama.
“Tugas hakiki guru adalah memberi
ilmu dan mendidik, inilah tanggung jawab mereka.
“Bezanya, cabaran dan sistem yang
perlu berubah selari perubahan zaman, komposisi pelajar, permintaan dan
piawaian dunia moden.
“Memang tidak adil jika kita
membandingkan mereka kerana kedua-duanya hidup dalam zaman tidak sama,” katanya
yang tidak menafikan guru dulu mempunyai kekentalan semangat yang tinggi untuk
mendidik anak bangsa.
“Hasilnya, lihatlah bagaimana
pelajar yang datang daripada keluarga miskin atau tidak berpendidikan boleh
berjaya,” katanya.
Guru hari ini, akuinya, semakin
hebat berdepan tekanan kerana ada ibu bapa suka mencari sebab menyalahkan guru
walaupun perkara remeh-temeh.
“Guru dulu biarpun keadaan
prasarana kurang namun mereka mempunyai kebebasan mencorakkan pelajar. Ibu bapa
pula memberi sokongan yang padu dan tidak mengambil hati sekiranya anak dihukum.
“Sekarang, ibu bapa pula yang
berlebih-lebihan mempertahankan tindakan anak (pelajar) apabila dihukum.
“Sudahlah tangan terikat dengan
pelbagai peraturan dan kekangan, campur tangan ibu bapa menambah ‘kesengsaraan
guru,” katanya.
Malah anggapan mengatakan kerjaya
guru mudah, gaji menarik, banyak masa santai dan dianugerahkan cuti banyak
sudah tidak relevan pada masa ini.
Katanya, bidang tugas guru hari
ini terlalu banyak sehingga merangkumi kerja-kerja perkeranian selain senarai
kursus yang perlu dihadiri.
“Jadi bagaimana mereka mahu fokus
sedangkan lambakan tugasan lain juga banyak.
“Percaya atau tidak, masa bagi
guru sebenarnya tidak cukup 24 jam sehari apatah lagi dengan pengenalan
pelbagai sistem sekarang malah ada yang terpaksa berjaga hingga jam 2 pagi untuk menyelesaikan
tugasan,” katanya.
Beliau turut memuji langkah
pelbagai pihak membantu menaikkan imej guru, sekali gus memperkasakan lagi
sektor serta sistem pendidikan negara.
Menurutnya, penawaran pelbagai
insentif perlu sebagai mekanisme penghargaan kepada golongan itu.
“Kita tidak boleh membeli nilai
bakti mereka tapi insentif ini boleh menjadi penawar atas bebanan ditanggung
itu.
“Pada masa sama, berikan ruang
kebebasan dan kepercayaan untuk guru mencorakkan idea bagi mendidik pelajar.
Percayalah, mereka ada banyak idea tapi kerana kekangan, ia tersekat,” katanya.
Guru moden juga disarankan bijak
menggabungkan pelbagai idea untuk menjadikan sistem pembelajaran lebih seronok.
“Mereka perlu menjadikan konsep
pembelajaran lebih menarik, efektif, kreatif dan kritis, bukannya statik.
“Guru juga perlu mengambil kira
faktor perubahan persekitaran seperti sains dan teknologi kerana proses
pendidikan bukan melalui buku semata-mata.
“Rugi jika tidak menggunakannya
bagi meningkatkan lagi mutu pembelajaran dan pengajaran,” katanya.
Usaha melahirkan guru berkualiti
juga katanya perlu dilaksanakan tanpa kompromi bagi memastikan pelajar dan
sistem pendidikan memperoleh impak paling maksimum.
“Bagaimanapun, ini bukan bermakna
mahu memperlekeh atau mempertikaikan kemampuan guru sedia ada. Mereka tetap
yang terbaik.
“Cuma pastikan, mereka yang mahu menjadi guru benar-benar mempunyai azam tinggi serta mampu memberi
komitmen terhadap tugas,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan