SEMASA zaman belajar, antara mata
pelajaran yang mendatangkan gementar sekuat 9 pada skala richter dalam diri
ialah pengucapan awam. Masa tutorial dan teori tidak ada hal. Catat dan bincang
dengan pensyarah. Senang. Tetapi bab praktikal yang jadi huru-hara.
Kalau tidak silap jam kredit bagi
pengucapan awam ialah dua jam, bermakna tidak boleh dipandang ringan. Markah C
nescaya mengheret purata nilai gred kumulatif (CGPA) ke bawah.
Antara faktor mengapa pengucapan
awam dititikberatkan dalam pengajian komunikasi ialah membina keyakinan diri
untuk berinteraksi dan bertutur dengan betul serta berketerampilan. Lebih
kurang begitulah apa yang tertera dalam nota, (ingat-ingat lupa sebenarnya).
Lazimnya semasa berstatus
pelajar, segala benda yang disebut di atas tidak memberi banyak makna kerana
asyik menumpu untuk menghafal teori bagi ditulis semula dalam ujian tanpa
benar-benar menghayatinya.
Realiti bagaimanapun, menampar
muka dan menyentap sanubari tatkala diwajibkan berdiri di depan bilik kuliah
dan menyampaikan pidato selama lima minit di hadapan pensyarah dan rakan-rakan
sekuliah yang ada antaranya nekad membuat aksi muka badut atau mengetawakan
anda sekilas tersasul bahasa.
Keadaan ini begitu menggerunkan
sama seperti ketika dipaksa berkaraoke di atas pentas atau mengambil sepakan
penalti dengan penonton di seluruh padang memerhati, ada yang mendoakan dan ada
juga berharap anda tersadung, bola melambung melepasi palang.
Ada sahabat yang mengaitkan
perihal belajar pengucapan awam dan kemudiannya berpidato di hadapan khalayak
seumpama melakukan terjunan bungee-jumping. Selepas melakukannya sekali, jangan
bimbang. Keyakinan itu akan kekal. Sama ada jadi pemidato yang baik atau
setidak-tidaknya berpotensi menjadi pelawak.
Berkecimpung dalam bidang
kewartawanan kemudiannya, saya dapati ilmu pengucapan awam di universiti dulu
menjadi sangat relevan. Tidak semestinya mata pelajaran itu mengajar anda
menjadi pemidato atau ejen jualan langsung (MLM). Yang paling penting ialah
cara anda berinteraksi. Apabila betul kaedah ini, ia menjamin kelangsungan
persahabatan dan menjadi faktor penentu sama ada persahabatan itu kekal lama
atau singkat.
Membosankan
Dalam erti kata mudah, ilmu
pengucapan awam membantu anda tidak menjadi seorang yang membosankan.
Antara prinsip asas pengucapan
awam ialah apabila bertutur atau berhujah, anda kenalah memiliki fakta-fakta yang
bukan bersifat emosi atau sesuka hati dipetik daripada Wikipedia.
Jika anda tidak mengendahkan
prinsip asas ini, anda mendedahkan diri kepada cemuhan, bangkangan dan
sindiran. Tetapi itu semua tidak teruk. Disebabkan kelemahan dalam ilmu
pengucapan awam, anda tentu sekali tidak mahu dilabel 'membosankan'.
Ciri-ciri manusia membosankan
tidak terhad kepada insan yang apabila kita tanya satu, dijawab satu atau lurus
bendul atau suka tidur awal.
Seorang sarjana British, Sir
Francis Galton mencatatkan perihal tindak balas audiens berjudul 'The
Measurement of Fidget' (Pengukuran Kegelisahan) pada 1885. Menurutnya, audiens
akan menjadi malas dan bersandar apabila menjadi bosan mendengar ceramah.
Dalam konteks ini, penceramah
boleh menyukat tahap kebosanan audiens dengan melihat bagaimana tegak mereka
duduk. Selain itu, audiens yang memberi sepenuh perhatian tidak akan gelisah
berbanding orang yang merasa bosan.
Zaman ini apabila orang bosan,
mereka membelek telefon pintar, menzahirkan gelisah mereka dalam Twitter. Lebih
teruk, diambil gambar, bubuh dalam instagram dengan penyertaan
"bosan!".
Penulis Perancis abad ke-17, La
Rochefoucauld pernah menulis: ''Kita sentiasa dibosankan oleh mereka yang kita
bosankan''. Bermakna, jika anda rasa bosan, memang wujud kemungkinan orang lain
juga bosan terhadap anda. Maka, fikirkanlah kaedah untuk tidak menjadikan anda
seorang yang membosankan.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan