Isnin, 5 Mac 2012

ISU PENDIDIKAN : SBP gah di peringkat dunia


Empat pelajar SBP Integrasi Tun Abdul Razak yang mewakili dua pasukan negara bersama guru pembimbingnya mempamerkan pingat emas yang dimenangi pada pertandingan IYIE 2012 di Tainan, Taiwan baru-baru ini.

Oleh MOHD. FADZLY IZAB
pendidikan@utusan.com.my


Nama Malaysia sekali lagi harum di peringkat antarabangsa apabila kesemua empat pasukan yang mewakili negara pada pertandingan Pameran Reka Cipta Belia Antarabangsa (IYIE) 2012 di Tainan, Taiwan membawa pulang pingat emas dalam pelbagai kategori yang dipertandingkan baru-baru ini.

Empat pasukan itu terdiri daripada pelajar-pelajar dari tiga buah sekolah berasrama penuh (SBP) iaitu Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra Kangar, Perlis; SMS Sultan Mohamad Jiwa, Sungai Petani, Kedah dan SBP Integrasi Tun Abdul Razak, Pekan, Pahang.

Pengarah Bahagian Pengurusan SBP dan Sekolah Kecemerlangan, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), Rosland Hussein berkata, pertandingan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D) seperti ini merupakan pendedahan awal kepada pelajar untuk melihat dunia luar serta mencari pengalaman di peringkat antarabangsa.

"Kementerian mahu melihat dan memperluaskan bakat para pelajar SBP ini bukan sahaja di peringkat nasional, malah menjadi pesaing hebat kepada negara-negara maju di peringkat antarabangsa," katanya ketika ditemui di Cyberjaya, Selangor, baru-baru ini.

Pertandingan IYIE 2012 yang dianjurkan oleh World Invention Property Associations (WIIPA) itu diselaras oleh University Far East, Tainan serta Taiwan Invention Intellectual Property Association dengan kerjasama Kementerian Pelajaran dan Hubungan Luar Republik China (Taiwan).

Sebanyak 1,275 penyertaan diterima dan 300 produk telah dipilih ke peringkat akhir dari pelbagai negara termasuk Australia, Kanada, Jepun, Korea, Hong Kong, China, Vietnam, Indonesia, Filipina dan Thailand.

Menurut Rosland, penglibatan pelajar SBP di peringkat antarabangsa adalah sangat perlu bagi melahirkan feeder pool kepada modal insan berkemahiran tinggi dan mewujudkan jenama pelajar Malaysia yang terkenal dengan kualiti serta kebolehpasaran yang tinggi dan memiliki imej global.

"Kemenangan yang diperoleh oleh pasukan negara menjadi bukti jelas bahawa outcome pendidikan negara tidak lagi ketinggalan dan kini setaraf dengan negara-negara maju yang lain malah ada yang lebih baik," tegasnya.

Melalui program itu juga katanya, dapat meningkatkan minat pelajar untuk mempelajari sains dan mengatasi masalah kekurangan penuntut dalam aliran itu di institusi pengajian tinggi (IPT).

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan